Anonym bruker Skrevet 13. juli 2018 #1 Skrevet 13. juli 2018 Det gjelder startlån og refinansiering. Saksbehandler sier vedtaket er fattet over telefon, men at en annen kollega må godkjenne vedtaket før de sender det pr post. Jeg spurte pent om vedkommende kunne gi meg en pekepinn på hva utfallet ble, men hadde ikke lov til å formidle dette over telefon. Så jeg måtte vente i opptil tre uker på et resultat som muligens endrer livssituasjonen vår... Hvorfor ikke si det over telefon - for å skåne seg for å gi et negativt svar? Anonymkode: 611a0...083
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2018 #2 Skrevet 13. juli 2018 Vedtaket er ikke godkjent, så da tør de nok ikke si noe enda i tilfelle det ikke blir godkjent? Men tar det 3 uker? Anonymkode: 581d6...0e2
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2018 #3 Skrevet 13. juli 2018 De kan jo ikke fortelle om beslutning som ikke er endelig. Det hjelper alltid på saksbehandlingstid med litt masing Anonymkode: 67a08...9b9
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2018 #4 Skrevet 13. juli 2018 Neida, ser jo den! Men kan det tolkes dithen at den saksbehandleren jeg pratet med har gitt tommel opp, siden det må godkjennes? Eller må avslag også godkjennes mon tro? Anonymkode: 611a0...083
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2018 #5 Skrevet 13. juli 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det hjelper alltid på saksbehandlingstid med litt masing Anonymkode: 67a08...9b9 Nei. Tvert i mot. For hver gang saksbehandler må ta i mot en telefon eller svare på en mail som lurer på når saken er ferdig, så kastes det bort noen minutter vedkommende kunne brukt til å faktisk se på saker. Jeg flytter aldri saker framover i køen om noen maser. Maser noen veldig så frister det derimot å la den vente litt (jeg gjør det ikke, altså). Saksbehandlere responderer like dårlig på mas som foreldre gjør på "Er vi framme snart? Er vi framme snart? Nå da?" Anonymkode: b6c87...026
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2018 #6 Skrevet 13. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Neida, ser jo den! Men kan det tolkes dithen at den saksbehandleren jeg pratet med har gitt tommel opp, siden det må godkjennes? Eller må avslag også godkjennes mon tro? Anonymkode: 611a0...083 1. Det kan jo like gjerne være et avslag, som saksbehandler ikke hadde lyst til å hinte om på telefon, for å unngå dårlig stemning 2.det kan være et positivt svar, som saksbehandler ikke har lyst til å gi ut i tilfelle det blir omgjort ("jammen forrige saksbehandler sa det kom til å gå gjennom, så jeg har gjort xyz som jeg ikke hadde gjort hvis ikke!!!!") 3. Saksbehandler følger reglene. 4. Saksbehandler har hintet før, og det har gått skeis på en eller flere måter Ville ikke tolket så mye ut av det... Anonymkode: ea734...a45
Anonym bruker Skrevet 31. august 2018 #7 Skrevet 31. august 2018 TS. Hørte du noen gang mer tilbake fra banken om dette? Du skriver Startlån og refinansiering. Betyr det at du skal refinansiere et gammelt boliglån med et startlån? Dette virker lite profesjonelt fra bankens side. De skulle bare sagt at saksbehandlingen fortsatt pågikk. Jeg vet også at kredittvurderinger ikke tar 3 uker å gjennomføre i år 2018. Veldig merkelig situasjon spør du meg. Jeg søkte nylig om refinansiering av en del usikret gjeld via refinansiere.net/ og det tok totalt 3 dager før lånet var utbetalt. Boliglån er riktignok forskjellig, men det forklarer fortsatt ikke den voldsomme tidsbruken. Anonymkode: d3e05...93e
Anonym bruker Skrevet 31. august 2018 #8 Skrevet 31. august 2018 Sorry, men antakeligvis er du ikke kredittverdig. Anonymkode: 6bf7a...941
Anonym bruker Skrevet 1. september 2018 #9 Skrevet 1. september 2018 Erfaringen er jo og at detsom d er et negativt utfall så blir saksbehandler en hakkekylling. Trenger ikke være akkurat den saksbehandleren i telefonen som har tatt avgjørelsen og da må få masse sinte spørsmål ect over telefon... ting du ikke får svart på ect jeg er saksbehandler i saker der det er 2 parter . Jeg har ikke lov å si resultatet av et vedtak over telefon.. Dette er fordi en part ikke skal dra fordel av det, eller vite noe mer enn den andre parten. Dersom jeg hadde sagt d til 1, måtte jeg ringt opp den andre parten og fortalt om resultatet og. Det er ikke lov å vise mer hensyn til kun 1 av partene . Anonymkode: 33bca...d18
Anonym bruker Skrevet 1. september 2018 #10 Skrevet 1. september 2018 Hun kan selvfølgelig ikke gi et svar før det er godkjent uavhengig av om det er positivt eller negativt. Jobber selv med saksbehandlersystemer og hvis noe ligger til godkjenning sier jeg alltid at vedtaket ikke er ferdig, for det er det heller ikke. Det skjer ofte at saksbehandlere får vedtak tilbake og må gjøre om vurderinger eller argumentasjon. Synes det var unødvendig å i det hele tatt fortelle deg at saken var til godkjenning ettersom det kan gjøre deg utålmodig om det blir diskusjoner i prosessen som gjør at saksgangen tar noen dager ekstra. Anonymkode: 5697c...8f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå