Gå til innhold

Noen leseglade som har prøvd lydbok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver det nå så jeg kan få gjort andre ting samtidig..

Jeg klarer ikke helt å følge med. får ikke bildene i hodet jeg får når jeg leser selv, og det ble kjedelig. Har prøvd flere bøker nå jeg vil lese, men slår av etter kort tid.

Må jeg bare bli vandt til det? Blir det bedre? Hvis ikke tror jeg ikke lydbok var noe for meg likevel🙈

Anonymkode: 49cf3...ed6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt avhengig av lydbøker, men hører på dem i typisk dødtid som på toget, eller i senga. Tror ikke jeg kunne konsentrert meg om rydding feks samtidig.

Nå liker jeg best short stories på lydbok, men det er fordi jeg ofte sovner..og da blir det vanskelig med vanlige bøker 

Anonymkode: ccbc6...dec

Skrevet

Hører lydbok til husvask etc. På en øreplugg. Det funker fint. 

Skrevet

Når jeg fikk barn nr to nå så er lydbok eneste måten jeg får «lest» (på tur, gjør husarbeid osv) nå i permisjonen. 

Noe jeg har merket er at det er STOR forskjell på innleser (heter det det?🤔). En god bok kan bli ødelagt av fortellerstemmen... På storytel, som jeg bruker, har jeg feks nå hørt «me before you» og «after you» av JoJo Moyes på engelsk, fordi den norske versjonen var fryktelig treg å høre på. (Engelsk versjon var veldig bra)

Så ikke avskriv det riktig enda :) 

Boktips fra meg (ikke sikkert du liker det samme, men jeg likte disse på turer): Wildflower Hill av Kiberley Freeman, Stumme skrik av Angela Marsons, (engels versjon) Me before you og after you, Forfatteren Lucinda Riley og oppleser Tone Danielsen.

Skrevet

Evt så kan du også prøve podcaster? 😊 Selv hører jeg på trucrime ( casefile, S-town, sporløst) , Beeing boss, Tusvik og tønne, Mamma jobber...feks. Da får du korte historier/episoder/«radioprogram». 

Skrevet

Mange gode tips her 😃 Skal ikke gi opp! Hadde vært så utrolig praktisk😁

Det som er rart er at det funket veldig bra da jeg hadde en pensumbok som lydbok for noen år siden. Lærte utrolig mye av det. Men nå fester det jo seg ikke litt engang!

Skrevet

Jeg elsker lydbøker! Til husarbeid, turgåing og strikking. Liker ikke å høre lydbok når jeg skal legge meg, så da blir det vanlig bok.

Er også enig i at det har mye å si hvem som leser, blir fort utrolig irriterende når de konsekvent uttaler ord feil eller bruker tilgjort stemme. Men de fleste er flinke!

Jeg abonnerer på Fabel, det blir billigst for meg som bruker det så mye.

Anonymkode: caf4c...cfb

Skrevet

Vi bruker mye lydbok i bilen, barnebøker da altså... 

Anonymkode: e2c58...a0b

Skrevet

Jeg hører mye lydbok når jeg gjør kjedelige ting, og for meg fungerer det kjempefint, men jeg må lytte aktivt til boka og ikke la tankene fly, for da går jeg glipp av ting. Lydbok passer ikke for alle, mannen min synes det bare er slitsomt å høre på. Kanskje du skal øve deg med radioteater? Der er det lettere å bli "sugd inn" i dramatikken. https://radio.nrk.no/sok?q=hørespill&filter=rettigheter

Skrevet

Likar ikkje husarbeid uten lydbok. Med lydbok går eg og leitar etter meir å rydde og ordne opp i. Funkar supert for meg iallefall!! 

Skrevet

Nå skal jeg prøve lydbok igjen, for her var det flere tips. Elsker å lese, og har prøvd meg på lydbøker flere ganger, i bilen, husarbeid osv. Men "faller bare ut" . Plutselig tenker jeg på noe helt annet og må spole tilbake gang på gang.

Anonymkode: c3c07...c3b

Skrevet

Kjører ofte langt i ferien. Lydbøker er gull på lange turer. I sommer rakk vi fire romaner. :)

Skrevet

Lydbok er gull! Men måtte faktisk venne meg til det. Tok et par forsøk før det satt, og før jeg forstod hva jeg kunne høre på; noen har stemmer som irriterer vettet av meg.

Begynte med Tordivelen flyr i skumringen, ikke lydbok sådan, er radioteater, men fikk da øvd meg på å lytte i stedet for å lese. Veldig glad jeg holdt ut og prøvde meg frem, for nå kunne jeg ikke vært foruten. Leser fortsatt mange bøker selv, men det er lettere med lydbok noen ganger, f.eks i bilen eller annen ta sport osv, får rett og slett «lest» mer enn jeg fikk før :)

Anonymkode: 950a9...041

Skrevet

Jeg synes også det kommer an på den som leser. Jeg hørte på en krimbok en gang, og den ble lest så tregt at etterforskeren rett og slett hørtes ut til å ha litt tungt for det. Men mange er flinke til å lese også. 

Skrevet

Jeg syns også det kommer an på den som leser og i tillegg klarer jeg ikke de tyngste bøkene på lydbok. Liker best lette underholdningsbøker.

Anonymkode: cc68e...459

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Prøver det nå så jeg kan få gjort andre ting samtidig..

Jeg klarer ikke helt å følge med. får ikke bildene i hodet jeg får når jeg leser selv, og det ble kjedelig. Har prøvd flere bøker nå jeg vil lese, men slår av etter kort tid.

Må jeg bare bli vandt til det? Blir det bedre? Hvis ikke tror jeg ikke lydbok var noe for meg likevel🙈

Prøv i bilen.

Anonymkode: 00ed2...e44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...