Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #1 Skrevet 4. august 2018 Jeg har en gutt som skal begynne i 2 klasse nå til høsten. Han kjeder seg enormt på skolen fordi han ligger langt foran de andre i klassen sin. Vi har tatt det opp med skolen flere ganger og gutten selv har også mast om å få vanskeligere oppgaver uten at det skjer noe. Skolen ser hvor langt fremme han er, men vil ikke innrømme det og kommer med dårlige unnskyldinger for å ikke tilrettelegge godt nok! Feks står det i halvårsrapporten hans at han må øve på å lese enkle setninger, når i virkeligheten så leser han bøker på norsk og engelsk på 200 sider på 1 time. Jeg syns det er vanskelig å gå på skolen å kreve tilrettelegging uten å virke skrytete og belærende ovenfor læreren. Skolen er mer opptatt av at han er urolig, ikke gidder å gjøre oppgaver og ikke alltid følger beskjeder. Jeg har også fått tilbakemeldinger og spørsmål fra andre foreldre i klassen på hvordan opplegg han har på skolen siden han ligger så langt fremme. Når jeg svarer at han ikke får noe tilrettelegging blir de veldig overrasket og sier jeg må kreve det! Noen med noen tips og råd til hvordan jeg skal gå frem på skolen for at han ikke skal kjede seg sånn? Anonymkode: 5d1ff...73e
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #2 Skrevet 4. august 2018 Gå rett til rektor, hvis læreren ikke hører tar du det videre. Har også en sønn som ikke får tilrettelagt noe, og det er så frustrerende. Vi er i dialog med rektor nå, og nekter å gi oss før de finner en løsning. Jeg har kommet med konkrete forslag til hvordan de kan løse problemet på best måte for alle, så får vi se. Anonymkode: afcc3...45c
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #3 Skrevet 4. august 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: når i virkeligheten så leser han bøker på norsk og engelsk på 200 sider på 1 time. Leser 200 sider på time? Anonymkode: ce26f...963
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #4 Skrevet 4. august 2018 er han testet og kartlagt? Ta kontakt med ppt eller gjør det privat.. sjekk organisasjonen lykkelige barn - der er vi medlem (pga sønnen vår som er begavet), og har fått masse god hjelp Anonymkode: 5a669...da3
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #5 Skrevet 4. august 2018 Han må testes via PPT. Da får skolen noe konkret å forholde seg til. Mange foreldre tror at sine er geniale, men det stemmer jo ikke alltid... Anonymkode: 0d43f...6a9
Toneelise Skrevet 4. august 2018 #6 Skrevet 4. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en gutt som skal begynne i 2 klasse nå til høsten. Han kjeder seg enormt på skolen fordi han ligger langt foran de andre i klassen sin. Vi har tatt det opp med skolen flere ganger og gutten selv har også mast om å få vanskeligere oppgaver uten at det skjer noe. Skolen ser hvor langt fremme han er, men vil ikke innrømme det og kommer med dårlige unnskyldinger for å ikke tilrettelegge godt nok! Feks står det i halvårsrapporten hans at han må øve på å lese enkle setninger, når i virkeligheten så leser han bøker på norsk og engelsk på 200 sider på 1 time. Jeg syns det er vanskelig å gå på skolen å kreve tilrettelegging uten å virke skrytete og belærende ovenfor læreren. Skolen er mer opptatt av at han er urolig, ikke gidder å gjøre oppgaver og ikke alltid følger beskjeder. Jeg har også fått tilbakemeldinger og spørsmål fra andre foreldre i klassen på hvordan opplegg han har på skolen siden han ligger så langt fremme. Når jeg svarer at han ikke får noe tilrettelegging blir de veldig overrasket og sier jeg må kreve det! Noen med noen tips og råd til hvordan jeg skal gå frem på skolen for at han ikke skal kjede seg sånn? Anonymkode: 5d1ff...73e Kan du ikke la han hoppe over til 3 klasse da hvis han er så flink.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #7 Skrevet 4. august 2018 13 minutter siden, Toneelise skrev: Kan du ikke la han hoppe over til 3 klasse da hvis han er så flink. Det skulle jeg gjerne ha gjort om det var opp til meg! Hi Anonymkode: 5d1ff...73e
Toneelise Skrevet 4. august 2018 #8 Skrevet 4. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det skulle jeg gjerne ha gjort om det var opp til meg! Hi Anonymkode: 5d1ff...73e Er jo mange som får det så hvorfor ikke din .
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #9 Skrevet 4. august 2018 Gå til rektor og si at du har en sønn som kjeder seg på skolen og pga at han kjeder seg såfinner han på rampestreker og er urolig. Det er en læring å ikke forstyrre andre, sitte rolig osv for mange barn, men om det er en klar sammenheng så må dere og skolen ta tak i dette. Dere som foreldre må forklare barnet at det må gjøre kjedelig oppgaver han klarer enkelt også, dette er endel av læringen. Forhør deg om hvilke middler skolen har for tilrettelegging, spør om de har digitale sider de kan bruke og til slutt spør hva skolen har tenkt å gjøre med dette. Ikke gå hardt ut, men begynn med å si du har en sønn som kjeder seg og du mener detet har en sammenheng i at han er urolig. Forklar at du ønsker å hjelpe han før han blir skolelei og blir hengende etter. For barn som er skoleflinke møter ofte døren når det er ting de må jobbe for å lære, når de må øve så blir ting plutselig veldig vanskelig for de har ikke lørt seg å øve. Jeg har en slik datter i ett fag, nå hater hun skikkelig matte og mener hun ikke skjønner noen ting. Som jeg og lærer sier så må hun faktisk øve, men hun bare får det ikke til. Konsentrasjonen rundt dette err på minussiden, i andre fag kan hun øve og det går veldig fint men i fagene hun bare suste frem i før så blir det kræsj når det er ting hun må øve på for å lære. Skolen vår hadde ett veldig bra digitalt læreverk som alle kunne bruke. Det var i ulike fag og strekte seg fra 1kl til vidregående, så for de barna som var veldig langt fremme hadde de muligheten til mye. Det var vel kanskje en veldig lettvind løsning fra skolens side, for lærene slapp å tilrettelegge veldig mye for de sidene ungene bare gikk inn på internett og gjorde ting der. Men det var veldig bra og det fungerte veldig bra. Ting de gjorde på skolen kunne de fortsette med hjemme uavhengi av om de brukte mobil, pc, nettbrett eller mac. Så data kan være veldig positivt. Kjenner jeg er litt spent nå som barnet skal over på ungdomskolen, hun har veldig godt av det skiftet siden hun trenger nye lærere og nytt mot for å komme over "klarer ikke" i de fagene hun nå faktisk må øve i. Hun ligger fortsatt langt fremme, men hun må litt ut av gamle vaner før hun kjører seg helt fast. Det sa også læreren hennes, for hun tok alt så lett frem til siste året på barneskolen, alt var en lek og alt var klistret i topplokket hennes. Så forsøkene våre på å lære henne på å øve når hun var liten fungerte ikke så bra, det gikk hun glipp av de først åra. Så å gjøre kjedelige repitisjonslekser de kan er faktisk veldig lurt, selv om det err fryktelig kjedelig og ungen er lei det. Det er en grunn til at de har dette tenker jeg. Anonymkode: dd0f0...a43
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #10 Skrevet 4. august 2018 200 sider på en time? Sorry, der ble du komplett uinteressant. Anonymkode: 1ecb5...318
Anonym bruker Skrevet 4. august 2018 #11 Skrevet 4. august 2018 23 minutter siden, Toneelise skrev: Er jo mange som får det så hvorfor ikke din . Han får nok ikke det hvis han ikke er klar for det, og klar er han neppe hvis han er urolig og ikke utfører oppgaver. Min sønn fikk tilbud om å flytte ett trinn opp generelt, og hospitere tre trinn opp i matematikk. Han kjedet seg også på skolen, men var sosialt og mentalt moden, og gjorde som han fikk beskjed om og forstyrret ikke de andre. Det er ikke noe særlig å bli flyttet opp hvis du ikke får venner fordi du er for umoden Vi valgte i stedet å bytte til internasjonal skole. Der får han jobbe så grundig og godt han vil. Anonymkode: 71e1a...0d9
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #12 Skrevet 5. august 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Han får nok ikke det hvis han ikke er klar for det, og klar er han neppe hvis han er urolig og ikke utfører oppgaver. Min sønn fikk tilbud om å flytte ett trinn opp generelt, og hospitere tre trinn opp i matematikk. Han kjedet seg også på skolen, men var sosialt og mentalt moden, og gjorde som han fikk beskjed om og forstyrret ikke de andre. Det er ikke noe særlig å bli flyttet opp hvis du ikke får venner fordi du er for umoden Vi valgte i stedet å bytte til internasjonal skole. Der får han jobbe så grundig og godt han vil. Anonymkode: 71e1a...0d9 Men hva om han er urolig fordi han kjeder seg? jeg har nevnt det før HI - sjekk ut Lykkelige Barn (både på Facebook og nett). De har hjulpet oss masse. I tillegg er det et forum hvor man kan snakke om smarte og begavede barn uten å bli sett på som nok en mamma som tror lille gullungen er genial😉 i tillegg bør han testes. Enten via ppt, eller privat hvis ppt er vanskelige. Vi testet via ppt, men skjønte fort at den testen de brukte (raven’s) er ganske utdatert. Derfor fikkvi gjennomført ny test hos privat barnepsykolog (WISC). Disse rapportene og testresultatene har vært helt avgjørende i samtalene med skolen som et slags bevis på at han ikke bare er smart, men smart på en slik måte at det kan by på noen problemer. Min blir også ekstremt ukonsentrert og urolig hvis faget ikke fenger, eller nivået er for lavt. Det må læreren vite og fange opp, slik at hun kan tilrettelegge for han. Anonymkode: 5a669...da3
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #13 Skrevet 5. august 2018 Min datter har fått tilrettelegging. Hun er testet av PPT og de foreslo tilrettelagt undervisning. Det får hun og det går veldig bra. Hun skal begynne i 3.klasse Anonymkode: a3781...7ac
graa Skrevet 5. august 2018 #14 Skrevet 5. august 2018 20 hours ago, Anonym bruker said: Jeg har en gutt som skal begynne i 2 klasse nå til høsten. Han kjeder seg enormt på skolen fordi han ligger langt foran de andre i klassen sin. Vi har tatt det opp med skolen flere ganger og gutten selv har også mast om å få vanskeligere oppgaver uten at det skjer noe. Skolen ser hvor langt fremme han er, men vil ikke innrømme det og kommer med dårlige unnskyldinger for å ikke tilrettelegge godt nok! Feks står det i halvårsrapporten hans at han må øve på å lese enkle setninger, når i virkeligheten så leser han bøker på norsk og engelsk på 200 sider på 1 time. Jeg syns det er vanskelig å gå på skolen å kreve tilrettelegging uten å virke skrytete og belærende ovenfor læreren. Skolen er mer opptatt av at han er urolig, ikke gidder å gjøre oppgaver og ikke alltid følger beskjeder. Jeg har også fått tilbakemeldinger og spørsmål fra andre foreldre i klassen på hvordan opplegg han har på skolen siden han ligger så langt fremme. Når jeg svarer at han ikke får noe tilrettelegging blir de veldig overrasket og sier jeg må kreve det! Noen med noen tips og råd til hvordan jeg skal gå frem på skolen for at han ikke skal kjede seg sånn? Anonymkode: 5d1ff...73e 200 sider på engelsk på 1 time? Sorry, dette må være trolling.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #15 Skrevet 5. august 2018 6 minutter siden, graa skrev: 200 sider på engelsk på 1 time? Sorry, dette må være trolling. Sikkert mulig hvis det står ti ord på hver side, men ellers er nok dette en mor som har det gøy med trolling på en søndag ja. Anonymkode: 0ca1c...ca6
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #16 Skrevet 5. august 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en gutt som skal begynne i 2 klasse nå til høsten. Han kjeder seg enormt på skolen fordi han ligger langt foran de andre i klassen sin. Vi har tatt det opp med skolen flere ganger og gutten selv har også mast om å få vanskeligere oppgaver uten at det skjer noe. Skolen ser hvor langt fremme han er, men vil ikke innrømme det og kommer med dårlige unnskyldinger for å ikke tilrettelegge godt nok! Feks står det i halvårsrapporten hans at han må øve på å lese enkle setninger, når i virkeligheten så leser han bøker på norsk og engelsk på 200 sider på 1 time. Jeg syns det er vanskelig å gå på skolen å kreve tilrettelegging uten å virke skrytete og belærende ovenfor læreren. Skolen er mer opptatt av at han er urolig, ikke gidder å gjøre oppgaver og ikke alltid følger beskjeder. Jeg har også fått tilbakemeldinger og spørsmål fra andre foreldre i klassen på hvordan opplegg han har på skolen siden han ligger så langt fremme. Når jeg svarer at han ikke får noe tilrettelegging blir de veldig overrasket og sier jeg må kreve det! Noen med noen tips og råd til hvordan jeg skal gå frem på skolen for at han ikke skal kjede seg sånn? Anonymkode: 5d1ff...73e Leser han bøker på 200 sider på en time? Da ligger det kanskje noe i det skolen sier om å øve derpå å LESE en setning. For i den farten du beskriver så skummer han.. Anonymkode: 3657c...6b6
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #17 Skrevet 5. august 2018 Tusen takk for tips og råd til dere som har gitt meg seriøse svar.👍🏻 Har allerede sendt Mail til Lykkelige barn.😀 Anonymkode: 5d1ff...73e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå