Gå til innhold

Slankekur førte til spisevegring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte på en slankekur for fem måneder siden. Nå vil jeg ikke spise. Ligger litt under normalt kaloribehov på planen, men kaster ofte halve porsjonen av alle måltider og kutter flere måltider ukentlig. Har et høyt aktivitetsnivå. Hva gjør jeg nå? 

Anonymkode: d36af...2e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt å miste matlyst på sommeren. Gi det litt tid.

Anonymkode: fc82f...26a

Skrevet

Eller ikke normalt.....

Noen har "anlegg" for å få anorexia, andre ikke. De aller fleste som slanker seg får det ikke,- de fleste som får en form for spiseforstyrrelse har andre årsaker enn det ene ønske om en bikinikropp som ligger som en trigger.....

Jeg fikk selv anorexia av å slanke meg,- og det starter i det små, det er jo så lett å gå ned i vekt og man blir hekta! Å være litt sulten er "forferdelig" bare første gang kan kjenner på det,- neste gang er det godt å være sulten. Man føler man blir strammere, lettere, sunnere og penere.. Å legge seg med en mage som rumler, dødssliten etter full dag med jobb, trening og "vellykket" matinntak, og vite man sovner uansett nå pga dette og sulten vil bare gnage bort fettet i løpet av natta uten at man trener kjenne på den...Deilig.... Man kutter ned all mat litt etter litt og kroppen merker ikke at man spiser mindre....Først kutter man ut smør, derfra går man fra to brødskiver til en og 3/4skive, deretter til 1 og ei halv... Man spiser to poteter og to kjøttkaker, halverer den ene poteten og den ene kjøttkaka og litt mindre saus... Til slutt spiser man bare 1/4 skive med kun agurk, og kvart potet og kvart kjøttkake, ikke noe saus. Og man føler ikke selv at man spiser mye mindre enn da man startet!!!

Men man er ikke syk, og man skal ikke bli det. Man skal bare ned 2-3 kilo til slik, altså 2-3 kilo UNDER vekta man ville oppnå i utgangspunktet, slik at man har dette å "gå på" når man skal stabilisere vekta,- alle vet jo at man går opp da----- Kjekt å ha noen kilo å gå på. Disse 2-3 kilo blir gjerne 2-3 kilo til, for de 2-3kilo "ekstra" var jo bare lekkert og godt å bli kvitt...Så er spillet i gang.... Hvem vinner, Ana eller du.....

Nå har jeg vært frisk i hele mitt voksne liv, men jeg kan ikke slanke meg. Jeg får slike tvangstanker med en gang, Ana kommer inn i hodet mitt og vil spille etter få dager på slankern. Jeg trener og er sunn, men også trening blir fort en besettelse og jeg må tvinge meg til å ta perioder uten trening, bare for å kjenne på at det er helt ok og at jeg klarer det uten at det skjer noe galt hverken i livet mitt, helsa mi eller vekta mi...  Jeg har også anlegg for å bli alkoholiker kjenner jeg. Så jeg må ha mine "hvite perioder",- ikke for at det er så sundt, som jeg sier til resten, men for at jeg har behov for å kjenne at jeg har kontroll og at livet er like bra uten alkohol. Først da er perioden over. Ikke at jeg drikker så mye, men kjenner at det er nødvendig med stopp fordi det blir litt mer og mer og oftere over tid til jeg når et punkt jeg kjenner at nå kan det gå galt.....

Høres ut som et supermenneske som klarer å kontrollere slike behov og tanker, men det er ikke lett. Det har vært prøv og feil, men jeg er ikke konstant på vakt eller tå hev, stort sett har jeg det bra her i livet. Dette høres nok merkelig ut, men andre der ute som er frisk av særlig anorexia, vil jeg tro kjenner igjen tankene og følelsene jeg skriver ned. Hvis HI har slike tanker så er hun på en farlig vei. Trenger ikke ha traumer bak seg for å bli dødssyk av slanking!!!! Og man trenger ikke slanke seg i måneder eller år.... Jeg gikk fra 75 kilo til under 44 kilo på under et år....... Var vel blitt syk etter maks et par måneder,- kanskje snakker jeg uker,-tenker da så syk at jeg ikke  hadde klart å stoppet det i tide... Var første gang jeg prøvde gå ned i vekt...Var 13, ble 14 år da jeg startet...Hos meg var det ingen andre faktorer enn at jeg var stor og feit som var årsaken. Jeg sulle ned til under 65 kilo, men ikke mye under. Det var målet.... Ble litt mer, og merket for livet...

Anonymkode: 7954f...c7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...