Gå til innhold

Terasse mot naboer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bor i rekkehusstrøk i Oslo og min nabo og jeg hadde en felles levegg.Dette har fungert i alle år side jeg flyttet inn i 1983.Men så for 4 år siden fikk jeg en ny nabo.Han spurte meg først om han kunne erstatte tujabuskene på forsiden med en levegg. Under tvil gikk jeg med på dette. Når jeg denne gangen kom hjem fra ferie hadde han uten å kontakte meg utvidet terassen sin på baksiden i forsettelsen av den opprinnelige leveggen. Dette medførte at jeg følte meg innvadert og fikk hans nye vegg midt i fleisen. Jeg snakket med han om dett var vanlig folkeskikk å snakke med naboen før han tok seg til rette på denne måten.I tillegg ligger den nye terassen hans tett inn til min annen nabos gjerde, så det er umlig å vedlikeholde dette gjerdet fra hans side. Om han har snakket med sin andre nabo tviler jeg på for det tar seg slett ikke ut. Og på toppen av kransekaken har han tatt seg til rette med å bygget en trapp opp til sin terasse på baksiden,området  trappen står på er således fellesområde.for hele feltet. Jeg har som sagt bodd her siden , hatt mange gode naboer,mens min nye nabo står på sin rett og mener at han kan herje som det passer han. Jeg mener også at dette makkverket foringer verdien på min eiendom vesentlig. Kan virkelig folk med loven i hånd slippe under med dette.Er det ikke også en regel om 4 meter fra den andre naboens eiedom.

Hva sier dere om både det juridiske og "folkerettslige" sider ved denne saken.

Anonymkode: 24409...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt vanskelig å se for seg hvordan dette ser ut, men kanskje du skulle snakket med styret i borettslaget, om dere er et borettslag. Hvis ikke så kan du klage det inn til bydelen om du mener det bryter med reglene. Om det hn har gjort er søknadspliktig er vanskelig å si.

Anonymkode: 182e7...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at terrassen er bygget i høyden, siden du skriver at han har bygget en trapp opp til den. Om terrassen er over 50 cm over opprinnelig terreng så er den søknadspliktig. I så fall skulle den vært både nabovarslet og byggemeldt. 

Veldig vanskelig å se det for seg med de opplysningene du ga, men anbefaler deg å ta kontakt med kommunen du bor. De på byggesak vil kunne hjelpe deg med hva som er lov, søknadspliktig osv. Ville tatt bilder som du kan sende på e-post til den du prater med. Da er det lettere å se det for seg. 

Anonymkode: 8f317...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...