Gå til innhold

Undervektig barn.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 10 år med Adhd som omtrent ikke spiser.  

Han har alltid vært litt vanskelig i matveien. Veldig rigid og ikke vært ivrig på å smake på mat og prøve ting, slik som de andre barna mine, men siden nyttår, har han rast ned 2 vektkurver og ligger nå på undervekt 1-kurven.

Han er ganske bestemt og sta og dermed er han umulig å overtale. Jeg prøver å lage ting som frister og ting jeg vet han liker.

Han er smart, så Jeg har forklart han at han må spise litt til hvert måltid. Ellers så får ikke kroppen nok næring, hva som skjer med kroppen når den ikke får det den trenger, og han nikker og forstår, men han vil ikke spise.

I ferien nå ser jeg ting sklir ut ang faste måltider og rutiner, og det er ille for han.
Han har vondt i hodet, er svimmel og er begynt å bli bleik og mer passiv enn før. Orker ikke leke ute lenge om gangen. Det er grusomt å se på..

Jeg er nå så desperat at jeg har gått fra avslappet og tenkt at dette ordner seg, til at jeg sier nå til han at hvis han ikke spiser, så blir han innlagt og tvangsfôret. (Veldig lite lurt å si sånt, jeg vet det..)

Har fått endel tips fra Bup og legen, som følger med på vekten hans, og har fått med meg endel oppskrifter på mat med mye næring, og tips om å fete opp maten hans, men når han ikke spiser omtrent, så hjelper det ikke... 

Trenger råd her...1f622.png😢

Anonymkode: d4aec...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes det ikke noen måltidserstattere/energidrikk eller sånne kjeksbarer som han liker. Du må jo bare gi ham is eller kaloririke drikker så han får i seg næring. 

Jeg tipper at varmen slår ham ut og at dette er noe av grunnen til at ting er blitt verre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 12 og har i et par år fått blå resept på energidrikker. Dette fekk vi frå barneklinikken, så eg trur du må innom sjukehuset for å få dette. Vi fekk dette primært for å få god tilvekst, men han er også undervektig. Tenker med gru på korleis det hadde gått uten desse ekstra kaloridrikkene. 

Feriene er heilt klart verst her også, med rutinebrudd o.l. Eg mistenker add eller asperger pga denne matproblematikken ++, og har tenkt å ta det opp ved neste konsultasjon.  

Anonymkode: b42ff...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Min er 12 og har i et par år fått blå resept på energidrikker. Dette fekk vi frå barneklinikken, så eg trur du må innom sjukehuset for å få dette. Vi fekk dette primært for å få god tilvekst, men han er også undervektig. Tenker med gru på korleis det hadde gått uten desse ekstra kaloridrikkene. 

Feriene er heilt klart verst her også, med rutinebrudd o.l. Eg mistenker add eller asperger pga denne matproblematikken ++, og har tenkt å ta det opp ved neste konsultasjon.  

Anonymkode: b42ff...07d

Ps: det er lettere å drikke kalorier enn å spise kalorier

Anonymkode: b42ff...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd å bytte medisiner? Det er vel medisinene som fjerner matlyst eller får alt til å smake "vondt", det er en vanlig bivirkning av adhd-medisiner.

Nevøen min sliter med det samme, han får nå medisiner hver morgen, etter frokost. Han spiser altså litt før han får medisiner også får han ikke medisiner om kvelden så når de han har tatt om morgenen går ut blir han sulten. Han spiser derfor nå en solid porsjon kveldsmat. Søsteren min sier hun ikke kan stoppe han der og lar han steke egg og spise hva han måtte ønske rett før sengetid.

Ellers ville jeg nok prøvd måltidserstattere fra apotek, de er fulle av sunne kalorier.

Anonymkode: b227c...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...