Gå til innhold

Nissan Leaf noen med erfaring?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe en Nissan til min mor. Den er fra 2011 og har kjørt 60000. Noe jeg må tenke på? Hun skal bruke den frem og tilbake til Skedsmokorset. Hvordan er det med batteri fra Oppegård til Skedsmokorset. Ca 4,5 mil hver vei. Kommer hun frem og tilbake på det? Og på vinteren?   

Anonymkode: caedf...6ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk at det er andre generasjon Leaf og ikke første. Første har ikke varme på batteriet og holder dårligere. Er det andre går det fint.

Har selv en andre generasjon og det er den mest pålitelige bilen jeg noen sinne har hatt. Har aldri vært noe problem med den. Kjørt mange ganger Skedsmokorset Oppegård, men det der akkurat innafor på vinteren.

Anonymkode: d5353...045

Skrevet

Tror hun vil komme frem og tilbake om sommeren, men ikke om vinteren. Akkurat kjøpt elbil selv, så lest meg litt opp i det siste :) På grunn av rekkevidden valgte jeg bort Leafen og kjøpte en e-up istedenfor. Men e-up'n vil nok også slite med 9 mil vinterstid. For å få det må du nok kjøpe en nyere (og dyrere) elbil... 

 

Anonymkode: 35f24...8cd

Skrevet

Hvis hun kan lade noen timer mens hun er på jobb holder det fint vinterstid. Hvis ikke tror jeg ikke det holder på kalde vinterdager. Vi kjøpte vår leaf ny i 2013. Selv om vi kjører på eco-mode og ikke overdriver bruk av kupévarme så kommer vi ikke tur-retur sentrum to ganger på en lading. Og vi har 22 km hjemmefra til jobb/sentrum. 

Anonymkode: a5e67...415

Skrevet

Jeg kjøre ca 120 km på en lading vinterstid, men min er fra 2015. Den fra 2011 må jo være førstegenerasjon, så den ville jeg ikke ha stolt på hvis ikke det finnes lademulighet. 

Anonymkode: e72e7...45c

Skrevet

Vi kjøpte idag andre generasjon 2015 modell. Håper hun blir fornøyd med den 👍

 

HI

Anonymkode: caedf...6ec

Skrevet

Okei så til dere som vet. Når den lades står det alltid 139 km / 140 km men aldri 199 km som liksom er rekkevidden. Hva er riktig? På vinter kom hun vel ingen steder da den da halvverer seg? Så damer hvordan fungerer dette med batteri/ lading?

Anonymkode: caedf...6ec

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Okei så til dere som vet. Når den lades står det alltid 139 km / 140 km men aldri 199 km som liksom er rekkevidden. Hva er riktig? På vinter kom hun vel ingen steder da den da halvverer seg? Så damer hvordan fungerer dette med batteri/ lading?

Anonymkode: caedf...6ec

140 km er vanlig på andre generasjon så det er slik det skal være.

Rekkevidden halveres ikke på vinteren, men den går litt ned. Maks 1/3 hos meg. Starter du med kaldt batteri går det med mer, men jeg har alltid laderen i og setter på forhåndsvarming en time før jeg drar. Det starter jeg med fra gradestokken viser ca.5 grader.

Ha også på ECO fast, da får du også litt ekstra rekkevidde.

Anonymkode: d5353...045

Skrevet

Min er fra 2011 - en av de første her til lands😉

Jeg kan fortsatt kjøre ca 12 mil med min. Rekkevidden avhenger helt av veistandard, om veien er kupert eller ikke (man bruker naturlig nok mer kraft på å kjøre oppover enn nedover) og om jeg bruker AC/varme. Det som tapper batteriet mest er definitivt AC/varme. Det er altså ikke kulden i seg selv som påvirker kjørelengden i særlig grad, men om du benytter kupévarmen. Dersom du klarer deg med sete-/rattvarmer og har varm bil ved oppstart, vil kjørelengden på vinteren være omtrent som på sommeren  

Selv om min teoretisk skal kjøre 14 mil har jeg opplevd at rekkevidden står på alt fra 9-20 mil ved oppstart. Det avhenger av kjøremønsteret før oppstart/lading. Hvis jeg kun har kjørt i nedoverbakke de siste milene før stans/lading vil naturlig nok rekkevidden være høy ved oppstart igjen. 

Anonymkode: a42f9...0fa

Skrevet

Supert tusen takk for god informasjon. Da har vi lært mye mer 👍

Anonymkode: caedf...6ec

Skrevet

Oppført rekkevidde er aldri det samme som realiteten. Stor forskjell mellom den rosenrøde og optimistiske NEDC og den mer realistiske EPA-standarden. 199 km har vi aldri klart å kjøre vår andregenerasjons Leaf.

Anonymkode: e9e6c...48c

Skrevet
På 31.7.2018 den 14.34, Anonym bruker skrev:

Jeg kjøre ca 120 km på en lading vinterstid, men min er fra 2015. Den fra 2011 må jo være førstegenerasjon, så den ville jeg ikke ha stolt på hvis ikke det finnes lademulighet. 

Anonymkode: e72e7...45c

120 km? Vi kom oss så vidt til Sverige igår fra Ås kommune etter å ha besøkt et vennepar. Da prøvekjørte vi med min mor. Men den er fra 2014. Vi venter en 2015 modell i løpet av tirsdag. Men er det individuelt fra bil til bil? Vi skulle få full service på den 2015 modellen. Er det noe jeg bør passe på? Få rapport på i forhold til servicen? 

Anonymkode: caedf...6ec

Skrevet

Det er også eco fast på vår modell. 

Anonymkode: caedf...6ec

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

120 km? Vi kom oss så vidt til Sverige igår fra Ås kommune etter å ha besøkt et vennepar. Da prøvekjørte vi med min mor. Men den er fra 2014. Vi venter en 2015 modell i løpet av tirsdag. Men er det individuelt fra bil til bil? Vi skulle få full service på den 2015 modellen. Er det noe jeg bør passe på? Få rapport på i forhold til servicen? 

Anonymkode: caedf...6ec

Å kjøre økonomisk med elbil er en treningssak. 199 km kommer dere aldri til å klare uansett innsats og gode forhold. Vet ikke hvor langt dere kjørte i går, men om du synes 120 km høres langt ut så må dere ha kjørt «uøkonomisk». 

Anonymkode: e9e6c...48c

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å kjøre økonomisk med elbil er en treningssak. 199 km kommer dere aldri til å klare uansett innsats og gode forhold. Vet ikke hvor langt dere kjørte i går, men om du synes 120 km høres langt ut så må dere ha kjørt «uøkonomisk». 

Anonymkode: e9e6c...48c

Tar gjerne imot tips på hvordan kjøre økonomisk 👍 Men som sagt så kjørte vi Ås - Svinesund igår med 140 km til å begynne med, og når vi var fremme blinket den på 26 km. Vi måtte derfor stresse rundt for å finne et sted å lade. Vi ladet da opp i Halden til 130 km, og kom så vidt til Vestby. Vi kjørte 96 km/t hele veien. 

 

Anonymkode: caedf...6ec

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tar gjerne imot tips på hvordan kjøre økonomisk 👍 Men som sagt så kjørte vi Ås - Svinesund igår med 140 km til å begynne med, og når vi var fremme blinket den på 26 km. Vi måtte derfor stresse rundt for å finne et sted å lade. Vi ladet da opp i Halden til 130 km, og kom så vidt til Vestby. Vi kjørte 96 km/t hele veien. 

 

Anonymkode: caedf...6ec

150 vil jeg tro er ca det meste du kan forvente i kjørelengde på Leafen. 

Anonymkode: e9e6c...48c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...