Gå til innhold

Har skoleklasser noe å si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter begynner nå på skolen og dette er en skole med rundt 50 barn og 3 klasser. De er en gjeng med 5 jenter som har hengt sammen i hele barnehagen og nå har 3 av de havnet i samme klasse, mens de to andre er splittet i hver sin klasse. Datteren min har nå kommet i en klasse med ingen hun kjenner. Er veldig uerfaren med dette med klasser anno 2018 og vurderer å forsøke å bytte klasse. Eller har det ingenting lengre å si? Vet jo hvor viktig det var med hvem man havnet i klasse sammen med da jeg selv gikk på skolen.

Anonymkode: a036b...bea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er stadig viktig, men det kan jo bli veldig bra selvom hun ikke kjenner noen 1. dag.

Anonymkode: 4dea7...ef8

Skrevet

Mine to barn begynte på skolen uten å kjenne noen i sin klasse. Det har vært helt uproblematisk for begge to. Jeg tenker at man ikke trenger å lage et problem ut av dette før det evt blir et problem. Det er ganske vanlig og de fleste barn takler det helt fint!

Anonymkode: 22430...c11

Skrevet

Jeg tror ikke dette er noe stort problem. Regner med at du mener det er 50 elever på 1 trinn.

De får nye venner på skolen, jeg lover. De som var bestiser i barnehagen får gjerne også nye venner på skolen og de utvikler seg og forandrer seg. Vennskapene fra barnehagen kan bestå eller ikke men barnet ditt vil få mange nye venner.

Skrevet
53 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg tror ikke dette er noe stort problem. Regner med at du mener det er 50 elever på 1 trinn.

De får nye venner på skolen, jeg lover. De som var bestiser i barnehagen får gjerne også nye venner på skolen og de utvikler seg og forandrer seg. Vennskapene fra barnehagen kan bestå eller ikke men barnet ditt vil få mange nye venner.

Stemmer, 50 elever på 1 trinn.

Er det vanskelig å gjøre endringer etter at klasser/grupper er tildelt? Noen med erfaringer?

Anonymkode: a036b...bea

Skrevet

Det er nok ulikt fra skole til skole. Hos oss deles ungene i klasser det første året, hvordan inndelingen forgår vet jeg ikke, men de har nok fått noen innspill fra barnehagene, foreldre og litt hvor de bor tenker jeg. Når de starter i andre klasse deles klassene igjen, da er det skolen som setter sammen klassene. Dette er for å slitte de ungene som ikke fungerer bra sammen, jevnet ut klassene iforhold til hva elevene kan og jevne ut iforhold til hva de trenger av assistenter eller andre spesielle ting. Vet at en kklasse der de hadde teleslynger så fungerte det dårlig å ha elever som utagerte veldig høylytt feks, der måtte de bytte klasse på det barnet midt i skoleåret det er ikke like heldig for noen for det blir så synlig. Dette var før de gjorde den endringen de gjør nå, før fikk vi en klasse og den klassen var eleven i fra 1-7 kl, muligens byttet de lærer i disse årene. Så det de gjør nå er faktisk veldig bra, selv om endel foreldre syns dette er veldig ille. De må nemlig bli kjent med nye barn og nye foreldre, for ungene e ikke dette noe problem for de har i hele førsteklasse hatt maneg timer og dager sammen. De er på turdag en dag i uken sammen alle sammen, de deles opp i grupper på tvers av klassene flere ganger i uken så ungene kjenner hverandre, kanskje ikke godt nok til å bli bestevenner men de kjenner hverandre. Og når de har byttet klasse i andreklasse og kanskje ikke kommet i klasse med bestevennene, så møter de fortsatt bestevennene i undervisning mange ganger i uka og i hvert friminutt om de ønsker. 

Det er vi voksne som sliter mest, for de aller fleste unger går dette veldig greit. Noen uker så er de kjent med skolen, det har gått opp for de at de har faktisk masse tid med bestevennene sine selv om de ikke går i samme klasse og ikke minst så har de fått mange nye venner, det er bare ikke alltid gjort første skoledag. Lykke til med skolebarn, dette kommer nok til å gå kjempe fint. Dere som foreldre blr nok bare la dette gå seg til, ikke gi ungen deres bekjymringer for hvordan det går, for det vil gå veldig bra. 

Anonymkode: 74e51...0a3

Skrevet

Her er de delt opp i hovedgrupper A og B men har mye grupper på tvers så ingen merker egentlig at de ikke er i samme klasse/ hovedgruppe som vennene fra bhg. 

Skrevet

Min datter havnet i klasse med alle jentene hun gikk i barnehage med. I dag er ingen av de nære venner, så det har nok ikke noe å si.

Anonymkode: 9c0ea...99a

Skrevet

på de fleste skoler har ikke klasser samme betydningen lenger som det hadde før. Det er vanligere at lærerne samarbeider mye mer, tenker trinnet som en helhet, og har en del aktiviteter sammen. I tillegg er jo barna sammen på SFO store deler av dagen, har samme friminutt  osv. 

Jeg er selv lærer, og har hatt 1. klasse mange ganger. Hvert år er det noen som ønsker å bytte klasse ved starten av skoleåret. Det er sikkert ulik praksis rundt om, men de skolene jeg har jobbet på, så er det ikke vanlig å få bytte fordi vennen kom i en annen klasse, barnet kjenner ingen, O.l. Dette gjelder veldig mange, og pleier å gå helt fint 😊 Barnehageklikkene oppløses ofte, nye vennskap dannes, og det er veldig sunt tenker jeg.

Å sette sammen klasser er et skikkelig puslespill, der man skal ta hensyn til barn med spesielle behov, innspill fra barnehagene, geografi på hvor barna bor, en jevn kjønnsfordeling osv. Da blir det et problem om det et lett å bytte, for da vil «alle» det, og det er umulig å gjøre alle fornøyd. F.eks. kan det være to som er bestevenner, der ene foreldreparet veldig gjerne vil at de skal gå sammen, fordi «de er jo så avhenging av hverandre», mens foreldrene til den andre vil at de skal gå i forskjellige klasser, nettopp for at barnet skal bli kjent med noen nye og ikke være så avhenging av bestevennen...hvem skal skolen ta hensyn til da? (Sier ikke at det gjelder dere, bare et eksempel på hvor vanskelig det er å gjøre alle til lags :) ) 

Men! Hvis du er bekymret, så er det helt lov å ta kontakt med avd.leder ved skolen og prate litt om dette. Det er de godt vant med. Da vil du sikkert få høre litt om hvordan de har tenkt å jobbe for at barna skal bli kjent, og bli beroliget på at dette går bra. I tillegg kan dere evt. avtale å snakkes igjen om en stund, f.eks. rundt høstferien, for å se hvordan det går da. 

Lykke til med skolestarten! 

Anonymkode: e5697...30d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...