Gå til innhold

Min datter spør om hvem hennes far er. Jeg orker ikke/kan ikke svare.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke du kommer unna at dattera di bekymrer seg for deg, men det gjør ikke noe. Hun er glad i deg, og da blir man bekymret når man ser at den man er glad i har det vondt. Det er naturlig. Det betyr at hun er empatisk, noe du har lært henne, det er bare fint.

Du markerer at dette i utgangspunktet er ditt problem og ditt ansvar, det er viktig. Du bør vel ikke fortelle henne noe før du har fått ting litt klarere i ditt eget hode, og funnet «de voksne ordene». Kanskje er det mulig at du og terapeuten din kan snakke med henne sammen? Slik at du kan få støtte når du skal si det? Du var et barn når dette skjedde med deg, det er lett «å bli barn» igjen når du skal snakke om det, da kan det være godt å ha en «voksen» der som kan steple inn hvis det stokker seg for deg. Og også en som backer deg når dattera di reagerer på å få høre historien. Terapeuten vil ikke ha alle de vanskelige følelsene du har, og kan tenke klart.   

Dette kommer til å gå bra til slutt. Du er utrolig sterk og det kommer din datter til å se, også. Selvfølgelig vil hun reagere, det ville alle gjort, men hun kommer gjennom det, og dere kommer til å få et enda bedre forhold når du slipper å bære på all denne smerten, og hemmeligheten, alene.

Du har mange her inne som heier på deg, og som bryr seg om deg. Dette er et merkelig forum, men damene her er faktisk gode når det røyner på også.

Anonymkode: 5bf94...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

En liten oppdatering. Beklager at det har tatt en stund.

Min datter har kommet hjem og vi har snakket mye sammen. Vi har egentlig alltid hatt ett godt forhold. Jeg har gått i terapi siden dette kom opp, og det har vært veldig godt. Som en skrev til meg, at nå må jeg bruke voksne ord på det jeg har gått gjennom. Det var rart... Jeg vet ikke de voksne ord. Jeg kan ikke beskrive hva som skjedde uten å bli "barnslig". 

Jeg har fortalt henne at dette er mitt problem, ikke hennes. Jeg er den som skal ta ansvar her, ikke henne. Hun trenger ikke å bekymre seg for meg. Jeg er den voksne her. 

Anonymkode: 9be20...4ec

Så bra at du har gått i terapi og at du har snakket med henne!

har du fortalt om voldtektene? 😰 håper det går bra med deg!

Anonymkode: b79ed...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

En liten oppdatering. Beklager at det har tatt en stund.

Min datter har kommet hjem og vi har snakket mye sammen. Vi har egentlig alltid hatt ett godt forhold. Jeg har gått i terapi siden dette kom opp, og det har vært veldig godt. Som en skrev til meg, at nå må jeg bruke voksne ord på det jeg har gått gjennom. Det var rart... Jeg vet ikke de voksne ord. Jeg kan ikke beskrive hva som skjedde uten å bli "barnslig". 

Jeg har fortalt henne at dette er mitt problem, ikke hennes. Jeg er den som skal ta ansvar her, ikke henne. Hun trenger ikke å bekymre seg for meg. Jeg er den voksne her. 

Anonymkode: 9be20...4ec

Så fint å høre fra deg! Og så modig du er, det er vondt å gå gjennom en slik prosess som du gjør nå. 

Det er bra at du nå beskriver det som skjedde med andre ord. Din mor og stefar hjernevasket deg, og det er vanskelig å endre noe man har blitt innprentet da man var ung. Men det virker som du er klar for det nå.

Jeg håper du snart kan se deg i speilet og kjenne at du er glad i deg selv. At du er stolt av den du er og det du har fått til. 

Klem ❤️

Anonymkode: e710c...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

Jeg har ikke fortalt henne det ennå. Det er en del ting som må på plass før det skjer. Jeg må selv bli litt bedre. Og så er det skolestart snart, og hun trenger ikke dette på toppen av det. Ting vil ta tid. Hun har nok gjettet at det er en historie bak. Jeg må bare få på plass all hjelpen til henne før jeg forteller.

Psykologen min er fantastisk, og hun vil være der når jeg forteller. Det høres sikkert rart ut, men nå fokuserer vi på min fysiske helse. Jeg er frisk, og det er viktig at jeg fortsetter å være det. Hun har gitt meg kostholdsplan, vi har snakket om fysisk aktivitet  hvile og søvn. Hvis jeg "kræsjer", så er det viktig at de rutinene er på plass.

En person fra Barnevernet ringte meg på tirsdag, og jeg har møte med dem på mandag. Han var veldig hyggelig i telefonen og fortalte meg at de hadde flere tiltak som kan hjelpe både henne og meg. Min fastlege og meg skrev den beskymringsmeldingen sammen. 

Jeg vil bare ha kontroll på alt som skjer her slik at hun kan klare å takle det best mulig.

Anonymkode: 9be20...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger du fortelle hvem det var? Kan du evt si at det var en voksen mann som voldtok deg?

Hun har vel aldri møtt mormor og stefaren din siden de kuttet deg ut da du ble gravid? 😢

Anonymkode: b79ed...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren, du er så tøff❤️

Jeg blir helt rørt av å lese om hvor sterk og modig du er. 

All verdens beste ønsker fra meg til deg, jeg er helt trygg på at dette kommer til å ende på beste måte. 

Anonymkode: 671f9...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men trenger du fortelle hvem det var? Kan du evt si at det var en voksen mann som voldtok deg?

Hun har vel aldri møtt mormor og stefaren din siden de kuttet deg ut da du ble gravid? 😢

Anonymkode: b79ed...234

Jeg kan selvsagt kjøre den versjonen. Men jeg vil ikke. Jeg har diktet opp nok, jeg har løyet til henne i 17 år nå. Nå er det slutt på løyner fra min side. Den versjonen vil stille flere spørsmål, og jeg må lyve til henne igjen. Det er ikke ett forhold jeg vil ha til henne. Ikke mer løyner. Hun fortjener bedre! 

Anonymkode: 9be20...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan selvsagt kjøre den versjonen. Men jeg vil ikke. Jeg har diktet opp nok, jeg har løyet til henne i 17 år nå. Nå er det slutt på løyner fra min side. Den versjonen vil stille flere spørsmål, og jeg må lyve til henne igjen. Det er ikke ett forhold jeg vil ha til henne. Ikke mer løyner. Hun fortjener bedre! 

Anonymkode: 9be20...4ec

Kom inn på denn tråden for første gang nå. Blir veldig imponert over deg, og syns du har gjort alt riktig å med å gå til psykolog, involvere barnevernet for veiledning og å bestemme deg for å fortelle henne alt! hatten av for deg!

Jeg tror det er utrolig viktig at du understreker hvor høyt du elsker henne når du forteller henne hvordan hun ble unnfanget. Men alt dette forteller sikkert fagfolkene deg...

Og så skjærer det meg i hjertet å lese at du mener du "skulle ha vært en bedre datter". Det skulle du virkelig ikke. Du var et barn, en tenåring, og du kunne være så forferdelig du bare ville, du var jo bare en unge og en pubertal tenåring, og dine foreldres svar skulle ha vært enda mer kjærlighet, samtaler, klemmer - ikke slag og overgrep. 

 

Klem til deg og din flotte datter. 

Anonymkode: a9a50...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2018 den 9.46, Anonym bruker skrev:

 

Haha brukerne på det forumet her :rulle:

Anonymkode: a6adb...7da

Du skjønte virkelig ikke at hun reagerte på HVIS DETTE ER SANT-delen?

Anonymkode: 99cba...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2018 den 9.46, Anonym bruker skrev:

 

Haha brukerne på det forumet her :rulle:

Anonymkode: a6adb...7da

Du er jo en av de verste brukerne, som ler av dette

Anonymkode: 1a1e9...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan selvsagt kjøre den versjonen. Men jeg vil ikke. Jeg har diktet opp nok, jeg har løyet til henne i 17 år nå. Nå er det slutt på løyner fra min side. Den versjonen vil stille flere spørsmål, og jeg må lyve til henne igjen. Det er ikke ett forhold jeg vil ha til henne. Ikke mer løyner. Hun fortjener bedre! 

Anonymkode: 9be20...4ec

Så fint du tenker rundt dette nå og så godt at du får hjelp og har et apparat rundt deg. Vi er så mange som heier på deg! Du gjør nok lurt i å ivareta deg selv nå og ha gode rutiner for det, for å kunne ta vare på datteren din på best mulig måte etterhvert som du begynner å fortelle. Ønsker dere alt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera de er voksen og jeg tror nok hun takler å høre det ! Hun blir nok lei seg! Tror ikke slike ting skal ties ihjel ! Da blir skammen større ! 

Anonymkode: df935...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2018 den 20.12, Anonym bruker skrev:

Jeg hater meg selv for hva som skjedde da. Jeg skulle ha vært en bedre datter. Straffen var at jeg måtte kle meg naken foran han. Det var så flaut. Så ris på rumpen. I etterkant, ligge på ryggen og spre beina. 

Jeg tror jeg trenger hjelp. Hvem kan jeg snakke med? Jeg beklager så mye, jeg ville ikke sette min datter i denne situasjonen! 

Anonymkode: 9be20...4ec

Jeg synes forferdelig synd på deg. Men dersom du på ramme alvor mener at dette skjedde fordi du var en dårlig datter, så har du et sykt syn på verden. Mener du helt alvorlig at slikt må ulydige/slemme barn regne med???

Anonymkode: fef9c...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes forferdelig synd på deg. Men dersom du på ramme alvor mener at dette skjedde fordi du var en dårlig datter, så har du et sykt syn på verden. Mener du helt alvorlig at slikt må ulydige/slemme barn regne med???

Anonymkode: fef9c...cb9

Hva får deg til å tro at det er greit å snakke slik til et menneske som er utsatt for et alvorlig traume??? Ingen av oss er i stand til å forestille oss de belastningene HI har vært utsatt for. Selvsagt er hun preget av dem fortsatt. Å se ting utenfra og bruke en rasjonell tankegang slik du gjør, er noe helt annet enn å være dypt nedpsyket og hjernevasket av de personene som skulle lære deg å forstå livet. 

Anonymkode: e710c...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker utrolig oppegående HI, jeg hører på svarene dine at du er en smart og kjærlig mor for din datter.

Klart dette blir et sjokk for henne og hun vil nok bli sint og fryktelig lei seg. Men tenk også på det positive som har kommet ut av dette, nemlig datteren din og det forholdet dere har til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre fra deg! 

Glad for at psykologen er en bra dame - hun griper deg om du faller! Dette skal gå bra. 

Du er også klok og reflektert. Folk rundt deg vil deg vel, du kommer til å klare deg veldig fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva får deg til å tro at det er greit å snakke slik til et menneske som er utsatt for et alvorlig traume??? Ingen av oss er i stand til å forestille oss de belastningene HI har vært utsatt for. Selvsagt er hun preget av dem fortsatt. Å se ting utenfra og bruke en rasjonell tankegang slik du gjør, er noe helt annet enn å være dypt nedpsyket og hjernevasket av de personene som skulle lære deg å forstå livet. 

Anonymkode: e710c...6bd

Hva får deg til å tro at du kan diktere meg på noen måte? Eller at du vet noe som helst om hvilke egne opplevelser jeg legger til grunn når jeg svarer? 

HI forteller om grusomme overgrep, men skriver likevel at hun laster seg selv for at det skjedde. Hun mener at hun, fordi hun ikke ar en god nok datter, var skyld i overgrepene. Hun mener altså at et barn selv har skyld i overgrep. Hun har selv vært mor i 17 år. Hva slags omsorgsperson kan man være da? 

Anonymkode: fef9c...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

HI forteller om grusomme overgrep, men skriver likevel at hun laster seg selv for at det skjedde. Hun mener at hun, fordi hun ikke ar en god nok datter, var skyld i overgrepene. Hun mener altså at et barn selv har skyld i overgrep. Hun har selv vært mor i 17 år. Hva slags omsorgsperson kan man være da? 

Hun har aldri bearbeidet disse overgrepene. Hun tenker fortsatt omkring overgrepene som det barnet hun var da de skjedde. Det er veldig vanlig å føle at man hadde skyld i overgrep samtidig som at man er helt klar på at ingen andre barn fortjener det samme.

Du kan ikke anvende voksen logikk på ubearbeidede traumer. Mange bruker lang tid på å virkelig klare plassere ansvaret der det hører hjemme. TS har nettopp begynt prosessen. Hun er så reflektert at hun kommer til å klare jobbe seg gjennom dette samtidig som hun ivaretar sin datter oppi det hele.

Hun søker råd i hjelpeapparatet og gjør ingenting overilt selv om hun er utsatt for et umenneskelig følelsesmessig press akkurat nå. Hvis slik ansvarsfull oppførsel ikke kvalifiserer som god omsorgsevne, så faller vi igjennom som omsorgspersoner alle mann. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Hun har aldri bearbeidet disse overgrepene. Hun tenker fortsatt omkring overgrepene som det barnet hun var da de skjedde. Det er veldig vanlig å føle at man hadde skyld i overgrep samtidig som at man er helt klar på at ingen andre barn fortjener det samme.

Du kan ikke anvende voksen logikk på ubearbeidede traumer. Mange bruker lang tid på å virkelig klare plassere ansvaret der det hører hjemme. TS har nettopp begynt prosessen. Hun er så reflektert at hun kommer til å klare jobbe seg gjennom dette samtidig som hun ivaretar sin datter oppi det hele.

Hun søker råd i hjelpeapparatet og gjør ingenting overilt selv om hun er utsatt for et umenneskelig følelsesmessig press akkurat nå. Hvis slik ansvarsfull oppførsel ikke kvalifiserer som god omsorgsevne, så faller vi igjennom som omsorgspersoner alle mann. 

Dette gjør hun nå. Hva med de 17 årene som har gått? Har hun vært ansvarsfull da? Klart å formidle til sitt eget barn at dersom voksne gjør ting med henne som hun ikke ønsker, så er det ikke hennes skyld? 

Anonymkode: fef9c...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har ikke kontakt med dem. Etter jeg ble gravid kuttet de kontakten. Jeg var jo bare en jævla hore." 

"Mi mor og han var i livet hennes til hun var 8, han var bestefar. Det er bilder i album her hjemme av de to sammen." 

De har hatt kontakt med datteren din, men ikke deg? Har du latt henne være sammen med ham? Uten å ha kontakt med ham? Har jeg misforstått noe? 

Anonymkode: 96c1d...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette gjør hun nå. Hva med de 17 årene som har gått? Har hun vært ansvarsfull da? Klart å formidle til sitt eget barn at dersom voksne gjør ting med henne som hun ikke ønsker, så er det ikke hennes skyld? 

Anonymkode: fef9c...cb9

Er DU ansvarlig for barn? Du driver jo å sparker på noen som ligger nede for at hun har blitt skadet av handlingene som er utført mot henne. Det er INGENTING som tyder på at hun er den dårlig mor. Tvert imot er vi alle andre enige om at hun er en god og reflektert mor! 

Du mangler gangsyn, empati og forståelse for psykiske mekanismer. 

Anonymkode: 6f7f7...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva får deg til å tro at du kan diktere meg på noen måte? Eller at du vet noe som helst om hvilke egne opplevelser jeg legger til grunn når jeg svarer? 

HI forteller om grusomme overgrep, men skriver likevel at hun laster seg selv for at det skjedde. Hun mener at hun, fordi hun ikke ar en god nok datter, var skyld i overgrepene. Hun mener altså at et barn selv har skyld i overgrep. Hun har selv vært mor i 17 år. Hva slags omsorgsperson kan man være da? 

Anonymkode: fef9c...cb9

 

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette gjør hun nå. Hva med de 17 årene som har gått? Har hun vært ansvarsfull da? Klart å formidle til sitt eget barn at dersom voksne gjør ting med henne som hun ikke ønsker, så er det ikke hennes skyld? 

Anonymkode: fef9c...cb9

Er du seriøs??

Slike som deg bør virkelig lære seg å vite når man skal holde kjeft!🤮😱

1 time siden, Anonym bruker skrev:

"Jeg har ikke kontakt med dem. Etter jeg ble gravid kuttet de kontakten. Jeg var jo bare en jævla hore." 

"Mi mor og han var i livet hennes til hun var 8, han var bestefar. Det er bilder i album her hjemme av de to sammen." 

De har hatt kontakt med datteren din, men ikke deg? Har du latt henne være sammen med ham? Uten å ha kontakt med ham? Har jeg misforstått noe? 

Anonymkode: 96c1d...56e

Kan det tenkes at hi prøver å vri på ting for å bli mindre gjenkjent? Hva med å gå utifra poenget til hi istedenfor å finne feil?

Anonymkode: a8e0a...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette gjør hun nå. Hva med de 17 årene som har gått? Har hun vært ansvarsfull da? Klart å formidle til sitt eget barn at dersom voksne gjør ting med henne som hun ikke ønsker, så er det ikke hennes skyld? 

Anonymkode: fef9c...cb9

Som sagt, du kan ikke anvende voksen logikk på TS sin følelse av skam og skyld påført i barndommen. Det er som sagt veldig vanlig å føle seg skyldig som offer, samtidig som man er følelsesmessig helt klar på at ingen andre barn på noen måte kan fortjene det samme.

Det er blant annet denne overbevisningen om at et hvilket som helst annet barn vil være uskyldig i overgrep, behandleren kan ta tak i for å hjelpe TS til å se at det samme gjelder for henne, uansett hvordan overgriper og her også hennes mor har klart å overbevise henne om det motsatte.

Du kan ikke ta hennes skyldfølelse som et tegn på at hun ville lagt skyld på datteren i tilsvarende situasjon. Det er bare ikke sånn det fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette gjør hun nå. Hva med de 17 årene som har gått? Har hun vært ansvarsfull da? Klart å formidle til sitt eget barn at dersom voksne gjør ting med henne som hun ikke ønsker, så er det ikke hennes skyld? 

Anonymkode: fef9c...cb9

Vi skjønnet at du ikke har forutsetning for å forstå dette. Men kan du ikke la det ligge. Hi trenger ikke mer sten til byrden nå. 

Anonymkode: 671f9...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...