Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil du SHØPE en pose?

Hvorfor er det ikke obligatorisk med kurs hos logoped for å få lov til å snakke offentlig? "Jeg kan norsk"-sertifikat. 

Folk greier ikke å prate. Shøpe, shøre, shylling. 

Og hvorfor i all verden er det ingen som har laget er skikkelig morsomt skjultkameraopptak der de går rundt i byen og retter på ALLE som sier feil? Hadde vært hysterisk.

"Vil du SHØPE en pose?"

- "Kjjjjøpe. Det heter "kjøpe"."

Anonymkode: 4f518...098

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig enig, selv om jeg innser at slaget nok er tapt. I mine ører høres det bare barnslig og slurvete ut. Det verste er jo at folk begynner å skrive sånn også: Beskymret, forskjølet. Det gjør vondt både i ørene og øynene, og jeg er ikke lærer en gang.

Skrevet
4 timer siden, Himmel og hav skrev:

Egentlig enig, selv om jeg innser at slaget nok er tapt. I mine ører høres det bare barnslig og slurvete ut. Det verste er jo at folk begynner å skrive sånn også: Beskymret, forskjølet. Det gjør vondt både i ørene og øynene, og jeg er ikke lærer en gang.

Jeg tror ikke slaget er tapt, men da må folk slutte å ha dårlig samvittighet over å rette på barna sine. Hvis ungene gikk rundt og sa blus, glønnsakel og eddelkopp, så ville vi jo rette på dem. Men å lære dem riktig kj-lyd er nærmest blitt noe slemt.

Anonymkode: 5973f...2ba

Skrevet

alt man henger seg opp i

Anonymkode: 468f8...60a

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

alt man henger seg opp i

Anonymkode: 468f8...60a

Ja, å snakke forståelig norsk er jo en tullete bagatell, ikke sant...?

Skrevet

Da syntes jeg du kan ta for deg alle som blander inn engelsk og tror det er norsk. Plast heter det, ikke plastikk. Eller shoppe.. handle..

osv

Anonymkode: c6326...61c

Skrevet

Jeg er enig i at feil lyd skjærer i ørene, men synes du er litt voldsom når det gjelder hvordan du ønsker å ta tak i problemet. Grunnen til at det ikke finnes obligatoriske kurs for å få lov til å snakke offentlig er noe som heter ytringsfrihet. Men det er kanskje viktigere at folk snakker fint nok, enn at de får lov til å si hva de mener?

Anonymkode: 0230c...610

Skrevet

He,he...minner meg om nevøen min som gledet seg sånn til å se den nye «bisha»(altså bikkja)😂Det høres forøvrig helt idiotisk ut!

Skrevet

Språket vil alltid fortsette å endre seg, ellers ville du fortsatt ha snakket norrønt. Deal with it!

Anonymkode: fe66c...699

Skrevet

Hvis mine barn begynner å snakke sånn så skal jeg gjøre mitt for at de blir korrigert ja. Har tre yngre søsken i 20-årene som vi klarte å stoppe (vennene deres snakker sånn da), så vi skal nok få det til med våre barn også. -Så får heller de velge om de vil ta kampen med sine. 

Sier ikke at alle skal snakke som Wenke Foss, (dog det var tider det...), men «sh» uttalelsene høres ut som latskap i språket. 

Mulig kampen er tapt, men her i min familie kjemper vi til siste mann som vårt bidrag 💪🏼

Skrevet

Min sønn er heilt håpløs og hører ikke at han sier feil. Det som funker når han sier feil, er å be ham uttale kjede :)

Skrevet
1 minutt siden, gærne ko skrev:

Min sønn er heilt håpløs og hører ikke at han sier feil. Det som funker når han sier feil, er å be ham uttale kjede :)

😂👍

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vil du SHØPE en pose?

Hvorfor er det ikke obligatorisk med kurs hos logoped for å få lov til å snakke offentlig? "Jeg kan norsk"-sertifikat. 

Folk greier ikke å prate. Shøpe, shøre, shylling. 

Og hvorfor i all verden er det ingen som har laget er skikkelig morsomt skjultkameraopptak der de går rundt i byen og retter på ALLE som sier feil? Hadde vært hysterisk.

"Vil du SHØPE en pose?"

- "Kjjjjøpe. Det heter "kjøpe"."

Anonymkode: 4f518...098

Anbefaler deg å se på episoden fra Praktisk info med Jon Almaas. Der har han er språkeekspert. Hun sier at dette ikke er en uttalefeil, men en naturlig språkendring. Språket vårt forandrer seg hele tiden.

Anonymkode: 3df65...784

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke slaget er tapt, men da må folk slutte å ha dårlig samvittighet over å rette på barna sine. Hvis ungene gikk rundt og sa blus, glønnsakel og eddelkopp, så ville vi jo rette på dem. Men å lære dem riktig kj-lyd er nærmest blitt noe slemt.

Det er ingen talefeil, men en naturlig språkendring. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at feil lyd skjærer i ørene, men synes du er litt voldsom når det gjelder hvordan du ønsker å ta tak i problemet. Grunnen til at det ikke finnes obligatoriske kurs for å få lov til å snakke offentlig er noe som heter ytringsfrihet. Men det er kanskje viktigere at folk snakker fint nok, enn at de får lov til å si hva de mener?

"Fint" nok - du mener forståelig?

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen talefeil, men en naturlig språkendring. 

Det er feil. En naturlig språkendring tar mange hundre år.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er feil. En naturlig språkendring tar mange hundre år.

Hmmm. Du vet bedre enn en språkekspert altså? Språket er i endring hele tiden. Hvor mange brukte for eks ordet "kleint" eller "kidsa" for 10 år siden?

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmmm. Du vet bedre enn en språkekspert altså? Språket er i endring hele tiden. Hvor mange brukte for eks ordet "kleint" eller "kidsa" for 10 år siden?

Jeg er også lingvist. Og lånord er ikke det samme som språkendring.

Skrevet

(Klein og kidd er for øvrig alminnelige norske ord som har vært der hele tiden, det nye nå er betydningsendringen.)

Skrevet

Her er jeg i ferd med å gi opp kampen. I alle år, siden eldste lærte å snakke, har jeg rettet på sj/kj-lydene deres. I snart 10 år, altså, har jeg vært en masete mamma som har fokusert på talefeil istedet for hva barna faktisk prøver å fortelle meg. Det er jo litt trist det og.

Anonymkode: 7b918...ca3

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Fint" nok - du mener forståelig?

Nei, jeg mener fint nok.

Jeg er intelligent nok til å forstå meningen selv om ordene uttales feil, og siden dette ikke er spesielt vanskelig regner jeg med at mine medmennesker er i stand til det samme. Jeg klarer til og med ta det fra sammenhengen når ordene uttales feil og får en annen betydning. Sistnevnte kan tidvis være veldig underholdende...

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anbefaler deg å se på episoden fra Praktisk info med Jon Almaas. Der har han er språkeekspert. Hun sier at dette ikke er en uttalefeil, men en naturlig språkendring. Språket vårt forandrer seg hele tiden.

jeg skulle svare akkurat det samme!

Mange språkforskere ser på dette som en naturlig endring av språket vårt..

Anonymkode: 83485...32e

Skrevet

Kjør skjult kamera og rett på alle på Toyen i Oslo. Helt riktig, jeg skrev Toyen. 

Anonymkode: f93b9...98c

Skrevet

Her rettet vi litt på eldste, uten å mase om det, endte med st hun begynte å si kjøl istedenfor sjøl(selv) 😅😂 det har ordnet derav seg selv heldigvis😉

Anonymkode: df31f...cd5

Skrevet

Får fnatt når 18 åringen sier shøpe,  shylling osv, og retter på han. Og han klarer å si kylling om han vil. Rett og slett latskap fordi alle andre snakker slik. 

Anonymkode: f4eb7...798

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...