Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #1 Skrevet 18. juli 2018 Fikk dere være med å bestemme hvilken dato dere skulle ha planlagt keisersnitt? Eller fikk dere ikke si noe som helst på det? Hvor mange dager før termin ble det PKS? 😊 Jeg må dessverre ha et planlagt snitt, og er spent på om jeg kommer til å få ha noe å si på hvilken dato/uke snittet skal tas. Tar gjerne i mot alle erfaringer om tiden etter snittet også, jeg gruer meg veldig og skulle ønske jeg fikk en vanlig vagnial fødsel 😞 Anonymkode: 1fac9...77d
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #2 Skrevet 18. juli 2018 Jeg hadde født 13 og 17 dager før termin med de første og ville når jeg måtte ha snitt med siste gjerne ha det så tidlig som mulig. Men her sa de at siden det er en sjanse for umodne lunger før termin satte de dato tidligst 10 dager før, uansett forhistorie. Så jeg fikk dato 10 dager før termin. Selvfølgelig gikk jeg i fødsel 15 dager før termin, vannet gikk og jeg fikk rier, så da måtte de bare ta snittet da Det var egentlig greit for meg, da slapp jeg de siste fem dagene med angst, for jeg gruet meg veldig til å måtte ta snitt. Helt greit at de bare måtte ta det, det var jo ingen bråhast sånn sett og alle var blide og det var god stemning selv om de kalte det hastesnitt og ikke planlagt snitt. Men når ting først var som de var har jeg ingenting å utsette på erfaringen, det var mindre vondt enn jeg hadde trodd på forhånd og det gikk helt fint. Selvfølgelig er en vaginal fødsel å foretrekke, men av og til må nødutgangen benyttes og da er ks en helt grei opplevelse Anonymkode: 4751b...5aa
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #3 Skrevet 18. juli 2018 Hei .. hos oss settes planlagte keisersnitt opp 7-10 dager før termindato og kvinnen har ingen påvirkning på hvilken dato det blir .. du kan jo høre med fødselslegen 😊 Anonymkode: 6eb46...5ac
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #4 Skrevet 18. juli 2018 Ja, gang nummer to ble jeg faktisk hørt av en veldig ok overlege på at jeg var i veldig dårlig form både fysisk og psykisk. Opprinnelig dato ble derfor forandret og snittet satt en uke tidligere enn planlagt. Men i utgangspunktet hadde jeg ingen innflytelse på det, nei. Overlege tok beslutningen om at det skulle være keisersnitt, deretter var det en jordmor som satte selve datoen. Jeg snakket med henne på et tidspunkt, hun var like utrivelig som alle andre jordmødre jeg var i kontakt med når det gjaldt planlagt keisersnitt - sikkert ikke tilsiktet eller i hvert fall noe hun ville innrømt, men tonen var preget av holdningen "skal du ikke presse barnet ut mellom beina, så kan du holde kjeft og ikke be om noe mer." Dette uten at hun hadde noen kjennskap til årsakene til at keisersnitt var bestemt, og på i utgangspunktet trivelige Rikshospitalet. Anonymkode: d2f29...f66
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #5 Skrevet 18. juli 2018 Huff, trist at du ble møtt med slike utrivelige jordmødre! 😞 Hvilken uke var du i da du fikk keisersnittet? 😊 Anonymkode: 1fac9...77d
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #6 Skrevet 18. juli 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, gang nummer to ble jeg faktisk hørt av en veldig ok overlege på at jeg var i veldig dårlig form både fysisk og psykisk. Opprinnelig dato ble derfor forandret og snittet satt en uke tidligere enn planlagt. Men i utgangspunktet hadde jeg ingen innflytelse på det, nei. Overlege tok beslutningen om at det skulle være keisersnitt, deretter var det en jordmor som satte selve datoen. Jeg snakket med henne på et tidspunkt, hun var like utrivelig som alle andre jordmødre jeg var i kontakt med når det gjaldt planlagt keisersnitt - sikkert ikke tilsiktet eller i hvert fall noe hun ville innrømt, men tonen var preget av holdningen "skal du ikke presse barnet ut mellom beina, så kan du holde kjeft og ikke be om noe mer." Dette uten at hun hadde noen kjennskap til årsakene til at keisersnitt var bestemt, og på i utgangspunktet trivelige Rikshospitalet. Anonymkode: d2f29...f66 Huff, trist at du ble møtt med slike utrivelige jordmødre! 😞Hvilken uke var du i da du fikk keisersnittet? 😊 Anonymkode: 1fac9...77d
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #7 Skrevet 18. juli 2018 Hvilken uke ønsker du å bli forløst ? 😊.. kommer jo litt an på årsaken til at du skal ha keisersnitt også.. de med morkaka foran indre mormunn forløses i uke 37 f. Ex 😊 Anonymkode: 6eb46...5ac
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #8 Skrevet 18. juli 2018 Jeg har hatt to planlagte ks, og de ble utført hhv syv og ti dager før termin. Jeg husker legen satt der med boken sin for å sette meg opp, og spurte om mandag eller tirsdag passet best for meg 😁 Anonymkode: 0aaab...aa1
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #9 Skrevet 18. juli 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvilken uke ønsker du å bli forløst ? 😊.. kommer jo litt an på årsaken til at du skal ha keisersnitt også.. de med morkaka foran indre mormunn forløses i uke 37 f. Ex 😊 Anonymkode: 6eb46...5ac Å såpass tidlig, det visste jeg ikke. Ut i fra googling har jeg forstått det slik at det er 4-10 dager før termin et PKS blir satt opp 😅 Helst nærmere uke 38 enn uke 39, fordi jeg tidligere har født senest uke 38+0. Sannsynligvis pga formen på livmoren min som gjør at det ikke er mer plass på slutten av et svangerskap, så da kommer de litt tidligere 😊 Så jeg er rett og slett redd de setter opp en dato som vil gjøre at fødselen starter av seg selv før jeg rekker å komme meg så langt. Må ha KS pga tverrleie og ikke plass til å snu seg inni der lenger 😕 Anonymkode: 1fac9...77d
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #10 Skrevet 18. juli 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å såpass tidlig, det visste jeg ikke. Ut i fra googling har jeg forstått det slik at det er 4-10 dager før termin et PKS blir satt opp 😅 Helst nærmere uke 38 enn uke 39, fordi jeg tidligere har født senest uke 38+0. Sannsynligvis pga formen på livmoren min som gjør at det ikke er mer plass på slutten av et svangerskap, så da kommer de litt tidligere 😊 Så jeg er rett og slett redd de setter opp en dato som vil gjøre at fødselen starter av seg selv før jeg rekker å komme meg så langt. Må ha KS pga tverrleie og ikke plass til å snu seg inni der lenger 😕 Anonymkode: 1fac9...77d Skjønner ... 😊.. har du hjerteformet livmor ? Eller bicorn ? ... jeg vil tro du følger samme retningslinjer om 7-10 dager før termin .. og går du i gang tidligere så gjør de keisersnittet da .. men du må jo allrede ha kommet veldig langt i svangerskapet siden man mener fosteret har lagt seg i tverr og ikke vil flytte på seg ... Anonymkode: 6eb46...5ac
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #11 Skrevet 18. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ... 😊.. har du hjerteformet livmor ? Eller bicorn ? ... jeg vil tro du følger samme retningslinjer om 7-10 dager før termin .. og går du i gang tidligere så gjør de keisersnittet da .. men du må jo allrede ha kommet veldig langt i svangerskapet siden man mener fosteret har lagt seg i tverr og ikke vil flytte på seg ... Anonymkode: 6eb46...5ac Så da bør du få dato ganske snart tenker jeg på 😊 Anonymkode: 6eb46...5ac
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #12 Skrevet 18. juli 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ... 😊.. har du hjerteformet livmor ? Eller bicorn ? ... jeg vil tro du følger samme retningslinjer om 7-10 dager før termin .. og går du i gang tidligere så gjør de keisersnittet da .. men du må jo allrede ha kommet veldig langt i svangerskapet siden man mener fosteret har lagt seg i tverr og ikke vil flytte på seg ... Anonymkode: 6eb46...5ac Bicorn Uterus ja 😊 Uke 37 nå ja, så ettersom babyen fremdeles ligger bom fast i tverrleie sier de at det er ikke mulig babyen klarer å snu mer på seg nå ettersom jeg har den halve «veggen» midt i livmoren. Får høre på fredag hva det blir til, hadde bare håpet det ikke ble så tett opp mot termin siden forhistorien er at de kommer tidligere pga plassmangel 😅 Anonymkode: 1fac9...77d
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #13 Skrevet 18. juli 2018 Jeg fikk velge dato og hvilke leger som skulle utføre KS. Var på UL hver 14 dag fra uke 12 og hver uke fra uke 30 pga fare for TTTS. Siden jeg gikk så hyppig ble jeg godt kjent med legene, Jeg spurte dem jeg var tryggest på om de kunne utføre snittet, de sa at det ville de gjerne og de spurte hvilken dato jeg ville ha. Hadde KS i uke 37 Anonymkode: ab2bc...330
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #14 Skrevet 19. juli 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk velge dato og hvilke leger som skulle utføre KS. Var på UL hver 14 dag fra uke 12 og hver uke fra uke 30 pga fare for TTTS. Siden jeg gikk så hyppig ble jeg godt kjent med legene, Jeg spurte dem jeg var tryggest på om de kunne utføre snittet, de sa at det ville de gjerne og de spurte hvilken dato jeg ville ha. Hadde KS i uke 37 Anonymkode: ab2bc...330 Akkurat dette er jo en spesiell situasjon og denne typen tvillinggraviditet forløses jo ved uke 36-37 😊.. tidligere om nødvendig .. litt annen situasjon .. veldig bra du du kom deg til uke 37?😊 Anonymkode: 6eb46...5ac
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #15 Skrevet 19. juli 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Bicorn Uterus ja 😊 Uke 37 nå ja, så ettersom babyen fremdeles ligger bom fast i tverrleie sier de at det er ikke mulig babyen klarer å snu mer på seg nå ettersom jeg har den halve «veggen» midt i livmoren. Får høre på fredag hva det blir til, hadde bare håpet det ikke ble så tett opp mot termin siden forhistorien er at de kommer tidligere pga plassmangel 😅 Anonymkode: 1fac9...77d Normal engstelse det 😊.. lykke til 😊 Anonymkode: 6eb46...5ac
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #16 Skrevet 19. juli 2018 Ser ut som tråden har utviklet seg til noe annet enn spørsmålet ditt, men for å svare på det du spurte om - jeg fikk ett forslag om en dato som var 8 dager før termin og jeg sa ja til det. Var bare glad for å få 'banket' datoen. Nå ble dagen for mitt planlagte KS forskjøvet og jeg ble sendt hjem pga for mye annet som hastet på Ullevål, og jeg var i fin form da det var ett planlagt snitt. Jeg ble prioritert som førstemann dagen etter, og jenta har nå fått en enda bedre fødselsdato enn planlagt, i den grad det betyr noe (ingenting). Forøvrig strålende fornøyd med mitt planlagte KS, alt gikk superbra før, under og etter. Anonymkode: 9fa66...21d
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #17 Skrevet 19. juli 2018 Jeg fikk planlagt ks 13 dager før termin..De 2 eldste ble født 7 og 10 dager før, så da fikk jeg 13 dager før..Fikk brev om dato i posten 😉 Anonymkode: 81760...8a1
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #18 Skrevet 19. juli 2018 Har tatt 3 planlagte ks. Eit 14,8 og eit 7 dager før termin . Eg fekk to dager å velge mellom. Har tatt 4 keisersnitt så ved neste snitt så blir det ca 14 dager før Anonymkode: 22a58...9c7
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #19 Skrevet 19. juli 2018 16 dager før termin pga vekstavvik og dårlig blodgjennomstrømning i navlestrengen. Hadde ingen innvirkning på dato, snittet ble første hverdag etter at de så at de ikke kunne vente lenger. Anonymkode: 0abe6...e6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå