Gå til innhold

Føler meg plutselig usikker ang morsrollen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som jobber i barnevernet. Har kjent henne i ett par år og har egentlig blitt godt kjent med henne da jeg gikk gravid. Hun bor ikke så langt unna meg så vi kommer ofte på besøk, hun er veldig snill og inviterer oss ofte på middag osv. Nå er barnet mitt i trassalderen og jeg pleier ofte å gi beskjed, om ting han plutselig slår på eller rører noe han ikke skal. Av og til føler jeg at jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere, er det liksom greit eller ikke greit? Når skal jeg gripe inn og be han slutte med ting osv. Dette har jeg hengt meg sånn oppi at jeg føler det blir litt vanskelig når vi er på besøk. Prøver å være «den perfekte» mammaen for sønnen min, men av og til sier venninnen min at «herregud, la nå han gjøre det» eller «dette går helt fint, han er bare en unge» osv. Jeg prøver jo bare å gi beskjed til han at enkelte ting må han la være i fred. Men det virker sånn at jeg er den strenge mammaen og blir så usikker på om jeg gjør alt rett. Tør jo ikke spørre henne rett ut, men det virker som hun vet bedre, siden hun jobber med barn og er i barnevernet. Så av og til føles det ut som vi er på besøk slik at hun kan observere oss. Om jeg gjør alt rett, om samspillet er bra osv. En gang mannen min var på besøk så kom jeg hjem til de rett fra jobb slik at vi kunne kjøre hjem sammen, sønnen min sa såvidt hei til meg og ville bare springe av gårde igjen. Venninnen min bare lo, mens jeg tenkte «søren at han ikke ville gi meg en klem, nå er det sikkert gale det også». Uff.

Anonymkode: 4466b...b5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir klam av å bare lese om angsten din. Får du hjelp for det?

Anonymkode: d1369...d1d

Skrevet

Dette er jo bare bagateller. Det finnes tusen ulike måter å være mor på, og det er ingen fasit. 

Din venninne jobber med omsorgssvikt. Ikke å lære folk opp til å bli «perfekte mødre».

Anonymkode: e9ed3...2c2

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir klam av å bare lese om angsten din. Får du hjelp for det?

Anonymkode: d1369...d1d

Eeh hæ? 

Skrevet

Jeg har venninner med barn på samme alder som er mye mer på enn meg. Om ungen ikke gjør ting slik og slik så blir det påtalt. Om de er uvørne eller tar en sjanse så er det stress. Masse mas om mat, hva de skal spise, spise nok osv Veldig opptatt av grenser, rutiner osv

Jeg er en mye friere og mer avslappet mamma og har også en mye enklere unge. Merkelig i grunn

Anonymkode: 89c9b...db7

Skrevet

Du overtenker. Jeg jobber i ppt og «alle» tror at jeg er ekspert på barn. Jo da, jeg har mastergrad i spesialpedagogikk og bla bla... Kan så klart mye om barns utvikling og læring, og hva som kan hjelpe når det butter litt. Jeg har noen strategier som sikkert kommer mine barn til gode både når det kommer til utvikling og læring. Men jeg er da ikke den perfekte mor av den grunn. Det hender at jeg er upedagogisk også. Men mine nærmeste venninner har heldigvis ikke slike tanker, som at jeg observerer dem eller dømmer den selv om barna deres ikke «gjør som de skal».  

Pedagoger er bare vanlige folk de og. 

Anonymkode: b3dd1...d98

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du overtenker. Jeg jobber i ppt og «alle» tror at jeg er ekspert på barn. Jo da, jeg har mastergrad i spesialpedagogikk og bla bla... Kan så klart mye om barns utvikling og læring, og hva som kan hjelpe når det butter litt. Jeg har noen strategier som sikkert kommer mine barn til gode både når det kommer til utvikling og læring. Men jeg er da ikke den perfekte mor av den grunn. Det hender at jeg er upedagogisk også. Men mine nærmeste venninner har heldigvis ikke slike tanker, som at jeg observerer dem eller dømmer den selv om barna deres ikke «gjør som de skal».  

Pedagoger er bare vanlige folk de og. 

Anonymkode: b3dd1...d98

Jeg prøvde ikke å være «slem» mot venninnen min, ble bare så grådig usikker når hun må «rette» på meg hvis jeg sier eller gjør noe når vi er der. Er redd å gjøre noe feil, men godt å høre at alle gjør ting forskjellig og dersom jeg sier at han ikke har lov å slå på speilet så er det slik jeg ønsker det, selv om «det går greit» til en viss grad. 

Skrevet

Din vennine er arrogant og uhøflig hvis hun retter deg hele tida.

Og heller ikke veldig intelligent i yrket sitt.

Anonymkode: d5efb...6fb

Skrevet

Skjønner deg godt. At hun jobber i barnevernet stresser deg, og kanskje du ubevisst tenker at hun kanskje ikke legger fra seg jobben når hun kommer hjem? Hun har jo makt som jobber i den etaten.  Men tror ikke du skal uroe deg. Hun er jo din venninne og hun er sikkert et godt menneske som ikke vil ta fra deg sønnen din  🙂

Anonymkode: 62993...1aa

Skrevet

Skjønner hvordan du tenker. Syns ikke venninna di har noe med å pirke på deg som mamma, barnevernspedagog eller ikke. Jeg er barnehagelærer, men legger meg ikke opp i hvordan andre oppdrar ungen sin. Hvis de ikke spør da, det er det flere som gjør gjennom jobben. Jeg går ikke rundt og tenker eller sier hva andre skulle ha gjort annerledes når jeg har fri altså. 

Dette med å gi barn grenser er viktig. Jeg mener du gjør rett i å irettesette ham når han gjør noe han ikke skal, som å slå ol. Skjønner ikke hva hun tenker der.

Det at han ikke ville gi deg klem den gangen viser jo bare at han er et trygt barn. Hadde han klamra seg fast i deg kunne (kunne!! Er ikke sikkert!) være et tegn på at han var utrygg. 

Fortsett som før og stol på deg selv som mor! Du ER den perfekte mamma for sønnen din! Ikke tenk noe annet:)

Anonymkode: 66ff2...51f

Skrevet

Hun tror sikkert at du stresser pga henne (ikke fordi hun jobber i Bv,  men fordi du er på besøk) og vil nok bare fortelle deg at deg ikke gjør noe om "Per" plukker på blomstene hennes eller river ned duken eller hva han nå gjør. Det er helt vanlig å fortelle besøk at de ikke trenger å stresse med å løpe etter ungene,  uavhengig av hvor man jobber. Du høres utrolig slitsomt ut. Kan du ikke bare kose deg på besøk og slutte med alt styret og stresset?  

Anonymkode: 880be...62b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun tror sikkert at du stresser pga henne (ikke fordi hun jobber i Bv,  men fordi du er på besøk) og vil nok bare fortelle deg at deg ikke gjør noe om "Per" plukker på blomstene hennes eller river ned duken eller hva han nå gjør. Det er helt vanlig å fortelle besøk at de ikke trenger å stresse med å løpe etter ungene,  uavhengig av hvor man jobber. Du høres utrolig slitsomt ut. Kan du ikke bare kose deg på besøk og slutte med alt styret og stresset?  

Anonymkode: 880be...62b

Kan godt være du har rett altså. Var derfor jeg skrev her inne for å høre andre sine meninger. Jeg vil jo ikke at venninen min skal se på meg som en dårlig mamma, spesielt når hun har den makten hun har.

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har venninner med barn på samme alder som er mye mer på enn meg. Om ungen ikke gjør ting slik og slik så blir det påtalt. Om de er uvørne eller tar en sjanse så er det stress. Masse mas om mat, hva de skal spise, spise nok osv Veldig opptatt av grenser, rutiner osv

Jeg er en mye friere og mer avslappet mamma og har også en mye enklere unge. Merkelig i grunn

Samme her 😊🌼

Anonymkode: cbaad...301

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller kan du være mer avslappet fordi du har en enklere unge? 😊 blir litt som høna og egget

Anonymkode: 94456...881

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller kan du være mer avslappet fordi du har en enklere unge? 😊 blir litt som høna og egget

Anonymkode: 94456...881

Ja det har du selvfølgelig rett i. Men om du ser litt på høna og egget så kan det og tenkes at ungene deres har mer stressa mødre.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sånn at de to tingene nødvendigvis henger sammen hvis det er det du prøver å innbille deg

Anonymkode: 859c6...830

Skrevet

Lurer på hvordan det er dersom en fra barnevernet meldte noen, og la oss si man i tillegg er uvenn med den som melder og han/hun jobber i barnevernet. Kunne man da risikert å miste barnet?? 😕 

Skrevet
På 27.7.2018 den 1.35, Anonym bruker skrev:

Hun er jo din venninne ...

Anonymkode: 62993...1aa

Men de verste uvenner som finnes er ex-venner og ex-kjærester...

Skrevet

Jeg tror hun bare prøver å si at det er greit for henne om barnet ditt herjer med hennes ting. Som mamma er det jo en del ting man vil lære barna helt uavhengig av om det er greit for eieren, som for eksempel å ikke dælje løs på speil og vinduer, så slike ting ville jeg fortsatt stoppet ham i. Så kan du eventuelt slappe mer av med om han piller på noe hun har sagt han bare kan holde på med. 

Og så ville jeg helt sluttet å tenke på hvor hun jobber. Hun har sikkert mer enn nok å ta tak i på jobb, og sitter nok ikke og tolker marginale forskjeller i grensesetting i et omsorgssviktperspektiv. Vi er alle forskjellige med hva vi er strenge på og hva vi ser mellom fingrene med, og om det ikke går til det helt ekstreme, er det helt greit. 

Skrevet

Jeg synes at helle dette venneforholdet har blitt destruktiv for deg.

Fordi venner er de som aksepterer oss som vi er, med alle våres imperfections. De med hvem vi kan senke skuldrene og ikke være redd av å si noe dumt eller gjøre litt feil.

Det er veldig krevende å være i nær forhold med en som har større makt enn deg, spesielt hvis personet er taktløs som veninnen din  er. Det er ofte litt godmodig konkurranse mellom venniner, men hva slags konkurranse kan det være med en som kan knuse deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...