Anonym bruker Skrevet 26. juli 2018 #1 Skrevet 26. juli 2018 Kunne du vært nær venninne til noen med down syndrom? Altså dra på kafé, ringe til om kjæresteproblemer osv. Anonymkode: 81f26...32b
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2018 #2 Skrevet 26. juli 2018 Seriøst. Kan du ikke heller ta deg en tur ut? Anonymkode: 39bfe...68c
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2018 #3 Skrevet 26. juli 2018 Kunne tok ha omgått en med dows, men det hadde nok blitt mer som et «støttekontaktvennskap»Hvilke råd tror du en med dows ville gitt deg angående kjæresteproblemer? Anonymkode: e1e4f...7fb
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2018 #4 Skrevet 26. juli 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Seriøst. Kan du ikke heller ta deg en tur ut? Anonymkode: 39bfe...68c Hvorfor det? Jeg ser ikke ned på noen med down syndrom da jeg har det familien. Jeg lurer oppriktig på dette, hva folk mener. Og hvorfor/hvorfor ikke. Anonymkode: 81f26...32b
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2018 #5 Skrevet 26. juli 2018 Ble laget en helt lik tråd for ett års tid siden eller noe i den dur. Jeg svarer det samme som jeg svarte den gang: Nei, det kunne jeg ikke. Av den enkle grunn at det aldri vil være et likestilt forhold. Man er ikke, og vil aldri være, på samme mentale nivå, og det vil gi noen begrensninger. Anonymkode: d2a5f...709
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2018 #6 Skrevet 26. juli 2018 Nei, det kunne jeg ikke Anonymkode: 08f29...03c
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2018 #8 Skrevet 26. juli 2018 Nei, det vil ikke være et likeverdig vennskap. Men man kan selvfølgelig ha et vennskap, gå på cafe osv, men det vil nok være en litt støttekontaktfølelse over det, fordi mye av vennskapet vil være at man tar seg av noen med downs. Anonymkode: 994ec...090
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2018 #9 Skrevet 26. juli 2018 Med tanke på de med Downs syndrom som jeg kjenner (har jobbet med) så må jeg si nei, kunne ikke hatt et likestilt vennskap. Vet at en av de jeg kjenner har venner som er normale familiefolk med barn. Tror neppe de gir råd om kjærlighetsforhold eller noen typer slike råd, men de har et vennskap, besøker hverandre og gjør hyggelige planlagte ting sammen. De med Downs syndrom kommer jo i mange varianter og med eller uten tilleggsutfordringer. Jeg kan tenke meg at noen sikkert kan fungere bedre enn de jeg har jobbet med, og en med Downs syndrom (eller for øvrig andre utviklingshemmede) som fungerer mer eller mindre optimalt og som var istand til å ha et likeverdig vennskap, tror jeg ikke det ville stoppet så lenge vi hadde samsvarende interesser, og hadde det fint sammen på like premisser. Anonymkode: ce908...121
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2018 #10 Skrevet 26. juli 2018 Nei. Jeg hadde en "venninne" som var noe enkel uten å være i nærheten av utviklingshemmet. Det ble et veldig rart vennskap, det blir jo på samme måte som man kan væte venner med en tiåring. Noen som mangler 20 iq-poeng til vil jeg aldri kunne ha en likeverdig relasjon med. Men absolutt en vennskapelig relasjon. Anonymkode: 36ea3...c78
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2018 #11 Skrevet 26. juli 2018 Værsågod. Les denne i stedet. Anonymkode: c6593...260
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2018 #12 Skrevet 26. juli 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det vil ikke være et likeverdig vennskap. Men man kan selvfølgelig ha et vennskap, gå på cafe osv, men det vil nok være en litt støttekontaktfølelse over det, fordi mye av vennskapet vil være at man tar seg av noen med downs. Anonymkode: 994ec...090 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Jeg hadde en "venninne" som var noe enkel uten å være i nærheten av utviklingshemmet. Det ble et veldig rart vennskap, det blir jo på samme måte som man kan væte venner med en tiåring. Noen som mangler 20 iq-poeng til vil jeg aldri kunne ha en likeverdig relasjon med. Men absolutt en vennskapelig relasjon. Anonymkode: 36ea3...c78 Likeverdig, vet dere hva det betyr? Anonymkode: 36ad2...f54
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #13 Skrevet 27. juli 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Kunne du vært nær venninne til noen med down syndrom? Altså dra på kafé, ringe til om kjæresteproblemer osv. Anonymkode: 81f26...32b Nei. Jeg må være jevnbyrdig med mine venner. I relasjonen med en psykisk utviklingshemma ville jeg alltid bli en form for omsorgsgiver og hun i en mottakende posisjon. Anonymkode: 690fc...658
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #15 Skrevet 27. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Downs syndrom* Anonymkode: 1cec9...173 Nei, downs eller down syndrom. Personer med down syndrom har ulikt funksjonsnivå. Likevel, som flere her skriver, så blir støttekontakt mer ordet. Anonymkode: 442a4...bca
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2018 #16 Skrevet 27. juli 2018 En jeg kjenner startet som støttekontakt for en jevnaldrende med down syndrome. Det utviklet seg til å bli et veldig sterkt vennskap, og han var forlover i bryllupet hans. De bringer jo kanskje med seg ulike forutsetninger inn i vennskapet, men de er uendelig glad i hverandre. Han sa da opp som støttekontakt, og i dag drar de på turer sammen, trener sammen osv. som venner.. Anonymkode: 80ed8...a86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå