Gå til innhold

Er deres menn et godt forbilde for sin sønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre sønner, og jeg blir nemlig irritert på min samboer. I dag når vi kjørte bil, så kjørte jeg for en gangs skyld. Han klarer da å lire ut av seg "damer i trafikken altså", med gutta sittende baki. Jeg blir irritert, for jeg vil ikke at de skal ha slike holdninger med seg. Så tenkte jeg litt på i går da jeg skulle på konsert med en venninne. Jeg hadde da pyntet meg, og når jeg kom opp sier sønnen min "hvor fin du er", men faren sier ikke noe. Jeg er veldig opptatt av å skryte når de pynter seg, så det er nok meg de har det fra. Han sier aldri noe, aldri en gave, blomst, eller kyss. Så jeg tenker jo litt på hvordan de selv blir til sine evt kjærester en gang. 

Tenker du og mannen din over dette? Og har jeg grunn til å reagere??

Anonymkode: a5149...bb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tre sønner, og jeg blir nemlig irritert på min samboer. I dag når vi kjørte bil, så kjørte jeg for en gangs skyld. Han klarer da å lire ut av seg "damer i trafikken altså", med gutta sittende baki. Jeg blir irritert, for jeg vil ikke at de skal ha slike holdninger med seg. Så tenkte jeg litt på i går da jeg skulle på konsert med en venninne. Jeg hadde da pyntet meg, og når jeg kom opp sier sønnen min "hvor fin du er", men faren sier ikke noe. Jeg er veldig opptatt av å skryte når de pynter seg, så det er nok meg de har det fra. Han sier aldri noe, aldri en gave, blomst, eller kyss. Så jeg tenker jo litt på hvordan de selv blir til sine evt kjærester en gang. 

Tenker du og mannen din over dette? Og har jeg grunn til å reagere??

Anonymkode: a5149...bb1

Fedre med slike holdninger er dårlige forbilder både for sønner og døtre. I tillegg til å påvirke sønnene til å se ned på damer lærer de døtrene sine at de er mindre verd noe som kan medføre at de finner seg i mer enn de burde.

Datteren min får til stadighet høre på barneskolen at jenter er dårligere enn gutter og at de ikke kan bli det de vil i fremtiden. Det er bare trist. Dette har barna lært et sted og de tar det med seg inn i skolen. 

Anonymkode: 83615...0ce

Skrevet

Det hadde jeg ikke akseptert at mannen sa, du må jo si imot!

Min mann er et fantastisk forbilde for alle barna våre (begge kjønn). Han tar ansvar for hus og hjem. Vasker, lager mat, rydder osv. Tar godt vare på meg og er opptatt av mine behov. Har moderne og oppdaterte holdninger til kvinner generelt. Han har troa på meg og mine evner og backer meg alltid. Han er sosialt intelligent, noe jeg ser spesielt sønnen vår lærer mye av da de er mye sammen. Det er tydelig at sønnen vår lærer mye av hvordan faren oppfører seg mot meg, så gode forbilder er viktig!

Anonymkode: ace90...ebb

Skrevet

Oi da, trodde faktisk slikt ble sagt med humor jeg..... Hos oss er det meg som slenger ut , nokså likt fordelt, "mannfolk i trafikken altså" eller "kvinnfolk i trafikken altså" , alt etter  hvem jeg ergrer meg over. Må kanskje begynne å si "Folk i trafikken altså."  Angående komplimenter, så er det fint å lære seg til å gi positive tilbakemeldinger, spontant. Men man skal jo ikke gjøre det hvis man ikke mener det.  Gaver, er fint. Hyggelig. Min mann er flink med komplimenter, men elendig med gaver utenom til jul og gebursdag. Jeg er flink med små gaver og oppmerksomhet i  i det daglige og, men strør nok ikke om meg med komplimenter. Jeg håper barna lærer litt av oss begge.

Anonymkode: 99f14...5c3

Skrevet

Eksen min viste seg å ha eg veldig negativt syn på kvinner, da barna begynte i ung alder å kopiere farens oppførsel mot meg som mor, så kastet jeg han ut. Han har fått nye unger med nye damer, men forholdene går skeis I tur og orden. En voksen velutdannet mann, men likevel med  et så begredelig syn på kvinner.. skremmende. Aldri mer om jeg skal rote meg opp i en sånn mann..

Anonymkode: 13593...834

Skrevet

Har ikke gutter, men barnefar til mine barn er ikke ett godt forbilde. De har skjønt det for lenge siden, nå er det så ille at de vil ha minst mulig kontakt med han. Han lever sikkert ett fint liv i sin egen lille boble, perfekte far og kjæreste. At han såvidt hadde kontakt med ungene på to år siden han fikk seg dame måtte de jo skjønne, at de må stille opp når han plutselig skal leke super pappa må de jo skjønne, at de må vise for andre at han er en super pappa må de jo skjønne, at de må bryte avtaler og planer pga at han endrer avtalte ting må de jo skjønne, at han er voldelig mot de må de jo skjønne bare er positivt og glemme. Lista er lang for å si det slik, jeg og ungene glederr seg til de er voksene og han er en enda mindre del av livet vårt. Eldste har nedtelling til hun blir 16år og kan slette etternavnet hans, ingen av de vil nemlig ha hans etternavn. Jeg orker ikke den kampen med faren, så jeg har sagt de kan endre dette når de er 16år, da trenger de nemlig ikke foreldrenes godkjenning. 

Min ex mann inntil nylig var i veldig mange år ett godt forbilde, men så var det noe som klikket i hodet hans. Jeg har nå klart å distansere meg, men ungene får høre det ene og det andre for tiden. Kjempe kult for en tennåring å få høre at exstefar har sex i hagen slik at hennes venner og alle hans naboer ser det feks. Og dette er bare småtteri av hva de får høre omdagen, så kan vel ikke akkurat si dette er noe forbilde. Holdninegene hans til mye syns ungene var veldig drøye lenge før det ble slutt mellom oss og de fant ut hvordan de ikke ville være ellerr mene. 

Anonymkode: 28877...1c2

Skrevet

Ikke et spesielt godt forbilde for våre to døtre og sønn nei. Han bytter kvinnefolk oftere enn andre bytter sokker. Ikke diskret, men bretter det ut i sosiale medier slik at til og med kompisene hans har kutta han ut. 

Anonymkode: b197a...da4

Skrevet

Ja. Han er en engasjert far. Jeg lager nesten alltid middag, og har antakelig overblikk over huset, men han bidrar.

Med bare sønner er jeg glad for det.

Jeg tenker vi alle har ansvar for å unngå stereotypiske utsagn som at kvinnfolk ikke kan kjøre, mannfolk kan ikke bake etc

Anonymkode: 4876e...ec8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...