Gå til innhold

Jeg passer ikke som mamma...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten gutt på 2 år, som jeg er forferdelig glad i. Jeg elsket babytiden, og hadde ingenting i mot amming og nattevåke. Jeg har derimot syntes at det å være mamma har blitt verre med tiden.. Jeg er så lite tålmodig og leken. Vil helst bare at han skal leke for seg selv, slik st jeg kan holde på med mitt.. Han er blitt veldig trassig, og jeg sliter med å sette grenser for han, fordi jeg vil bare ha litt ro.. jobber 100% turnusarbeid, og jobben har blitt et fristed for meg. Om dagene lengter jeg til sengetid, slik at jeg kan få litt alenetid. Synes forferdelig synd om sønnen min, da han ikke har bedt om å bli satt til verden av en slik mor.. er i midten av 20-årene, og burde jo ha all energi i verden til et barn.. HELDIGVIS har han en far som er fantastisk på disse områdene.. 

Anonymkode: 2eaa4...411

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke elske alle fasene av oppveksten til barna for å være en god mor altså 

Jeg har fire barn, og som deg elsket jeg babytiden, og jeg elsker tiden nå som alle går på skolen. Men tiden med leking i sandkasse synes jeg var helt pyton. Heldigvis for barna har de en pappa som synes den tiden var helt topp.

Barna mine er nå fra 9 til 17 år og jeg har et veldig godt forhold til de alle. Jeg er sikker på at mannen min savner sandkassetiden, mens jeg er sjeleglad den er over ;)

Anonymkode: 19177...85a

Skrevet

Skaff dere en til så får han lekekamerat. 

Jeg er heller ikke noe naturlig morsemne, men har tre. Og de leker med hverandre, ikke med meg. 

Anonymkode: 7a61e...e30

Skrevet

Hvor flink du er til å leke med ungene definerer deg ikke som mor altså. 

Noen perioder er bare tyngre enn andre og man sliter med dårlig samvittighet. Men det går over etter hvert! 

Forresten er jeg og pappaen her også helt forskjellig når det kommer til lek. Jeg kan sitte på gulvet og leke med biler, lese bøker, og synge sanger. Ikke alt jeg syns er like gøy altså, men jeg gjør det fordi ungene liker det så godt når vi leker sammen (lese og synge elsker jeg da). Men pappaen herjer og leker, springer etter dem, kaster dem opp i lufta, og leker andre typer leker. Man kan jo ikke være god på eller like alt! Sånn er det bare. 

Har en toåring selv og syns lekingen med han er grusomt kjedelig. Spesielt ute.. sitte og spa i sandkassa eller titte på blomster. Ikke spesielt moro for mor, men man må jo gjøre noe sammen:) Derimot har jeg en 7-åring også og han er noe helt annet å leke med. Han kan man jo utforske og finne på mye spennende med, dra på aktiviteter og gjøre mer utfordrende ting. Jeg personlig er ikke noe glad i baby eller småbarnstid, men jeg ELSKER det når ungene blir større! Kanskje er du også sånn? Eller kanskje du bare har en litt tung periode nå? Uansett, så ordner det seg nok med tiden :)

Anonymkode: 9da42...1aa

Skrevet

Vi har alle perioder hvor det å være mamma ikke er det morsomste. Jeg syns babytiden var pyton i motsetning til deg. Heldigvis har barna en pappa som tok 50% av permisjonen, ellers så hadde jeg klikket litt. For meg ble det mye bedre når de kunne snakke litt, lærte å gå osv. Jeg er ikke en dårlig for for det, og det er heller ikke du.

Det blir bedre 😊

Anonymkode: f443c...9f8

Skrevet

Kjenner meg igjen i at jobb er fristed og lengte til sengetid. 

MEN, jeg er leken da, prøver så godt jeg kan. 😂😂😂 Rollespill med leker er jeg drit dårlig på, hater det. Der er mannen flink. Jeg liker å være kreativ, leire, perle, male, tegne så jeg inviterer ofte til det før hun vil drive med rollespill. Jeg er ingen kunstner men synes det er noe beroligende ved å bruke hendene. Du må bare finne ut hva du liker å gjøre da og invitere til dette. 

Jeg synes også det er kjedelig å dytte på huska, så da kaster jeg tepper og puter inn på trampolina så kan hun base rundt, turne på meg og herje. Bonusen her er at jeg kan ligge behagelig. 😊

Det er mange kjedelige stunder med barn. Viktigste er at NÅR du er sammen med han i lek så er du med. Ikke les avisen og trykk på mobilen mens du gir han tid. 

Noe jeg synes er gøy er å «tulledanse» til musikk. Det elsker treåringen min, hver kveld gjør vi dette i 15 minutter før kveldsmat. Kvalitetstiden vår. 

Anonymkode: 7d337...56e

Skrevet

Å være mamma( og pappa) er i perioder helt utrolig slitsomt! Vi er ulike og liker ulike ting. Ikke alle liker å leke. Tenk at du får fremheve de tingene du trives med og er god på så får mannen din ta over der du ikke er like interessert. Utrolig fint at dere kan spille på hverandre 😊 ikke vær så hard mot deg selv, ingen er perfekte 👍🏻

Anonymkode: c95bb...ef9

Skrevet

Jeg er omvendt. Synes stunder med barnet er flotte og gleder meg med han mens han utforsker verden. Gruer meg til han blir så stor at mamma bare er gørr.

Anonymkode: 241ca...b9a

Skrevet

Jeg tror mange har det som deg, men ikke alle innrømmer det. Husk at den tida du er inne i nå er den mest slitsomme tida med barn. Syns ihvertfall jeg, som har 4 i alderen 5-22. 

Har det fortsatt sånn at jeg våkner til liv og får et energikick straks minsten har lagt seg, selv om jeg skal opp kl 06 neste dag (100% turnusarbeider som deg). 😂

Historisk sett er det vel først i nyere tid foreldre kreves å leke i sandkassa og med lego. I mer primitive samfunn holder foreldrene på med sitt mens barna leker med hverandre. Husker min eldste forlangte at vi skulle leke med sånn lego scala (dukkehus). Kjedet meg sånn at jeg holdt på å sovne 😂

Så jeg er som deg, men har aldri tenkt at det gjør meg uegnet som mor. Om et par år eller så blir det gradvis lettere, da er han lettere å kommunisere med og du kan ta ham med mer på ting du syns er kjekt. Så begynner de på skolen og vips så har du en veslevoksen 8-åring. Den «letteste tiden var for meg 9-11 år ca, før tenårene setter inn. 😬 En tid som krever helt andre egenskaper igjen 😉

Anonymkode: 11e49...c51

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er omvendt. Synes stunder med barnet er flotte og gleder meg med han mens han utforsker verden. Gruer meg til han blir så stor at mamma bare er gørr.

Anonymkode: 241ca...b9a

Jeg har en 6 åring som begynner å løsrive seg. Naturlig og fint. Men litt trist ass. Hun syns ikke det er så gøy å henge med meg mer. Men det går vel i perioder.

Anonymkode: 141ad...30c

Skrevet

Tullfjøl! Selvfølgelig passer du som mamma selv om du synes det er kjedelig å leke med to-åringen! Viktig å huske på at fet ikke er dette som definerer deg som mor. Å leke med slike småtasser er kjedelig, men så vokser barnet og andre perioder er enklere. Husk at dette er individuelt og at ingen, verken barn eller voksne, er like. Du sier jo at du elsker barnet ditt. Jeg mener dette er viktigere enn å like lekingen. 

Anonymkode: 9f184...eee

Skrevet

Som jeg skulle ha skrevet det selv. Problemet her er at jeg er 100 % alene med barnet.

Anonymkode: 7aef7...ef5

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror mange har det som deg, men ikke alle innrømmer det. Husk at den tida du er inne i nå er den mest slitsomme tida med barn. Syns ihvertfall jeg, som har 4 i alderen 5-22. 

Har det fortsatt sånn at jeg våkner til liv og får et energikick straks minsten har lagt seg, selv om jeg skal opp kl 06 neste dag (100% turnusarbeider som deg). 😂

Historisk sett er det vel først i nyere tid foreldre kreves å leke i sandkassa og med lego. I mer primitive samfunn holder foreldrene på med sitt mens barna leker med hverandre. Husker min eldste forlangte at vi skulle leke med sånn lego scala (dukkehus). Kjedet meg sånn at jeg holdt på å sovne 😂

Så jeg er som deg, men har aldri tenkt at det gjør meg uegnet som mor. Om et par år eller så blir det gradvis lettere, da er han lettere å kommunisere med og du kan ta ham med mer på ting du syns er kjekt. Så begynner de på skolen og vips så har du en veslevoksen 8-åring. Den «letteste tiden var for meg 9-11 år ca, før tenårene setter inn. 😬 En tid som krever helt andre egenskaper igjen 😉

Anonymkode: 11e49...c51

Tenker også som dette. Alt går i faser. Noen hater spebarnstida, andre elsker den, noen får makk av å ha en smårolling mens andre elsker det. 

Og i tillegg er det helt unaturlig at man i vårt samfunn er begynt å forvente den "motsatte" formen for engasjement: at de voksne skal se på barna, applaudere og beundre barna, herme etter barnas aktiviteter og late som om vi alle er like små. Det gir jo intet potensial for utvikling! Det skal jo være helt motsatt, ditt arbeid blir hans lek, han kopierer deg når du luker i blomsterbed, støvsuger, handler inn, vasker tøy osv. Det gir inspirasjon til at barna kopierer oss og leker butikk o.l. 

Det er fint at samfunnet er blitt mer barnevennlig de siste 50 år. Men jeg syns innimellom det vipper over til en form for "dyrkelse" av barndommen, hvis man ser på det som nødvendig at voksne skal bli barn igjen når de blir foreldre. 

Anonymkode: d85ad...f06

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en 6 åring som begynner å løsrive seg. Naturlig og fint. Men litt trist ass. Hun syns ikke det er så gøy å henge med meg mer. Men det går vel i perioder.

Anonymkode: 141ad...30c

19-åringen valgte selv å henge med meg på tur i sommer, så ikke gi opp 😂

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en liten gutt på 2 år, som jeg er forferdelig glad i. Jeg elsket babytiden, og hadde ingenting i mot amming og nattevåke. Jeg har derimot syntes at det å være mamma har blitt verre med tiden.. Jeg er så lite tålmodig og leken. Vil helst bare at han skal leke for seg selv, slik st jeg kan holde på med mitt.. Han er blitt veldig trassig, og jeg sliter med å sette grenser for han, fordi jeg vil bare ha litt ro.. jobber 100% turnusarbeid, og jobben har blitt et fristed for meg. Om dagene lengter jeg til sengetid, slik at jeg kan få litt alenetid. Synes forferdelig synd om sønnen min, da han ikke har bedt om å bli satt til verden av en slik mor.. er i midten av 20-årene, og burde jo ha all energi i verden til et barn.. HELDIGVIS har han en far som er fantastisk på disse områdene.. 

Anonymkode: 2eaa4...411

2 åringen min leker mest selv. Av og til med storesøster. Det hender at jeg setter i gang med lek og smyger meg bort, når ho er i gang med leken. 

Anonymkode: 9d9b3...054

Skrevet

Toåringer kan være rene energisluk. 

Jeg har tre barn og elsker det når de er i seng for kvelden. Småbarn er krevende og de trenger faktisk også å lære seg at noen sier nei, feks:

Jeg vil ikke leke med pinner nå, jeg vil drikke kaffe. Evt også: Vi kan lese en bok sammen etterpå. 

Jeg er MYE MINDRE serviceorientert overfor barna nå sol jeg har tre, enn da eldste var alene. Ser nå at de alle har godt av det. Lære å vente på tur, at andre også skal få kos og måtte dele den siste pannekaken. 

Anonymkode: 43492...78c

Skrevet

Har en nyfødt, en toåring og en skolestarter, og ungen som gjør meg mest svett for tiden er toåringen. Nyfødt er null stress i forhold. To og en halv måned sommerferie i år også, pga flytting. To år er en skikkelig slitsom alder. Så langt synes jeg de har vært mest krevende rundt to år. 

Setter umåtelig stor pris på seksåringen som er kjempeflink med toåringen. Hun blir inkluderert i masse lek. Og på at det er finvær. Bøtte+spade+strand --> underholdt i flere timer. Jeg har rett og slett ikke tid og ressurser til å sitte og bygge duplo hele ferien. Men tror nok ungen har det fint for det. Støtter opp om tipset om å få en til. Greit med en lekekamerat :)

Anonymkode: 9f6f4...980

Skrevet

Hva er det du vil holde på med, da? Toåringer er jo veldig greie å ha med på det meste, med bare litt tilrettelegging.

Vil du vaske opp? Ta på han et forkle og gi ham en oppvaskbørste. Spille gitar? Gi ham en ukulele. Jobbe i hagen? Rive og hansker. 

Eneste jeg syns var pes å ha toåringen med på var tur og trening, men vi gjorde det likevel. Hun syns det var digg å sitte i joggevogn, og på tur vekslet vi mellom å gå saaaaaakte og å ha henne i sele. 

Skrevet
13 minutter siden, Leverpostei skrev:

Hva er det du vil holde på med, da? Toåringer er jo veldig greie å ha med på det meste, med bare litt tilrettelegging.

Vil du vaske opp? Ta på han et forkle og gi ham en oppvaskbørste. Spille gitar? Gi ham en ukulele. Jobbe i hagen? Rive og hansker. 

Eneste jeg syns var pes å ha toåringen med på var tur og trening, men vi gjorde det likevel. Hun syns det var digg å sitte i joggevogn, og på tur vekslet vi mellom å gå saaaaaakte og å ha henne i sele. 

Sånn var min eldste også. Nummer to prøver derimot å stikke av ved hver eneste, bidige anledning. Er ikke alle toåringer som er like greie å ha med overalt... Men vi tar henne selvfølgelig med for det. Og håper at babyen ikke tar skade av at jeg har brytekamp med toåringen mens babyen er i bæresele. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sånn var min eldste også. Nummer to prøver derimot å stikke av ved hver eneste, bidige anledning. Er ikke alle toåringer som er like greie å ha med overalt... Men vi tar henne selvfølgelig med for det. Og håper at babyen ikke tar skade av at jeg har brytekamp med toåringen mens babyen er i bæresele. 

Nei, jeg skjønner at de ikke er like alle. Poenget var egentlig at man kommer langt med å ta barnet med på ting man selv liker å drive med. Er vi på stranden liker jeg f.eks. ikke å bygge sandslott, så da gjør jeg ikke så mye av det. Jeg elsker å fange krabber, så da gjør jeg det. Man må selvsagt også føle barnet initiativ og interesser, men man blir ikke årets mor av å leke rollespill med kosedyrene i timesvis. 

Skrevet
På 15.7.2018 den 12.16, Anonym bruker skrev:

19-åringen valgte selv å henge med meg på tur i sommer, så ikke gi opp 😂

Så herlig! Det må være koselig det:) alenetid og kvalitetstid selv om han er blitt voksen :) men henger han med deg hele sommeren eller er dere på tur?

Anonymkode: 731fb...277

Skrevet
1 time siden, Leverpostei skrev:

Nei, jeg skjønner at de ikke er like alle. Poenget var egentlig at man kommer langt med å ta barnet med på ting man selv liker å drive med. Er vi på stranden liker jeg f.eks. ikke å bygge sandslott, så da gjør jeg ikke så mye av det. Jeg elsker å fange krabber, så da gjør jeg det. Man må selvsagt også føle barnet initiativ og interesser, men man blir ikke årets mor av å leke rollespill med kosedyrene i timesvis. 

Niks - man kommer langt med det med mange barn. Andre er langt nedi gata, nakne, hylende og hoiende mellom bilene før du får sagt «sandslott»

Har en av første kaliber, en galematias og en midt i mellom

Anonymkode: 43492...78c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så herlig! Det må være koselig det:) alenetid og kvalitetstid selv om han er blitt voksen :) men henger han med deg hele sommeren eller er dere på tur?

Anonymkode: 731fb...277

4-5 dagers tur på festival sammen, så en uke eller to hver for oss (jeg drar med småsøsken), og nå er vi alle sammen hjemme i lag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...