Gå til innhold

Hvorfor har man mangel på b12? Er det farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå forstår jeg hvorfor jeg svimmel hele tiden når jeg reiser meg opp, og det blir helt svar og lite matlyst og trøtt å sliten :( 

Anonymkode: 59878...e23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I lengden går uttalt mangel utover nervesystemet, så start opp med tilskudd. Er det piller du skal ta? 

Hvis ja: har de sjekket at du har det enzymet man trenger får å ta opp b12 i magen? Om du ikke er sjekket for det: få de til å gjøre det.

Er du satt på sprøyter kommer du til å merke rask endring!

Jeg ble vanvittig sliten da jeg hadde mangel. Trøtt hele tiden og orket nada. Hjalp etter to korte uker på tilskudd (sprøyter).

Ps: et annet litt ukjent symptom på b12-mangel er dårlig samvittighet 😛

Anonymkode: de6dd...73f

Skrevet

Jeg går på tabletter fordi jeg har mangel på både folat og b12. Tok litt tid før jeg begynte å kjenne virkning på tablettene, men når de begynte å virke, så ble jeg helt fin :) må gå på disse tablettene  resten av livet

Anonymkode: 23304...767

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I lengden går uttalt mangel utover nervesystemet, så start opp med tilskudd. Er det piller du skal ta? 

Hvis ja: har de sjekket at du har det enzymet man trenger får å ta opp b12 i magen? Om du ikke er sjekket for det: få de til å gjøre det.

Er du satt på sprøyter kommer du til å merke rask endring!

Jeg ble vanvittig sliten da jeg hadde mangel. Trøtt hele tiden og orket nada. Hjalp etter to korte uker på tilskudd (sprøyter).

Ps: et annet litt ukjent symptom på b12-mangel er dårlig samvittighet 😛

Anonymkode: de6dd...73f

Jeg bare googlet, og på et eller annet forum så var det noen som hadde skrevet at det kunne være tegn på tarmkreft. Skal jo nevnes at jeg har jo diaré ofte. Men aldri med avføring med slik og blod. Jeg fikk første gang påvist dette når jeg gikk gravid med mitt andre barn. Som er nå 2 år. Jeg har tatt sprøyter 3 eller 2 ganger siden da, pluss en liten kort periode med tabletter. Nå skal jeg starte på tabletter igjen. Men jeg har 3 sånne små flakser igjen av b-12 sprøyter. Kanskje jeg burde heller få satt de i steden for pillene? Nei jeg har ikke blitt sjekket for noe annet (enzymet) jeg tok nylig blodprøver ved graviditet å det viste at jeg hadde mangel på b-12. Jeg ble bare litt engstelig at jeg leste at når mann mangler dette så kan det være tegn på tarmkreft å er livredd :( 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går på tabletter fordi jeg har mangel på både folat og b12. Tok litt tid før jeg begynte å kjenne virkning på tablettene, men når de begynte å virke, så ble jeg helt fin :) må gå på disse tablettene  resten av livet

Anonymkode: 23304...767

Så godt det må være at det funket å at du føler deg fin. Jeg er veldig tom for energi. 

Skrevet

Jeg er lav på folat og b12 fordi jeg er slankeoperert og da tar ikke kroppen opp alt selv. Setter en sprøyte når jeg kjenner jeg blir dvask og uvel. Gjerne et par dager for sent fordi jeg glemmer at det er derfor... men det funker på under et døgn!

Anonymkode: cffd3...837

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lav på folat og b12 fordi jeg er slankeoperert og da tar ikke kroppen opp alt selv. Setter en sprøyte når jeg kjenner jeg blir dvask og uvel. Gjerne et par dager for sent fordi jeg glemmer at det er derfor... men det funker på under et døgn!

Hvordan sette du dette selv?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan sette du dette selv?

I låret. Men jeg er utdanna og kvalifisert. Du kan sikkert be de på legekontoret om å vise deg, det er ikke så vanskelig 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bare googlet, og på et eller annet forum så var det noen som hadde skrevet at det kunne være tegn på tarmkreft. Skal jo nevnes at jeg har jo diaré ofte. Men aldri med avføring med slik og blod. Jeg fikk første gang påvist dette når jeg gikk gravid med mitt andre barn. Som er nå 2 år. Jeg har tatt sprøyter 3 eller 2 ganger siden da, pluss en liten kort periode med tabletter. Nå skal jeg starte på tabletter igjen. Men jeg har 3 sånne små flakser igjen av b-12 sprøyter. Kanskje jeg burde heller få satt de i steden for pillene? Nei jeg har ikke blitt sjekket for noe annet (enzymet) jeg tok nylig blodprøver ved graviditet å det viste at jeg hadde mangel på b-12. Jeg ble bare litt engstelig at jeg leste at når mann mangler dette så kan det være tegn på tarmkreft å er livredd :(

Har du sjekket for cøliaki? Lavt b12 kombinert m diaré er vel en indikasjon på det. 

Anonymkode: 4524e...b80

Skrevet

Har tatt b12-tabletter i flere år, og nå nylig fant jeg ut at jeg har cøliaki. Så hos meg kan det være grunnen...

Anonymkode: 45202...b49

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har tatt b12-tabletter i flere år, og nå nylig fant jeg ut at jeg har cøliaki. Så hos meg kan det være grunnen...

Hvordan blir man testet for det? Jeg synes det er litt snodig at legen min ikke sier at vi burde finne ut hvorfor jeg har b12 mangel. Jeg spurte han da grunnen kan være fordi jeg spiser lite hvit kjøtt og grønnsaker. Ja, jeg spiser ikke så mye grønnsaker, heller ikke så mye hvit kjøtt. Men jeg spiser fornø det om ny å ne. Min mor i 50 årene fant nettopp ut at hun har laktose intoleranse, og jeg og henne er veldig lik når det gjelder avføring 😂 begge må på do med en gang etter vi har spist, eller drukket kaffe f.eks. Men vi begge har vært sånn for alltid. Kan laktose ha noe også si med at jeg må på do med en gang etter jeg har spist? Og med b12? Som sagt jeg har hatt mangel på b12 kunn 2 siste årene ikke før det. Men avførings problemet har alltid vært slik jeg forklarer. Jeg får bare så panikk med tanke på en av symptomene til magekreft er dette med avføring og lite blod b12. Tror dere ikke j hadde merket om j har tarmkreft?

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan blir man testet for det? Jeg synes det er litt snodig at legen min ikke sier at vi burde finne ut hvorfor jeg har b12 mangel. Jeg spurte han da grunnen kan være fordi jeg spiser lite hvit kjøtt og grønnsaker. Ja, jeg spiser ikke så mye grønnsaker, heller ikke så mye hvit kjøtt. Men jeg spiser fornø det om ny å ne. Min mor i 50 årene fant nettopp ut at hun har laktose intoleranse, og jeg og henne er veldig lik når det gjelder avføring 😂 begge må på do med en gang etter vi har spist, eller drukket kaffe f.eks. Men vi begge har vært sånn for alltid. Kan laktose ha noe også si med at jeg må på do med en gang etter jeg har spist? Og med b12? Som sagt jeg har hatt mangel på b12 kunn 2 siste årene ikke før det. Men avførings problemet har alltid vært slik jeg forklarer. Jeg får bare så panikk med tanke på en av symptomene til magekreft er dette med avføring og lite blod b12. Tror dere ikke j hadde merket om j har tarmkreft?

For å sjekke om du har cøliaki må du ta blodprøver,avføringsprøver og gastroskopi. (Holder akkurat på å sjekke selv) om du har tarmkreft kan jeg dessverre ikke svare på for det vet jeg ikke hvordan man sjekker men er du veldig engstelig spør legen.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Leger sier ingenting om dette siden mange allmennpraktiserende har lite peil på alle småsymptomene på cøliaki.

Skulle til å si det samme. B12 mangel finnes ofte hos de med udiagnosert cøliaki. Og når du i tillegg har mye løs avføring og er slapp bør du kreve utredning.

Mulig du reagerer på melk nå også, siden enzymet som bryter ned deler av melken i tarmene sitter ytterst i hårrøttene som blir ødelagt ved gluteninntak hos de med cøliaki. Men dette fikser kroppen ved rett diett.

Så dra tilbake til legen, overdriv den løse avføringen og krev utredning for cøliaki.

Anonymkode: 539a4...7f6

Skrevet

Jeg fikk vite for noen måneder siden at jeg hadde kraftig B12-mangel. Min lege er veldig grundig, og tok prøver både med tanke på cøliaki og andre tarmsykdommer. Ikke utslag på noen av disse.

Enkelte har ganske enkelt bare B12-mangel, uten noen spesiell grunn. Jeg spiser mye kjøtt, og burde egentlig fått i meg nok via maten, men dette blir altså ikke tatt opp. Står nå fast på tabletter, fikk sprøyter i begynnelsen.

Anonymkode: 6cb86...80b

Skrevet
6 timer siden, Toneelise skrev:

For å sjekke om du har cøliaki må du ta blodprøver,avføringsprøver og gastroskopi. (Holder akkurat på å sjekke selv) om du har tarmkreft kan jeg dessverre ikke svare på for det vet jeg ikke hvordan man sjekker men er du veldig engstelig spør legen.

Jeg tok "bare" blodprøver og gastroskopi, ikke avføringsprøve. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...