Gå til innhold

Treåring som er sen med å prate

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tre år gammel gutt som er veldig sen med å prate. Han har enkelte ord, men ikke mye. Kan ikke si setninger på flere enn 3 ord i slengen. Han virker heller ikke til å forstå alle beskjeder som gis. Barnehagen har henvist til ppt og vi får hjelp. Han skal også fjerne mandler.

Men jeg føler meg likevel hjelpeløs. Hva kan man gjøre for å hjelpe ham i påvente av ppt? Jeg vil jo så gjerne at det løsner slik at han kommuniserer bedre med jevnaldrende og kan uttrykke seg. Vi leser hver kveld på sengekanten, søsknene og jeg prater mye med ham, peker på ting og sier hva de heter, han ser også tegnefilmer for passende alder som for eksempel Peppa Gris. Men er det noe mer vi kan gjøre? For han utvikler seg normalt ellers, er veldig motorisk flink, lærer utrolig fort ting som balansesykkel, svømming, hoppe paradis, rydde tallerken og kopp etter seg. Det er kun språket det står på.

Hadde samme problemet med min eldste sønn, men der løsnet det av seg selv da han ble nærmere 4. Han er nå en velfungerende tiendeklassing med høye karakterer og veldig god fremstillingsevne. Så jeg håper at det samme skjer med minstemann, men skulle ønske at jeg kunne hjelpe ham i mellomtiden. Har dere noen tips til meg, dere med lignende erfaringer? 

Anonymkode: daede...eb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! 

Forstår godt din fortvilelse, vi var gjennom det samme i fjor. Det viste seg at gutten vår hadde enormt mye vann i mellomøret (mange ørebetennelser som aldri ble oppdaget pga han aldri ga uttrykk for å ha vondt 😞). Vi fikk operert inn dren, samt fjernet en stor polypp i nesa, og språket hans eksploderte nærmest i tiden etterpå! Fra min erfaring er det lurt å få sjekket hørsel hos en spesialist så fort som mulig. 

Masse lykke til 😊

Anonymkode: eb096...b5b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei! 

Forstår godt din fortvilelse, vi var gjennom det samme i fjor. Det viste seg at gutten vår hadde enormt mye vann i mellomøret (mange ørebetennelser som aldri ble oppdaget pga han aldri ga uttrykk for å ha vondt 😞). Vi fikk operert inn dren, samt fjernet en stor polypp i nesa, og språket hans eksploderte nærmest i tiden etterpå! Fra min erfaring er det lurt å få sjekket hørsel hos en spesialist så fort som mulig. 

Masse lykke til 😊

Anonymkode: eb096...b5b

Takk for svaret. Hørselen er sjekket og ønh-legen fant verken vann eller dårlig hørsel. Men mandlene er enorme og han har store polypper, de skal fjernes på høsten. 

Anonymkode: daede...eb6

Skrevet

Viser han frustrasjon over å ikke kunne kommunisere, eller er det ikke noe som ser ut til å bry ham? 

Min nå 4 åring hadde mye vann i mellomøret og det viste seg at han i praksis var døv når vi oppdaget det. Da var han 1.5. Var 2 når han fikk satt inn dren, og da han var 3 fikk vi logoped i barnehagen 2 dager i uken fordi han hadde kun et ordforråd på 20-40 ord. 

Han var MYE frustrert og vi tok i bruk tegn-til-tale både hjemme og i barnehagen. Tegnordbok er en egen app som vi brukte mye. Frustrasjonen ga seg når han kunne kommunisere, og logopeden har gjort en kjempejobb dette første året. Nå ligger han to år bak de andre, så vi må nok ha logopeden ut barnehagetiden i alle fall. 

Jeg tenker at du kan be barnehagen bruke tegn-til-tale som støtte for gutten din, passe på at han får korte beskjeder og kun én om gangen (mye informasjon er vanskelig når man ikke har godt impressivt språk), eventuelt ta i bruk bilder i overgangssituasjonenen hvis det gjør dagen lettere for ham. Vi har også erfart at alle beskjeder må gis ansikt til ansikt for at gutten vår skal oppfatte hva som blir sagt. 

Jeg tenker at dere allerde gjør det dere kan riktig, men at det kan være godt med litt hjelp /veiledning for både barnehagen og dere. 

Lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...