Gå til innhold

5. Barnesykdom i svangerskapet!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er litt fortvilet, og finner så lite på nett om personlige erfaringer med dette. 

Fikk får snart en mnd siden diagnosert parvovirus/5.barnesykdom, og var da rundt 14 uker på vei. Er nå 17 ca. Får selvfølgelig oppfølgning på sykehuset, og vet statistikk og va som kan sje og vil sje fremover. Men ønsker gjerne å høre fra dere som har hatt dette i svangerskapet, og hvilke utfall det hadde for dere. Om foster ble smittet, og evt om det måtte få blodoverføring. Generelt hvordan det gikk og hvordan oppfølgning dere fikk!

Takk for svar!

Anonymkode: 44edf...446

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde parvovirus i uke 17 av svangerskapet. Det jeg fikk beskjed om, var at OM baby skulle bli smittet så var det mer kritisk på et tidligere tidspunkt, som oftest. Men det er vel ca 30% sjanse for at baby blir smittet, hvis jeg ikke husker helt feil.

Det ble et grusomt svangerskap, med mye redsel og bekymringer. Var på UL på sykehuset hver uke/annenhver uke i lange tider. Heldigvis var vi heldige, og babyen min ble ikke smittet. Men den redselen i forkant, den unner jeg ingen. <3 Fant også svært lite informasjon på Internett, og måtte også på et tidspunkt la være og Google så mye, for det gjøre mer skade enn nytte. Tøffe tak, men vi er heldige med et så godt helsevesen i Norge, at man får hjelp når man trenger det. Det går stort sett bra. <3

Anonymkode: 8cd4c...404

Skrevet

Jeg glemte og presisere det. At det er FØR uke 12 det er verst med smitte. Lite trøst når man er redd, men. <3

Anonymkode: 8cd4c...404

Skrevet

Så bra det gikk fint hos dere!! Veldig betryggende å høre! Man blir veldig redd.. Forbreder meg alltid på det værste når jeg skal på UL.. Det tar mye energi å bekymre seg sånn.

Fikk viruset rundt uke 12 tror jeg, hadde i tillegg alle mulige symptomer.. Oppkast, feber, utslett, leddsmerter. Hadde du også det? 

Som du sier har vi jo et fantastisk helsevesen og jeg får bra oppfølgning fra nå av. Men det har ikke bare vært sånn. Det var jeg selv som måtte be fastlege ta blodprøve for viruset, da min mor var helt sikker på at det var dette jeg hadde. Tenker bare på utfallet visst jeg bare hadde hørt på legen, som mente dette var 4. barnesykdom, og ikke engang sjekket for 5.. Har også måtte mast om oppfølning, men får det endelig nå, og de er nøye og kjempe flinke. Føler det er alt for lite opplyst om dette! Både blandt folk og helsevesen.

Takk for svar❤️ TS

Anonymkode: 44edf...446

Skrevet

Ja. På legekontoret hadde ikke sekretæren hørt om det en gang. Men da det ble konstantert ble mølla satt fort i gang, og oppfølgingen var veldig god. Jeg fant lite om akkurat det da jeg googlet, og folk flest har ikke hørt så mye om det. ofte er det vel fordi man ikke vet det er det man har hatt.

jeg ble kjempedårlig. Lå rett ut i nesten tre uker, måtte nesten følges på do og fikk maten servert, så jeg unner ingen barnesykdom i voksen alder. Mannen var tom hjemme fra jobb en dag husker jeg, fordi jeg var så dårlig. 

De bekymringene er grusomme. Sånt stress er heller ikke bra for babyen, men det gikk jeg med fra uke 20 og ut svangerskapet, og det gikk jo veldig fint. Men det var ikke det jeg så for meg da det stod På. Vi levde fra uke til uke, mellom ultralydene. 

Du har mange tøffe uker i vente, men jeg krysser fingrene for deg og lille babyen din. Det går nok helt fint. ❤️ det gjør jo stort sett det!! ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...