Gå til innhold

Bekymringsmelding til fastlege- Demens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke lenger noen tvil om at min far er dement. Vi har vært på familiehytta flere uker sammen i sommer. Det er daglig beskyldninger om at vi stjeler fra han, lurer han etc. Han er også veldig hissig. Han har mange nevrologiske utfall, rykninger i skuldre og hender. Han tisser også på seg, selvom han nekter for det. (Jeg vasker klær)

Det har blitt gradvis verre de siste to årene, og nå har jeg bestemt meg for å sende bekymringsmelding til hans fastlege. Noen som har gjort dette og vet hva som skjer? Hvordan tar fastlegen tak i det? Faren min nekter jo for at det er noe galt med han. Og han fungerer på mange måter bra ennå. Men at det er en klar kognitiv svikt er tydelig. Han har forandret personlighet, virker paranoid og er mye sint. 

Anonymkode: 86db9...a81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring og snakk med legen, kjører han fortsatt bil? Hvis han gjør det. Kan legen kalle ham inn for helsesjekk. Mange demente som kjører bil pga slappe leger, det er jo livsfarlig.

Anonymkode: 12e22...de3

Skrevet

Hei

Så trist å høre, men godt du vil ta tak i det. Dette skjedde meg også for et år siden.. Men han var da ikke kommet så langt det han ikke hadde kontroll på urinblæren. Men tydelig kognitiv svik, beskyldninger og merkelige reparasjoner av enkle ting.

Jeg kontaktet fastlege, hvor jeg fortalte situasjonen og at jeg mente at han ikke lengre burde sertifikatet. Legen innkalte så til time og utførte tester, blant annet for om man er egnet til å ha sertifikatet. Han bestod ingen av testene, og ble sendt videre til utredning. Nå har det gått FORT nedover og han er pleiepasient på et sykehjem. Veldig trist. 

Lykke til med det du skal gjennom. Og kontakt legen så fort som mulig, det finnes medisiner som kan muligens bremse litt av farten på sykdommen, iallefall bør han få rett behandling og pleie. Og ikke minst, ikke la han kjøre bil (jeg tok fra faren min nøklene..).

Anonymkode: 2a543...dbe

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei

Så trist å høre, men godt du vil ta tak i det. Dette skjedde meg også for et år siden.. Men han var da ikke kommet så langt det han ikke hadde kontroll på urinblæren. Men tydelig kognitiv svik, beskyldninger og merkelige reparasjoner av enkle ting.

Jeg kontaktet fastlege, hvor jeg fortalte situasjonen og at jeg mente at han ikke lengre burde sertifikatet. Legen innkalte så til time og utførte tester, blant annet for om man er egnet til å ha sertifikatet. Han bestod ingen av testene, og ble sendt videre til utredning. Nå har det gått FORT nedover og han er pleiepasient på et sykehjem. Veldig trist. 

Lykke til med det du skal gjennom. Og kontakt legen så fort som mulig, det finnes medisiner som kan muligens bremse litt av farten på sykdommen, iallefall bør han få rett behandling og pleie. Og ikke minst, ikke la han kjøre bil (jeg tok fra faren min nøklene..).

Anonymkode: 2a543...dbe

Bra svar!

Jeg vil bare skyte inn at i de fleste kommuner nå er det opprettet demensteam. Det er et lavterskel tilbud der du og familien kan få råd om hvordan dere skal forholde dere videre. De utreder også. Har selv god erfaring med dette da en av mine foreldre ble dement.

Og så har jeg god erfaring med åpenhet, både overfor den syke selv og familien. Si til din far at du tar kontakt med helsevesenet slik at han skal få riktig hjelp. Han har garantert merket selv at noe er galt...

Mamma var dement de siste årene av sitt liv, men hun hadde det likevel godt, selv etter at hun kom på sykehjem. Demens arter seg veldig forskjellig hos de som rammes.

Det som kompliserer det litt er dette med bil og sertifikat. Mange særlig eldre menn føler at de mister en del av identiteten sin når de ikke lenger kan kjøre bil. 

Men de ønsker jo ikke å ta livet av noen heller..

Lykke til. Ingen ønskesituasjon, men det trenger ikke å bli så ille som du kanskje frykter. 

Anonymkode: efeee...9e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...