Gå til innhold

8 åring som har lagt på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikkje lyst å si at ho ikkje kan få meir mat/begynner du ikkje å bli mett (I tilfelle ho utvikler spiseforstyrrelser). Men hvilke tiltak kan jeg gjøre? Ho er glad i godteri og brus, men vi holder det til helgene. Ho er ikke direkte kraftig, men har begynt å få mage og vil hindre utviklingen. Ho er normalt aktiv. 

Anonymkode: 2d909...d6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ho spiser mer enn meg, men tenker at Ho kanskje er i en voksefase. HI

Anonymkode: 2d909...d6f

Skrevet

Barn er veldig i rykk og napp, og særlig jenter har en spiseperiode før puberteten og blir kanskje litt "chubby" før pupper og hofter begynner vokse. 

Men mer mat enn deg som er voksen trenger hun jo ikke. Gjør noen tiltak som å lage akkurat riktig mengde middag, ha gulerøtter, blåbær o.l hun kan knaske på osv

Anonymkode: bb36f...9cc

Skrevet

Hun vokser. 

Det samme skjedde jenta mi på 9. Over våren/sommeren har hun strekt seg flere cm og har gått fra litt lubben til lang og tynn. Hun har stor appetitt.

Så sant maten er sunn så ka henne spise det hun vil.. 

Anonymkode: 9494f...0d2

Skrevet

Min 8-åring ha også plutselig lagt på seg! Gutt han da, men likevel. Han er fremdeles slank da, ikke noe galt med hvordan han ser ut. Men det jeg har lagt merke til er at han plutselig har lagt på seg et par kilo, men ikke vokst i høyden. Så jeg regner med det jevner seg ut etter hvert som høyden skyter ut. 

Men jeg passer på kostholdet. Søtsaker kun på lørdag, passer på type mat som blir spist, sunt pålegg, mye frukt og grønt, serverer sunne middager, osv. Og det at man kan sulte litt prøver jeg også å lære ungene mine. Hvis det f.eks er en time til middag så får de vente den timen i stede for å ta seg ei ekstra skive. Er de veldig sultne kan jeg skjære opp agurk som snacks mens de venter (null kalorier i det hvert fall). Jeg kommenterer ALDRI hva de spiser eller hvor mye, men passer på å snakke om sunt kosthold. At grønnsaker er bra og man kan spise omtrent hvor mye man vil, men at man blir syk og legger på seg av å spise godter hver dag. 

Elles så er det jo slik med jenter at de gjerne har perioder hvor de ser chubby ut, spesielt rett før puberteten, men så strekker de seg og fettet fordeler seg. Helt normalt! 

Merker også at min av og til har perioder hvor ha spiser mye mer enn vanlig. Kanskje vokseperioder? 

Anonymkode: b6aff...b8b

Skrevet

Gud a meg, er det så farlig da?? Vær glad barnet spiser. Så lenge hun spiser sunn mat og begrenser godteri til lørdager, så må hun jo få lov til å spise seg mett. Om hun har litt mage, så gjør vel det absolutt ingenting? 

Anonymkode: 4a85b...e54

Skrevet

Server sunn mat og vær aktive så tenker jeg det ordner seg. Kan eventuelt bytte ut noen brødmåltider med egg eller suppe, det er sunt og for mange er all brødspisingen ikke optimalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...