FrkFrix Skrevet 15. juli 2018 #1 Skrevet 15. juli 2018 Da var lille blitt 3 mnd, herre som tiden flyr. Lurer på om noen av dere har noen tips til gode soverutiner, klokkeslett osv? Jeg er førstegangs, har lest litt på nett og i bøker, men er jo så mye forskjellig.. Per dags dato finner hun ikke søvnen på egenhånd. Er hun veldig sliten kan hu sovne i bæresele/sjal eller på meg mens jeg bysser. (Dagtid) Ellers sovner hun alltid på puppen. Før la hun seg når vi gikk for å legge oss, men har merket over tid at hun har blitt tidligere og tidligere overtrøtt. Så nå gå jeg opp med henne og tar kveldsstell ca kl 20.30. Ny bleie, vasker med klut, prater og smiler til hverandre. Så legger vi oss i senga, og jeg ammer henne i søvn. Hun er ganske hysterisk om hun ikke får pupp.. Sovner gjerne kl 22 og til 03, før vi ammer og hun sovner igjen. (Da etter 1-1,5t....) Er 20.30 litt sent nå som vi bør begynne med soverutiner? Har også lest at man ikke bør amme babyen i søvn da dette er vanskelig å avvenne, men hørt motsigende fra ammehjelper?! Hva gjør dere før leggetid? Når hun sovner hos meg, legger jeg henne over i babynest oppi babybay´n hennes. (Noen vil kanskje si babynest ikke er forsvarlig?) Men om vi prøver å la henne ligge alene og finne søvnen, bare stryke på henne, prate rolig, synge eller ymse, bare hyler hun.. Takk på forhånd for alle konstruktive svar
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #2 Skrevet 15. juli 2018 Bare følger fordi dette babynest greiene vil skape krangel. Det er gøy å se. 😊 Anonymkode: ec9b0...376
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #3 Skrevet 15. juli 2018 Leggerutinene ser helt greie ut, så bare å gjøre det slik så lenge det fungerer for dere. Tidspunktet trenger du ikke tenke så mye på. Det er ikke nedfelt i noen lov at babyer MÅ legge seg kl 19. Jeg har selv ammet to av mine i søvn, ja det blir en vane og er ikke lett å få de til å finne søvnen selv. Men prøvde å kutte en del ned på det fra 6 mnd og heller trille/vugge/bysse i stedet for Så lenge de ikke tok smokk fant de ikke søvnen selv. Men så fort de aksepterte smokken så ble det også mye enklere for de å sovne på egen hånd. De var hhv 7 og 12 mnd når de begynte å ville ha smokk. Har også en som tok smokk og hun sovnet av seg selv fra dag en. Babynest har jeg selv brukt til yngstemann(med de to eldste var det ikke så vanlig enda), men noe videre diskusjon om det skal jeg ikke begi meg ut på. Anonymkode: 3fb7f...316
FrkFrix Skrevet 15. juli 2018 Forfatter #4 Skrevet 15. juli 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Leggerutinene ser helt greie ut, så bare å gjøre det slik så lenge det fungerer for dere. Tidspunktet trenger du ikke tenke så mye på. Det er ikke nedfelt i noen lov at babyer MÅ legge seg kl 19. Jeg har selv ammet to av mine i søvn, ja det blir en vane og er ikke lett å få de til å finne søvnen selv. Men prøvde å kutte en del ned på det fra 6 mnd og heller trille/vugge/bysse i stedet for Så lenge de ikke tok smokk fant de ikke søvnen selv. Men så fort de aksepterte smokken så ble det også mye enklere for de å sovne på egen hånd. De var hhv 7 og 12 mnd når de begynte å ville ha smokk. Har også en som tok smokk og hun sovnet av seg selv fra dag en. Babynest har jeg selv brukt til yngstemann(med de to eldste var det ikke så vanlig enda), men noe videre diskusjon om det skal jeg ikke begi meg ut på. Anonymkode: 3fb7f...316 Tusen takk for svar Hun vesla her tar jo ikke smokk enda, men vi prøver! Ikke flaske heller.. Men håper også hun vil ha den etterhvert, så hun kanskje klarer å roe seg med den i senga, bilstolen eller vogna❤️ Så ift tidspunkt trenger jeg ikke finne «riktig leggetid» nå? Jeg trodde jeg måtte bestemme for det allerede, og tviholde på rutiner, klokkeslett og alt fremover... Men da kan vi bruke dette tidspunktet frem til hun evt ytrer at hun er tidligere trøtt?
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #5 Skrevet 15. juli 2018 44 minutter siden, FrøkenKokos skrev: Tusen takk for svar Hun vesla her tar jo ikke smokk enda, men vi prøver! Ikke flaske heller.. Men håper også hun vil ha den etterhvert, så hun kanskje klarer å roe seg med den i senga, bilstolen eller vogna❤️ Så ift tidspunkt trenger jeg ikke finne «riktig leggetid» nå? Jeg trodde jeg måtte bestemme for det allerede, og tviholde på rutiner, klokkeslett og alt fremover... Men da kan vi bruke dette tidspunktet frem til hun evt ytrer at hun er tidligere trøtt? Nei på ingen måte, det kan/vil justeres mange ganger de neste månedene. 3 mnd er ingen magisk alder der de plutselig er klar for å bli lagt kl 19 De aller fleste små vil gjerne også starte dagen i gryotta om de legges tidlig, det kan jo være greit å ha i bakhodet. Når vi fikk tredjemann var hvertfall vi klar på at det ikke var så aktuelt, så da valgte vi å legge litt senere og heller starte dagen i mer normal tid. Anonymkode: 3fb7f...316
FrkFrix Skrevet 15. juli 2018 Forfatter #6 Skrevet 15. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei på ingen måte, det kan/vil justeres mange ganger de neste månedene. 3 mnd er ingen magisk alder der de plutselig er klar for å bli lagt kl 19 De aller fleste små vil gjerne også starte dagen i gryotta om de legges tidlig, det kan jo være greit å ha i bakhodet. Når vi fikk tredjemann var hvertfall vi klar på at det ikke var så aktuelt, så da valgte vi å legge litt senere og heller starte dagen i mer normal tid. Anonymkode: 3fb7f...316 Åh, så deilig! 💃🏼 Da er det bare å kjøre i gang med faste, gode rutiner som baby vil forbinde med søvn og leggetid, og justere tid etterhvert 🙌🏻 Takk for svar:)
Leverpostei Skrevet 15. juli 2018 #7 Skrevet 15. juli 2018 Største feilen jeg gjorde med eldste var å stresse med søvn. Jeg kan love deg at ingen trebarnsmødre vekker en baby som sovner ved puppen for at hun skal finne søvnen selv. Jeg anbefaler å finne gode kveldsrutiner som skaper ro og søvnassosiasjon, og så faller resten på plass etterhvert.
FrkFrix Skrevet 15. juli 2018 Forfatter #8 Skrevet 15. juli 2018 46 minutter siden, Leverpostei skrev: Største feilen jeg gjorde med eldste var å stresse med søvn. Jeg kan love deg at ingen trebarnsmødre vekker en baby som sovner ved puppen for at hun skal finne søvnen selv. Jeg anbefaler å finne gode kveldsrutiner som skaper ro og søvnassosiasjon, og så faller resten på plass etterhvert. Ja, man blir jo litt stressa av alt man leser, hører og blir fortalt. Bl.a av de foregående generasjonene.. Da tar vi ting i vårt eget tempo, og gjør jo så godt vi bare kan Per nå roer hun seg jo stort sett kun ved puppen; og det er helt Ok for meg ❤️ Jeg legger meg samtidig som henne hver natt uansett, så jeg er sikra noen timer søvn🙈 Takk for råd!!
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2018 #9 Skrevet 16. juli 2018 jeg stresset ikke med det. han var 7-8mnd når han begynte og legge seg 20-2030 og sov til 9-930 Anonymkode: 02fe9...d0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå