Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #1 Skrevet 5. august 2018 Jeg var skilsmissebarn, og har ingen minne i det hele tatt om foreldrene mine sammen. Når det kommer til sommerferien så husker jeg bare ferier sammen med besteforeldre. Mamma eller pappa var aldri med. Jeg tror faktisk de benyttet seg av å dra på venneturer til syden. Er det rart? Eller var det vanligere på 80- tallet? Kan liksom ikke huske at vi hadde fri sammen i det hele tatt.. Tror jeg reiste sammen med besteforeldre på camping i 5 uker og var hos de andre besteforeldrene mine resten.. Hadde det helt topp jeg, altså.. men litt rart å tenke på når jeg selv er mor, og lapper sammen og styrer for at barna skal få mest mulig ferie sammen med oss foreldrene Anonymkode: 0bbc2...2db
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #2 Skrevet 5. august 2018 Nå vet ikke jeg noe om dine foreldres økonomiske situasjon på 80-tallet, eller antall ferieuker heller. Men du må jo ha hatt et fantastisk forhold til dine besteforeldre? Det må jo ha verdi Anonymkode: 780ec...283
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #3 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nå vet ikke jeg noe om dine foreldres økonomiske situasjon på 80-tallet, eller antall ferieuker heller. Men du må jo ha hatt et fantastisk forhold til dine besteforeldre? Det må jo ha verdi Anonymkode: 780ec...283 Ja, det var helt fantastisk 😃 Men det gikk litt på bekostning av å skape minner sammen med foreldre. Jeg har foreldre som fikk meg da de var ungdom selv, så økonomien var vel ikke den beste, og de hadde vel behov for å reise sammen ned venner.. HI Anonymkode: 0bbc2...2db
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #4 Skrevet 5. august 2018 På 80tallet var det ikke vanlig å dra på ventetider til utlandet slik som nå. Sydenturer var heller ikke så vanlige. Det er nok mer sansynlig at foreldrene dine var hjemme og jobbet enn at de var ute og reiste mens du var hos besteforeldrene dine. Anonymkode: f0d84...045
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #5 Skrevet 5. august 2018 Etter skilsmissen var jeg på to pakketurer med pappa og én helgetur med mamma. Ellers var jeg hos den andre når de var på ferie. Begge var selvstendig næringsdrivende, så ingen «fritid» sammen med meg med unntak av de tre turene fordelt på 10 år. Jeg husker at jeg var for meg selv i ukesvis, så vennene mine var oftest bortreist. Anonymkode: b6e77...4d0
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #6 Skrevet 5. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: På 80tallet var det ikke vanlig å dra på ventetider til utlandet slik som nå. Sydenturer var heller ikke så vanlige. Det er nok mer sansynlig at foreldrene dine var hjemme og jobbet enn at de var ute og reiste mens du var hos besteforeldrene dine. Anonymkode: f0d84...045 De jobbet nok, ja.. men jeg vet at de hvert år dro på «guttetur» og «jentetur» til syden. Det ser jeg mange bilder fra.. Konklusjonen min er at vi ikke skal være så veldig redde for å ikke gjøre nok for at barna våre skal ha en sommerferie som hele tiden overgår fjoråret.. Det å være sammen er det viktigste.. Og jeg led ingen nød av å ikke være sammen med foreldrene mine i det hele tatt.. HI Anonymkode: 0bbc2...2db
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #7 Skrevet 5. august 2018 Opplevde det samme som deg. Nå var aldri mine foreldre sammen så jeg har ikke noe minne av oss som familie overhodet. Men jeg har masse gode minner med besteforeldre. Det var der jeg var i ferier og helger og stort sett hele tiden. Anonymkode: d3caf...64f
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #8 Skrevet 5. august 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Etter skilsmissen var jeg på to pakketurer med pappa og én helgetur med mamma. Ellers var jeg hos den andre når de var på ferie. Begge var selvstendig næringsdrivende, så ingen «fritid» sammen med meg med unntak av de tre turene fordelt på 10 år. Jeg husker at jeg var for meg selv i ukesvis, så vennene mine var oftest bortreist. Anonymkode: b6e77...4d0 Dro de da med venner av seg når du var hos den andre? Eller med ny familie? Søsteren min på pappas side er mye yngre enn meg.. men hun har hatt lange ferier i utlandet hvert år.. akkurat det er kanskje litt bittert.. HI Anonymkode: 0bbc2...2db
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #9 Skrevet 5. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Opplevde det samme som deg. Nå var aldri mine foreldre sammen så jeg har ikke noe minne av oss som familie overhodet. Men jeg har masse gode minner med besteforeldre. Det var der jeg var i ferier og helger og stort sett hele tiden. Anonymkode: d3caf...64f Helt likt som meg. De var sammen til jeg var et par år. Etter det har jeg aldri sett dem snakke sammen. De har vært i samme rom på konfirmasjonen min og dåpen til barna.. men bare høflighetsfraser.. HI Anonymkode: 0bbc2...2db
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #10 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Dro de da med venner av seg når du var hos den andre? Eller med ny familie? Søsteren min på pappas side er mye yngre enn meg.. men hun har hatt lange ferier i utlandet hvert år.. akkurat det er kanskje litt bittert.. HI Anonymkode: 0bbc2...2db Kan det være så enkelt at da der dro på ferie med søsteren din var du så gammel at du ikke pønsket å være med? Og at de(han) da du var på hennes alder hadde for dårlig råd til å dra til Syden med deg? Det er jo ingen unnskyldning for at han aldri har gjort noe med deg, men kan forklare hvorfor hun har fått lange ferier hvert år. Selv har jeg foreldre som fortsatt er gift, men vi hadde ikke mange utenlandsturer da jeg var liten. Vi var stort sett på hytta og på besøk hos besteforeldre, men vi var jo sammen. Anonymkode: 7dfd1...044
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #11 Skrevet 5. august 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dro de da med venner av seg når du var hos den andre? Eller med ny familie? Søsteren min på pappas side er mye yngre enn meg.. men hun har hatt lange ferier i utlandet hvert år.. akkurat det er kanskje litt bittert.. HI Anonymkode: 0bbc2...2db Ingen av dem fikk flere barn. De reiste med venner og senere nye partnere. I ettertid ser jeg at alt løste seg opp da de gikk fra hverandre. Jeg måtte flytte fra vennene mine flere ganger, mistet felles ferie (vi var ikke på fancy ferier før det, men alltid ferie og alltid sammen), ble «for stor» til alle tradisjoner som julekalendere etc. Jeg var bare 10 år, så handlet nok om at de manglet overskudd og økonomi. Mine foreldre ble oppfattet som gode. Jeg husker likevel at jeg begynte å legge merke til at andre barn fikk langt mer oppmerksomhet og omsorg. Det rasjonaliserte jeg med at de andre foreldrene var dillete og overbeskyttende. I ettertid ser jeg at oppvekstsituasjonen burde ha vært vurdert av barnevernet. Det handlet ikke om at jeg ikke fikk dra på fancy ferier, men at jeg ikke fikk noe oppfølging eller omsorg på mange år. Anonymkode: b6e77...4d0
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #12 Skrevet 5. august 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan det være så enkelt at da der dro på ferie med søsteren din var du så gammel at du ikke pønsket å være med? Og at de(han) da du var på hennes alder hadde for dårlig råd til å dra til Syden med deg? Det er jo ingen unnskyldning for at han aldri har gjort noe med deg, men kan forklare hvorfor hun har fått lange ferier hvert år. Selv har jeg foreldre som fortsatt er gift, men vi hadde ikke mange utenlandsturer da jeg var liten. Vi var stort sett på hytta og på besøk hos besteforeldre, men vi var jo sammen. Anonymkode: 7dfd1...044 Jeg var for gammel til at de var «forpliktet» til å ta meg med. Men jeg ønsket alltid å bli spurt.. Og økonomien var nok ikke den beste da jeg var liten.. men de prioriterte som sagt utenlandsturer med venner.. Jeg har i det hele tatt få minner om opplevelser sammen med foreldrene mine.. men jeg tror bare at det ikke var sånn som det er i dag på den tiden, så når jeg sammenlikner virker det rarere enn det egentlig var.. HI Anonymkode: 0bbc2...2db
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #13 Skrevet 5. august 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen av dem fikk flere barn. De reiste med venner og senere nye partnere. I ettertid ser jeg at alt løste seg opp da de gikk fra hverandre. Jeg måtte flytte fra vennene mine flere ganger, mistet felles ferie (vi var ikke på fancy ferier før det, men alltid ferie og alltid sammen), ble «for stor» til alle tradisjoner som julekalendere etc. Jeg var bare 10 år, så handlet nok om at de manglet overskudd og økonomi. Mine foreldre ble oppfattet som gode. Jeg husker likevel at jeg begynte å legge merke til at andre barn fikk langt mer oppmerksomhet og omsorg. Det rasjonaliserte jeg med at de andre foreldrene var dillete og overbeskyttende. I ettertid ser jeg at oppvekstsituasjonen burde ha vært vurdert av barnevernet. Det handlet ikke om at jeg ikke fikk dra på fancy ferier, men at jeg ikke fikk noe oppfølging eller omsorg på mange år. Anonymkode: b6e77...4d0 ❤️❤️❤️ HI Anonymkode: 0bbc2...2db
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #14 Skrevet 5. august 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt likt som meg. De var sammen til jeg var et par år. Etter det har jeg aldri sett dem snakke sammen. De har vært i samme rom på konfirmasjonen min og dåpen til barna.. men bare høflighetsfraser.. HI Anonymkode: 0bbc2...2db Samme her. Ser du skriver mangel på omsorg. Helt likt for min del. Aldri opplevd omsorg eller kjærlighet fra noen av de. Begge har flere barn (jeg er eldst) og de fikk og får mye. Det er vondt, og har gjort min tilværelse som voksen ganske vanskelig når jeg selv fikk barn. Nå går jeg til psykolog og skal forsøke å få bukt med det en gang for alle Anonymkode: d3caf...64f
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #15 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Samme her. Ser du skriver mangel på omsorg. Helt likt for min del. Aldri opplevd omsorg eller kjærlighet fra noen av de. Begge har flere barn (jeg er eldst) og de fikk og får mye. Det er vondt, og har gjort min tilværelse som voksen ganske vanskelig når jeg selv fikk barn. Nå går jeg til psykolog og skal forsøke å få bukt med det en gang for alle Anonymkode: d3caf...64f Så trist å høre ❤️ Det er ikke jeg som skrev mangel på omsorg, det var en som svarte meg 😊 Men jeg ser helt klart at søsteren min har hatt det mye «tryggere» enn meg, og at hun nyter godt av det som voksen. HI Anonymkode: 0bbc2...2db
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #16 Skrevet 5. august 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan det være så enkelt at da der dro på ferie med søsteren din var du så gammel at du ikke pønsket å være med? Og at de(han) da du var på hennes alder hadde for dårlig råd til å dra til Syden med deg? Det er jo ingen unnskyldning for at han aldri har gjort noe med deg, men kan forklare hvorfor hun har fått lange ferier hvert år. Selv har jeg foreldre som fortsatt er gift, men vi hadde ikke mange utenlandsturer da jeg var liten. Vi var stort sett på hytta og på besøk hos besteforeldre, men vi var jo sammen. Anonymkode: 7dfd1...044 Han kunne jo valgt å være med datteren sin uansett! Han kunne blitt med på besøk til besteforeldrene. Det med penger er bare en dårlig bortforklaring. Anonymkode: 2b92b...dc4
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #17 Skrevet 5. august 2018 Mine foreldre reiste aldri til utlandet så jeg var over 20 år første gang jeg kjørte fly og ikke minst første gang jeg var i utlandet. Nå er jeg 44 år og har aldri vært på sharter Mine foreldre hadde ikke mye ferie sammen, pappa var selvstendig og tok seg lite ferie, men vi hadde campingvogn som sto fast på en plass. Jeg har derfor masse ferieminner, men de fleste er meg, min søster, og venner vi fikk på campingen. Mamma var jo der, men hun var ved campingvogna, og pappa var hjemme og jobbet, så ferieminnene lagde vi selv.... Anonymkode: 4f241...f01
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #18 Skrevet 5. august 2018 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: På 80tallet var det ikke vanlig å dra på ventetider til utlandet slik som nå. Sydenturer var heller ikke så vanlige. Det er nok mer sansynlig at foreldrene dine var hjemme og jobbet enn at de var ute og reiste mens du var hos besteforeldrene dine. Anonymkode: f0d84...045 Hva snakker du om? Det var da veldig vanlig med charter da jeg vokste opp på 80-tallet. HI, jeg hadde ferie med mine foreldre. Vi hadde fire uker alle sammen og så hadde de en uke alene i hver ende, eller mormor og morfar bodde med oss. De i klassen min som hadde veldig unge foreldre som deg var mye mer hos besteforeldre som deg, tror det rett og slett handlet om økonomi. Mine foreldre var ganske voksne etter datidens standard da de fikk barn. Vi var på charter og mye på campingferie i Sverige og Danmark. Anonymkode: d1e63...35b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #19 Skrevet 5. august 2018 Jeg er født på 70-tallet, og var gjerne på en kort bil/camping-tur i sommerferien. Det jeg faktisk husker aller best, er hvor gnien faren min var (han er det fortsatt). Om vi ungene hadde lyst på en bitteliten ting, så var det himmel og jord i bevegelse, det kostet jo penger må vite! Det har ført til at jeg, i voksen alder, kjøper aaalt for mye til ungene mine... Anonymkode: 38617...ee4
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #20 Skrevet 5. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så trist å høre ❤️ Det er ikke jeg som skrev mangel på omsorg, det var en som svarte meg 😊 Men jeg ser helt klart at søsteren min har hatt det mye «tryggere» enn meg, og at hun nyter godt av det som voksen. HI Anonymkode: 0bbc2...2db Åja, blanda jeg da... bare tenk på at minnene vi skaper for våre barn kommer til å glede de i all tid ❤️ Anonymkode: d3caf...64f
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #21 Skrevet 5. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Åja, blanda jeg da... bare tenk på at minnene vi skaper for våre barn kommer til å glede de i all tid ❤️ Anonymkode: d3caf...64f Det var det jeg håpet på. Men min tenåringen husker nesten ingenting av feriene vi har vært på opp gjennom årene 🤣 jeg som hadde håpet at vi hadde skapt mange gode minner. Tror det er veldig individuelt hva man husker. Men vi har filmet mye av feriene våre så det er jo litt hyggelig. Anonymkode: 2f9a8...a72
Gjest Darwinia:-) Skrevet 5. august 2018 #22 Skrevet 5. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Konklusjonen min er at vi ikke skal være så veldig redde for å ikke gjøre nok for at barna våre skal ha en sommerferie som hele tiden overgår fjoråret.. Det å være sammen er det viktigste.. Anonymkode: 0bbc2...2db Godt oppsummert!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #23 Skrevet 5. august 2018 Jeg vokste opp på 80-tallet, dvs jeg er godt sent på 70-tallet. Ingen av mine venner var på charterferie i barndommen. De fleste dro til besteforeldre, noen dro på camping en ukes tid mens andre var «bare» hjemme. Vi hadde 8 ukers sommerferie men foreldrene våre hadde bare 4 ukers ferie totalt som skulle fordeles utover året! I min barndom var vi dn tur til Danmark og enntur til Sverige. De sndre feriene besøkte vi familie og etterhvert kjøpte vi combicamp som vi ferierte med😀 jeg kan ikke huske at mine foreldre gjorde så mye sammen med oss. Stort sett skapte vi ferieopplevelser med andre unger vi traff! Jeg haddd min fleste flytur da jeg var 18. Veldig mange rundt min alder hadde da aldri flydd tidligere! mine foreldre dro på charter første gang da jeg var 20. Mine yngre søsken var da med men jeg hadde jo flyttet ut og hadde sommerjobb.... Srlvføkgelug var det litt sårt å ikke få være med, men helt ærlig; vil msn være voksen og bli behandlet som dn voksen så må mannra ansvar selv. Jeg tjente penger og kunne dratt på ferie srlv hvis jeg ville! Anonymkode: b3bde...f0a
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #24 Skrevet 5. august 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: På 80tallet var det ikke vanlig å dra på ventetider til utlandet slik som nå. Sydenturer var heller ikke så vanlige. Det er nok mer sansynlig at foreldrene dine var hjemme og jobbet enn at de var ute og reiste mens du var hos besteforeldrene dine. Anonymkode: f0d84...045 Alle dro til Syden på åttitallet, altså. Jeg og bestevenninne var de eneste som ikke hadde vært i syden. Anonymkode: a1093...6b4
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #25 Skrevet 5. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Alle dro til Syden på åttitallet, altså. Jeg og bestevenninne var de eneste som ikke hadde vært i syden. Anonymkode: a1093...6b4 Der jeg bodde dro ikke alle til Syden og ingen dro hvert år, som mange gjør nå. Anonymkode: 7dfd1...044
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå