Gå til innhold

Hjernemetastaser- plutselig forverring i kognitiv fungering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nært familiemedlem med kjent kreft i halvannet år. Hjernemetastaser, men kognitivt greit fungerende lenge. Nå ekstremt forverring, både mentalt og fysisk. Klarer ikke lenger stå på egne bein, ikke holde bestikk, spise selv eller noe. Kjenner ikke igjen familien, har dårlig tale, hørselen (som var dårlig fra før) er nesten ikke-eksisterende. Glassaktig i blikket, sover mye, problemer med å svelge.... 

bare på en uke har han svunnet hen... hvor lang er egentlig levetiden nå?? Sykehjemmet er sparsommelig på informasjon, sier bare at dette er kreften sin skyld og ikke noe infeksjon eller noe... 

noen som har opplevd dette?

Anonymkode: c9f25...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jobbet med slike pasienter. Vil tippe alt fra et par dager til to-tre uker.

Anonymkode: 9e587...c78

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har jobbet med slike pasienter. Vil tippe alt fra et par dager til to-tre uker.

Takk for svar :)

Skrevet

Set handler vel ikke nødvendigvis om at sykehjemmet er sparsomme med opplysninger men at der faktisk er ganske umulig p si hvor lenge et menneske lever....

Anonymkode: a99e1...6e4

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Set handler vel ikke nødvendigvis om at sykehjemmet er sparsomme med opplysninger men at der faktisk er ganske umulig p si hvor lenge et menneske lever....

Anonymkode: a99e1...6e4

Jada, det vet jeg. Men tenker at de som jobber på lindrende avdeling har sett dette før og har en tanke om det går uker eller måneder... bare så vondt å leve i uvisshet...

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jada, det vet jeg. Men tenker at de som jobber på lindrende avdeling har sett dette før og har en tanke om det går uker eller måneder... bare så vondt å leve i uvisshet...

Sånn det høres ut, så vil ikke dette gå så veldig lenge. Men, grunnen til at de på sykehjemmet ikke vil gi noe estimat, er fordi det kan være veldig vanskelig å si. Og noen pårørende reagerer negativt hvis det går fortere enn forventet. Da er det best å få en samtale med legen.

Anonymkode: 3500f...d8f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sånn det høres ut, så vil ikke dette gå så veldig lenge. Men, grunnen til at de på sykehjemmet ikke vil gi noe estimat, er fordi det kan være veldig vanskelig å si. Og noen pårørende reagerer negativt hvis det går fortere enn forventet. Da er det best å få en samtale med legen.

Ja det er veldig sant. Vi er veldig forberedt på at det kommer til å skje, men føler bare hele livet er satt på vent nå. Vanskelig å håndtere alle følelser i kaoset :( 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er veldig sant. Vi er veldig forberedt på at det kommer til å skje, men føler bare hele livet er satt på vent nå. Vanskelig å håndtere alle følelser i kaoset :( 

Føler med deg. Det er desverre slik at livet blir satt på vent i en slik situasjon. Det blir på en måte en unntakstilstand. Jeg ville bedt om en prat med sykehjemslegen. Det gjør ofte godt å få snakke med noen som vet "gangen" i dette og som kan svare på alt dere lurer på.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Føler med deg. Det er desverre slik at livet blir satt på vent i en slik situasjon. Det blir på en måte en unntakstilstand. Jeg ville bedt om en prat med sykehjemslegen. Det gjør ofte godt å få snakke med noen som vet "gangen" i dette og som kan svare på alt dere lurer på.

Takk ❤️ Bare det at hun over sa et par dager til et par tre uker hjalp, så jeg er ikke så kravstor. Skal ringe sykehjemmet etterpå. Hadde lovet ungene tur avgårde idag, men jeg tør nesten ikke reise....

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :)

Bare hyggelig. Tungt å være i en slik prosess. Håper det går ok med deg💜

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare hyggelig. Tungt å være i en slik prosess. Håper det går ok med deg💜

På ingen måte. Men har 3 barn jeg må «ta meg sammen» for så det går på et vis ❤️

Skrevet

Bare vær forberedt "på alt". Det kan være det går lenger, og det kan være at personen friskner til igjen (om enn bare akkurat nok til å holde seg i live). 

Det er derfor det er så skummelt med anslag, fordi man vet aldri. 

Anonymkode: 43484...445

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare vær forberedt "på alt". Det kan være det går lenger, og det kan være at personen friskner til igjen (om enn bare akkurat nok til å holde seg i live). 

Det er derfor det er så skummelt med anslag, fordi man vet aldri. 

Anonymkode: 43484...445

Ja jeg er igrunn det. Og vet jo han plutselig kan Kvikne til. Men de har stoppet all medisinering utover smertelindring så skal nok godt gjøres om så skjer 😕 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På ingen måte. Men har 3 barn jeg må «ta meg sammen» for så det går på et vis ❤️

Ja, jeg forstår det. 💜💜💜 Er det faren din som er syk? 💜

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg forstår det. 💜💜💜 Er det faren din som er syk? 💜

Ja 😢

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det er vondt, og ikke minst slitsomt å gå og vente på denne måten, men det er umulig å si noe om forventet levetid. Det kan høres ut som at det nærmer seg nå, men folk har en tendens til å overraske! 

God klem til dere!❤

Anonymkode: b409b...969

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det er vondt, og ikke minst slitsomt å gå og vente på denne måten, men det er umulig å si noe om forventet levetid. Det kan høres ut som at det nærmer seg nå, men folk har en tendens til å overraske! 

God klem til dere!❤

Anonymkode: b409b...969

Takk ❤️

Skrevet

Var i samme unntakstilstand for noen måneder siden, bare at det var snakk om hjerneblødning. Vil bare sende deg en stor klem❤️

Anonymkode: 2a35b...883

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...