Gå til innhold

Doppler - når hørte dere hjertelyden?


Gjest Dfghi

Anbefalte innlegg

Gjest Dfghi

Jeg har en Angel Sound og er 9+5 men finner ingen hjertelyd.. Vet det kan være tidlig og vanskelig å finne, men mååå bare prøve 🤓 Holdt dere på lenge før dere fant lyden, hvor langt på vei og ikke minst; noen triks?🙈

 

Var på tidlig UL i uke 6 og da slo hjertet, men blir litt stresset etter så mange forsøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...tenker at det er en grunn til at to av mine jordmødre ikke ville bruke dopler før uke 14 fordi nyere studier viste at fosteret reagerer med å bli stresset av det, og det er nyere aperater -ikke kommersielle slik som feks angelsound. 

Så vent... I allefall til 2.trimester. (Selv om hjemmedopler uansett er falsk trygghet, siden hjertelyden er det siste som forsvinner)

Anonymkode: f9e6c...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dfghi
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...tenker at det er en grunn til at to av mine jordmødre ikke ville bruke dopler før uke 14 fordi nyere studier viste at fosteret reagerer med å bli stresset av det, og det er nyere aperater -ikke kommersielle slik som feks angelsound. 

Så vent... I allefall til 2.trimester. (Selv om hjemmedopler uansett er falsk trygghet, siden hjertelyden er det siste som forsvinner)

Anonymkode: f9e6c...15a

Ja, jeg vet egentlig at det gir unødig bekymring hvis man ikke finner hjertelyden, men samtidig en lettelse (for meg) hvis jeg hadde funnet den. 

Viser studiene at fosteret blir stresset av selve apparatet eller at mor stresser av det? Hvordan kan i tilfellet fosteret merke frekvensen/bølgene på UL? Ikke ment som kritikk men som ren nysgjerrighet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor fant den i uke 10, men advarte på forhånd at det var lite sannsynlig at hun klarte å finne den. Fant den ikke selv før ca uke 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dfghi
8 minutter siden, Pobie skrev:

Jordmor fant den i uke 10, men advarte på forhånd at det var lite sannsynlig at hun klarte å finne den. Fant den ikke selv før ca uke 20.

Ok, takk for svar 😁 Det er så fint når man finner hjertelyden 🙏🏻

Jeg har prøvd rett over skambeinet når jeg ligger på magen og prøvd å vinkle den nedover under der, men null lyd enda.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant den oppå skambeinet men ikke over og vinklet ned. (Uke 9)Har samme dopler som deg. Bruk nok gel så blir lyden tydeligere! Lykke Til! 

Anonymkode: eb12d...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dfghi
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fant den oppå skambeinet men ikke over og vinklet ned. (Uke 9)Har samme dopler som deg. Bruk nok gel så blir lyden tydeligere! Lykke Til! 

Anonymkode: eb12d...416

Tusen takk for tips! 😃 

Er gel en gel tro eller er det forskjell på hva som funker? Alt jeg finner som kan ligne i huset her er ..glidemiddel😂

Endret av Dfghi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Babybabies skrev:

Ja, jeg vet egentlig at det gir unødig bekymring hvis man ikke finner hjertelyden, men samtidig en lettelse (for meg) hvis jeg hadde funnet den. 

Viser studiene at fosteret blir stresset av selve apparatet eller at mor stresser av det? Hvordan kan i tilfellet fosteret merke frekvensen/bølgene på UL? Ikke ment som kritikk men som ren nysgjerrighet 😊

Det jeg mener er at det er enda farligere med de som er litt usikre, hører hjertelyd med dopler hjemme og tenker «åh, det var fint» (og da ikke ringer Jm/lege).

Hjertelyden er det siste som blir borte, og når den blir borte så er det for sent. Mange tegn kommer før det. Om man skal tolke fosterets helse/levedyktighet så må man lytte over tid, og registrere frekvens/endring/styrke. -I tillegg til bevegelse. (https://kjennliv.no/)

Studiene viser at fosteret blir stresset i den forstand at pulsen går opp, og de beveger mer urolig på seg. -Nøyaktig hvor skadelig vites ikke, men bare ved å vite at babyen får ubehag burde da være nok... 

De merker UL også, men UL (og Evt dopler hos Jm) gjøres av nødvendighet, som regel. Og ikke jevnlig, som med hjemmedopler. 

Selv hadde jeg et stetoskop (fra jobben). Fra rundt uke 20 hendte det at jeg lyttet innom -Helt uten ubehag for babyen 🙂 Men jeg gjorde det for å følge med på at han (og broren før det) holdt seg i hodeleie, så jeg slapp å være usikker på det. Når det kom til å sjekke om de hadde det bra så gikk det på å registrere bevegelser fra de. (Har hatt 4sa selv, så var ganske redd :) ) 

Anonymkode: f9e6c...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dfghi
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg mener er at det er enda farligere med de som er litt usikre, hører hjertelyd med dopler hjemme og tenker «åh, det var fint» (og da ikke ringer Jm/lege).

Hjertelyden er det siste som blir borte, og når den blir borte så er det for sent. Mange tegn kommer før det. Om man skal tolke fosterets helse/levedyktighet så må man lytte over tid, og registrere frekvens/endring/styrke. -I tillegg til bevegelse. (https://kjennliv.no/)

Studiene viser at fosteret blir stresset i den forstand at pulsen går opp, og de beveger mer urolig på seg. -Nøyaktig hvor skadelig vites ikke, men bare ved å vite at babyen får ubehag burde da være nok... 

De merker UL også, men UL (og Evt dopler hos Jm) gjøres av nødvendighet, som regel. Og ikke jevnlig, som med hjemmedopler. 

Selv hadde jeg et stetoskop (fra jobben). Fra rundt uke 20 hendte det at jeg lyttet innom -Helt uten ubehag for babyen 🙂 Men jeg gjorde det for å følge med på at han (og broren før det) holdt seg i hodeleie, så jeg slapp å være usikker på det. Når det kom til å sjekke om de hadde det bra så gikk det på å registrere bevegelser fra de. (Har hatt 4sa selv, så var ganske redd :) ) 

Anonymkode: f9e6c...15a

Helt enig med mye av det du skriver, men i en så tidlig fase er det ikke noe liv å kjenne etter annet enn hjertelyd og symptomer på graviditet. Og googling som fører en inn på forumer om MA gjør en tullerusk. I det man kjenner bevegelse er selvfølgelig det tryggeste og kjenne etter eller kontakte jm/lege 💕

så tidlig 9+6 så føler jeg ikke at jeg kan komme til jm/lege fordi jeg er blitt redd for MA som noen dessverre opplever, og kreve UL, og da syns jeg det er betryggende og høre hjerteslag. Da er det i hvert fall liv der 🙏🏻 Høres så fælt ut de som skriver de har gått mange uker og trodd det har vært liv der.

Nå fant jeg faktisk hjertelyden akkurat etter tips ovenfor, og håper at alt går som det skal denne gangen også for jeg vet det ikke er noen selvfølge😅

Ser frykten du hadde som faktisk hadde opplevd SA🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...