Gå til innhold

Venninner som sliter med å bli gravide


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et par venninner som sliter med å bli gravide.  Det er veldig leit, spesielt for de og deres partner. I mellomtiden får vi som ikke sliter med å bli gravide barn,  de gratulerer oss med det. Jeg har stor forståelse for at det kan gjøre vondt samtidig for de.  

Imidlertid så sliter en venninne av oss i graviditeten,  hun er mye syk (ekstrem svangerskapskvalme) som kan være en tøff tilstand å være i. 

Da venninnene uten barn fikk høre om det,  fikk hun til svar at hun måtte bedre være glad hun var gravid.  Klart hun er,  men jeg tror det er allikevel.

Skal man finne seg i slike kommentarer? Kan ikke venninner være venninner når den ene ligger nede og la det andre få ligge litt? Eller skal de som er ufrivillig barnløse alltid få ha siste ordet,  slik at de får sagt hvor "ille det er for oss"?

Bare til refleksjon...Hva tenker du? 

 

Anonymkode: 09fda...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ufrivillig barnløse tar seg noen ganger friheter til å mene mye. Litt empati skader ikke selvom man faktisk har valgt å bli gravid selv. Jeg hadde faktisk bedt henne ta seg sammen på vegne av den som er syk. 

Jeg fikk bekkenløsning og måtte gå til opptrening ett år etter fødsel. Hadde jeg fått en kommentar på at jeg fikk være glad jeg kunne få barn hadde jeg vurdert å kutte ut vedkommende. 

Anonymkode: 25005...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de ufrivillig barnløse har ikke siste ordet. Selvsagt ikke. 

Jeg har vært den barnløse venninnen i flere år. Tosifret antall år, faktisk. Likevel har jeg alltid vist forståelse for hvilken situasjon det måtte være. Men jeg har selvsagt i mitt stille sinn tenkt at jeg skulle gitt ALT for å være i den kvalme og gravide, eller søvnløse småbarnsmorens sko. 

Nå har jeg gått gravid to ganger. Jeg har kjent på hva det er å være sliten og dårlig. Jeg har to tette, og i mitt hus sover ingen på natten. Det er tøft, men jeg elsker det. 

Uansett situasjon, syns jeg man skal forsøke å tenke litt forbi egen status og tilstand, og vise forståelse og medfølelse. 

Anonymkode: 23e76...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ei slik venninne som gjennom tre svangerskap med ekstrem kvalme, jeg var nesten suicidal til tider, mente jeg ikke kunne klage for jeg var tross alt gravid. Når hun ved tredje svangerskap påpekte at jeg valgte det jo selv og ikke trengte få så mange, smalt jeg tilbake at det er ikke så lett å stoppe siden jeg blir gravid bare gubben ser skjevt på meg. Da stoppet hun. 

Anonymkode: e183d...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ufrivillig barnløse og gravide med plager bør vel kunne ta hensyn og tenke seg litt om. Jeg var singel og ønsket meg innerst inne barn i mange år, klarte da å glede meg over venninner som fikk barn allikevel.

Samtidig så kan de som er syke under svangerskapet eller har babyer som ikke sover alltid hvile seg på at dette er noe som går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufrivillig barnløse tror ofte de står over absolutt alt av annen lidelse og smerte.

Anonymkode: bdf27...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært ufrivillig barnløs i 8 år, og kan med hånden på hjertet si at det IKKE er innafor å komme med slike kommentarer. 

Anonymkode: e0693...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ufrivillig barnløse tror ofte de står over absolutt alt av annen lidelse og smerte.

Anonymkode: bdf27...bc3

Nei det gjør vi ikke, men som anonym over skriver, hensynet burde gå begge veier. Ut i fra His beskrivelse var dette en engangskommentar, det er noe annet hvis slike kommentarer blir normen. Blir for ille hvis man skal ta enhver litt upassende kommentar skal tas ille opp.

 

Anonymkode: d2460...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært den ufrivillig barnløse, of jeg har vært den gravide som mistet gang etter gang - seks ufrivillige aborter totalt. 

Ufrivillig barnløse skal vise samme omsorg, empati og støtte overfor sine som alle andre, ingen tvil om det! Men når det skjærer helt ut og sånne idiotiske kommentarer dukker opp, så er det IKKE av noen slags ideer om at man rettmessig kan heve seg over andre, eller at man har det verre enn alle andre. Det handler bare om at man bærer på en så stor sorg at den nesten ikke er til å bære. 

Man ser faktisk for seg en fremtid der man aldri noensinne får en familie. Smak litt på den. Det er tøft. 

Jeg har vært heldig selv og fått tre nydelige barn, men den der ensomme sorgen og smerten over graviditetene som bare endte i tårer vil jeg huske for alltid. Det ene, veldig tøffe tvillingsvangerskapet har jeg igrunn glemt. 

Kanskje alle bare bør forstå at andres sorg kan gi rare utslag noen ganger, og heller gi en ekstra klem enn å bli fornærmet. 

Anonymkode: f7673...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to vidt forskjellige problemer og stadier i livet og nei den enes problem skal ikke være verre enn den andres. Din venninnas svangerskapskvalme er en reell problem for hun det gjelder. Det er en mager trøst åvære glad over å være gravid.

Anonymkode: 53052...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugreit å si slikt.

Samtidig vil jeg nok påstå at det snakkes for lite om sorgen over å være ufrivillig barnløs, mens mange gravide er svært vokale om sine plager.

Jeg har hatt hypermesis etter år med prøving. Var aldri i tvil om at det var verdt det. De fleste med hypermesis får jo også flere barn.

Jeg tror man kan tåle alt så lenge man vet det har en årsak og en ende. Med barnløshet vet man ikke det

Anonymkode: 0b74a...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke greit og si slik,men synes ufrivlling barneløse ofte får lite forstårelse også

Anonymkode: c7b99...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ugreit å si slikt.

Samtidig vil jeg nok påstå at det snakkes for lite om sorgen over å være ufrivillig barnløs, mens mange gravide er svært vokale om sine plager.

Jeg har hatt hypermesis etter år med prøving. Var aldri i tvil om at det var verdt det. De fleste med hypermesis får jo også flere barn.

Jeg tror man kan tåle alt så lenge man vet det har en årsak og en ende. Med barnløshet vet man ikke det

Anonymkode: 0b74a...7a7

Godt sagt ❤️

 

 

Anonymkode: f7673...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min søster er svært ufrivillig barnløs. 15 år med prøving, misting og mislykkede forsøk i inn og utland har tæret enormt på henne. Depresjonen hun gikk inn og ut av i takt med hormoner, medisiner og forsøk var veldig vond for oss andre å være vitne til.

Jeg har fått 2 barn. Jeg har vært syk som bare det med begge to, og har klaget og sytet så det holder, men jeg har virkelig aldri tatt meg når av at hun gir uttrykk for hvor heldig hun synes jeg er når hun er lavt nede.

Men vi snakker jo sammen. Jeg vet at hun skjønner hva klagingen min kommer fra og hun vet hvor stor sympati jeg har for hennes situasjon. 

Anonymkode: bc619...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den venninna som blir gravid bare jeg ser ei herretruse. Og det triste for meg er at min beste venninne gjennom nesten 20 år har kuttet meg ut fordi hun var så ulykkelig over å bare få ett barn mens jeg fikk 3. 

I etterkant lever jeg for så vidt greit med å ha andre venner. Men hun er ikke barnløs, hun har et barn og to stebarn - og jeg er ikke grunnen til at hun bare fikk ett.

I dette tilfellet syns jeg det blir litt som en nevner her: at hennes sorg over manglende barn liksom trumfer alle andre sorger, plager og problemer, sånn at det blir "greit" å bare kutte meg ut fordi hun ikke greier å se på at jeg stadig får nye barn. 

I ettertid er jeg blitt enke. Jeg nekter da ikke å møte folk som har en mann i live likevel? Jeg kan da ikke si at "det er så vondt å se at dere har et godt forhold når jeg selv er alene" og så kutte dem ut. Men det er visst "forståelig" og akseptabelt at man som ufrivillig barnløs kan kutte ut venner med barn. Da syns jeg det nærmer seg navlebeskuende.

Anonymkode: 0e94d...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...