Gå til innhold

Hva er det som skaper ferieminner?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fint skrevet i VG om gledene ved ferie UAVHENGIG av hvor den foregår, hvis den bare har de gode tingene: samvær, nysgjerrighet og ro. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/kaOlzv/aah-dere-skal-bare-vaere-hjemme-i-ferien

Og er det slik at "hjemme" dekker hele Norge, altså? Har man hatt "hjemmeferie" så lenge man ikke har krysset en landegrense? Og hvorfor skal noen andre få definere hva som er godkjent ferie?

Anonymkode: 74973...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååååå, hvor lei er jeg ikke av alle som skal fortelle hvor mye de krenkes rundt forbi fordi de bare skal være hjemme i ferien. For det første tror jeg ikke en dritt på dem; ingen jeg kjenner vagt kunne ha funnet på å si noe negativt til andre om ferieplanene deres, og for det andre er det bare en pinlig måte å skulle fortelle at man liksom har forstått noe ingen andre har skjønt (som alle andre vanlige oppegående mennesker selvsagt forstår og ikke ofrer en tanke).

Ferie er fri fra jobb og skole. De fleste liker å gjøre noe annet i ferien enn de gjør ellers. Mange vil slappe av, mange vil oppleve noe. Familier flest vil bruke ferien på å være sammen. Noen er utenlands, noen er andre steder i Norge, noen er hjemme. Ingen bryr seg om hvordan andre bruker ferien. 

Anonymkode: 33186...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre skal,er ikke noe jeg går og tenker på.

Vi var hjemme forrige uke, med besøk til 2 sett besteforeldre og en holme.lekte også i gata med andre barn som er hjemme.  Nå har vis kjørt sørover der vi skal være ei uke 😊 da er vi på ferietur og ikke hjemmeferie 

Anonymkode: b24cc...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialt samvær og gode relasjoner skaper viktige minner. 

Den saken der var aggressiv og teit. Det er dessuten langt mer av en statusmarkør å feriere på familiehytter og Sørlandet enn i chartersyden. Ikke kan dama skrive, heller. 

Anonymkode: c6e38...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest saken, men for min del er det absolutt viktig med samvær med familien og at foreldrene er i godt humør. Uten det kan man befinne seg hvor som helst å ha en dårlig ferie. Samtidig så er det feriene hvor vi reiste bort som jeg husker nå i voksen alder. Ikke langt, men på campingplasser noen timer unna, telttur i fjæra og overnatting hos besteforeldre. Et avbrekk fra hjemmet syns jeg er viktig. Selvsagt ikke hele sommeren, men en liten tur et sted må vi ha. 

Anonymkode: 1bb6d...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det ikkje slik at ferie utan å vere i syden ikkje er "skikkeleg" ferie.  I så fall har ungane mine ikkje hatt ferie sidan dei var 1 og 2 år!  Naboguten syntes rett nok at vi er litt rare foreldre, då eg sa at vi ikkje likar å ligge og sole oss, men slik er no det :D

Vi har reist i Norge og Norden, og besøkt besteforeldre i feriane våre, og hatt det heilt topp!  Trur det å ligge i telt og campingvogn, eller å vere med å jage kyr og kalvar, skaper vel så gode ferieminne som ei sydenstrand.  Den tilbakemeldinga var det i allefall fleire vaksne som kom med då vi snakka om campingferie, det var desse feriane dei hugsa best frå barndomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De beste ferieminnene fra jeg var liten var når vi reiste rundt på ferie i norge eller sverige å lå i telt :)

Anonymkode: 8e54f...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferieminner skapes av at rutiner er annerledes enn ellers. At man f eks tar middagen utendørs, at foreldrene er glade og avslappede eller at man ikke er så masete og streng på leggetider. Hvor det foregår er lite viktig.

Anonymkode: aab6c...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er ferieminner opplevelser. De trenger ikke koste noe. Trenger ikke vare lenge. Kjøre opp Trollstigen og vandre der oppe. Ta en kaffe, bygge varde. Kjøre fra Geiranger til skjåk. Stoppe der det er severdigheter. Stoppe i Jotunheimen og ta ei brødskive og se på naturen. Dyreste aktiviteten vi har hatt i sommer er å betale 50,- for å komme inn i kirken på Røros. Dyreste overnatting i hytte er 400,-. Barna har ikke klaget en eneste dag og vi har forflyttet oss mye. Yatzy eller sjakk om kvelden er viktig da. Det MÅ vi😀

Anonymkode: 3410a...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fint skrevet i VG om gledene ved ferie UAVHENGIG av hvor den foregår, hvis den bare har de gode tingene: samvær, nysgjerrighet og ro. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/kaOlzv/aah-dere-skal-bare-vaere-hjemme-i-ferien

Og er det slik at "hjemme" dekker hele Norge, altså? Har man hatt "hjemmeferie" så lenge man ikke har krysset en landegrense? Og hvorfor skal noen andre få definere hva som er godkjent ferie?

Anonymkode: 74973...798

For noe tull... 

Vi har «bare vært hjemme» til nå, men teltet på fjellet i en uke, fisket, gått fjellturer, badet, kjørt båt, hatt det gøy i teltet på kvelden med koselige lesestunder og brettspill, sett fotball-VM, spilt fotball.. Barna har hatt det supergøy, men gleder seg til byferien (vi bor på landet) i slutten av ferien. Men først kommer det noen dager hos bestemor med overnatting sammen med søskenbarn, bading og kos, og en uke på hytta til bestefar med mer fisking og mer kos. Men så klart... de kommer jo ikke til å ha noe å fortelle læreren som spør hva de har gjort på i ferien siden de «bare har vært hjemme». 🙄

Og da barna fikk høre om ferieplanene i vår var det faktisk telttur og hyttetur de gledet seg mest til!

Ingen andre får definere hva som er godkjent ferie! ;) 

Anonymkode: a0c9e...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på forskjellige typer ferie oppigjennom årene, og i år er vi hjemme.

Ferieminner handler for meg mer om hvem man var sammen med enn hvor man var.

Og jeg mistenker at når mine barn blir voksne så vil minner om å ligge på magen og fiske krabber stå vel så sterk som minner om "Syden" eller andre steder.

 

Anonymkode: e5805...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...