Gå til innhold

Mannen har sagt opp jobben... hva nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han ikke har inntekt så får jeg selvfølgelig bedre råd av å skilles, for da forsørger jeg ikke ham. Men jeg er jo glad i denne mannen og ønsker ikke at barna blir skilsmissebarn.

Anonymkode: 4799c...4ef

Da må du regne med å betale bidrag for barna, mannen skal kjøpes ut av huset og eventuelt bilen. Eiendelene skal deles slik at du vil måtte kjøpe masse nytt både til deg og barna.

Anonymkode: 0a2ae...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må du regne med å betale bidrag for barna, mannen skal kjøpes ut av huset og eventuelt bilen. Eiendelene skal deles slik at du vil måtte kjøpe masse nytt både til deg og barna.

Anonymkode: 0a2ae...f13

Så alt i alt er skilsmisse en ekstremt dyr affære. Jeg spørr igjen siden du ikke svarte og ikke tar til deg noen av de gode rådene som er kommet frem her. Hva vill du gjøre? Hva vill du oppnå med denne tråden?

Anonymkode: 0a556...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke å bruke så mange spørsmålstegn og være så sint. Jeg bare skjønte ikke hvor du tok den nye TV'en fra. Det jeg snakket om var å kjøpe basisklær til meg selv, skifte ut vinduer som gjør at det er trekk, huset blir kaldt og vi får store strømutgifter på vinteren, og skifte ut gammel bil som må på verksted annenhver måned. Vi storhandler allerede, men det å lage mat på forhånd må nesten mannen gjøre nå. Hvis jeg skal jobbe i over 100 % stilling, så kan jeg ikke tilbringe hele helga med å stå ved ovnen. Da vil jeg ikke vare lenger.

Når det gjelder banken så har jeg mulighet til å ikke betale avdrag en periode, men da går renta opp. Mitt gunstige tilbud om huslån hadde klausul om at jeg ikke har avdragsfri periode, ellers dobles renta. Og det er ikke så veldig smart i langsiktig perspektiv. Jeg har for øvrig allerede byttet forsikringsselskap til et billigere et og sagt opp treningssenter. Neste blir nok å selge verdifulle ting som gullsmykker og bunad, det burde holde til å dekke hans del i en tid.

Anonymkode: 4799c...4ef

Nei, men slutt, da!! DU skal ikke selge smykkene og bunaden din, HAN må selge det han har av verdi. 

Kutt ut den martyrholdningen din. Den hjelper ingenting. Sett KRAV til mannen din! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ingen luksusgreier, hvor tar du det fra? Å gå til frisør for å klippe seg to ganger i året er ikke noe luksus. Farge håret gjør jeg selv hjemme. Jeg bruker vanlig dagkrem fra dagligvare eller når den er på kjempetilbud i parfymerier. Bruker også vanlige sjampoer, men de koster jo nesten 40 kroner flaska. Hvis jeg skal spare, må jeg kjøpe drittsjampo fra FP til 8 kroner. Vi spiser heller ikke på restaurant tre ganger i måneden, vi drar ikke på kino hver uke. Har også ordinær jobb. Med "ganske høy lønn" mente jeg 600 000, ikke fire millioner. Vi har fem barn, tre av dem driver med fritidsaktiviteter. Det finnes ikke gratis fritidsaktiviteter i dette landet, og å la tenåringer slenge rundt og gjøre ingenting etter skoletid er ikke et alternativ. Ett av barna har allergi, og allergimat i Norge er dobbelt så dyrt som vanlig mat.  

Jeg har nå brukt 2 år på å slanke meg og stramme opp etter fødsel, gikk ned 2 størrelser. Som resultat av dette har jeg ingen klær som passer lenger. Jeg mister f eks buksa når jeg går, fordi jeg ble kvitt en god del magefett. Er også en god stund siden jeg kjøpte klær (siden jeg ikke kjøpte noe i slankeprosessen), så mange av klærne er slitte og lite presentable til å gå på jobb med. Jeg snakker heller ikke om å kjøpe dyre klær, men vanlige klær fra Cubus, Lindex og så videre.

Så jeg forstår ikke hvor du tar det fra at jeg lever i luksus og er lite endringsvillig.

Anonymkode: 4799c...4ef

Enten barnet ditt har melk- eller glutenallergi trenger du ikke å kjøpe dyre (og i glutentilfellet - dårlige og usunne) erstatningsprodukter. Du kutter dem ut i stedet. Spis grønnsaker og fisk/kjøtt/belgfrukter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes du virker svært lite emapatisk overfor mannen din, han gjorde helt riktig, man skal ikke jobbe på en en jobb man ikke trives på det ødelegger han.

du virker veldig egoistisk her

Anonymkode: 25bfa...dc1

Jeeeez, dårlig forsøk på provokasjon... 

Anonymkode: 7456c...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du er fortvilet HI.

Men du virker heller ikke særlig løsningsorientert og noe sier meg at dere egentlig har større problemer enn at mannen er uten jobb.

Det materielle ordner seg alltids, avdragsfrihet på lån, bruk bilen et par år til, konfirmasjon på budsjett og barnet med dyr hobby må bare bidra selv også.

Hvorfor er det kun du som skal gjøre ting hjemme da, er mannen ute av stand til å lage mat, følge opp unger osv? Kan ikke denne perioden brukes til at han får stålkontroll på hjemmebane, så du slipper å gjøre noe særlig der?

Om han er hjemme fremover så kan dere kanskje slippe utgifter til SFO eller barnehageplassen kan reduseres. Jeg skal ikke forsvare at han har sagt opp uten å spørre om deg hva du mener, for det er dårlig gjort. Men alternativet hadde vel kanskje vært sykemelding, og da hadde felleskapet måtte ta regningen for hans mistrivsel. Kanskje mannen din bør tenke litt over hva slags arbeid han egentlig passer til.

Skjønner ikke helt hvorfor dere har fått fem barn sammen heller om han er et sånt ødeland med penger/jobb/innsats hjemme som du sier, fem barn er faktisk for de svært ressurssterke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg forstår at du er fortvilet HI.

Men du virker heller ikke særlig løsningsorientert og noe sier meg at dere egentlig har større problemer enn at mannen er uten jobb.

Det materielle ordner seg alltids, avdragsfrihet på lån, bruk bilen et par år til, konfirmasjon på budsjett og barnet med dyr hobby må bare bidra selv også.

Hvorfor er det kun du som skal gjøre ting hjemme da, er mannen ute av stand til å lage mat, følge opp unger osv? Kan ikke denne perioden brukes til at han får stålkontroll på hjemmebane, så du slipper å gjøre noe særlig der?

Om han er hjemme fremover så kan dere kanskje slippe utgifter til SFO eller barnehageplassen kan reduseres. Jeg skal ikke forsvare at han har sagt opp uten å spørre om deg hva du mener, for det er dårlig gjort. Men alternativet hadde vel kanskje vært sykemelding, og da hadde felleskapet måtte ta regningen for hans mistrivsel. Kanskje mannen din bør tenke litt over hva slags arbeid han egentlig passer til.

Skjønner ikke helt hvorfor dere har fått fem barn sammen heller om han er et sånt ødeland med penger/jobb/innsats hjemme som du sier, fem barn er faktisk for de svært ressurssterke.

 

Syns ikke at det kan forsvares at han har sagt opp jobben i det hele tatt, fellesskapets penger eller ikke. Det hadde vært noe annet om det var snakk om en singel tyveåring som bor hjemme hos mor. 

Men her er det snakk om en familiefar med 5 barn og en trøblete jobbhistorikk. Om så sykemelding var siste utvei, hadde det vært det ansvarlige. Ikke å si opp uten å konferere med partner som blir skadelidende. 😠

Men vet ikke om jeg tror helt på historia. Det er for mye som skurrer. Det overdrevne fokuset på ny garderobe, frisør og hudpleie fex. Men man blir kanskje irrasjonell i en slik situasjon, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hjertefru skrev:

Syns ikke at det kan forsvares at han har sagt opp jobben i det hele tatt, fellesskapets penger eller ikke. Det hadde vært noe annet om det var snakk om en singel tyveåring som bor hjemme hos mor. 

Men her er det snakk om en familiefar med 5 barn og en trøblete jobbhistorikk. Om så sykemelding var siste utvei, hadde det vært det ansvarlige. Ikke å si opp uten å konferere med partner som blir skadelidende. 😠

Men vet ikke om jeg tror helt på historia. Det er for mye som skurrer. Det overdrevne fokuset på ny garderobe, frisør og hudpleie fex. Men man blir kanskje irrasjonell i en slik situasjon, ikke vet jeg.

I tillegg til at det er omtrent null interesse for å ta til seg gode tips og ideer og svare på spørsmål hun får. Hi i denne tråden minner meg endel om hi i en annen tråd her om dagen. Spør om råd, men er like lite interessert i svarene hun får

Anonymkode: 324d0...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han to ganger sier opp jobben uten noen ny å gå til på grunn av problemer med arbeidsplassen sin tror jeg han har et problem. 

Anonymkode: c5aff...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg som tjener mest og har gjort det hele tiden. Å redusere forbruket på nåværende tidspunkt vil si å kutte i matbudsjettet og at jeg driter totalt i utseendet (altså kutter ut alt som har med det å gjøre - frisør, fuktighetskrem, sminke og shampo/såpe fra annet enn first price). Det vil også bety at jeg må kutte enda en time til av søvnen for å kunne lage mer mat fra bunn, som da er billigere enn halvfabrikata. På den måten vil det si at jeg aldri får tid til å hente meg inn, se en halvtime på TV, lese en bok. Jeg har tenkt at jeg nå må skrive detaljert timeplan for hver dag for å rekke alt samtidig som jeg rekker å ivareta barna. For et helvete det kommer til å bli.

Anonymkode: 4799c...4ef

Hvorfor skal du gjøre alt dette, mannen din kan vel ta det i.o.m at han skal være hjemmeværende husfar inntil han får seg en jobb. Hadde ikke funnet meg i en sånn behandling fra en mann, nesten utkastelsesgrunn her. At det skjer en gang at han slutter pga uoverstemmelser er greit, men to ganger på rappen... Kan høres ut som om du må påkoste han noen psykologtimer for han kan ikke være helt stabil. 

Anonymkode: 4af25...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett fra levra her. Han er en slabbedask og unnasluntrer. En voksen mann med forsørgerbyrde sier ikke opp jobben sin pga grums på jobben. Han burde vite det er enklere å få jobb når han har jobb, enn som arbeidsledig. Han flytter problemet over på deg, siden han tydeligvis vet du har ansvarsfølelsen han mangler. Han havner i jobbkonflikter og i konflikter med kona. Han virker konfliktsøkende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette lukter troll... 

Anonymkode: 5b526...e7d

Ja, tenkte det samme for flere innlegg siden... 

Anonymkode: 4af25...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis mannen din har vært til legen med dette og det er så ille at han ble syk av å jobbe, kan han få legeattest og dermed slippe kareantenetiden. Man må ikke ha ny bil eller ny garderobe.....med mindre det er hullete klær og bilen står!

Anonymkode: 2588d...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg som tjener mest og har gjort det hele tiden. Å redusere forbruket på nåværende tidspunkt vil si å kutte i matbudsjettet og at jeg driter totalt i utseendet (altså kutter ut alt som har med det å gjøre - frisør, fuktighetskrem, sminke og shampo/såpe fra annet enn first price). Det vil også bety at jeg må kutte enda en time til av søvnen for å kunne lage mer mat fra bunn, som da er billigere enn halvfabrikata. På den måten vil det si at jeg aldri får tid til å hente meg inn, se en halvtime på TV, lese en bok. Jeg har tenkt at jeg nå må skrive detaljert timeplan for hver dag for å rekke alt samtidig som jeg rekker å ivareta barna. For et helvete det kommer til å bli.

Anonymkode: 4799c...4ef

Hvorfor kan ikke han gjøre mesteparten av dette? 

Anonymkode: 3ab05...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke han gjøre mesteparten av dette? 

Anonymkode: 3ab05...f9f

Fordi kona er en klassisk kontrollfrik som tror mannen er husholdningsmessig evneveik.

Anonymkode: 50e63...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

På de 3 månedene må fortsatt huslån, barnehage, billån, strøm, mat, nye sko til to av barna, internett, mobil, forsikring, renovasjon, SFO, TV-lisens og lignende betales. Vår økonomi er basert på to inntekter. Uansett hvor mye man sparer, kan man ikke kutte ut halvparten av utgiftene på et øyeblikk. Derfor kan det bli nødvendig å selge noe før man har tilpasset økonomien til den nye inntekten.

Anonymkode: 4799c...4ef

Så selg tv-en og slipp samtidig unna lisens. Si opp SFO: mannen blir jo hjemmeværende og kan ha barna etter skoletid. Be om henstand på huslån, strøm osv. Gjennomgå forsikringsavtalen og finn en billigere en; dropp unødige forsikringer. Se etter sko på loppis. 

Anonymkode: 50e63...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi kona er en klassisk kontrollfrik som tror mannen er husholdningsmessig evneveik.

Anonymkode: 50e63...fa0

Alternativt fordi tidligere erfaring har vist at han ganske enkelt driter i å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så selg tv-en og slipp samtidig unna lisens. Si opp SFO: mannen blir jo hjemmeværende og kan ha barna etter skoletid. Be om henstand på huslån, strøm osv. Gjennomgå forsikringsavtalen og finn en billigere en; dropp unødige forsikringer. Se etter sko på loppis. 

Anonymkode: 50e63...fa0

Det er oppsigelsetid på å si opp SFO, pluss at de må jo ha der om/når mannen får jobb, hi har byttet forsikringselskap, de har en låneavtale som ikke gir avdragsfritak og strøm må man jo uansett betale. 

Det er virkelig ikke enkelt å halvere utgiftene fra en mnd til en annen. 

Hva er planen til mannen din, hi? Han må jo ha noen tanker om hvordan dette skal gå? 

Anonymkode: d2fb9...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes du virker svært lite emapatisk overfor mannen din, han gjorde helt riktig, man skal ikke jobbe på en en jobb man ikke trives på det ødelegger han.

du virker veldig egoistisk her

Anonymkode: 25bfa...dc1

Men da søker man andre jobber og er sikra inntekt før man sier opp jobben sin. Du virker veldig kort. 

Anonymkode: 08d33...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da må du regne med å betale bidrag for barna, mannen skal kjøpes ut av huset og eventuelt bilen. Eiendelene skal deles slik at du vil måtte kjøpe masse nytt både til deg og barna.

Anonymkode: 0a2ae...f13

Hvis barna bor hos henne og det er far som er samværsforelder er det far som skal betale bidrag.. "Bidraget" hun da vil betale er at hun har ungene i kosten fra før.

Anonymkode: 8fadc...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis barna bor hos henne og det er far som er samværsforelder er det far som skal betale bidrag.. "Bidraget" hun da vil betale er at hun har ungene i kosten fra før.

Anonymkode: 8fadc...c9d

Ja for du tror far ikke ønsker 50/50?

Anonymkode: 0a556...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis barna bor hos henne og det er far som er samværsforelder er det far som skal betale bidrag.. "Bidraget" hun da vil betale er at hun har ungene i kosten fra før.

Anonymkode: 8fadc...c9d

Det er ingen selvfølge at barna bør hos den som jobber mer enn 100% og ikke med den som er hjemme og kan ta seg av dem. Mor tjener uansett best her. Ved 50/50 vil det da selvfølgelig være hun som betaler bidrag.

Anonymkode: 0a2ae...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Superdolly skrev:

Alternativt fordi tidligere erfaring har vist at han ganske enkelt driter i å gjøre noe.

Nei, det sa hun ikke. Men han dreit visst i å lage all mat fra bunnen. 

Det er faktisk en stor forskjell.

Anonymkode: 50e63...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er oppsigelsetid på å si opp SFO, pluss at de må jo ha der om/når mannen får jobb, hi har byttet forsikringselskap, de har en låneavtale som ikke gir avdragsfritak og strøm må man jo uansett betale. 

Det er virkelig ikke enkelt å halvere utgiftene fra en mnd til en annen. 

Hva er planen til mannen din, hi? Han må jo ha noen tanker om hvordan dette skal gå? 

Anonymkode: d2fb9...818

Han får vel neppe en jobb som gir ansettelse på dagen. De kan søke SFO-plass igjen seinere.

Anonymkode: 50e63...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...