Gå til innhold

Andre som bruker kallenavn på barna dine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna mine har helt vanlige norske navn. Har et familiemedlem som nesten alltid kaller barna for noe annet enn det de egentlig heter.. f.eks Leander blir Badiander dersom han bader, eller Soviander dersom han sover. Hoppiander dersom han hopper på trampolina. "Ååh lille hoppiander"

Andre navn blir forkortet, for eksempel Alexander blir Alex, Jeanette blir Jea, osv osv. 

I starten tenkte jeg ikke noe over det, men nå irriterer det meg bare mer og mer. Vi foreldre og andre kaller barna det de egentlig heter. Hva ville du gjort? 

Anonymkode: 66069...b5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting 

Har en sånn svoger jeg også, han har kallenavn på alle, selv hundene i familien. Ungene synes bare det er gøy og ler av det, alle vi andre kaller de jo ved sitt vanlige navn så det spiller ingen rolle. Det er bare sånn denne onkelen er.... 

Anonymkode: 4b46c...38e

Skrevet

Si det, vi bruker hele navnet. Jeg har dobbeltnavn og flere prøver seg på kun det ene navnet. Da sier jeg at jeg alltid har brukt begge og ønsker at andre også gjør det. Det samme gjorde foreldrene mine da jeg var lita. Tullenavn som hoppiander hadde jeg ikke brydd meg om. 

Anonymkode: 72e14...323

Skrevet

Altså, det du beskriver er jo bare for gøy! Du har et kreativt familiemedlem som garantert barna synes er morsom. Hadde ikke brydd meg det spor om dette. Skjønner ikke hva det er å irritere seg over???

Anonymkode: 48332...a71

Skrevet

Slapp av! 

Jeg hadde ikke gjort noe som helst.

Anonymkode: bac11...7e1

Skrevet

Ja det var gøy, i begynnelsen.  Men altså, det skjer HELE TIDEN. Man blir jo lei, og 10 åringen selv blir brydd..

Skrevet

Tror du ikke barnet vet sitt eget navn...?

Jeg kaller mine egne for både gullet og pøbelen. No problem 

Anonymkode: bd046...797

Skrevet

Jeg kaller barna mine for frøken Fjong, hoppetossa, sprudleflisa. Ikke hele tiden, men innimellom, når jeg synes det passer 😊

Anonymkode: e4c7a...8d2

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kaller barna mine for frøken Fjong, hoppetossa, sprudleflisa. Ikke hele tiden, men innimellom, når jeg synes det passer 😊

Hva ville du syntes om noen andre kalte barnet ditt for Fjong, hoppetossa og sprudleflisa hele tiden? Altså også når det ikke passer?

Skrevet

Typisk norsk å reagere på noe slikt. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva ville du syntes om noen andre kalte barnet ditt for Fjong, hoppetossa og sprudleflisa hele tiden? Altså også når det ikke passer?

Ser nå at jeg ikke skjønte innlegget ditt... 

Skrevet

Her blir mine kalt gullet og sola av bestemor. 

Anonymkode: ada56...277

Skrevet

Alt man skal gidde å hisse seg opp over..

Anonymkode: a9396...e55

Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å stresse over det. Men nå er ikke jeg et følsomt persilleblad da, og det er ikke barna mine heller. 

Anonymkode: 04a60...9d0

Skrevet

Det reagerer jeg ikke på.

Besteforeldrene på begge sider kan gjøre slikt. Også i blant når jeg ikke synes det passer. Men herlighet, det går bra, og så er det i bunn og grunn et uttrykk for kjærlighet og interesse. Barna skjønner jo også dette!

Anonymkode: c1858...bf7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja det var gøy, i begynnelsen.  Men altså, det skjer HELE TIDEN. Man blir jo lei, og 10 åringen selv blir brydd..

Om 10-åringen blir brydd er det virkelig på tide å lære det å bli mindre selvhøytidelig altså... 

Men denne tråden viser jo hvor det kommer fra 😉

Skrevet

Ja vi har kallenavn på vårt ene barn. 

Han er vel egentlig mere kjent som sitt kallenavn enn med sitt virkelige navn. Han har et utrolig flott navn, så jeg ønsker jo egentlig at det skal bli brukt. ..men men. Tror egentlig at det er bare lærerene som bruker navnet hans. 

Han introduserer seg ofte med kallenavnet sitt, så for han er det like normalt som navnet sitt. 

Anonymkode: 93f75...d82

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om 10-åringen blir brydd er det virkelig på tide å lære det å bli mindre selvhøytidelig altså... 

Men denne tråden viser jo hvor det kommer fra 😉

10 åringen er også lei. Alt med måte er det noe som heter. Eller skal ikke barns følelser bli tatt på alvor?

Skrevet

Sønnen vår Henrik fikk kallenavn fra dag én på nyfødt intensiven. De som jobbet der sa ofte Henriksen . Det gjør de i barnehagen også. Familien og vi noen ganger også hehe 😍

Anonymkode: 1ad02...c04

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

10 åringen er også lei. Alt med måte er det noe som heter. Eller skal ikke barns følelser bli tatt på alvor?

Joda, barnets følelser skal tas på alvor, men av og til kan vi også si til et barn at sånn er onkel Trygve. Vi kan ikke være så dramaqueens at vi lar oss krenke av hver minste lille bagatell. Ungen har godt av å lære at noen ting bare rister vi av oss også... 

Skrevet

nei

Anonymkode: fb67e...7ca

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Barnas etteraping av foreldres nærtakenhet er ikke noe man trenger å støtte og ta hensyn til.

Skrevet

I alle dager? Dette er vel bare koselig? Så lenge kallenavnene ikke er av en negativ/krenkende karakter er det jo bare tegn på at personen liker og har et forhold til barnet ditt? Jeg bruker hvertfall bare kallenavn på barn jeg liker/kjenner godt. 

Anonymkode: 22f9a...ea5

Skrevet

Huff, for noen holdninger det er her. Jeg heter Hege. Hvis en person hadde kalt meg Hegepege hver gang personen sa navnet mitt, ville jeg blitt temmelig lei til slutt. Noen ganger må faktisk voksne mennesker ta hensyn til barn og. 

Anonymkode: a61c7...9a2

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ikkje alltid. Barn kan òg lære seg at ein ikkje skal irritere seg over småting, og ikkje ta seg sjølv så høgtidleg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...