Anonym bruker Skrevet 14. juli 2018 #1 Skrevet 14. juli 2018 Jeg har vært kronisk syk hele livet, men fungert helt fint, fram til for 3 år siden. Da gikk jeg på en smell, og mine kroniske sykdommer ble svært ille, og det dukket opp en til. Jeg er alene med 2 barn, far har de kun en helg i måneden. De er store nå, takk og pris, største er 17 år, og minste er 11 år. Men jeg blir bare sykere og sykere. Og får mer og mer dårlig samvittighet ovenfor minste. Spesielt ser jeg det nå i sommer, som det blir for mye tid inne på oss. Hjelper ikke at han har en diagnose, som gjør at han sliter litt med det sosiale, og blir lett utrygg, usikker og er svært følsom. Og han vil helst ha med meg på ting. Jeg har pratet med far, men han ser ikke problemet, sier bare at han kan ta de en helg ekstra iblant. Hjelper jo ikke, at hos far sitter de bare inne og spiller tv spill. Far er frisk og trener mye, så er jo der han kunne aktivert minste en del. Jeg har tenkt på å søke om støttekontakt til minste, gjerne noen som kan ta han med på en aktivitet en dag i uken. Vi har prøvd veldig mange forskjellige idretter, men barnet liker det ikke, og går på kunst en dag i uken. Men vet ikke hvor lett det er å få. Har og tenkt på hjemmehjelp til husvask, men har hørt at det blir så dyrt. Og det går ikke da jeg har laveste sats AAP. Noen som vet hva slags hjelp jeg kan få? Hva skjer hvis jeg kontakter barnevernet? Hva kan de hjelpe med? Anonymkode: c75e0...083
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2018 #2 Skrevet 14. juli 2018 Bv kan hjelpe med mye. At du selv ser at du trenger hjelp og ber om det ser de på som veldig positivt! Her har de hjulpet med å betale bhg/sfo, støttekontakt, villmarksleir, avlastningshjem, betale fritidsaktiviteter og kurs. Ikke alt samtidig da, men opp gjennom årene. Jeg har bare positivt å si om hjelpen vi har fått av dem Anonymkode: a7663...489
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2018 #3 Skrevet 14. juli 2018 Du kan som allerede fortalt i tråden få mye hjelp av barnevernet, de kan også hjelpe deg med støttekontakt når situasjonen er som den er. Naboen her hadde støttekontakt til sønnen sin i mange år, og de dro i svømmehallen, på bowling, kino osv også fikk støttekontakten dekket utgiftene sine og littegranne betalt. Tror ikke de er så mye betalt, men mange gjør dette både at godt hjerte og fordi de ser bra ut på CV'en (svigerinnen min var støttekontakt for en gutt i fire år, mens hun gikk på skole og ble vernepleier). Ikke vær redd for å spørre om hjelp, det er mye hjelp å få. Ville også hørt med kommunen, dette med hjemmehjelp er det riktignok en egenandel på, men om du lever på så lite er det godt mulig du kan få dekket noe av det. Anonymkode: 4923c...37f
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2018 #4 Skrevet 14. juli 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bv kan hjelpe med mye. At du selv ser at du trenger hjelp og ber om det ser de på som veldig positivt! Her har de hjulpet med å betale bhg/sfo, støttekontakt, villmarksleir, avlastningshjem, betale fritidsaktiviteter og kurs. Ikke alt samtidig da, men opp gjennom årene. Jeg har bare positivt å si om hjelpen vi har fått av dem Anonymkode: a7663...489 Ja,støtter dette forslaget. Har en ufør venninne som er alene med barn hvor et av barna også har en diagnose. Hun har også vært i kontakt med bv og bup og har fått ungdommen inn på forskjellige grupper/ aktiviteter /støttekontakt og avlastning en helg per mnd m.m . Anonymkode: 36a8d...116
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2018 #5 Skrevet 14. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du kan som allerede fortalt i tråden få mye hjelp av barnevernet, de kan også hjelpe deg med støttekontakt når situasjonen er som den er. Naboen her hadde støttekontakt til sønnen sin i mange år, og de dro i svømmehallen, på bowling, kino osv også fikk støttekontakten dekket utgiftene sine og littegranne betalt. Tror ikke de er så mye betalt, men mange gjør dette både at godt hjerte og fordi de ser bra ut på CV'en (svigerinnen min var støttekontakt for en gutt i fire år, mens hun gikk på skole og ble vernepleier). Ikke vær redd for å spørre om hjelp, det er mye hjelp å få. Ville også hørt med kommunen, dette med hjemmehjelp er det riktignok en egenandel på, men om du lever på så lite er det godt mulig du kan få dekket noe av det. Anonymkode: 4923c...37f En støttekontakt får lønn de timene de jobber. Ikke høye lønna men man lønnes ut fra antall timer som er innvilget. Utgifter blir noen ganger dekket, ikke alltid, er støttekontakten ment å skulle ta de med i svømmehall og bowling så dekkes dette. Er man støttekontakt som skal få med barnet på fysisk aktivitet kan den hende at støttekontakt må dekke egne utgifter ved feks bowling, barnet må ha med egne penger for å bowle. Anonymkode: 6f86a...78c
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2018 #6 Skrevet 14. juli 2018 Tusen takk for svar. Det er mest å ta med i svømmehallen, som er nok det viktigste her. Barnet liker å dra i svømmehallen, men kan ikke svømme. Jeg får ikke tatt med barnet i svømmehallen, grunnet min sykdom. Jeg får ringe kommunen på mandag og høre, både om støttekontakt og hjemmetjenesten. Anonymkode: c75e0...083
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå