Kaviar88 Skrevet 27. juli 2018 #1 Skrevet 27. juli 2018 Vi koser oss på stranden i dag. Har en gutt på 9 som ser ut som alle andre men som har litt sosiale vansker. Han er søt og snill og kontaktsøkende med andre barn, men er litt umoden og misforstår endel ting i samspill osv. Jeg må ofte gripe inn og veiliede litt men han ønsker så veldig å klare det selv så jeg sitter å observerer litt i dag for å prøve å la han ordne selv. Er en gruppe andre barn som han ikke kjenner her, og han har prøvd nå i 2 timer å få innpass i gruppen på ulike måter og de har utstøtt han siden vi kom. Er et under at han holder koken enda. Foreldrene deres sitter og ser på uten å korrigere. Han har spurt mange ganger å få leke med dem, komme ombord i gummibåten deres, prøvd å tiltrekke seg oppmerksomhet ved å tilpasse seg leken deres, være morsom og masse annet. De er ironiske og frekke og dytter han med årene sine, kaller han stygge ting og ler osv. Han ler med og prøver å være med på leken. Jeg har snakket til dem et par ganger men de sier det er lek. Men jeg vet at gutten min kommer til å utagerre når han kommer hjem og han plutselig «skjønner»... dette skjer ofte med han.. det er hjerteskjærende... jeg syns bare det Er så leit å se at unger kan holde på slik. Bevisst utestenge andre. Plis lær barna å være tolerante og åpne og godta at alle er forskjellige.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #2 Skrevet 27. juli 2018 Helt enig og klem til dere❤️ Min datter opplevde også i ferien å bli utestengt. ‘Ikke se på henne. Vi snakker ikke til henne’ osv. Og et barn som kalte barnet mitt for feit og stygg. Foreldrene satt ved siden av og gjorde ingenting. Den kvelden gråt barnet mitt. Hun er bare 8 år og oppdaget at verden er nådeløs. Heldigvis møtts vi også masse flotte unger👍🏻😄 Anonymkode: 29b32...4ba
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #3 Skrevet 27. juli 2018 Barn i en gruppe kan nok ofte være ekskluderende og ufine mot andre. Det er selvfølgelig ikke riktig og noe vi foreldre bør være obs på. Anonymkode: 41418...da1
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #4 Skrevet 27. juli 2018 Mange av disse barna som er «sosialt flinke» har rett og slett behov for å utvikle empati. Empati må til dels læres, og det er klart at dersom de heies frem som veltilpassede og flinke sosialt av foreldre og skole/barnehage som lukket øynene for at de mangler evne til å inkludere.. ja da får de problemer med å oppføre seg.. Vi har møtt mange av disse barna da vår datter hadde vansker med å komme inn i miljøet på både BHG og de første årene på skolen. Feilen ble alltid lagt hos henne - helt til vi møtte den ene gullkantede veilederen i PPT. Hun så at det ikke var datteren vår som var problemet, men at de sosialt sterke barna hadde ett og annet å lære.. I dag går det helt fint med datteren min. Hun får fortsatt ikke være med hos de «populære», det er hun visst ikke bra nok til.. men hun er reflektert rundt at det ikke er det viktigste. Hun har sine venner som hun trives med. Og ikke minst har hun fått med seg en stor dose empati og velutviklet rettferdighetssans.. Anonymkode: faf5f...b2f
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #5 Skrevet 27. juli 2018 Jeg synes ikke eksempelet er godt. Det er ingen selvfølge at næringer skal ta til seg fremmede barn. Gutten må lære å akseptere et nei når han vil leke. Anonymkode: c2268...3c1
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #6 Skrevet 27. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes ikke eksempelet er godt. Det er ingen selvfølge at næringer skal ta til seg fremmede barn. Gutten må lære å akseptere et nei når han vil leke. Anonymkode: c2268...3c1 Hvis det er en gjeng barn som leker sammen på campingen /stranden.. og ett barn som ikke har noen å leke med.. hva koster det dem å inkludere? Det er klart at hvis foreldrene lærer dem at det er helt greit å si nei til det ene barnet som ikke har nien å leke med.. ja da gjør de gjerne det.. Våre barn ville aldri gjort det, og det er jeg utrolig glad for.. Anonymkode: faf5f...b2f
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #7 Skrevet 27. juli 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er en gjeng barn som leker sammen på campingen /stranden.. og ett barn som ikke har noen å leke med.. hva koster det dem å inkludere? Det er klart at hvis foreldrene lærer dem at det er helt greit å si nei til det ene barnet som ikke har nien å leke med.. ja da gjør de gjerne det.. Våre barn ville aldri gjort det, og det er jeg utrolig glad for.. Anonymkode: faf5f...b2f Hvis du satt på stranda og skravlet med en venninne og ble oppsøkt av en fremmed dame som eglet seg innpå dere, ville være med i samtalen, sitte på teppe deres og som ikke ga seg på 2 timer, hvordan ville du reagert da? Hvis hun ikke ga seg selv om dere forsøkte både å overse henne og å si direkte at dere ville være i fred. Ville det være en selvfølge å inkludere henne? Hva om dine barn leker med jevnaldrende og blir oppsøkt av et barn som er 5 år yngre? Må dine barn ta med dette på leken selv om det ikke forstår reglene eller hva det dreier seg om? Anonymkode: c2268...3c1
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #8 Skrevet 27. juli 2018 Så leit å lese. Jeg hadde den motsatte opplevelsen i dag. Var i en vannpark med barna, og var så imponert over hvordan alle ventet på tur, de store tok hensyn til de små og spontane vennskap ble skapt. Satt og tenkte på hvor idyllisk alt gikk for seg, selv med mange barn i ulike aldre på liten plass. Håper sønnen din finner noen andre å leke med. Det er ikke lett å komme som fremmed inn i eksisterende grupper. Anonymkode: ee029...d0d
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #9 Skrevet 27. juli 2018 1 time siden, Kaviar88 skrev: Vi koser oss på stranden i dag. Har en gutt på 9 som ser ut som alle andre men som har litt sosiale vansker. Han er søt og snill og kontaktsøkende med andre barn, men er litt umoden og misforstår endel ting i samspill osv. Jeg må ofte gripe inn og veiliede litt men han ønsker så veldig å klare det selv så jeg sitter å observerer litt i dag for å prøve å la han ordne selv. Er en gruppe andre barn som han ikke kjenner her, og han har prøvd nå i 2 timer å få innpass i gruppen på ulike måter og de har utstøtt han siden vi kom. Er et under at han holder koken enda. Foreldrene deres sitter og ser på uten å korrigere. Han har spurt mange ganger å få leke med dem, komme ombord i gummibåten deres, prøvd å tiltrekke seg oppmerksomhet ved å tilpasse seg leken deres, være morsom og masse annet. De er ironiske og frekke og dytter han med årene sine, kaller han stygge ting og ler osv. Han ler med og prøver å være med på leken. Jeg har snakket til dem et par ganger men de sier det er lek. Men jeg vet at gutten min kommer til å utagerre når han kommer hjem og han plutselig «skjønner»... dette skjer ofte med han.. det er hjerteskjærende... jeg syns bare det Er så leit å se at unger kan holde på slik. Bevisst utestenge andre. Plis lær barna å være tolerante og åpne og godta at alle er forskjellige. De lærer det hjemme... Anonymkode: 4d573...494
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #10 Skrevet 27. juli 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du satt på stranda og skravlet med en venninne og ble oppsøkt av en fremmed dame som eglet seg innpå dere, ville være med i samtalen, sitte på teppe deres og som ikke ga seg på 2 timer, hvordan ville du reagert da? Hvis hun ikke ga seg selv om dere forsøkte både å overse henne og å si direkte at dere ville være i fred. Ville det være en selvfølge å inkludere henne? Hva om dine barn leker med jevnaldrende og blir oppsøkt av et barn som er 5 år yngre? Må dine barn ta med dette på leken selv om det ikke forstår reglene eller hva det dreier seg om? Anonymkode: c2268...3c1 Du drar jo eksemplet helt ut av proposjoner.. Du kan ikke sammenlikne barn ned voksne på den måten. En voksen som føler seg ensom og utafor kan sette seg i bilen eller påbudet og oppsøke en annen arena, kan dra hjem og slenge seg nedpå ned en film... barnet er stuck der foreldrene er.. Og dersom et barn som var fem år yngre, og alene, ønsket å være med i leken så er ikke det en umulighet.. Datteren min elsker å leke storesøster, og liker å passe dem som er yngre. Jeg mener at man må forsøke å være kreativ i lek slik at man kan inkludere alle når man er på «nøytrale arenaer» hvor flere skal leve side om side et begrenset tidsrom.. ( som en camping) Dersom det er en gjeng og flere enkeltbarn så kan jo de andre finne sammen. Hvis det er bare et barn som ikke er med i gjengen - ja da Jan man forsøke å finne en plass i leken.. Anonymkode: faf5f...b2f
Dumi Skrevet 27. juli 2018 #11 Skrevet 27. juli 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvis du satt på stranda og skravlet med en venninne og ble oppsøkt av en fremmed dame som eglet seg innpå dere, ville være med i samtalen, sitte på teppe deres og som ikke ga seg på 2 timer, hvordan ville du reagert da? Hvis hun ikke ga seg selv om dere forsøkte både å overse henne og å si direkte at dere ville være i fred. Ville det være en selvfølge å inkludere henne? Hva om dine barn leker med jevnaldrende og blir oppsøkt av et barn som er 5 år yngre? Må dine barn ta med dette på leken selv om det ikke forstår reglene eller hva det dreier seg om? Anonymkode: c2268...3c1 Jeg er faktisk enig med deg her. Vi voksne trives ikke med alle andre voksne. Jeg må innrømme at det er voksne jeg ikke kan fordra. Vi vil gjerne være alene med de vi er med, som ditt eksempel. Hvorfor må vi tvinge barn til å leke sammen med ukjente barn når vi selv ikke vil henge med ukjente voksne? Man skal ikke kreve mer av barn enn man krever av seg selv!
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #12 Skrevet 27. juli 2018 12 minutter siden, Dumi skrev: Jeg er faktisk enig med deg her. Vi voksne trives ikke med alle andre voksne. Jeg må innrømme at det er voksne jeg ikke kan fordra. Vi vil gjerne være alene med de vi er med, som ditt eksempel. Hvorfor må vi tvinge barn til å leke sammen med ukjente barn når vi selv ikke vil henge med ukjente voksne? Man skal ikke kreve mer av barn enn man krever av seg selv! Men jeg håper du er høflig og hyggelig likevel? Ikke er ironisk, dytter med årene og gjør narr? For det er faktisk ikke greit uansett om «du ikke kan fordra dem». Når sånn oppførsel blir observert og ikke korrigert, så lærer ungene (av de voksne) at det er greit å oppføre seg som idioter. Slik går det i arv, dessverre... Anonymkode: 4d573...494
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #13 Skrevet 27. juli 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men jeg håper du er høflig og hyggelig likevel? Ikke er ironisk, dytter med årene og gjør narr? For det er faktisk ikke greit uansett om «du ikke kan fordra dem». Når sånn oppførsel blir observert og ikke korrigert, så lærer ungene (av de voksne) at det er greit å oppføre seg som idioter. Slik går det i arv, dessverre... Anonymkode: 4d573...494 Hvis du har forsøkt å avvise noen I to timer uten at de gir seg er det ok å dytte dem bort og være frekk. Da er jo alt annet forsøkt først. Anonymkode: c2268...3c1
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #14 Skrevet 27. juli 2018 Jeg tror igrunn at HI har fått svar på spørsmålene sine gjennom å lese svarene her. For når voksne syns det er helt greit, syns barn det samme.. Anonymkode: faf5f...b2f
Dumi Skrevet 27. juli 2018 #15 Skrevet 27. juli 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men jeg håper du er høflig og hyggelig likevel? Ikke er ironisk, dytter med årene og gjør narr? For det er faktisk ikke greit uansett om «du ikke kan fordra dem». Når sånn oppførsel blir observert og ikke korrigert, så lærer ungene (av de voksne) at det er greit å oppføre seg som idioter. Slik går det i arv, dessverre... Anonymkode: 4d573...494 Jeg er faktisk ganske hyggelig. Men jeg føler ikke at det er greit hvis en ukjent voksen setter seg med bordet når jeg spiser på restaurant med mine venner. Det er vi nok enige om. Vi vil ha litt privatliv. Så hvorfor kan ikke barn få lov til å ha det samme? Hvorfor krever vi at de må leke med andre, ukjente barn, når vi ikke vil omgås ukjente voksne selv?
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #16 Skrevet 27. juli 2018 2 minutter siden, Dumi skrev: Jeg er faktisk ganske hyggelig. Men jeg føler ikke at det er greit hvis en ukjent voksen setter seg med bordet når jeg spiser på restaurant med mine venner. Det er vi nok enige om. Vi vil ha litt privatliv. Så hvorfor kan ikke barn få lov til å ha det samme? Hvorfor krever vi at de må leke med andre, ukjente barn, når vi ikke vil omgås ukjente voksne selv? Fordi barnet ikke har mulighet til å dra et annet sted, slik en voksen har. Barnet må bli værende på den stranda eller campingen til foreldrene bestemmer seg for å dra. Det er en helt umulig sammenlikning.. Anonymkode: faf5f...b2f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. juli 2018 #17 Skrevet 27. juli 2018 1 time siden, Kaviar88 skrev: Vi koser oss på stranden i dag. Har en gutt på 9 som ser ut som alle andre men som har litt sosiale vansker. Han er søt og snill og kontaktsøkende med andre barn, men er litt umoden og misforstår endel ting i samspill osv. Jeg må ofte gripe inn og veiliede litt men han ønsker så veldig å klare det selv så jeg sitter å observerer litt i dag for å prøve å la han ordne selv. Er en gruppe andre barn som han ikke kjenner her, og han har prøvd nå i 2 timer å få innpass i gruppen på ulike måter og de har utstøtt han siden vi kom. Er et under at han holder koken enda. Foreldrene deres sitter og ser på uten å korrigere. Han har spurt mange ganger å få leke med dem, komme ombord i gummibåten deres, prøvd å tiltrekke seg oppmerksomhet ved å tilpasse seg leken deres, være morsom og masse annet. De er ironiske og frekke og dytter han med årene sine, kaller han stygge ting og ler osv. Han ler med og prøver å være med på leken. Jeg har snakket til dem et par ganger men de sier det er lek. Men jeg vet at gutten min kommer til å utagerre når han kommer hjem og han plutselig «skjønner»... dette skjer ofte med han.. det er hjerteskjærende... jeg syns bare det Er så leit å se at unger kan holde på slik. Bevisst utestenge andre. Plis lær barna å være tolerante og åpne og godta at alle er forskjellige. Huff! Dette var trist lesing .... jeg hadde dog ikke latt barnet mitt bli utsatt for det i 2 timer. Spesiellt ikke hvis du vet barnet vil reagere i etterkant
Dumi Skrevet 27. juli 2018 #18 Skrevet 27. juli 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Fordi barnet ikke har mulighet til å dra et annet sted, slik en voksen har. Barnet må bli værende på den stranda eller campingen til foreldrene bestemmer seg for å dra. Det er en helt umulig sammenlikning.. Anonymkode: faf5f...b2f Barnet må ikke dra noen steder. Barnet kan bli på stranden eller campingen. Ingen problem. Men å tvinge andres barn til å leke med ett ukjente barn blir for meg feil.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #19 Skrevet 27. juli 2018 1 minutt siden, Dumi skrev: Barnet må ikke dra noen steder. Barnet kan bli på stranden eller campingen. Ingen problem. Men å tvinge andres barn til å leke med ett ukjente barn blir for meg feil. Ja, jeg skjønner at det blir feil.. det vil jo bli skikkelig kjipt for barna om de blir en til i gjengen. Da er det helt klart bedre å la det ene barnet leke alene.. Anonymkode: faf5f...b2f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. juli 2018 #20 Skrevet 27. juli 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg skjønner at det blir feil.. det vil jo bli skikkelig kjipt for barna om de blir en til i gjengen. Da er det helt klart bedre å la det ene barnet leke alene.. Anonymkode: faf5f...b2f Altså .... det må faktisk være lov å få leke kun med sine venner på stranden. Det er likevel en klar forventning at man oppfører seg ordentlig og sier på en Ok måte at det ikke passer
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #21 Skrevet 27. juli 2018 Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev: Altså .... det må faktisk være lov å få leke kun med sine venner på stranden. Det er likevel en klar forventning at man oppfører seg ordentlig og sier på en Ok måte at det ikke passer Dersom det er kun et ekstra barn så forventer jeg at barnet inkluderes hvis det ønsker å bli med. Er det flere muligheter - altså flere barn som kan leke sammen utenom «gjengen» så er det ok å si nei på en ordentlig måte. Anonymkode: faf5f...b2f
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #22 Skrevet 27. juli 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom det er kun et ekstra barn så forventer jeg at barnet inkluderes hvis det ønsker å bli med. Er det flere muligheter - altså flere barn som kan leke sammen utenom «gjengen» så er det ok å si nei på en ordentlig måte. Anonymkode: faf5f...b2f Jeg er enig med deg. Og når jeg leser her synes jeg ikke det er rart at nordmenn blir ansett for å være kalde og utilgjengelige.. Anonymkode: 4d573...494
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. juli 2018 #23 Skrevet 27. juli 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom det er kun et ekstra barn så forventer jeg at barnet inkluderes hvis det ønsker å bli med. Er det flere muligheter - altså flere barn som kan leke sammen utenom «gjengen» så er det ok å si nei på en ordentlig måte. Anonymkode: faf5f...b2f Det er ikke så lett det der altså... mitt barn opplever ofte situasjoner som dette. Han er en populær gutt som mange vil leke med og han får sjelden leke med bare de beste vennene, og i alle fall ikke dra på stranden bare han og de 2 beste vennene. De får rett og slett ikke være i fred. Vi har bestemt at det noen ganger er Ok å si nei. De må få lov å være bare noen få og vi tar først og fremst hensyn til eget barn. ( passer dog på at det ikke sies nei til samme barn hele tiden)
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #24 Skrevet 27. juli 2018 1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Det er ikke så lett det der altså... mitt barn opplever ofte situasjoner som dette. Han er en populær gutt som mange vil leke med og han får sjelden leke med bare de beste vennene, og i alle fall ikke dra på stranden bare han og de 2 beste vennene. De får rett og slett ikke være i fred. Vi har bestemt at det noen ganger er Ok å si nei. De må få lov å være bare noen få og vi tar først og fremst hensyn til eget barn. ( passer dog på at det ikke sies nei til samme barn hele tiden) Men det høres jo helt greit ut? Å være en gjeng med barn som ler, sier stygge ting og gjør narr av den eneste som ikke får lov til å være med, er en helt annen sak i min verden... Anonymkode: 4d573...494
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. juli 2018 #25 Skrevet 27. juli 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men det høres jo helt greit ut? Å være en gjeng med barn som ler, sier stygge ting og gjør narr av den eneste som ikke får lov til å være med, er en helt annen sak i min verden... Anonymkode: 4d573...494 Selvsagt er det aldri lov å være slem ! Her reagerte jeg på at alle alltid skal inkludere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå