Gå til innhold

blir født i desember, problemer med skole?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har termin i slutten av desember, har hørt mange si "da satser vi på en januar-unge!". noen som har barn født sent på året? Vil gjerne høre erfaringer! er litt bekymret for dette... kommer ungen til å henge etter ?

Anonymkode: 891a0...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har jente født i desember. Ho henger ikke etter, skal begynne i 4. Klasse nå,men har ikke hatt problem i forhold til skole og har heller vært tidlig ute i forhold til skriving og lesing etc. Men har og ein gutt født i april som henger veldig etter de andre i klassen (men han har ADHD og autisme diagnose). Så ungene er individuelle og dersom noen er tidlig ute og andre er sent ute er ikke det pga når de er født, men heller helt tilfeldig. 

Anonymkode: fa673...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå helt fint, eller skikkelig dårlig. Selv begynte jeg ett år tidligere på skolen siden jeg var veldig moden og både leste og regnet allerede, aldri noen problemer sosialt og var faglig best hele skoletiden. Mens for eksempel desemberjenta i min datters klasse var ett til to år bak mesteparten av klassen hele barneskolen, hadde alle vennene sine i klassene under og hadde nokså kjip skoletid, selv om hun var faglig på høyde med resten. Se an ditt barn og ta en avgjørelse mot slutten av barnehagen om dere vil søke om utsatt skolestart, du, det er mye som kan skje og den individuelle variasjonen er stor.

Anonymkode: f4e3f...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok, som de andre sier, helt individuelt. Min yngste jente er først i slutten av november, men alltid vært ganske tidlig ute med det meste. Eldste ble født i april, hun har vært helt på det jevne, hverken tidlig eller sen. Det at minste har et eldre søsken har nok f.eks. veiet opp for at hun er født sent på året. Jeg er for så vidt også født relativt sent på året og har heller ikke hatt noen problemer knyttet til det (og jeg er enebarn).

Anonymkode: e19ca...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er forskjellige. Jeg har 2 barn, ene født i februar og andre i september. Barnet i september var svært moden, og kunne nok ha startet på skolen 1 år før. Mens barnet født i februar var umoden, og slet litt første skoleår, spesielt de første månedene. Og her måtte vi og jobbe hardt, for at barnet bare skulle lære alt det må kunne ved skolestart. Barnet gjør det bra faglig, men det er med det sosiale, klare ting selv osv, som barnet er umoden.

Anonymkode: 51678...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 barn født relativt sent på året, august og november. August barnet har vært faglig sterk, og leste og regner lenge før han begynte på skolen. Vurderte å la han starte på skolen 1 år før, men pga det sosiale sa barnehagen at det nok ikke var så lurt, og vi slo det fra oss. Han har for øvrig hengt etter sosialt helt til han gikk på ungdomsskolen.

Novemberbarnet var helt middels sterk faglig, og med tanke på den sosiale biten, så kunne nok hun begynt på skolen året før. God sosial tilpasning både med barn som er yngre og eldre enn henne.

Anonymkode: 6e6f4...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg har en jente født sent i desember. Hun begynner i 5 klasse nå og er helt jevn med de andre i klassen. 

Sosialt, faglig og fysisk er ikke noe problem.

Eldste, som begynner i 7,har to gutter født i romjula i klassen. De henger heller ikke etter på noen nivåer. Kjenner både de og foreldrene godt nok til å kunne uttale meg.

Som andre skriver, det er personavhengig, sikkert når på året man er født.

Anonymkode: 11c78...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tradisjonelle skolefagene er det store individuelle forskjeller. Et januarbarn som er et naut vil også være et naut selv om man er eldst i klassen.

Eneste som er litt kjipt med desember er at man har et aldri så lite handikap i gymtimene. Snakker av egen erfaring her.

Anonymkode: e49ad...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i jente født i desember selv, på skolen har hun alltid prestert på linje med de andre, både sosialt og faglig. Også i idrett. Ser nå når hun skal begynne i 8. klasse at i den idretten hun er med på, henger hun litt etter de jentene som er født i januar-februar, og med tanke på at det er de jentene på samme årstrinn hun konkurrerer mot, så er det på en måte litt urettferdig, men likevel ingenting å gjøre noe med. I individuelle idretter må man uansett se mer på individuelle prestasjoner enn konkurranse, selv om det er konkurranseidrett. Men barna ser det nok ikke sånn. Blir nok lettere for henne å prestere når hun kommer lenger ut i puberteten, vokser litt mer, og får mer muskler.

Anonymkode: 6e6f4...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...