Rustikk Skrevet 28. juli 2018 #1 Skrevet 28. juli 2018 (endret) Jeg har et barn på 10 år som fra h*n var 2-3 år har snakket østlandsdialekt, til tross for at vi foreldre og boplass har vært i Nord-Norge siden h*n var 2 år. Vi bodde de første årene til barnet på Østlandet, og vi vet at fra fødsel av så tar de til seg språk og det kommer fram fra 1-2 års alderen. H*n var sent ute språklig pga undertrykk i begge ørene, noe som forsvant ved 3 årsalderen. Dette har ikke plaget oss og det har ikke vært noe problemer med at h*n prater østlandsk, men nå når h*n har blitt 10 år så begynner vi å lure på hvorfor h*n ikke har lagt om. Vi har noen ganger spurt spørsmål om h*n merker at vi prater allerledes og hvorfor h*n ikke føler for å snakke slik som alle oss andre. Vi har selvsagt gjort dette på en forsiktig måte slik at h*n ikke føler at det er noe galt. Til svar får vi at h*n vet at vi snakker annerledes og h*n vil snakke på «sin» dialekt. Greit det, men jeg er nyssgjerrig på hvorfor. Nå han vi nevne at h*n har blitt utredet hos BUP for alt, men det kommer av andre grunner, og h*n har ingen diagnose men sliter veldig med språk og språkforståelse og det å lese andre og forstå seg på det verbale og kroppslige språket. Ingen kan fortelle oss hvorfor h*n prater annen dialekt enn oss andre. Nei h*n ser minimalt på barne TV, spiller ingen spill og har ikke IPad, vi liker at h*n bruker fantasien og er ute å leker med andre barn eller finner på ting med oss. Men vi leser mye bøker. Nå ble dette veldig langt, men jeg prøver å komme med så mye detaljer som mulig så du kan komme med fakta om du vet noe eller kan henvise oss til noen som har svar. Vi ønsker bare å vite av nysgjerrighet, og så kan jeg vel tilstå at man blir litt såret når andre svarer barnet vårt på samme dialekt tilbake for å være morsom, eller når folk spør om det er mitt barn siden h*n snakker helt annen dialekt enn oss. Håper på å bli litt klokere hvis noen har litt svar til oss. Takk 😊 Endret 28. juli 2018 av Rustikk
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #2 Skrevet 28. juli 2018 Min trøndernevø med Aspergers har alltid hatt østlandsdialekt, men det blir jo noe annet enn din. Han var forøvrig veldig tidlig ute både motorisk og språklig. Anonymkode: 2c107...389
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #3 Skrevet 28. juli 2018 Orket ikke lese alt. Blir så sliten av : h*n . Klarer ikke konsentrere meg 😑 Anonymkode: 79e1e...006
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #4 Skrevet 28. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Orket ikke lese alt. Blir så sliten av : h*n . Klarer ikke konsentrere meg 😑 Anonymkode: 79e1e...006 Enig, måtte gi opp i et så langt innlegg. Anonymkode: f3d5e...187
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #5 Skrevet 28. juli 2018 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Orket ikke lese alt. Blir så sliten av : h*n . Klarer ikke konsentrere meg 😑 Anonymkode: 79e1e...006 Bra at du orket å svare i tråden da, så resten av DIB kan holde seg oppdaterte på din lave kapasitet! 😜 Anonymkode: 677a7...d9e
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #6 Skrevet 28. juli 2018 Jeg har et barn på 8 år som er ganske likt ditt. Han har hatt store språkvansker hele livet både når det gjelder uttale og språkforståelse. Han sliter også med sosiale koder, kroppsspråk og oppfatter ikke hva som skjer verbalt rundt han. Vi er opprinnelig fra Nord-Norge og har bodd der de første 5 årene av hans liv. Vi bor nå i trøndelag. De fleste rundt han har snakke nordnorsk eller trøndersk hele hans liv. Men han har alltid snakket bokmål/østlandsk! Hvorfor vet jeg ikke, men han sier f.eks enda "jeg" i stede for "eg" eller "æ" som ville vært mer naturlig med tanke på familie og bosted. Etter at han begynte på skolen har jeg merket at han en sjelden gang kan si noen setninger med trøndersk tonefall og noen få trønderske ord (som bila i stede for bilen). Han har ikke hentet noe fra foreldrenes dialekt. Han har aldri fått noen kommentarer på det, men det er jo mest fordi folk ikke har lagt merke til det pga uttalevanskene. Så hvem vet, kanskje dette er vanlig blant barn som sliter med språkvansker? Jeg har alltid lurt på hvorfor det har vært sånn. Kanskje det er lettere for dem å lære ord nærmere bokmål? Jeg ser for meg at han etter hvert sikkert vil legge om til trøndersk stort sett. Barnet ditt er i hvert fall ikke det eneste Anonymkode: e05fd...cd2
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #7 Skrevet 28. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Orket ikke lese alt. Blir så sliten av : h*n . Klarer ikke konsentrere meg 😑 Anonymkode: 79e1e...006 Samme ble jeg. Anonymkode: 29916...4b6
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #8 Skrevet 28. juli 2018 Hvorfor skrive «h*n»? Tror du at hele din identitet blir avslørt hvis du avslører om det er en gutt eller jente? Det fjerner helt fokus fra innlegget ditt. Anonymkode: 72222...45b
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #9 Skrevet 28. juli 2018 Barn pleier å leke rollesøk med østlandsdialekt. Kanskje det er svaret? At de lever i en elleveren og dermed har lært seg den dialektar både først og best? Anonymkode: c83ef...945
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #10 Skrevet 28. juli 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Barn pleier å leke rollesøk med østlandsdialekt. Kanskje det er svaret? At de lever i en elleveren og dermed har lært seg den dialektar både først og best? Anonymkode: c83ef...945 Rollelek Anonymkode: c83ef...945
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2018 #11 Skrevet 28. juli 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Rollelek Anonymkode: c83ef...945 Sorry. Autocorrect 😩 lekeverden og lært seg den dialekta Anonymkode: c83ef...945
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå