Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #1 Skrevet 18. juli 2018 Me er ein familie på 5. Tre barn på 8, 7 og 4. Han på 7 har ADHD og autisme diagnoser og snakker generelt veldig høyt. Han på 4 snakker og høyt og med skriking. Det fører til at vi foreldre og må snakke høyt for å bli hørt. Hvordan snu denne trenden? Vi går konstant rundt med hodeverk pga høyt volum og mye bråk. Anonymkode: 27439...4d5
Fru Banderas Skrevet 18. juli 2018 #2 Skrevet 18. juli 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Me er ein familie på 5. Tre barn på 8, 7 og 4. Han på 7 har ADHD og autisme diagnoser og snakker generelt veldig høyt. Han på 4 snakker og høyt og med skriking. Det fører til at vi foreldre og må snakke høyt for å bli hørt. Hvordan snu denne trenden? Vi går konstant rundt med hodeverk pga høyt volum og mye bråk. Anonymkode: 27439...4d5 Dyrehage.. Hva med å begynne å snakke som siviliserte mennesker, der grunnleggende oppdragelse (derunder innestemme samt at man unngår å avbryte når andre prater) er en selvfølge?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #3 Skrevet 18. juli 2018 Snakk lavt selv og ikke svar før de snakker med fornuftig volum. Anonymkode: fbbfb...647
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #4 Skrevet 18. juli 2018 4 minutter siden, Fru Banderas skrev: Dyrehage.. Hva med å begynne å snakke som siviliserte mennesker, der grunnleggende oppdragelse (derunder innestemme samt at man unngår å avbryte når andre prater) er en selvfølge? Er du alltid like kvalmende moraliserende? Anonymkode: 253cf...8d6
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #5 Skrevet 18. juli 2018 Vet du jeg har akkurat samme problemet. Jeg snakker generelt høyt og har en sønn med ADHD som konstant skriker enten av glede eller «sorg». Er så vanskelig å gjøre noe med da jeg også alltid har hørt at jeg må snakke lavere gjennom oppveksten og hvor lei jeg ble sv at alle kjeftet på meg. Anonymkode: 8ccfb...2a0
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #6 Skrevet 18. juli 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Snakk lavt selv og ikke svar før de snakker med fornuftig volum. Anonymkode: fbbfb...647 Dette skal eg prøve👍 Anonymkode: 27439...4d5
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #7 Skrevet 18. juli 2018 Hvisk eller snakk med veldig lav stemme til de, da må de konsentrere seg for å høre hva du sier og ofte så hvisker de tilbake automatisk. Det funker veldig bra på mindre barn i hvert fall, gjør det på jobb av og til Anonymkode: fc26a...bcb
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #8 Skrevet 19. juli 2018 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvisk eller snakk med veldig lav stemme til de, da må de konsentrere seg for å høre hva du sier og ofte så hvisker de tilbake automatisk. Det funker veldig bra på mindre barn i hvert fall, gjør det på jobb av og til Anonymkode: fc26a...bcb 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Snakk lavt selv og ikke svar før de snakker med fornuftig volum. Anonymkode: fbbfb...647 Men hva gjør vi når guttane leker sammen og der er om.å gjera å snakke høgast. Hvilke konsekvenser får Det? Vi sier at de skal snakke med rolig , men det går ikke inn. I dag våkna de 05.30, men ikke snakk om å ta hensyn til andre som søv. De snakker like høyt. Hi Anonymkode: 27439...4d5
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #9 Skrevet 19. juli 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hva gjør vi når guttane leker sammen og der er om.å gjera å snakke høgast. Hvilke konsekvenser får Det? Vi sier at de skal snakke med rolig , men det går ikke inn. I dag våkna de 05.30, men ikke snakk om å ta hensyn til andre som søv. De snakker like høyt. Hi Anonymkode: 27439...4d5 Da må de gå ut å leke, eller en annen del av huset. Det må da være lov til å bli tydelig, så barna lærer å ta hensyn, selv om det er diagnoser? 🤷🏻♀️ Samfunnet forventer noen normer og grad av empati. -ref alle som nå svarer at det skal «forstå seg på» og «jeg syntes det var vondt når jeg var liten, derfor skal jeg nå projesjere mine følelser på barna mine»... Skal love dere at det er mindre vondt om dere er tydelige på det nå, en når de kommer ut i verden og opplever avvisning av kollegaer, klassekamerater, venner og folk generelt fordi de ikke orker oppførselen. Anonymkode: 4ded5...703
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #10 Skrevet 19. juli 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da må de gå ut å leke, eller en annen del av huset. Det må da være lov til å bli tydelig, så barna lærer å ta hensyn, selv om det er diagnoser? 🤷🏻♀️ Samfunnet forventer noen normer og grad av empati. -ref alle som nå svarer at det skal «forstå seg på» og «jeg syntes det var vondt når jeg var liten, derfor skal jeg nå projesjere mine følelser på barna mine»... Skal love dere at det er mindre vondt om dere er tydelige på det nå, en når de kommer ut i verden og opplever avvisning av kollegaer, klassekamerater, venner og folk generelt fordi de ikke orker oppførselen. Anonymkode: 4ded5...703 Ut 05.30 fordi de skriker for mye inne, så da blir der skriking ute istedenfor. Ja det er kjekt for naboene. Anonymkode: 9b302...06c
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #11 Skrevet 19. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men hva gjør vi når guttane leker sammen og der er om.å gjera å snakke høgast. Hvilke konsekvenser får Det? Vi sier at de skal snakke med rolig , men det går ikke inn. I dag våkna de 05.30, men ikke snakk om å ta hensyn til andre som søv. De snakker like høyt. Hi Anonymkode: 27439...4d5 Det er jo helt sikkert ikke om å gjøre å snakke høyest? De gjør det vel uten å tenke seg om? Kan ikke gi konsekvenser for det, men du kan si at så tidlig om morgenen vil du at det skal være rolig i huset og at ok aktiviteter er f.eks se på film, bygge lego hver for seg eller lese bok i senga. Si dette med laaaav stemme. Kan ikke straffe barn for noe de ikke kan noe for. Det tar mange år før et barn kan styre stemmen i ønsket leie ut fra hva som er forventet. Anonymkode: 8bd53...192
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #12 Skrevet 19. juli 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ut 05.30 fordi de skriker for mye inne, så da blir der skriking ute istedenfor. Ja det er kjekt for naboene. Anonymkode: 9b302...06c Litt satt på spissen den kommentaren da, men siden det var det eneste du klarte å sile ut fra hva jeg skrev så se på det sånn: Kanskje naboen kommer og sier ifra da, så ser de at det finnes voksne som rett og slett ikke finner seg i det. -Ref det over om at det er bedre foreldrene er strenge på det en en forbannet og garantert upedagogisk nabo som kommer skrikende. Helt ærlig så hadde jeg bare sagt at det er uaktuelt med det lydnivået så tidlig. (Så lenge de er over 5år) Da får de sitte på hvert sitt rom, lese, bygge lego, se en film eller lignende. Men skal de rope/snakke høyt og ikke ta hensyn til andre så får de sitte alene og holde munn. De har vel problemer med å styre impulskontrollen, og da får man gjøre tiltak så de slipper å tenke på det da. Anonymkode: 4ded5...703
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #13 Skrevet 19. juli 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Litt satt på spissen den kommentaren da, men siden det var det eneste du klarte å sile ut fra hva jeg skrev så se på det sånn: Kanskje naboen kommer og sier ifra da, så ser de at det finnes voksne som rett og slett ikke finner seg i det. -Ref det over om at det er bedre foreldrene er strenge på det en en forbannet og garantert upedagogisk nabo som kommer skrikende. Helt ærlig så hadde jeg bare sagt at det er uaktuelt med det lydnivået så tidlig. (Så lenge de er over 5år) Da får de sitte på hvert sitt rom, lese, bygge lego, se en film eller lignende. Men skal de rope/snakke høyt og ikke ta hensyn til andre så får de sitte alene og holde munn. De har vel problemer med å styre impulskontrollen, og da får man gjøre tiltak så de slipper å tenke på det da. Anonymkode: 4ded5...703 Minste er 4 år. Anonymkode: 27439...4d5
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #14 Skrevet 19. juli 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Minste er 4 år. Anonymkode: 27439...4d5 Ikkje så lett å kontrollere når dette er to brødre som oppsøker kvar andre for å då til høye lyser og krangling. Anonymkode: 27439...4d5
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #16 Skrevet 19. juli 2018 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Minste er 4 år. Anonymkode: 27439...4d5 Jeg spurte ikke om alder men... Da gjelder det jeg skrev de eldre. Samtidig så har minsten godt av å se at oppførsel blir veiledet (og bli veiledet selv). De små er jo som svamper når det kommer til å følge eksempler. Anonymkode: 4ded5...703
sug lut Skrevet 19. juli 2018 #17 Skrevet 19. juli 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hva gjør vi når guttane leker sammen og der er om.å gjera å snakke høgast. Hvilke konsekvenser får Det? Vi sier at de skal snakke med rolig , men det går ikke inn. I dag våkna de 05.30, men ikke snakk om å ta hensyn til andre som søv. De snakker like høyt. Hi Anonymkode: 27439...4d5 Det er jo bare dårlig oppdragelse og egoisme.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #18 Skrevet 19. juli 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hva gjør vi når guttane leker sammen og der er om.å gjera å snakke høgast. Hvilke konsekvenser får Det? Vi sier at de skal snakke med rolig , men det går ikke inn. I dag våkna de 05.30, men ikke snakk om å ta hensyn til andre som søv. De snakker like høyt. Hi Anonymkode: 27439...4d5 Hvis de ikke er veloppdragen nok til å være oppe alene så må en av dere stå opp da og veilede dem til det sitter. Anonymkode: fbbfb...647
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #19 Skrevet 19. juli 2018 På min tidligere arbeidsplass (kontorlandskap) var det problemer med støy. Til slutt satte de opp ei sånn lys-tavle med ett øre, som lyste grønt når lydnivået var på akseptabelt nivå, rødt og gult ellers. Kanskje det går å finne på nett og teste? ;D da blir de hele tiden påmint også, seter jo ofte ren forglemmelse. Anonymkode: 58bac...e02
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #20 Skrevet 19. juli 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: På min tidligere arbeidsplass (kontorlandskap) var det problemer med støy. Til slutt satte de opp ei sånn lys-tavle med ett øre, som lyste grønt når lydnivået var på akseptabelt nivå, rødt og gult ellers. Kanskje det går å finne på nett og teste? ;D da blir de hele tiden påmint også, seter jo ofte ren forglemmelse. Anonymkode: 58bac...e02 Det har de i barnehagen og 👍 Anonymkode: 27439...4d5
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #21 Skrevet 19. juli 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Ut 05.30 fordi de skriker for mye inne, så da blir der skriking ute istedenfor. Ja det er kjekt for naboene. Anonymkode: 9b302...06c La også merke til den der! Lurer på om det er det mine naboer praktiserer, riktignok ikke så tidlig som 5.30, men der komme hele barneflokken på 6 (seks barn ja) ut senest klokken 8 i helger og i ukedager er de ofte ute og leker fra 6.30 . Vi trenger ikke stå opp før 7.15 i ukene, og er skikkelig B- mennesker, så elsker å sove lenge i helgene - ikke veldig glad for å bli vekket av roping og krangling HVER ENESTE DAG!! Hjelper ikke å bytte soverom heller, alle våre soverom er mot hagen til denne naboen 😑 Anonymkode: ea859...241
Fru Banderas Skrevet 19. juli 2018 #22 Skrevet 19. juli 2018 Men ærlig talt, om dere ikke er tydelige med grenser og oppdragelse snart, kommer dere til å skape mennesker som ingen andre tåler i lengden. "Ungene bryr seg ikke om andre, og de viser ikke hensyn, hva skal vi gjøre?" - seriøst?! Slik dyrisk oppførsel hadde aldri blitt godtatt her hjemme, da jeg oppdrar folk, ikke skrikende, egoistiske aper.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #23 Skrevet 19. juli 2018 3 timer siden, Fru Banderas skrev: Men ærlig talt, om dere ikke er tydelige med grenser og oppdragelse snart, kommer dere til å skape mennesker som ingen andre tåler i lengden. "Ungene bryr seg ikke om andre, og de viser ikke hensyn, hva skal vi gjøre?" - seriøst?! Slik dyrisk oppførsel hadde aldri blitt godtatt her hjemme, da jeg oppdrar folk, ikke skrikende, egoistiske aper. Men hva blir konsekvensen når de snakker høyt? Har prøvd mykje forskjellige, alt fra time out til å snakke med De, til å reise heim (dersom de skrik hos andre). Men går ikke lang tid før de er tilbake til gamle "uvaner". Anonymkode: 27439...4d5
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #24 Skrevet 19. juli 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hva blir konsekvensen når de snakker høyt? Har prøvd mykje forskjellige, alt fra time out til å snakke med De, til å reise heim (dersom de skrik hos andre). Men går ikke lang tid før de er tilbake til gamle "uvaner". Anonymkode: 27439...4d5 Men da må du jo stå opp, menneske! Ut av senga og fortell barna at de ikke får interagere før kl 9, da de ikke er i stand til å oppføre seg som folk. Hvert sitt rom når begge er hjemme fram til du ser tydelig bedring, og beskjed om at regimet når som helst kan gjeninnføres ved behov. Anonymkode: 17aff...ce4
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2018 #25 Skrevet 19. juli 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hva blir konsekvensen når de snakker høyt? Har prøvd mykje forskjellige, alt fra time out til å snakke med De, til å reise heim (dersom de skrik hos andre). Men går ikke lang tid før de er tilbake til gamle "uvaner". Anonymkode: 27439...4d5 De trenger ikke konsekvenser. De trenger en tilstedeværende voksen som veileder og er sammen med dem. Du kan ikke forvente lave innestemmer når to små barn leker sammen. Time out fordi de snakker høyt? De kan jo ikke noe for det! Legg vekk straff og fokuser på relasjon, kontakt og gå foran som et godt eksempel selv. Anonymkode: 8bd53...192
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå