Gå til innhold

Vi skal flytte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du fikk en mulighet til å skaffe deg drømmehuset ditt, men du er ikke helt fornøyd med naboene som bor rundt om der, ville du flyttet likevel og ikke brydd deg om naboene? Hvor mye har naboer å si egentlig? Rare folk som vi ikke stoler på. Drite i det?

Anonymkode: 91311...8ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva problemet egentlig er. «Rare folk som vi ikke stoler på» - hva betyr det egentlig?

Hvis det betyr at de ikke har det fint i hagen er jo det noe annet enn om dere tror at det er vanekriminelle. 

Så mitt svar er: Det kommer an på hva som er greia med naboene.

Skrevet

Naboer man kommer godt overens med har man kontakt med. Naboer man ikke har behov for å omgås nikker og smiler man til, og oppfører seg høflig og hyggelig. Jeg ser ikke helt problemet? Hva er det naboene gjør som du ikke liker? 

Vi har stor tomt og ingen naboer tett på, så vi tenker lite over hvem som bor i de andre husene. Skulle vi bodd i rekkehus eller leilighet hadde jeg nok tenkt mer over naboene...

Anonymkode: 330cb...48e

Skrevet
4 minutter siden, Superdolly skrev:

Det kommer an på hva problemet egentlig er. «Rare folk som vi ikke stoler på» - hva betyr det egentlig?

Hvis det betyr at de ikke har det fint i hagen er jo det noe annet enn om dere tror at det er vanekriminelle. 

Så mitt svar er: Det kommer an på hva som er greia med naboene.

Hehe, nei de er ikke kriminelle eller noe sånt. Den ene familien er småbarnsfamilie, men veldig spesielle folk, de andre har litt eldre barn, virker greie men har liksom dårlig følelse bare. 

Skrevet

Vi bor innerst i en blindvei, så to sider av tomten er uten naboer, men det er jo en del naboer i gata.

Noen er vi gode venner med, noen har vi et greit forhold til og noen er vi bare på hils med. Ikke uvenner med noen, men har ikke et nært forhold til alle heller, trenger da ikke det.....

Anonymkode: 5717e...8ca

Skrevet

Ja... Jeg satte det jo litt på spissen da 😀

Dette er noe du vil måtte leve med i mange år, hvis du flytter dit. Og hvis det er slik at de egentlig er hyggelige, bare veldig forskjellige fra dere, er jo det greit. Man trenger ikke ha et nært forhold til naboene. Det kan holde å nikke høflig når man møtes ved postkassa. 

Men så kan dere jo risikere bråk, unger som ringer på til alle døgnets tider og jeg vet ikke hva. Så det er vanskelig å gi råd.

Skrevet
2 minutter siden, Superdolly skrev:

Ja... Jeg satte det jo litt på spissen da 😀

Dette er noe du vil måtte leve med i mange år, hvis du flytter dit. Og hvis det er slik at de egentlig er hyggelige, bare veldig forskjellige fra dere, er jo det greit. Man trenger ikke ha et nært forhold til naboene. Det kan holde å nikke høflig når man møtes ved postkassa. 

Men så kan dere jo risikere bråk, unger som ringer på til alle døgnets tider og jeg vet ikke hva. Så det er vanskelig å gi råd.

Hva mener du med «bråk»? At de lager høye lyder, spiller musikk osv, eller at de søker konflikt? Jeg vet jo ikke om de er kofliktsøkende personer alle sammen som bor der, tror jo egentlig ikke det, men sånt kan man aldri vite uansett hvor man flytter. Er bare det at magefølelsen på det er veldig dårlig, men jeg er generelt skeptisk til mennsker, sånn har jeg alltid vært. Verdt å ta sjansen å prøve? Kan jo i verste fall flytte? 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med «bråk»? At de lager høye lyder, spiller musikk osv, eller at de søker konflikt? Jeg vet jo ikke om de er kofliktsøkende personer alle sammen som bor der, tror jo egentlig ikke det, men sånt kan man aldri vite uansett hvor man flytter. Er bare det at magefølelsen på det er veldig dårlig, men jeg er generelt skeptisk til mennsker, sånn har jeg alltid vært. Verdt å ta sjansen å prøve? Kan jo i verste fall flytte? 

Man kan jo ikke la være å legge inn bud på drømmeeiendommen i tilfelle naboene er forferdelig? Særlig ikke når du vet at du pleier være skeptisk til folk generelt...

Men du kan jo høre med noen i nabolaget, høre hvordan det er å bo der? Var ei som gjorde det her da naboeiendommen var til salgs, hun ringte på hos oss og lurte på hvordan det var å bo her. Synes det var helt greit jeg.

Skrevet

Må man stole på naboen og ha et forhold dypere enn å si «hei» over hekken en gang eller to i uken? 

Jeg har naboer som tar bilder av meg og sender de til velformannen når jeg gjør noe de ikke liker. Som å sitte ute og lese bok etter klokken 23.00. Det har vært mye styr med de av og til, men jeg har ikke evne til å bry meg. Stoler ikke på en eneste en av naboene heller, men ser ikke at det byr på problemer.

Anonymkode: 2e648...da7

Skrevet

Det er ett par naboer der hvor den ene er alltd hjemme. De har fulgt med på folk, hva de gjorde, hva de ikke gjorde, en familie som har bodd der sier at de ble meldt til barnevernet av hun ene, hun hadde vist sett eller hørt noe som virket bekymringsverdig. Saken var heldigvis ut av verden fort, fordi det var ikke noe som stemte med denne meldingen, men likevel. Det er en dame som er uføretrygdet, hun er alltid tilstedet og «overvåker» de nærmeste naboene. Men vi kommer ikke til å bo så nærmt henne at hun kan se huset vårt, men likevel. Blir jo litt skeptisk. Vil jo ikke ha sånne naboer som sitter omtrent med kikert inne i stuen sin og følger med på folk! 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ett par naboer der hvor den ene er alltd hjemme. De har fulgt med på folk, hva de gjorde, hva de ikke gjorde, en familie som har bodd der sier at de ble meldt til barnevernet av hun ene, hun hadde vist sett eller hørt noe som virket bekymringsverdig. Saken var heldigvis ut av verden fort, fordi det var ikke noe som stemte med denne meldingen, men likevel. Det er en dame som er uføretrygdet, hun er alltid tilstedet og «overvåker» de nærmeste naboene. Men vi kommer ikke til å bo så nærmt henne at hun kan se huset vårt, men likevel. Blir jo litt skeptisk. Vil jo ikke ha sånne naboer som sitter omtrent med kikert inne i stuen sin og følger med på folk! 

Hun hadde sett/hørt noe som virket bekymringsverdig og meldte fra til barnevernet. Er det en dårlig ting? Det betyr ikke at hun følger med på alle med kikkert selv om den bekjente av deg følte det sånn da det kom inn bekymringsmelding. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun hadde sett/hørt noe som virket bekymringsverdig og meldte fra til barnevernet. Er det en dårlig ting? Det betyr ikke at hun følger med på alle med kikkert selv om den bekjente av deg følte det sånn da det kom inn bekymringsmelding. 

Jeg forstod det slik at det var en melding pga en misforståelse. Men det er vel sånn med de som går hjemme og observerer andre naboer, får de gode ideer osv. Nei, jeg vet ikke helt. Men kjekt at noen bryr seg ja :) 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstod det slik at det var en melding pga en misforståelse. Men det er vel sånn med de som går hjemme og observerer andre naboer, får de gode ideer osv. Nei, jeg vet ikke helt. Men kjekt at noen bryr seg ja :) 

Høres ut som du har mange rare tanker om folk også? Jeg kjenner ikke mindre enn to uføre mennesker, og ingen av dem passer da på naboene og koker ihop ting de kan anmelde for.... Det er helt normale mennesker med normale sosiale ferdigheter, selv om den ene av dem sliter med revmatisme og den andre har hatt slag og har veldig nedsatt førlighet i ene siden av kroppen.

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som du har mange rare tanker om folk også? Jeg kjenner ikke mindre enn to uføre mennesker, og ingen av dem passer da på naboene og koker ihop ting de kan anmelde for.... Det er helt normale mennesker med normale sosiale ferdigheter, selv om den ene av dem sliter med revmatisme og den andre har hatt slag og har veldig nedsatt førlighet i ene siden av kroppen.

Altså, ja, jeg er skeptisk til andre mennsker av natur. Jeg stoler på ingen. Men når noen går til barnevernet og melder noe som ikke stemmer overens så blir jeg enda mer skeptisk. 

Men, jeg har for all del ingenting i mot folk som går hjemme altså. Joda, det finnes vel en del folk der ute som er ute etter å ta noen, men jeg får prøve å bli god venn med alle så kanskje slapp jeg å bli meldt til barnevernet eller politiet eller hva det måtte være. Vil bare ha et fint liv jeg, med naboer som går an å prate med, trenger ikke bli beste venn med alle, men vil ikke at naboene skal mistenke meg for det ene og det andre. Jeg er kanskje litt sjenert og stille av meg, men jeg plager da ingen ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...