Anonym bruker Skrevet 17. juli 2018 #1 Skrevet 17. juli 2018 Jeg har oppdaget mus/van og nå blir det katt. Tidligere har jeg hatt hund og jeg er glad i dyr, men trenger litt innspill på start med katt. Her jeg bor er katt nyttedyr. Jeg leser om katteeiere som kun har dem inne i 3mnd og det er uaktuelt. Ei heller å slenge den IT og la den klare seg selv, men en mellomting... Noen som har tips og innspill? Anonymkode: 666f8...acc
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2018 #2 Skrevet 17. juli 2018 Det beste er vel å ha den inne og i sele/bånd til den er kastrert og gammel nok til å finne frem (det er vel rundt 8 mnd deres "indre kompass" er ferdig modnet og de finner frem selv) også installere en katteluke som åpnes av chippen deres. Bare pass på at katteluken er inn i en gang eller vaskerom, mamma bommet litt da hun satte den inn i verandadøra og katta kommer rett inn i stua med halvdøde eller helt levende mus og fugler Anonymkode: aa8fd...c6a
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2018 #3 Skrevet 17. juli 2018 Katter har ikke ferdig utviklet retningssans før de er rundt åtte måneder gamle, så om tre måneder er uaktuelt så får du deg ikke katt, enkelt og greit. Vi holdt vår inne så lenge, men hadde henne i løpestreng under oppsyn så hun ble kjent med området. Greit å få dem vant til å gå i bånd uansett, pga dyrlegebesøk. Vil også anbefale å kjøpe skikkelig mat til pus, og ikke den saltlaken man kjøper på matbutikken. Anonymkode: 87087...d63
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2018 #4 Skrevet 17. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Katter har ikke ferdig utviklet retningssans før de er rundt åtte måneder gamle, så om tre måneder er uaktuelt så får du deg ikke katt, enkelt og greit. Vi holdt vår inne så lenge, men hadde henne i løpestreng under oppsyn så hun ble kjent med området. Greit å få dem vant til å gå i bånd uansett, pga dyrlegebesøk. Vil også anbefale å kjøpe skikkelig mat til pus, og ikke den saltlaken man kjøper på matbutikken. Anonymkode: 87087...d63 Jeg tror hun mente at det var uaktuelt å bare ha den inne i 3 måneder. Sier som hun over, kjøp skikkelig kattemat hos dyrlege eller dyrebutikk. Det er dyrere, men veldig mye drøyere i bruk, og veldig mye bedre for pus. La den selv bestemme om den vil være inne eller ute, noen liker mer enn andre å være inne. Noen er skikkelig late sofagriser. Og vær obs på at ikke alle katter er like interesserte musejegere. Ikke slipp den ut på egenhånd før den er sterilisert eller kastrert. Liker den å være mye ute, så er det fint at den har en god og lun plass den kan ligge hvis det er litt kaldt. Naboens katt har reiseburet sitt ståendes utenfor huset, inni der har den et teppe og en skinfell til å ligge på. Vær obs på at katter ikke skal være ute lenge hvis det er mange minusgrader, de kan få frostskader. Husk å chippe den. Anonymkode: 26061...a53
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2018 #5 Skrevet 17. juli 2018 Vi har katt som nyttedyr/kjæledyr. Fikk vår siste gjennom dyrebeskyttelsen, det er så mange katter som trenger et hjem. De har ordninger med kastrering/chip og vaksine, dette er førstepri mener jeg når en får katt. Gå til anskaffelse av katten på senhøsten/vinteren, da er det mye lettere å holde de inne frem til stedsansen er på plass. Katter er ikke laget for bånd (mulig noen unntak blant rasene, men ikke norsk huskatt). Min erfaring er at hunnkatten holder mer rent for skadedyr hjemme, hannkatten er mer på farta. De er rene drapsmaskiner og du må være forberedt på at de kommer hjem med både fugleunger og andre dyr for å vise frem. Men skadedyr holder de unna, fantastiske dyr sånn sett. Anonymkode: 25e63...dc2
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2018 #6 Skrevet 17. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi har katt som nyttedyr/kjæledyr. Fikk vår siste gjennom dyrebeskyttelsen, det er så mange katter som trenger et hjem. De har ordninger med kastrering/chip og vaksine, dette er førstepri mener jeg når en får katt. Gå til anskaffelse av katten på senhøsten/vinteren, da er det mye lettere å holde de inne frem til stedsansen er på plass. Katter er ikke laget for bånd (mulig noen unntak blant rasene, men ikke norsk huskatt). Min erfaring er at hunnkatten holder mer rent for skadedyr hjemme, hannkatten er mer på farta. De er rene drapsmaskiner og du må være forberedt på at de kommer hjem med både fugleunger og andre dyr for å vise frem. Men skadedyr holder de unna, fantastiske dyr sånn sett. Anonymkode: 25e63...dc2 Vi klarte ikke å holde katten inne så lenge som anbefalt, var inne til sår etter kastrering var grodd skikkelig (full kastrering/ikke sterilisering), så slapp vi henne ut. Ang mat, prøv deg litt frem. Merker fort hva slags mat som fungerer, de kastet opp hvis den ikke passer. De kan fint spise en del middagsrester. Dyrt må ikke nødvendigvis være best. Bare pass på at de har tilpasset ved sterilisering/kastrering. Anonymkode: 25e63...dc2
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2018 #7 Skrevet 17. juli 2018 Skaff deg en voksen katt Anonymkode: 26ea7...9c3
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2018 #8 Skrevet 17. juli 2018 To brødre, kastrerte, får være inne på vaskerommet, ellers ute. Har fjøs og uthus som de er mye i. Anonymkode: 1a975...1fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå