Gå til innhold

Bryllup på budsjett. Tips og råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten har fridd, og vi planlegger bryllup 😁

Dato, kirke og rimelig lokale er i boks, vi har funnet billige ringer, og bilen til den store dagen får vi låne gratis. 

Min slekt er enorm, så vi har nedskalert til kun de nærmeste, samt hans lille slekt. Men likevel blir vi 36 stk om alle kommer. 

Vi har ingen som kan hjelpe oss med servering, mat eller fotograf, så dette ønsker jeg meg tips om for å gjøre det rimelig. 

Det lille vi skal ha av pynt kjøpes billigst mulig, invitasjoner har vi ordnet gratis, og solist får vi gratis. 

Men så var det maten da.. 

Hvordan gjøre det absolutt billigst mulig? 

Og hva med drikke til maten? Skal vi ha vin/øl til maten og baileys/cognac til kakene, kommer drikken alene på over 3000 kr, og da tar vi utgangspunkt i svenske priser 😮 Dette inkluderer brus og kaffe også altså.. 

Hjelpe meg, det er dyrt med bryllup 😂

Ingen av oss er kravstore, men vi ønsker en minnerik dag ☺️

Så alle tips mottas med stor takk 😁 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere ønsker en treretters, så ville jeg ha gått for noe så enkelt og godt som blomkålsuppe til forrett. Billige råvarer, lett å lage, kan lages på forhånd og er en smak de fleste liker. Følg med på tilbud i butikkene. Av og til er surra oksestek på tilbud. Det kan bli kjempegod hovedrett av. Dessert kan eventuelt droppes og erstattes av kaker. Om dere vil lage buffet så er det mange retter som er rimelige å lage, som potetsalat, brokkolisalat, hjemmelagde vårruller (lite kjøtt, mye revet kål, gulrot og glassnudler), kyllinglår, waldorfsalat. Husk å kalkulere inn all den tiden det tar å handle og lage dette, og at dere kanskje trenger flere på kjøkkenet enn om dere får levert maten. 

Om dere vil ha catering, så ville jeg undersøkt prisene hos den nærmeste kinarestauranten. Vi har både hatt og vært i flere selskaper med kinamat og det har vært mye god mat til en rimelig penge. Du kan eventuelt lage vårruller ved siden av. De kan fryses og varmes i ovnen rett før servering. Med catering så trenger dere kanskje ikke mer enn én på kjøkkenet. Ihvertfall ikke om dere allierer dere med noen i familien som kan hjelpe til med å rydde sammen tallerkener. Spør om noen kan tenke seg å bake en kake.  

Skrevet

Dere kan jo lage et rustikt tema? Grillmat (pølser o.l) med godt og billig tilbehør som potetsalat, andre salater, og øl/brus. 

Eller mer mexicansk med hjemmelaget chili con carne? Putt gryter på et stilig pynta bord med litt brød og annet tilbehør, og server med Corona/cola med lime. Så forsyner folk seg selv. 

Hva med Fransk tema med løksuppe til forrett (kan lages på forhånd og fryses ned), og en god gryte a la boeuf bourguignon til hovedrett? Tåler folk at det står kartongvin på bordet, eller er de mer fine på det?

Gryteretter lager nesten seg selv, og står og putrer lenge. Krever minimalt med servering og anretning. 

Fancy mat er ikke nødvendigvis bedre mat. Folk blir fornøyde om stemningen er god, maten smaker og de blir mette. 

Jeg vet ikke hvor stramt budsjettet deres er, men hvis det er null rom for alkohol, så får dere bare be folk om å ta med alkohol de vil ha selv. Folk skjønner det jo hvis de kjenner dere (som de sikker gjør godt) at dere ikke har allverdens god råd. Men øl og pappvin til noen on tredve kjøpt i Sverige er ikke såå dyrt?

Dropp dessert, og be folk ta med kaker. Mange kaker kan selv bakes på forhånd og fryses. 

Eventuelt kan medbrakt drikke og kake være bryllupsgave hvis dere ikke vil be om slikt, men her på Vestlandet er medbrakte kaker nesten standard.

Har dere ikke råd til fotograf, så gjør det til en konkurranse blandt gjestene å ta de beste/fineste/morsomste bildene av dere gjennom dagen, inkludert en liten fotoseanse ute i dagslys, og sende til dere. Vinner kåres med premie. 

Anonymkode: 0d786...46c

Skrevet

Her skal vi ha tapas/ koldtbord. Vi bestiller så det kommer seg på ca. 20 000,- da er vi 70 stk. Dette kan jo gjøres billigere ved å bestille de billigste rettene og lage litt selv. Eller lage alt selv. Mye kan forbedres. Til dåpen til eldste laget mamma koldtbord for oss. Til 26 stk. Ble under 5000,- 

For oss er det mat og lokalet som koster. Hvis jeg blir å bruke den kjolen jeg kjøpte på wish( veldig fin!) Så.kostet den meg hele 125,-.

Mannen bruker dressen sin da han selv sier han ikke har behov for 2 dresser( går i dress 2 ganger i året)

Vi spanderer alkohol til mat, resten får de ta med selv. 

Vi har ikke dessert, men har kaker og kaffe avec.

Blomster; kan gjøres enkelt og billig ved å plukke viltblomster.

Anonymkode: f2ae6...9e4

Skrevet

Jeg har litt lyst å kommentere at det ER dyrt med bryllup 🙂 For å få det billigst mulig må dere høre med venner om de kan gjøre en vennetjeneste å være med å servere for dere. Maten lager dere selv, og tar utgangspunkt i hva som er på tilbud i tiden før bryllupet. Har dere noen i omgangskretsen som er flink til å fotografere? Spør om h*n vil ta på seg oppdraget. Men ang. fotograf - vi leide inn fotograf for hele dagen som foreviget oss, og det var gullverdt i ettertid. 

Planlegg og lag pynt etc i god tid, og lykke til med både bryllupet og planlegginga♡

Anonymkode: d76a1...f27

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips, råd og svar😁😁😁

• 1 måned senere...
Skrevet

Spør naboens tenåring om å være servitør/rydder/sette over kaffe osv. Det koster ikke så mange 100-lapper men betyr at du ikke skal stresse med slike ting under middagen. Evn kan vedkommende gå hjem etter det er ryddet etter middagen.

Lag hjemmelaget is til dessert. Kan lages flere uker i forveien og er litt spesielt siden folk flest ikke tar seg tid til slikt i hverdagen.

En suppe til forrett er også en god ide.

Evn server maten på anretterbord hvor folk forsyner seg selv. Så slipper du/dere å bruke tid på anrettning.

Bilder. Be folk hjelpe dere og sett en printer med Bluetooth på gavebordet. (Om dere ikke har kan dere sikkert låne av bekjente om bare dere selv kjøper papiret). Så kan folk printe ut bilder i løpet av kvelden om de får noen fine. Be en av gjestene hjelpe dere å ta det offisielle bilde. Dra til en park eller et annet sted hvor dere får en fin bakgrunn. Det koster ikke noe. Om dere vil ha et gruppebilde med alle gjestene kan dere be naboens tenåring fra punkt en hjelpe. 

Pynting/opprydding. Be om hjelp fra nærmeste familie. Om man deler litt på det blir det ikke så mye. 

Evn kan dere tilby øl/vin/brus/vann til maten og så be gjestene selv ta med drikkevarer for resten av kvelden. Om dere har en som serverer kan dere gjøre avtale om hvor mange ganger vedkommene tilbyr gjestene påfyll. Da har dere bedre kontroll på forbruket. Det begrenser regningen for dere en del. Eller dere kan ønske dere alkoholen til festen av foreldrene deres f eks. 

Servietter kan dere brette selv i god tid. Om duker er et problem ser det veldig festlig ut med diverse hvite duker og så dekker man skjøtene med fargerike utbrettete tørklær på skrå. Med villblomster i syltetøyglass og telys i dekorerte syltetøyglass blir det rustikt og koselig og festlig uten å koste allverden. Det er ikke vanskelig å få til heller.

Anonymkode: 83ac2...560

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...