Gå til innhold

Hva vil skje med et barn i denne situasjonen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er en hypotetisk situasjon. Diskuterer med en venninne. 

Situasjon: Mor og far gikk fra hverandre da barnet var spedbarn. De bosetter seg i hver sin by, ca. 15 mil fra hverandre. Barnet bor fast his mor, far har annenhver helg og ferier. Mor treffer en ny mann mens barnet er lite. De gifter seg, får to barn. Barn og stefar har et veldig godt forhold, og barnet er sterkt knyttet til halvsøsknene sine. Barnet trives på skolen, har fritidsaktiviteter og mange venner. Så dør mor. Stefar ønsker at barnet skal bli boende sammen med ham og halvsøsknene. Far ønsker at barnet skal flytte til ham. 

Vil barnet uansett bli flyttet til far i en slik situasjon? Selv om det innebærer tap av en voksenperson som har vært en del av barnets liv så lenge det kan huske, nærhet til søsken, venner, skole og nærmiljø. Steforelder har ingen juridisk rett, det vet jeg. Men barnets beste skal jo ivaretas?

Anonymkode: bb4b0...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stefar må i tilfelle ta dette til retten, men det er nok svært lite sannsynlig at han vinner frem.

Anonymkode: 3f3bb...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Stefar må i tilfelle ta dette til retten, men det er nok svært lite sannsynlig at han vinner frem.

Anonymkode: 3f3bb...a59

Det er det jeg også tror. Men da kan man vel ikke si at det er barnets beste det blir tatt mest hensyn til?

HI

Anonymkode: bb4b0...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det jeg også tror. Men da kan man vel ikke si at det er barnets beste det blir tatt mest hensyn til?

HI

Anonymkode: bb4b0...15d

Så lenge biologisk far vil ha barnet og er egnet så vil stefar ha lite mulighet. Det er derfor det er så viktig å være litt kritisk til hvem man får barn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Så lenge biologisk far vil ha barnet og er egnet så vil stefar ha lite mulighet. Det er derfor det er så viktig å være litt kritisk til hvem man får barn med.

Du fikk ikke med deg setningen om at situasjonen er hypotetisk?

Anonymkode: bb4b0...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fikk ikke med deg setningen om at situasjonen er hypotetisk?

Anonymkode: bb4b0...15d

For et svar. Hun svarte da på den hypotetiske situasjonen

Anonymkode: b2e02...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fikk ikke med deg setningen om at situasjonen er hypotetisk?

Anonymkode: bb4b0...15d

Joa, men dette er ikke en helt uvanlig situasjon. Utrolig hvor mange som har fått barn med en mann som ender opp med å "fade ut" av barnas liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt far ikke er uegnet som forelder er det jo ikke logikk i at stefar er bedre omsorgsgiver enn han. 

Tror ikke rett vil engang ta opp en slik sak. Barnevernet kan være aktuelt ved mistenkt omsorgssvikt.

Anonymkode: b7ede...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så fremt far ikke er uegnet som forelder er det jo ikke logikk i at stefar er bedre omsorgsgiver enn han. 

Tror ikke rett vil engang ta opp en slik sak. Barnevernet kan være aktuelt ved mistenkt omsorgssvikt.

Anonymkode: b7ede...f24

At et barn skal oppleve flere traumer på relativt kort tid; miste mor, miste halvsøsken, stefar og alt det kjente og kjære for så å flytte til en far barnet ikke kjenner. Hjerteskjærende, uansett hvor god omsorgsgiver far er.

Anonymkode: 7ec84...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For et svar. Hun svarte da på den hypotetiske situasjonen

Anonymkode: b2e02...c33

Og hun benyttet sjansen til å sette seg på sin høye hest og leke moralsk overlegen. 

Anonymkode: bb4b0...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

At et barn skal oppleve flere traumer på relativt kort tid; miste mor, miste halvsøsken, stefar og alt det kjente og kjære for så å flytte til en far barnet ikke kjenner. Hjerteskjærende, uansett hvor god omsorgsgiver far er.

Anonymkode: 7ec84...043

Det ville faktisk fått meg til å hate faren min resten av livet.

Anonymkode: 7ec84...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Joa, men dette er ikke en helt uvanlig situasjon. Utrolig hvor mange som har fått barn med en mann som ender opp med å "fade ut" av barnas liv.

Hvorfor er det gitt at det er mannen som «fader ut»?? Det er utrolig mange mødre som flytter langt vekk fra biologisk far og dermed vanskeliggjør samvær. 

Skal biologisk far flytte etter mor??

Anonymkode: b18fe...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det gitt at det er mannen som «fader ut»?? Det er utrolig mange mødre som flytter langt vekk fra biologisk far og dermed vanskeliggjør samvær. 

Skal biologisk far flytte etter mor??

Anonymkode: b18fe...8a7

Ja, og det er ikke noe bedre for barnet det. Men om far er en god far og tar sin del av jobben, også etter et brudd så er det vel ganske liten sjanse for at mor flytter langt vekk som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe fasitsvar.  Om far hatt foreldreansvar, overtar han i utgangspunktet omsorgen og stefar har begrenset adgang til å gå rettens vei - men kan ta rettslige skritt for å få partsrettigheter og deretter fremme sak om hovedomsorgen. 

Om far ikke har foreldreansvar, avgjør Tingretten.  Da kan også stefar fremsette krav om omsorgen.  Det finnes en høyesterettsdom fra en lignende sak,  hvor stefar fikk foreldreansvar og daglig omsorg, far fikk samværsrett. Det ble da vektlagt å opprettholde stabilitet for barnet, at tilknytning til stefar var sterkere enn til far og å ikke skille halvsøsken.  

Anonymkode: 1c35d...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

At et barn skal oppleve flere traumer på relativt kort tid; miste mor, miste halvsøsken, stefar og alt det kjente og kjære for så å flytte til en far barnet ikke kjenner. Hjerteskjærende, uansett hvor god omsorgsgiver far er.

Anonymkode: 7ec84...043

Det går da ikke an å si at et barn som er hos sin far annenhver helg og i ferier ikke kjenner han?

Anonymkode: 611cc...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et tilfelle av dette. Men i den saken ba ikke biologisk far om å overta barnet, så barnet vokste opp hos stefar og ny kone. 

Nå i voksen alder er alle fornøyd med det som ble løsningen den gangen!

Anonymkode: 0cd6e...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er det jeg også tror. Men da kan man vel ikke si at det er barnets beste det blir tatt mest hensyn til?

HI

Anonymkode: bb4b0...15d

Det kan slå begge veier. Det er ikke bombesikkert at barnet må til far. 

Anonymkode: 5a9f9...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden barnet har hatt jevnlig samvær med sin far så er de godt knyttet og det er helt riktig og mest naturlig at barnet flytter til faren sin. Er de fornuftige gjør de overgangen myk, f eks la ham gå ferdig skoleåret før flyttingen. Så kan jo barnet få være på samvær til stefar pga søsknene. Da kan vi snakke om å ivareta hans beste. 

Anonymkode: 7ef54...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et tilfelle der akkurat dette skjedde. Jenta vår ganske stor og etter mye frem og tilbake ble hun boende med stefar og hadde fortsatt samvær med sin far.

Anonymkode: ab1d1...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor kan skrive viljeserklæring. Da må den iallefall vurderes før barnet plasseres.

Anonymkode: 60bc2...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stefar vant i retten. Han fikk hovedomsorgen og pappa fikk det samvær han alltid hadde hatt. 

Tilknytning til søsken, nettverk og mitt hjemsted veide tyngre enn pappa sitt ønske. Retten mente jeg hadde mistet nok da mamma døde. Å skulle rive meg opp i en slik situasjon ble ikke vurdert til barnets beste. 

Anonymkode: c289d...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mor kan skrive viljeserklæring. Da må den iallefall vurderes før barnet plasseres.

Anonymkode: 60bc2...966

Nei, det må den ikke. Som jeg svarte lenger oppe avhenger dette fullstendig av om far har foreldreansvar eller ikke. Retten blir først involvert dersom et dødsfall etterlater et barn uten noen med foreldreansvar. Om far allerede har dette, tilfaller omsorgen automatisk ham uten noen rettslig prosess og stefar har heller ikke partsrettigheter slik at han uten videre kan føre noen rettslig prosess.

I og med at det i dette scenariet skisseres at foreldrene bodde sammen ved barnets fødsel, er sannsynligheten stor for at far har foreldreansvar. Men garantert er det jo ikke.

Anonymkode: 1c35d...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det må den ikke. Som jeg svarte lenger oppe avhenger dette fullstendig av om far har foreldreansvar eller ikke. Retten blir først involvert dersom et dødsfall etterlater et barn uten noen med foreldreansvar. Om far allerede har dette, tilfaller omsorgen automatisk ham uten noen rettslig prosess og stefar har heller ikke partsrettigheter slik at han uten videre kan føre noen rettslig prosess.

I og med at det i dette scenariet skisseres at foreldrene bodde sammen ved barnets fødsel, er sannsynligheten stor for at far har foreldreansvar. Men garantert er det jo ikke.

Anonymkode: 1c35d...549

Min pappa hadde foreldreansvar, men fikk ikke hovedomsorgen i retten 

#21

Anonymkode: c289d...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min pappa hadde foreldreansvar, men fikk ikke hovedomsorgen i retten 

#21

Anonymkode: c289d...a60

Ja, det er - som skrevet tidligere - mulig. Men avhenger av mye, bl.a om steforelder gis partsrettigheter så han i det hele tatt kan ta saken til retten. 

Det er ingen automatikk i det,  og dermed heller ingen automatikk i at en viljeserklæring hensyntas (den ville derimot blitt tillagt vekt om saken kom til rettslig behandling).

Anonymkode: 1c35d...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...