Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Hvor henvender jeg meg for å skaffe hjelp til en stakkars 19-åring med rusproblematikk? Han er i NAV-systemet, men får helt åpenbart ikke den hjelpen han trenger.. Hvor starter jeg? Jeg er egentlig ikke interessert i å være sosialarbeider for denne gutten - men har ikke samvittighet til å ikke gjøre noe heller.. Anonymkode: d2ace...269
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #2 Skrevet 1. august 2018 hva vil han da? du får ikke gjort noen ting om ikke han ønsker det Anonymkode: 5474a...895
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #3 Skrevet 1. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: hva vil han da? du får ikke gjort noen ting om ikke han ønsker det Anonymkode: 5474a...895 han vil ha et sted å bo, penger til mat.. Han har ingenting!! Anonymkode: d2ace...269
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #4 Skrevet 1. august 2018 Vil han ha hjelp med problemene sine? Få fastlegen til å henvise han til avrusning så kan de hjelpe han videre Anonymkode: 820c6...bca
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #5 Skrevet 1. august 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: han vil ha et sted å bo, penger til mat.. Han har ingenting!! Anonymkode: d2ace...269 det er NAV sitt ansvar. men når han er under 30 år er det aktivitetsplikt. det betyr at NAV kan bestemme at han skal gjøre ulike ting for å få penger. feks møte til samtaler, være i arbeidstrening, utrede helse osv Anonymkode: 5474a...895
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #6 Skrevet 1. august 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: det er NAV sitt ansvar. men når han er under 30 år er det aktivitetsplikt. det betyr at NAV kan bestemme at han skal gjøre ulike ting for å få penger. feks møte til samtaler, være i arbeidstrening, utrede helse osv Anonymkode: 5474a...895 så hva gjør vi da? ringer NAV-kontakten hans? Anonymkode: d2ace...269
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #7 Skrevet 1. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: så hva gjør vi da? ringer NAV-kontakten hans? Anonymkode: d2ace...269 ja, men da må han oppheve taushetsplikten skriftlig på NAV. eller be han om å få et møte hvor du deltar sammen med han, det er nok det beste. Om han ikke syns det er greit, vil du ikke få noe informasjon. Men alle har rett på tak over hodet, dette er gjerne hospits for de som har rusproblemer. Anonymkode: 5474a...895
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #8 Skrevet 1. august 2018 Tragisk situasjon.. 19 år og sviktet av alle!! Han ruser seg, selger dop, stjeler.. Anonymkode: d2ace...269
Anonym bruker Skrevet 1. august 2018 #9 Skrevet 1. august 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: så hva gjør vi da? ringer NAV-kontakten hans? Anonymkode: d2ace...269 Ja, be om et møte med dem og med legen hans. Undersøk hva som finnes av tilbud og krev at de tilbyr noe. Anonymkode: bff93...f64
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #10 Skrevet 2. august 2018 10 hours ago, Anonym bruker said: han vil ha et sted å bo, penger til mat.. Han har ingenting!! Anonymkode: d2ace...269 Alle vil ha penger og gull. Det store spørsmålet er heller, vil han slutte med rus? Rusbehandling fungerer bare når personen selv ønsker å slutte med rus. Jobb, penger og bolig er vanskelig hvis du prioriterer rus. Og motsatt, det er lettere å ruse seg hvis mat, penger og bolig dekkes av det offentlige. Hadde jeg vært rusmisbruker ville jeg også ville hatt gratis bolig! En bekymring mindre, og mer penger til rus. Anonymkode: 687c9...69d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #11 Skrevet 2. august 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alle vil ha penger og gull. Det store spørsmålet er heller, vil han slutte med rus? Rusbehandling fungerer bare når personen selv ønsker å slutte med rus. Jobb, penger og bolig er vanskelig hvis du prioriterer rus. Og motsatt, det er lettere å ruse seg hvis mat, penger og bolig dekkes av det offentlige. Hadde jeg vært rusmisbruker ville jeg også ville hatt gratis bolig! En bekymring mindre, og mer penger til rus. Anonymkode: 687c9...69d Ikke ute etter en samfunnsdebatt om hva velferdsstaten skal eller ikke skal dekke, ruspolitikk etc jeg er ute etter å gjøre en bittelite innsats for å hjelpe en 19-åring som ikke har noen voksne i livet sitt som kan hjelpe han, som sliter med rusavhengighet og som nå i løpet av et par uker står uten bolig! Anonymkode: d2ace...269
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #12 Skrevet 2. august 2018 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke ute etter en samfunnsdebatt om hva velferdsstaten skal eller ikke skal dekke, ruspolitikk etc jeg er ute etter å gjøre en bittelite innsats for å hjelpe en 19-åring som ikke har noen voksne i livet sitt som kan hjelpe han, som sliter med rusavhengighet og som nå i løpet av et par uker står uten bolig! Anonymkode: d2ace...269 Men da må du starte der problemet ligger, og det er rusen. Ta han med til fastlegen og be om henvisning til avrusning, da kan du se mye av det andre faller på plass og så lenge han er med på å gjøre en innsats selv. Anonymkode: 820c6...bca
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #13 Skrevet 2. august 2018 42 minutes ago, Anonym bruker said: Ikke ute etter en samfunnsdebatt om hva velferdsstaten skal eller ikke skal dekke, ruspolitikk etc jeg er ute etter å gjøre en bittelite innsats for å hjelpe en 19-åring som ikke har noen voksne i livet sitt som kan hjelpe han, som sliter med rusavhengighet og som nå i løpet av et par uker står uten bolig! Anonymkode: d2ace...269 Det er neppe hjelp å hjelpe han med å opprettholde rusproblemet sitt. Jada, dette er brutalt, men veien til helvete er brolagt med gode intensjoner... Før han slutter å ruse seg vil han ikke klare seg. Tror mange ikke vet hvor dyrt rus er. Det går nok mange husleier i mnd på rus. Og ørten gourmetmiddager i mnd.. Anonymkode: 687c9...69d
CherryC Skrevet 2. august 2018 #14 Skrevet 2. august 2018 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da må du starte der problemet ligger, og det er rusen. Ta han med til fastlegen og be om henvisning til avrusning, da kan du se mye av det andre faller på plass og så lenge han er med på å gjøre en innsats selv. Anonymkode: 820c6...bca Ja, hadde det vært så enkelt..
CherryC Skrevet 2. august 2018 #15 Skrevet 2. august 2018 Du kan ta kontakt med en ruskonsulent i den kommunen dere bor. De skal være behjelpelige med å skaffe han en kommunal bolig.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #16 Skrevet 2. august 2018 4 minutter siden, CherryC skrev: Ja, hadde det vært så enkelt.. Hva mener du med det? Anonymkode: 820c6...bca
CherryC Skrevet 2. august 2018 #17 Skrevet 2. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva mener du med det? Anonymkode: 820c6...bca Det er ikke alle som vil slutte å ruse seg. Man kan ikke ta han med til legen og be om avrusning om han ikke ønsker det selv.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #18 Skrevet 2. august 2018 16 minutes ago, CherryC said: Det er ikke alle som vil slutte å ruse seg. Man kan ikke ta han med til legen og be om avrusning om han ikke ønsker det selv. Men da kan man heller ikke forvente gratis bolig og gratis mat. Jeg tror rusmisbruk er en psykisk lidelse for de fleste, men på lik linje med angstbehandling må de selv ta ansvar for sin egen helse. Dumsnillhet er noe av det verste for rusmisbrukere, fordi det feier vekk de negative konsekvensene rus gir. Og hvorfor skulle da noen da ønske å gi opp rus? Anonymkode: 687c9...69d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #19 Skrevet 2. august 2018 Hva er årsaken til at denne gutten nå snart står uten bolig da, HI? Jeg vil tippe han har fått de tilbud han har krav på så lenge han allerede er inne i NAV-systemet. Anonymkode: 399b7...50c
Anonym bruker Skrevet 2. august 2018 #20 Skrevet 2. august 2018 54 minutter siden, CherryC skrev: Det er ikke alle som vil slutte å ruse seg. Man kan ikke ta han med til legen og be om avrusning om han ikke ønsker det selv. Ja sånn ja. Det er klart en forutsetning at han vil ønske det selv. Men gjør han ikke det kan han heller ikke forvente å få ting servert. Anonymkode: 820c6...bca
CherryC Skrevet 2. august 2018 #21 Skrevet 2. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men da kan man heller ikke forvente gratis bolig og gratis mat. Jeg tror rusmisbruk er en psykisk lidelse for de fleste, men på lik linje med angstbehandling må de selv ta ansvar for sin egen helse. Dumsnillhet er noe av det verste for rusmisbrukere, fordi det feier vekk de negative konsekvensene rus gir. Og hvorfor skulle da noen da ønske å gi opp rus? Anonymkode: 687c9...69d Til HI: les litt om Housing First. Mulig de praktiserer dette i din kommune. Så fint at du vil hjelpe denne gutten. På sikt blir han kanskje motivert til å få hjelp. Kjærlighet og omsorg trenger han like mye som alle andre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå