Gå til innhold

Jente på 2.5 år spiser omtrent ingenting....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Blir gal for humøret blir så veldig ustabilt🙄 

Har alltid vært sånn, men er som regel en sprudlende superaktiv og sitter aldri i ro med noe. Sover lite også. 

Spør aldri etter mat, aldri. Innimellom så blir det spurt etter nam. 

Kommer vi m frokost, så får vi til svar: Ikke mat ennå. 

Hva gjør man med slike småspiste små egentlig ? 

Lege sier bare vi må tvangsmate, faste måltid osv. Men føler meg litt rådvill når det kanskje blir spist en bit av maten. 

Igår ble det ingen frokost, en kvart bolle til lunsj, nektet frukt og lignende, ingen middag men fant tilfeldigvis bollen sin fra tidligere i matboksen og spiste en kvart bolle til. 

Til kvelds var det middag ute på hotell og nydelig buffet. Fikk være m å velge mat..... det hjalp lite og det ble spist to tre potetbåter før det var bånn gass igjen.... 

 

 

hjelp 🤪😩

Anonymkode: 2bcd9...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke se på enkeltdager, se på inntak over 2-3 dager. Drikker hun seg mett? (melk, juice?) 

Hvis hun er aktiv, legger på seg slik hun skal og følger høydekurven så får hun jo tydeligvis nok til å vokse! 

Anonymkode: 187d7...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker lite melk, kanskje en halv kopp en og annen dag. Liker ikke annet enn vann så kan ikke lokke med noe heller. 

På kvelden får hun en kopp nan før leggetid, men aldri før kvelds. Drikker som regel opp denne. Lege som ville vi skulle gi. 

Er 11-12kg, 85cm tror vi 😅

 

Anonymkode: 2bcd9...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tusen takk :) hun har endelig smakt saftis og ser ut til å like det. 

Skal dra på apoteket imorgen for å se :) 

Anonymkode: 2bcd9...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattips til småspiste barn :

fiskepinner

pannekaker

risgrøt

Et glass Biola med havregryn og evnt rosiner oppi. 

Anonymkode: 76abc...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det undersøkt om hun har jernmangel? Det gir ofte redusert matlyst. Min hadde det, og etter en stund med tilskudd kom matlysten seg veldig, i tillegg til at ungen ble ca. 10 ganger mer aktiv.

Anonymkode: e4692...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. Hun er nå fire og er mye bedre nå. Fortsatt småspist men har endel ting jeg VET hun spiser så serverer dette om det går for langt. 

Hun var ekstrem på den alderen din er nå. Det gikk mye i smoothie, yoghurt og nudler. 

Nå spiser hun feks brød om jeg trykker de ut med pepperkakeformer, lage brødskivespyd. (Sånne trespyd man griller med) Ellers liker hun faktisk best ferskt brød uten noe som helst på. 

Når de ikke spiser så må man nesten ty til det de faktisk spiser litt utpå dagen. Da får man være litt avslappet til om det er for mye sukker i yoghurten osv. 

Men reagerer på at de har sagt du skal tvangsmste henne. Hvordan skal det forgå? Og har hun en sykdom? Min var veldig liten og tynn men helsesøster og lege sa bare, hun spiser når hun er sulten, bare sørg for nok drikke. 

Et lite tips, er det for ille en dag, la henne se på nettbrett mens dere mater, det brukte jeg innimellom. Da bare gapte hun uten å tenke seg om. 

Anonymkode: 33fed...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Drikker lite melk, kanskje en halv kopp en og annen dag. Liker ikke annet enn vann så kan ikke lokke med noe heller. 

På kvelden får hun en kopp nan før leggetid, men aldri før kvelds. Drikker som regel opp denne. Lege som ville vi skulle gi. 

Er 11-12kg, 85cm tror vi 😅

 

Anonymkode: 2bcd9...cba

Hun er på samme størrelse som min på den alderen. 

Anonymkode: 33fed...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At lege sier dere skal tvangsmate syns jeg er helt vanvittig, det må jo være oppskriften på spiseforstyrrelser. Heller sonde/ knapp, da, om hun virkelig ikke får i seg nok. Faste måltider er sikkert lurt. 

Min eldste var veldig småspist, og da tenkte vi energitett, men også næringstett mat. Om det er litt sukker i en bolle er jo ikke så farlig, tenker jeg, men det er jo heller ikke så mye annet nyttig i den bollen. 

Min likte:

- smoothie av skogsbær og eplejus, beriket med et rått egg (det visst hun ikke). Gjerne frossent, som is.

- havregryn med yoghurt eller biola

- alt som kom i klemmeposer eller med sugerør. 

Anonymkode: 83ed8...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...