Gå til innhold

Hvordan søke om fritak? Vgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er godt voksen og skal nå gå VG3 på vgs for fullføre ny utdannelse. Det er 12 år siden sist jeg gikk på vgs, så jeg vet lite om hvordan ting funker lenger. Jeg har studiekompetanse fra før, så tenker å søke fritak fra allmennfagene dette året. Hvordan går jeg frem?

Anonymkode: 2a307...acd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gjorde det snakket jeg bare med de på kontoret, så fikk jeg søknadskjema der, og leverte den inn til dem 😃

Anonymkode: 5c5f3...940

Skrevet

På skolen, altså ;)

Anonymkode: 5c5f3...940

Skrevet

Ok, takk for svar :)og du, bruker man pc på skolen nå? I min tid var det fortsatt notisblokk og blyant 😅 Sitter å lurer på om jeg må investere i pennal liksom 😁

Skrevet

Ang fritak så får du skjema for å søke i administrasjonen på skolen. Du må ha med dokumentasjon på bestått fag hvis du ikke har vært elev ved den skolen før.

Du må ha pc, men mange bruker skriveblokk i tillegg. En perm til papirer er også greit å ha. 

Mange fylkeskommuner har elevtilbud på både pc og Mac, så sjekk hjemmesiden før du kjøper deg ny. 

Anonymkode: 6ebb6...a50

Skrevet

Takk for info, jeg føler meg fryktelig grønn som plutselig skal tilbake på vgs etter så lang tid. Laptop har jeg, men greit å vite at man har med skriveblokk også. Jeg var usikker på om man måtte søke fritak før skolestart eller om jeg kan gjøre det ved oppstart? Har alt av papirer fra tidligere utdannelse, så det er også greit. Har forøvrig lagt det inn på Vigo også ifb med søknaden til dette skoleåret. Er det noe annet man bør ha? 

Skrevet

Fritak søker du på skolen, bare vent til de er tilbake fra ferie (de er vel på plass i august).

Du må ha pc, det meste skjer på den. Vet ikke hvilken linje du skal gå, men de fleste har et utstyrsstipend som akkurat dekker det fylkeskommunen skal ha for en skole-pc. Har selv en sønn som skal begynne i 2.klasse nå og han fikk pc i fjor som han "betalte" med stipendet han fikk i fjor og må gjøre det samme i år, etter det er den hans (hadde han ikke gått 2.klasse måtte han enten levert pc tilbake eller betalt den ut)

Anonymkode: 580fc...77d

Skrevet

For å si det slik, skriveblokka fungerer fortsatt!

Du skriver at du har studiekompetanse, så hvorfor skal du gå på VG igjen?. 

Anonymkode: 9a10d...926

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For å si det slik, skriveblokka fungerer fortsatt!

Du skriver at du har studiekompetanse, så hvorfor skal du gå på VG igjen?. 

Anonymkode: 9a10d...926

På grunn av kronisk sykdom omskoleres jeg via Nav, og de har bestemt hvilken utdannelse jeg får ut fra hvor det er lettest å få jobb. Så de valgte en yrkesutdanning. De to første årene tok jeg som privatist og fikk realkompetansevurdering, sisteåret må tas på skole på grunn av autorisasjon. Hi

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for info, jeg føler meg fryktelig grønn som plutselig skal tilbake på vgs etter så lang tid. Laptop har jeg, men greit å vite at man har med skriveblokk også. Jeg var usikker på om man måtte søke fritak før skolestart eller om jeg kan gjøre det ved oppstart? Har alt av papirer fra tidligere utdannelse, så det er også greit. Har forøvrig lagt det inn på Vigo også ifb med søknaden til dette skoleåret. Er det noe annet man bør ha? 

Du kan søke ved oppstart, og du må møte i timene du søker for frem til du får svar for ikke å få ført fravær. På vår skole går prosessen raskt. 

Jeg kommer ikke på mer du må ordne, men det får du ev beskjed om de første dagene. 

Anonymkode: 6ebb6...a50

Skrevet

I klassen min er det litt delt, noen bruker pc, noen bruker skrivebok. Som oftest tas prøvene skriftlig med mindre man har en unnskyldning for det, men er kanskje bedre på andre skoler hvor lærerene skjønner it's learning sin prøvemodus. Men om du skal gå sisteåret for å få autorisasjon for noe er det kanskje greit med liten laptop eller skrivebok hvis dere skal gjøre praktiske ting.

Anonymkode: 6ea4c...b95

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

I klassen min er det litt delt, noen bruker pc, noen bruker skrivebok. Som oftest tas prøvene skriftlig med mindre man har en unnskyldning for det, men er kanskje bedre på andre skoler hvor lærerene skjønner it's learning sin prøvemodus. Men om du skal gå sisteåret for å få autorisasjon for noe er det kanskje greit med liten laptop eller skrivebok hvis dere skal gjøre praktiske ting.

Anonymkode: 6ea4c...b95

It's Learnings prlvemodus er så inni hampen ustabilt at det er det sjelden jeg gidder å prøve. Papir og blyant funker uansett fint på prøver, da er det vanskelig å jukse også. 

-lærer i vgs-

Anonymkode: 35b6a...a2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...