Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #1 Skrevet 19. juli 2018 Vi sliter helt enormt. Barnehagen vi har er stengt i hele fellesferien. Vi har to små (2 år) som trenger tilsyn. Hverken jeg eller pappa'n har fått innvilget ferie i den perioden. Mannen min hadde i starten av Juni og jeg har fått tildelt ferie de tre siste ukene i september.. Alle vi kjenner, samt besteforeldre er borte i fellesferien. Mannen min kan ikke ha med barna på jobb og jeg har fått til en avtale med foreldrene til to andre i barnehagen sånn at vi passer barna hver tredje dag og har ulønnet avspasering de aktuelle dagene. Selv om vi har betalingsfri mnd så taper vi allikevel mye penger. Nå er det ikke sånn at vi kan velge og vrake i barnehager. Vi har fått plass i en barnehage i en annen bydel og står på venteliste på barnehager som ligger nærmere. Men i og med at hverken mannen min eller jeg lett får ferie i fellesferien er jo et av de viktigste punktene å få en barnehage som er åpen hele sommeren og der en kan ta ut barna da en selv har fått innvilget 3 uker. Alle barnehageansatte trenger vel ikke ferien i fellesferien? Det bør jo være mulig å ha igjen en eller to faste og leie inn ferievikarer.. Anonymkode: 8761a...2f3
Rabbenreka Skrevet 19. juli 2018 #2 Skrevet 19. juli 2018 Vår barnehage er åpen hele sommeren. Vi må alle ta barna ut minst 3uker i løpet av visse uker. De 3 ukene må være sammen. Men man velger selv i løpet av den perioden hvilke uker vi vil ha. For oss for eksempel så passa det ikke og ha ferie før neste uke så de er satt opp da.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #3 Skrevet 19. juli 2018 I vår kommune har ingen av de fire barnehagene stengt i løpet av sommeren. Men du har da rett på ferie før september?? Anonymkode: fac17...cb4
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #4 Skrevet 19. juli 2018 En ting er barnehagens ferietid, men dere må da ha ekstremt lite tilpassningsvillige arbeidsgivere? Er det virkelig ingen faktor for dem at ansatte har barn uten pass? Jeg er kanskje bare veldig heldig med min arbeidsplass? Anonymkode: e947c...152
Superdolly Skrevet 19. juli 2018 #5 Skrevet 19. juli 2018 Jeg tror ikke at alle barnehager har stengt i fellesferien, men jeg innbiller meg at det blir mer og mer vanlig. Det er jo den mest økonomisk lønnsomme løsningen for barnehageeier. I tillegg slipper de unna problemstillingen med foreldre som melder på barn «i tilfelle» eller foreldre som ikke lar barna få så mye ferie som de skal ha etter vedtektene. Sånn ellers så tenker jeg at både din og din manns arbeidsgivere virker litt lite hjelpsomme her. Det er mulig det er faktorer jeg ikke vet om, men på min arbeidsplass ville din situasjon satt dere først i køen for å få fri i juli.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #6 Skrevet 19. juli 2018 Enkelte er det, andre ikke, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med verneombudet, du har krav på å få innvilget ferie i ferieperioden. Det å si at du først får lov til å ha ferie i september er ulovlig etter arbeidsmiljøloven. Anonymkode: a8260...322
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #7 Skrevet 19. juli 2018 Enig, arbeidsgiver høres veldig lite fleksibel ut. Det må jo være mulig å kombinere en jobb med ferie på normale tidspunkter uansett om man har små barn eller ikke. Så, prøv å ta den saken videre iallfall i forhold til neste års ferie. Noen kommuner har barnehager som alltid er åpne, min søster jobber i en slik og de tar imot barn fra andre bhg i kommunen i fellesferien der flere andre har stengt. Hun sier det alltid er barn der, der foreldrene ikke kan ta ut ferien. Situasjonen din høres veldig vanskelig ut. T.o.m jeg som begynner å få store barn, vil helst ha noen ferieuker midt i skoleferien for selv om 11 åringen KAN være hjemme alene, vil jeg ikke det i dagesvis når andre er på ferie. Blir mye ipad og passiv innesitting da, når ingen andre er hjemme. Anonymkode: df7a9...9b3
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #8 Skrevet 19. juli 2018 I vår kommune mener jeg på at alle bhg er åpne hele sommeren. Den mine barn går i er åpen som vanlig, men de har noen sammenslåtte avdelinger. Jeg er også nabo til en barnehage, den er også åpen, men der er bare ca 10 barn nå denne uken tror jeg. 3 el 4 ansatte på jobb. Er også redusert åpningstid. Er dårligere med Sfo, for der blir alle samlet på den største skolen i kommunen, men de fra de mindre skolene benytter seg lite av det tilbudet. Anonymkode: d8fd1...2e2
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #9 Skrevet 19. juli 2018 Til dere som kommenterer tidspunkt for tildelt ferie: Hovedferie-periode er fra 1.juni til 30.september. Så hennnes arbeidsgiver følger lovverket. Det er derfor ikke vits i å koble inn verneombud. Det er skikkelig kjipt, mem dessverre helt innafor. Anonymkode: 340e2...8ac
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #10 Skrevet 19. juli 2018 Ikke ferie før i september? Er det lov da?😱 Hadde sjekket det først! Ellers kan du sette opp en lapp der du søker dagmamma de månedene, men da er det jo lurt å være litt tidlig ute. Anonymkode: bae90...d30
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #11 Skrevet 19. juli 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke ferie før i september? Er det lov da?😱 Hadde sjekket det først! Ellers kan du sette opp en lapp der du søker dagmamma de månedene, men da er det jo lurt å være litt tidlig ute. Anonymkode: bae90...d30 Les innlegget rett over deg! Det er lov, kjipt men lov.. Anonymkode: 340e2...8ac
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #12 Skrevet 19. juli 2018 Her jeg bor, i en mindre by litt utenfor sentrale østlandet er alle stengt. Kommunale barnehager er stengt i fire uker, mens noen private er stengt i tre.... Men jeg vet at på f.eks sentrale østlandet er barnehagene åpne hele sommeren, du må bare sørge for at ungen din har fri i tre uker sammenhengende et sted mellom 1.mai og 30.september. Anonymkode: 35bb5...b6d
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #13 Skrevet 19. juli 2018 På Lillehammer er vel alle kommunale barnehager åpne hele sommeren. Men en del av barnehagene samarbeider, så de slår seg sammen noen uker. Vet en del av de private barnehagene er stengt i juli eller rundt månedsskiftet juli/august. Det var derfor vi valgte kommunal barnehage, så slapp vi styret med stengt barnehage. Anonymkode: 340e2...8ac
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #14 Skrevet 19. juli 2018 Både bhg jeg jobber i og den barna mine går I, stenger uke 28-29 hver sommer. Ukene før og etter er der sammenslåing av avdelinger/hus etter hvor mange barn som melder seg på. Anonymkode: 819c6...14b
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #15 Skrevet 19. juli 2018 Begge barnehagene vi har brukt har åpent hele sommeren. Så kunne selv velge akkurat når vi ville ha ferie så lenge tre uker var sammenhengende. Opplegget du beskriver hadde vi fått i havn, men det er uholdbart for familien/AS. Hadde aldri valgt yrke/arbeidsplass som var så lite fleksible. Anonymkode: 20065...21e
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #16 Skrevet 19. juli 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Les innlegget rett over deg! Det er lov, kjipt men lov.. Anonymkode: 340e2...8ac Ble lagt ut samtidig som jeg skrev, så såg det ikke før etterpå.. Veldig kjipt... Anonymkode: bae90...d30
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #17 Skrevet 19. juli 2018 Aldr vært borti en barnehage som har stengt om sommeren. Kristiansund her. Anonymkode: d5c15...356
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #18 Skrevet 19. juli 2018 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aldr vært borti en barnehage som har stengt om sommeren. Kristiansund her. Anonymkode: d5c15...356 Har jobbet i bhg i Trondheim i 16 år. Og kun et år har vi hatt åpent hele ferien. Anonymkode: 819c6...14b
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #19 Skrevet 19. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: På Lillehammer er vel alle kommunale barnehager åpne hele sommeren. Men en del av barnehagene samarbeider, så de slår seg sammen noen uker. Vet en del av de private barnehagene er stengt i juli eller rundt månedsskiftet juli/august. Det var derfor vi valgte kommunal barnehage, så slapp vi styret med stengt barnehage Anonymkode: 340e2...8ac Ingen garanti for at de kommunale er åpen. Her den kommunale åpen om sommeren, men stengt hele julen og påsken. De private er åpen hele sommeren, jul og påske.(unntatt de røde dagene da.) Kjenner også til andre kommunale barnehager som er stengt i juli. Anonymkode: d8fd1...2e2
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #20 Skrevet 19. juli 2018 Bor og jobber i bhg i Skedsmo kommune, barnehagene oppe hele sommeren, noen små i samme område slår seg sammen uke 28-30. Jeg stiller jo spm om det er smart å holde alle bhger oppe da det f.eks denne uka er 12 av 80 barn i bhgen. Åpningstid fra 07.00-17.00 betyr at minst 6-8 ansatte må jobbe får å få vaktsystemet til å gå opp. Kabalen er vanskelig for de ansatte men går akkurat. Anonymkode: f7ef9...a4e
Mumua Skrevet 19. juli 2018 #21 Skrevet 19. juli 2018 Her er den kommunale stengt hele juli. De to private er stengt de tre siste ukene i juli. Vi kommer også til å slite veldig om noen år siden vi ikke har familie som kan hjelpe, men vi får håpe at foreldrene kan dele på å være "dagmamma" for hverandre.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #22 Skrevet 19. juli 2018 Nei, alle barnehager stenger ikke i fellesferien. Likevel er det vanlig å stenge noen uker, evt at barnehager samarbeider med nærliggende barnehager om å ha åpent og gi tilbud til hverandres barn. Hvis en barnehage er stengt to uker er det ganske vanlig å kreve st foreldrene i tillegg tar barnet ut i ferie enten uka føre eller etter slik at barnet går tre uker sammenhengende ferie. Deres arbeidsgivere virker lite fleksible. Selv om deres ferie er innenfor regelverket, og arbeidsgiver har siste ord når ferien settes, så sier også regelverket at tidspunktet gir ferieavviklingen skal drøftes. Har man barn i en barnehage som er stengt bør dette veie tungt for når man får mulighet til å avvikle ferie. Hva er greia med å si ja til ulønnet avspasering men nei til ferie?? Anonymkode: 51d41...f62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå