Gå til innhold

Blitt et evig mas om å få barna til å lese i sommer...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barna skal opp i 3 ig 6 trinn og vi er strenge med at de skal lese litt jevnt og jevnt og trutt gjennom hele sommerferien. Er med av eget ønske pp sommerles via biblioteket. Men går ikke på eget initiativ og leser nei... vi må mase på de slik at de hvertfall får 30 min lesing hver dag. I hverdagen går det greit hjemme for da leser de på senga, men nå på ferie blir det gjerne leggetid mellom 22-24 og da er de for slitne.

Flere som ikke har bokormer i huset?

Anonymkode: 85e8a...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leser fortsatt på sengen til han som skal opp i tredjetrinn. Koselig kveldsstund. Tolvåringen leser selv eller hører på lydbok. Han leser kjapt og godt, og trenger ikke den tekniske lesetreningen, og historiene, setningsoppbyggingen og ordforrådet får han like godt via lydbok som papirbøker.

Anonymkode: dcf2f...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars unger som blir tvunget til å lese i 30 minutter selv i ferien! Det overhodet ikke rart at ungene ikke liker å lese sånn som du holder på! 

Anonymkode: c1304...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så slutt å mase da, og kjøp noen bøker de liker i stedet. Du er visst litt hekta på å ha det kjipt? Men du trenger ikke gjøre sånn at ungene har det kjipt likevel!

Anonymkode: 7719e...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite spørsmål; leser dere? Altså du og din mann? 

Jeg mener at man ikke skal kreve mer av barn enn man krever av seg selv.

Anonymkode: 8c726...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må de lese 30 min hver dag da?

Anonymkode: 92fa6...7cd

"Fordi de skal opp i 3. og 6.klasse etter sommeren og må stille forberedt"! 😂😂😂😂

Anonymkode: 7719e...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg ikke dere gjør ungene noen tjeneste akkurat...ingen bør bli påtvunget å lese så og så mye hver dag fordi de MÅ. Da mister jo lesingen all kosen. Jeg er selv veldig glad i år lese, og leste masse da jeg vokste opp (og nå), og ene barnet har "arvet" dette. Hun leser bøker hele tiden og var tidlig veldig flink å lese (lærte seg selv å lese flytende da hun var 5 år). For henne er bøker og lesing en glede og lystbetont. Hun er nå 11 år. For storebroren er det ikke sånn. Han er snart 14 år, og syns bøker stort sett er kjedelige. Han har alltid foretrukket faktabøker og blader, så da er det det han leser. Jeg kjøper Donald Pocket til han og han leser fotballblader (abonnerer på Man United-blad) og han leser faktabøker (alt fra Guinness Rekordbok til portrettbøker om fotballspillere og historie og lignende) Å tvinge han til å lese vanlige bøker har ingen hensikt, det får han gjøre på skolen når han må og hvis det er en bok han har lyst til å lese (har skjedd ;-)) Han har likevel alltid vært flink å lese, for han fikk jo lesetrening av blader og faktabøker like mye som av vanlige bøker. Han kunne gå lange perioder uten å lese så mye, men han leste (og leser) når har lyst. Ser for meg at denne lysten hadde blitt fullstendig drept dersom jeg hadde tvunget han til å lese 30 minutter hver dag hele sommerferien...

Anonymkode: 91bcf...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en av hver. En som heller leser enn å bade i Syden og en som helst ikke leser. Vi er ofte på biblioteket og da låner de det de vil. Da låner han som ikke leser mye ofte Donaldbøker eller fotballbøker, det er tekst i dem også, så han leser. I tillegg leser han en del fotballfakta på nett, så det viktige  er ikke at de leser skjønnlitterære bøker, men at de leser noe de liker å lese. 

Anonymkode: 745e9...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som synes det er synd på barn som må lese i ferien. Lesing er ferskvare for barn i dn alderen og 8 uker uten å lese er ganske heftig, uavhengig av hvor god leser barnet er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Dere som synes det er synd på barn som må lese i ferien. Lesing er ferskvare for barn i dn alderen og 8 uker uten å lese er ganske heftig, uavhengig av hvor god leser barnet er..

Poenget må vel være at barna leser noe de liker å lese, om seg være tegneserier eller faktabøker. Hvis man påtvinger lesing blir det ikke akkurat noe de ser frem til eller vil fortsette særlig med når de blir eldre. Å tvinge ungene til å lese bøker i 30 min hver dag hele sommeren syns jeg virker helt unødvendig.

Anonymkode: 91bcf...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å mase på/tvinge ungene til å lese i ferien dreper du leselyst. Jeg ville lagt om strategien, i stede for å kreve at de leser må du gjøre noe for at de skal få lyst til å lese. Det trenger heller ikke være bøker de leser, og ærlig talt, så tenker jeg at det gjennom sommeren er bra å putte inn litt lesing, men det trenger ikke nødvendigvis å være 30 minutter om dagen, og det trenger absolutt ikke være bøker. Hva med å lage noen aktiviteter der de må lese, for eksempel skattejakt der de finner lapper med gåter som leder de fra lapp til lapp (med lit fantasi kan man lage lange gåter). Eller finn på noen prosjekter der de må tilegne seg informasjon. Kanskje de har lyst å bygge gapahuk i skogen, bygge en flåte eller lage olabil? Da kan det være en ide at de googler og leser, og finner ut hvilke måter det kan gjøres på. Liker de å gjøre ting på kjøkkenet? Det er lesetrening i å lage mat etter oppskrift. 

Anonymkode: b5835...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie er ferie. Ungene leser om de har lyst. Jeg registrerer at det er mye mas om diverse lesekampanjer hver sommer. Det ville ikke falt meg inn å tvinge ungene til dette! Alle ungene mine ligger så langt forann på skolen, at det ikke skader med en pause. Jeg vil ikke drepe lysten deres til å lære, eller å lese. De suger til seg fakta alle 3, og leser mye av egen fri vilje.

Anonymkode: 5a55e...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv en bokorm så jeg prøver å finne måter på hvordan jeg skal få til mine gutter til å lese. Jeg var en flittig bruker av biblioteket. Jeg laget noen feilskritt med mine barn. Jeg så på lesinga utifra jenteperspektiv. Gutter liker ikke det jenter liker, selv om de temaene er i gråsonen. Jeg grøsset av fotballbøker. Og bøker som inneholder bilder. Feil feil og feil. Vi er i Syden nå og endelig har jeg funnet ut hva gutten på 7 år virkelig ønsker å lese om...fisk forskjellige arter og hvor de bor.  Gutten på 8 år liker å lese om planeter. Begge liker å lese mer humøristiske bøker. Do, dass,fis det er morsomt.

Jeg har "kjøpt" tegneserie de har laget selv. Skriver og tegner.

Anonymkode: 1fc9d...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barna skal opp i 3 ig 6 trinn og vi er strenge med at de skal lese litt jevnt og jevnt og trutt gjennom hele sommerferien. Er med av eget ønske pp sommerles via biblioteket. Men går ikke på eget initiativ og leser nei... vi må mase på de slik at de hvertfall får 30 min lesing hver dag. I hverdagen går det greit hjemme for da leser de på senga, men nå på ferie blir det gjerne leggetid mellom 22-24 og da er de for slitne.

Flere som ikke har bokormer i huset?

Anonymkode: 85e8a...798

Hæ?! Her er det sommerferie. Lese gjør vi resten av året eller hvis ho har lyst i ferien.

Anonymkode: ebe13...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ved å mase på/tvinge ungene til å lese i ferien dreper du leselyst. Jeg ville lagt om strategien, i stede for å kreve at de leser må du gjøre noe for at de skal få lyst til å lese. Det trenger heller ikke være bøker de leser, og ærlig talt, så tenker jeg at det gjennom sommeren er bra å putte inn litt lesing, men det trenger ikke nødvendigvis å være 30 minutter om dagen, og det trenger absolutt ikke være bøker. Hva med å lage noen aktiviteter der de må lese, for eksempel skattejakt der de finner lapper med gåter som leder de fra lapp til lapp (med lit fantasi kan man lage lange gåter). Eller finn på noen prosjekter der de må tilegne seg informasjon. Kanskje de har lyst å bygge gapahuk i skogen, bygge en flåte eller lage olabil? Da kan det være en ide at de googler og leser, og finner ut hvilke måter det kan gjøres på. Liker de å gjøre ting på kjøkkenet? Det er lesetrening i å lage mat etter oppskrift. 

Anonymkode: b5835...300

Så fine forslag. Dette skal jeg ta med til jentungen her i huset.😉

Anonymkode: ebe13...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, TinaK 1990 skrev:

Dere som synes det er synd på barn som må lese i ferien. Lesing er ferskvare for barn i dn alderen og 8 uker uten å lese er ganske heftig, uavhengig av hvor god leser barnet er..

Er vel forskjell på å legge det helt på hylla og å drive tvangslesing en halvtime hver kveld når de er på det trøtteste

Anonymkode: 7719e...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ?! Her er det sommerferie. Lese gjør vi resten av året eller hvis ho har lyst i ferien.

Anonymkode: ebe13...198

Kommer vel litt ann på hvilke klasse barnet går i med tanke på hvor viktig lesing i ferien eller ikke er. 3 og 6.klasse da regner jeg med de er ganske flink til å lese så hadde ikke stresset med å tvinge ungene til å lese. Mens min sønn skal begynne i 2.klasse å da tenker jeg det er viktig å øve på å lese litt i ferien også. Lærerene oppfordret oss også til å øve på lesing i ferien hjemme. Men kommer ikke til å tvinge han til å lese da blir det bare noe negativt. Her sier jeg heller at han får være oppe 30 minutter lengre om han leser en bok sammen med meg,å det fungerer veldig godt her.

Anonymkode: c1304...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter å lese sammen med dem, vi har ingen aldersgrense på det her i huset.

Jeg leser med 6- og 4-åringen hver kveld. Da leser hun største og jeg annenhver side, mens minste får spørsmål om å peke på ting, hvilken bokstav noen ord begynner på etc. Merker at 4-åringen blir stadig mer interessert, og lesehastigheten til 6-åringen blir stadig bedre. Det er også en koselig kveldsstund for alle tre.

Mannen min leser med 16-åringen som har lese-/skrivevansker, og trenger å lese jevnt og trutt fram mot start på videregående til høsten. De leser en kriminalroman, og leser annenhvert kapittel. Hittil har han bare lest lettlestbøker, og fått helt sperre når han har sett tykkere bøker med mer voksent språk. Men ved at de veksler på å lese, så får han hjelp til fremdrift og få sammenheng i teksten (mye fremmedord og lav lesehastigheten er ellers et problem). De har det hyggelig med denne lesingen, kan diskutere handlingen litt, og sønnen min setter ord på at han merker det går lettere og lettere. Han er nå nesten gjennom sin første "voksenbok", og ser ut til å ha kommet over en mental sperre.

Anonymkode: a8a9d...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har "kjøpt" tegneserie de har laget selv. Skriver og tegner.

Så genialt!

Anonymkode: 7719e...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...