Anonym bruker Skrevet 16. juli 2018 #1 Skrevet 16. juli 2018 Til dere som har barn med autisme noen som har prøvd gluten og melk fri mat . Ble de bedre hvilke vitaminer får de i tillegg eller nærings drikke takk på forhånd😍😍😍 Anonymkode: 1ac8d...1ae
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2018 #2 Skrevet 16. juli 2018 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Til dere som har barn med autisme noen som har prøvd gluten og melk fri mat . Ble de bedre hvilke vitaminer får de i tillegg eller nærings drikke takk på forhånd😍😍😍 Anonymkode: 1ac8d...1ae Det skader selvsagt ikke å prøve. Det er mye (norsk) forskning på området. Men - å si at noen kan spise seg friske fra autisme er å dra det for langt. Anonymkode: ccd96...51e
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2018 #3 Skrevet 16. juli 2018 Jeg jobber med barn med autisme. En del av de går på diett. Nei, de blir ikke bedre. Autisme er ikke noe som kan kureres ved matinntak... men man kan fint jobbe med autister slik at de kan få bedre ferdigheter, uansett om de er "veldig autistiske, type barneautisme, infantilaustisme..." eller bare har en lett variant som asperger. Anonymkode: 7b347...b4d
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2018 #4 Skrevet 16. juli 2018 Broren min har autisme og har i tillegg slitt mye med magen. Han spiser melkefritt og lavkarbo, men ikke helt glutenfritt. Han ble bedre i magen, men ikke av autismen. Anonymkode: 924c9...d67
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2018 #5 Skrevet 16. juli 2018 Sønnen har aspergers og glutenallergi. Han er enklere å samarbeide med og rundt fordi han har mer energi og mindre vondt, men han har ikke færre særegenheter av den grunn. Anonymkode: 0261a...87c
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2018 #6 Skrevet 16. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber med barn med autisme. En del av de går på diett. Nei, de blir ikke bedre. Autisme er ikke noe som kan kureres ved matinntak... men man kan fint jobbe med autister slik at de kan få bedre ferdigheter, uansett om de er "veldig autistiske, type barneautisme, infantilaustisme..." eller bare har en lett variant som asperger. Anonymkode: 7b347...b4d Vær så snill! Om du jobber med barn med autisme - IKKE kall dem autister! Jeg vet om hele kompetansesentre som blir rasende når de hører folk kategorisere og stemple folk på den måten. Anonymkode: ccd96...51e
MammantilNurket Skrevet 17. juli 2018 #7 Skrevet 17. juli 2018 (endret) 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Vær så snill! Om du jobber med barn med autisme - IKKE kall dem autister! Jeg vet om hele kompetansesentre som blir rasende når de hører folk kategorisere og stemple folk på den måten. Anonymkode: ccd96...51e Tviler på at hun som skrev her mente å «kategorisere» og «stemple» så voldsomt, altså. Forøvrig flott at du har koll på termene. *klapp på skulderen* For å svare på spørsmålet til HI: Det er et stort mangfold innenfor ASD-befolkningen - akkurat som hos folk utenfor spekteret. Det vil si at noen bruker briller, noen bruker ikke briller, noen har vond rygg og andre har ikke vond rygg, noen sover på magen og andre sover på siden ... Det vil også si at noen nødvendigvis har allergier eller intoleranser. Da er det lurt å unngå maten man ikke tåler - gjelder for alle mennesker med/uten diagnose. Så vidt jeg vet hersker det _ingen_ felles enighet om melk, gluten etc. «påvirker» symptomene eller ikke. Vi kan imidlertid slå fast at alle har godt av et sunt kosthold. Erfaringsmessig opplever jeg at å sette et barn med autisme på diett bidrar til å gjøre barnet enda mer annerledes. Folk med autisme bør, i likhet med folk uten autisme, ikke settes på spesialdiett med mindre en lege har anbefalt det. Endret 17. juli 2018 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2018 #8 Skrevet 17. juli 2018 Å herlighet.. er ikke det lov å si lenger heller? Autister??? Anonymkode: 8fef1...a0c
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2018 #9 Skrevet 17. juli 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å herlighet.. er ikke det lov å si lenger heller? Autister??? Anonymkode: 8fef1...a0c Noen reagerer på at man sier at noen er autist i stedet for har autisme, fordi de mener man da sier at autismen er det som definerer dem, og at man er mye mer enn det osv. Min erfaring er at de som ikke har autisme selv reagerer mer på det enn de som har det. Min bror sier "Jeg er autist, på samme måte som jeg er blond, høy, nærsynt og glad i mat. Ingen av delene definerer meg som person, men alt er en del av hvem jeg er." Anonymkode: 924c9...d67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå