Gå til innhold

Mannen har sagt opp jobben... hva nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har ikke ønsket å snakke om det eller foreslått noen løsninger. Men jeg har tenkt å sette meg ned med ham ikveld og tvinge ham til å snakke.

Anonymkode: 4799c...4ef

Du må bli litt tøffere, enig med de som nevner at det er noe martyr over deg. Snakk med han og ikke snakk så mye om alt du må ofre, for det skal du ikke og det bryr han seg ikke om uansett tydeligvis. Nå er det hans tur og han skal ha ny jobb asap, noe annet er ikke et alternativ. Han skal slutte å bruke penger på seg selv, han skal begynne å bidra i huset osv, alt når han er arbeidsledig, men også når han eventuelt får seg ny jobb.

Anonymkode: 23c5e...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg som tjener mest og har gjort det hele tiden. Å redusere forbruket på nåværende tidspunkt vil si å kutte i matbudsjettet og at jeg driter totalt i utseendet (altså kutter ut alt som har med det å gjøre - frisør, fuktighetskrem, sminke og shampo/såpe fra annet enn first price). Det vil også bety at jeg må kutte enda en time til av søvnen for å kunne lage mer mat fra bunn, som da er billigere enn halvfabrikata. På den måten vil det si at jeg aldri får tid til å hente meg inn, se en halvtime på TV, lese en bok. Jeg har tenkt at jeg nå må skrive detaljert timeplan for hver dag for å rekke alt samtidig som jeg rekker å ivareta barna. For et helvete det kommer til å bli.

Anonymkode: 4799c...4ef

Men hvis han ikke er i jobb så må da han kunne stå for matlagingen, husarbeidet og mer av ansvaret for barna? Hvorfor skulle du måtte stå opp tidligere for å lage maten også? 

Anonymkode: 4c7e1...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du må bli litt tøffere, enig med de som nevner at det er noe martyr over deg. Snakk med han og ikke snakk så mye om alt du må ofre, for det skal du ikke og det bryr han seg ikke om uansett tydeligvis. Nå er det hans tur og han skal ha ny jobb asap, noe annet er ikke et alternativ. Han skal slutte å bruke penger på seg selv, han skal begynne å bidra i huset osv, alt når han er arbeidsledig, men også når han eventuelt får seg ny jobb.

Anonymkode: 23c5e...4f8

Og han kan ikke gå å vente på en drømmejobb, men søke på alt som er ledig og ta det han får. Melde seg som vikar rundt forbi

Anonymkode: 324d0...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke å bruke så mange spørsmålstegn og være så sint. Jeg bare skjønte ikke hvor du tok den nye TV'en fra. Det jeg snakket om var å kjøpe basisklær til meg selv, skifte ut vinduer som gjør at det er trekk, huset blir kaldt og vi får store strømutgifter på vinteren, og skifte ut gammel bil som må på verksted annenhver måned. Vi storhandler allerede, men det å lage mat på forhånd må nesten mannen gjøre nå. Hvis jeg skal jobbe i over 100 % stilling, så kan jeg ikke tilbringe hele helga med å stå ved ovnen. Da vil jeg ikke vare lenger.

Når det gjelder banken så har jeg mulighet til å ikke betale avdrag en periode, men da går renta opp. Mitt gunstige tilbud om huslån hadde klausul om at jeg ikke har avdragsfri periode, ellers dobles renta. Og det er ikke så veldig smart i langsiktig perspektiv. Jeg har for øvrig allerede byttet forsikringsselskap til et billigere et og sagt opp treningssenter. Neste blir nok å selge verdifulle ting som gullsmykker og bunad, det burde holde til å dekke hans del i en tid.

Anonymkode: 4799c...4ef

Men vet du hva da bytter du bank! Jeg vet ikke hvor mye du betaler i lån men vi har en rente på 2.4 %. Vanligvbank ingen klausul. Ikke vær så tafatt nå! Jeg har tre barn jobber 100%skift og greier meg helt fint med hjemmelaget mat. Hvorfor kan ikke barna hjelpe deg på kjøkkenet og gjøre det til en koselig familie aktivivitet. 

Anonymkode: 0a556...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke å bruke så mange spørsmålstegn og være så sint. Jeg bare skjønte ikke hvor du tok den nye TV'en fra. 

 

Anonymkode: 4799c...4ef

Tv-en var et EKSEMPEL for å ILLUSTRERE, for at du kunne prøve å AVSTRAHERE og sette deg i motsatt situasjon. Det skjønte selv jeg.

Anonymkode: 50e63...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tv-en var et EKSEMPEL for å ILLUSTRERE, for at du kunne prøve å AVSTRAHERE og sette deg i motsatt situasjon. Det skjønte selv jeg.

Anonymkode: 50e63...fa0

🤣🤣🤣🤣takk! Trodde det plutselig var jeg som er blitt helt tullete her.

Anonymkode: 0a556...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er snakk om tre måneder før han får arbeidsledighets penger. Tre måneder er ikke lenge. Du beskymrer deg allerede for vinduer som må skiftes før vinteren, en bil som må skiftes ut neste år på grunn av kilometeravstand (har ikke hørt at en bil må skiftes ut på grunn av det før). Om tre måneder er vi på 12 september om jeg har regnet rett.

Dere kan klare det, du finner bare på unnsyldninger for at dere ikke kan. Jeg har vært i din situasjon, eller mi mor har vært. Min far døde da jeg var liten, vi mistet hans inntekt. Mi mor brukte heldigvis arven på å nedbetale huslånet så hun eide huset. Vi måtte bare stramme inn. Jeg arvet tøy fra mine kule kusiner, mamma sydde om tøy. Vi spiste godt, men billig mat. Vi fikk fisk fra en nabo, elgkjøtt fra en annen, mi mor betalte tilbake ved å være barnevakt. Frisørbesøk var uaktuelt, en tante klippet oss. Oppvarming? Vi fikk ved fra en onkel på betingelsen at vi stablet det selv. Mamma bakte brød, vi hadde bær i hagen, så syltetøy. Det var tøft i noen år, noen år. Og du klager på 3 måneder...

Anonymkode: 8e680...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes du virker svært lite emapatisk overfor mannen din, han gjorde helt riktig, man skal ikke jobbe på en en jobb man ikke trives på det ødelegger han.

du virker veldig egoistisk her

Anonymkode: 25bfa...dc1

Skal empati kun gå en veg? All den tiden jeg dro familien så å si alene er det ingen, inkludert min mann, som syntes synd på meg. Hvorfor er jeg egoistisk bare fordi jeg ikke ønsker å stå for alt det økonomiske og praktiske ansvaret alene?

Anonymkode: 4799c...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har foretatt et valg som går ut over alle i familien uten å snakke med deg. Det er dårlig gjort overfor både deg og barna. 

Er han bare veldig uheldig med arbeidsgiver, eller har han lett for å fyre seg opp og ta avgjørelser uten å tenke seg om? Hvis han virkelig har slitt lenge og hatt det fælt på jobben, kan man jo forstå at det til slutt blir uutholdelig å være på jobb. Og da har han det sikkert ganske tøft nå. Men hvis dette bare er en løsning à la 'nei, nå gidder jeg ikke mer, jeg stikker av', så ville jeg ha vært svært betenkt. Og sint! 

Det er han som må løse dette. Han kan ikke forvente at du jobber dobbelt og datteren deres skaffer seg jobb på grunn av ham. 

Hvis han selv ikke er innstilt på å finne seg noe å gjøre så raskt som mulig, så synes jeg du skal synliggjøre hva det innebærer for dere, særlig de konsekvensene det får for datteren deres, og for deg.

Prøv å behandle ham som en ansvarlig voksen. Med det mener jeg at du må gjøre det klart at det forventes at han kommer på banen og tar initiativ selv, bidrar hjemme og aktivt finner en løsning, ikke at du styrer skuta og gjør alt i tillegg til å jobbe ekstra. 

Det kommer ikke til å tjene forholdet deres hvis det bare er deg som tar ansvar og gir ham lommepenger til snus, for å sette det litt på spissen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er snakk om tre måneder før han får arbeidsledighets penger. Tre måneder er ikke lenge. Du beskymrer deg allerede for vinduer som må skiftes før vinteren, en bil som må skiftes ut neste år på grunn av kilometeravstand (har ikke hørt at en bil må skiftes ut på grunn av det før). Om tre måneder er vi på 12 september om jeg har regnet rett.

Dere kan klare det, du finner bare på unnsyldninger for at dere ikke kan. Jeg har vært i din situasjon, eller mi mor har vært. Min far døde da jeg var liten, vi mistet hans inntekt. Mi mor brukte heldigvis arven på å nedbetale huslånet så hun eide huset. Vi måtte bare stramme inn. Jeg arvet tøy fra mine kule kusiner, mamma sydde om tøy. Vi spiste godt, men billig mat. Vi fikk fisk fra en nabo, elgkjøtt fra en annen, mi mor betalte tilbake ved å være barnevakt. Frisørbesøk var uaktuelt, en tante klippet oss. Oppvarming? Vi fikk ved fra en onkel på betingelsen at vi stablet det selv. Mamma bakte brød, vi hadde bær i hagen, så syltetøy. Det var tøft i noen år, noen år. Og du klager på 3 måneder...

Anonymkode: 8e680...1be

Det finnes alltid folk som har det verre. Men din far faktisk døde. Det er noe annet enn at man er levende og frisk, men bidrar ikke økonomisk til familien. Du ramser også opp alle ting dere fikk. Vi får ingenting, men må betale for alt. Dere hadde ikke huslån, fikk gratis mat og ved.

Anonymkode: 4799c...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skal empati kun gå en veg? All den tiden jeg dro familien så å si alene er det ingen, inkludert min mann, som syntes synd på meg. Hvorfor er jeg egoistisk bare fordi jeg ikke ønsker å stå for alt det økonomiske og praktiske ansvaret alene?

Anonymkode: 4799c...4ef

Praktiske ansvaret?????? Du står da ikke med det praktiske ansvaret alene! I tillegg så er det snakk om MAX 3 måneder!

Anonymkode: 0a556...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er snakk om tre måneder før han får arbeidsledighets penger. Tre måneder er ikke lenge. Du beskymrer deg allerede for vinduer som må skiftes før vinteren, en bil som må skiftes ut neste år på grunn av kilometeravstand (har ikke hørt at en bil må skiftes ut på grunn av det før). Om tre måneder er vi på 12 september om jeg har regnet rett.

Dere kan klare det, du finner bare på unnsyldninger for at dere ikke kan. Jeg har vært i din situasjon, eller mi mor har vært. Min far døde da jeg var liten, vi mistet hans inntekt. Mi mor brukte heldigvis arven på å nedbetale huslånet så hun eide huset. Vi måtte bare stramme inn. Jeg arvet tøy fra mine kule kusiner, mamma sydde om tøy. Vi spiste godt, men billig mat. Vi fikk fisk fra en nabo, elgkjøtt fra en annen, mi mor betalte tilbake ved å være barnevakt. Frisørbesøk var uaktuelt, en tante klippet oss. Oppvarming? Vi fikk ved fra en onkel på betingelsen at vi stablet det selv. Mamma bakte brød, vi hadde bær i hagen, så syltetøy. Det var tøft i noen år, noen år. Og du klager på 3 måneder...

Anonymkode: 8e680...1be

 

Anonymkode: 3caee...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Praktiske ansvaret?????? Du står da ikke med det praktiske ansvaret alene! I tillegg så er det snakk om MAX 3 måneder!

Anonymkode: 0a556...1d2

Det er ikke nødvendig å være sint og bruke 10 spørsmålstegn, det holder med 1. Hvordan vet du at jeg ikke står alene med det praktiske ansvaret? Les gjerne flere av mine innlegg i tråden. Men det ser ut som du er mest opptatt av å bevise overfor meg at jeg sutrer, så det hjelper sikkert ikke å lese.

Anonymkode: 4799c...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er snakk om tre måneder før han får arbeidsledighets penger. Tre måneder er ikke lenge. Du beskymrer deg allerede for vinduer som må skiftes før vinteren, en bil som må skiftes ut neste år på grunn av kilometeravstand (har ikke hørt at en bil må skiftes ut på grunn av det før). Om tre måneder er vi på 12 september om jeg har regnet rett.

Dere kan klare det, du finner bare på unnsyldninger for at dere ikke kan. Jeg har vært i din situasjon, eller mi mor har vært. Min far døde da jeg var liten, vi mistet hans inntekt. Mi mor brukte heldigvis arven på å nedbetale huslånet så hun eide huset. Vi måtte bare stramme inn. Jeg arvet tøy fra mine kule kusiner, mamma sydde om tøy. Vi spiste godt, men billig mat. Vi fikk fisk fra en nabo, elgkjøtt fra en annen, mi mor betalte tilbake ved å være barnevakt. Frisørbesøk var uaktuelt, en tante klippet oss. Oppvarming? Vi fikk ved fra en onkel på betingelsen at vi stablet det selv. Mamma bakte brød, vi hadde bær i hagen, så syltetøy. Det var tøft i noen år, noen år. Og du klager på 3 måneder...

Anonymkode: 8e680...1be

Det er ikke alle som har noen de bare kan få ting av. 

Jeg forstår at budskapet ditt er «gjør det beste utav det», men allikevel reagerer jeg.

At man må stable ved når den kommer, det må man gjøre selv om man betaler for den.

Elgkjøtt er heller ikke gratis: slakter må betales(dårlig oppdelt steik er ikke noe særlig), og man må betale elglaget.

Anonymkode: 3caee...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kun sett at man kan få ektefellebidrag etter samlivsbrudd... hvis den ene parten som skal betale det godkjenner det. Eneste jeg fant om forsørgingsplikt  gjaldt egne barn og at begge foreldre der har en plikt til å forsørge barna etter evne. Fant heller ingenting i ekteskapsloven som sier at man har plikt til forsørge den andre... men at man har plikt til å forsørge felles husholdning og barn.?

Så jeg kan eksempelvis bare nekte å gjøre noe grunnet latskap også plikter gubben å økonomisk forsørge meg?? Skaffe meg mat, klær, osv og jeg må ikke løfte en finger? Selv når vi ikke har barn?! Hmmm dårlig deal...

Anonymkode: 8fadc...c9d

Dersom jeg sier opp jobben og mannen min sier at jeg må fortsetteå betale 50% av huslån, mat, klær og alt annet, hva gjør jeg da uten inntekt? Da er vel løsningen jobb eller sosialstønad. På NAV vil de da be om kontoutskrift, inntekt og utgifter for deg OG mannen. 

Anonymkode: 4badd...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Praktiske ansvaret?????? Du står da ikke med det praktiske ansvaret alene! I tillegg så er det snakk om MAX 3 måneder!

Anonymkode: 0a556...1d2

Hun stod med det praktiske ansvaret sist, så ikke så rart at hun tror det blir likedan denne gangen. Og hvordan vet du at han får jobb etter 3 mnd? De pengene han får etter 12 uker, er ikke like mye som det han fikk i lønn.

Anonymkode: 3caee...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gjøre det klinkende klart for mannen din at det er helt uaktuelt med reprise fra forrige gang han sa opp jobben sin. 

Du må rett og slett forklare for han at om hverdagen deres skal fungere så må han ta seg av hus og unger og alt det innebærer. Om han ikke gidder dette, hadde jeg bett han pakke sakene sine og sagt at han fikk finne seg et nytt sted å bo frem til han kom på bedre tanker og funnet seg en ny jobb. 

Det er ikke ok at han bare sier opp jobben sin, setter seg i sofaen og lar deg stå i med alt fra hus, matlaging, unger, økonomi og jobb. 

Men det er jo klart at om du finner deg i det så kommer han selvsagt til å utnytte deg, uten å gjøre en dritt for å lette din hverdag. Stå på krava og stram denne tafatte mannen opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen din setter dere i denne situasjonen, og han oppriktig mener at du skal jobbe livet av deg, og lage mat, kjøre barn, gjøre husarbeid, og han skal ikke ofre snus eller noe. Så hadde jeg faktisk gått fra han. 

Du kan da ikke finne deg i å bli behandlet sånn. Jeg hadde ikke gitt han en krone, de 12 ukene han går uten penger, og han får lage middag, kjøre barn, gjøre husarbeid, og søke alt av jobber. 

Anonymkode: d8ede...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nå prøver jeg det på en annen måte. Har gutt deg mange tips til hva man kan gjøre for å få det bedre. Inkludert bake dag med barna. Forstår ikke hvorfor du ikke holder lenge om du skal gjøre det..

Så nå kommer det store spørsmålet det er nei nei og nei hele tiden. Hva er det DU VILL gjøre? Hvilken valg har DU? Sett det litt i perspektiv.

Anonymkode: 0a556...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det finnes alltid folk som har det verre. Men din far faktisk døde. Det er noe annet enn at man er levende og frisk, men bidrar ikke økonomisk til familien. Du ramser også opp alle ting dere fikk. Vi får ingenting, men må betale for alt. Dere hadde ikke huslån, fikk gratis mat og ved.

Anonymkode: 4799c...4ef

Selvssgt er jeg glad over hva vi fikk. Jeg er så evig  takknemlig over at nabolaget støttet opp om vår lille familie. 

Men noen av rådene mine står fremdeles. Og husk, det er bare 3 måneder.  Han kan også ta ut feriepenger for neste år.

Du ønsker å fornye hele din garderobe på grunn av at du har gått ned i vekt. Greit nok. Jeg er den som ikke kaster klær.. mine venniner og meg har en bytte-tøy-dag av og til. Arrangere noe slikt? Shampo fra First Price eller andre billige merker er ikke så ille. Kremer? Har ingen. Trenger det ikke. Vann fungerer greit. 

 

 

Anonymkode: 8e680...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke orket å lese alle svarene, men fikk med meg biten om at han hadde sagt opp jobben uten å konferere med deg. For det første er det rart å si opp jobben uten å ha en ny på handa, da pleier vel de første å ordne seg permisjon /ferie/sykmelding slik at de får samlet seg litt. For det andre er det kjempedårlig gjort å ta en så viktig avgjørelse uten å konferere med kona når man har familie og ikke minst barn. 

Hadde vurdert hele fyren og forholdet. 

Du har uansett ikke ansvar for at han får dekt sitt øl- og snusbehov. Dette burde han ha tenkt på før. Høres ikke ut som konsekvenstenkning er mannens sterkeste side, for å si det pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill time hos familievernkontoret, noen må fortelle han at han må ta ansvar for dette selv.

Aldri verden om jeg hadde solgt bunaden min pga en mann som sier opp jobben også stikker hodet i sanden og regner med at jeg skal ordne opp altså. Da hadde jeg heller bedt han gå så jeg fikk støtte som enslig forsørger, ærlig talt.

Anonymkode: 4b819...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bestill time hos familievernkontoret, noen må fortelle han at han må ta ansvar for dette selv.

Aldri verden om jeg hadde solgt bunaden min pga en mann som sier opp jobben også stikker hodet i sanden og regner med at jeg skal ordne opp altså. Da hadde jeg heller bedt han gå så jeg fikk støtte som enslig forsørger, ærlig talt.

Anonymkode: 4b819...64f

Hun krisemaksimerer. Det er snakk om tre måneder. Hun behøver ikke å selge gullsmykker eller bunad på grunn av dette. Det er mange, mange steg før det!

Anonymkode: 8e680...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop og hennes valg er bli eller skille seg. Men hun for definitivt ikke bedre råd av å skille seg. 

Anonymkode: 0a556...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun krisemaksimerer. Det er snakk om tre måneder. Hun behøver ikke å selge gullsmykker eller bunad på grunn av dette. Det er mange, mange steg før det!

Anonymkode: 8e680...1be

På de 3 månedene må fortsatt huslån, barnehage, billån, strøm, mat, nye sko til to av barna, internett, mobil, forsikring, renovasjon, SFO, TV-lisens og lignende betales. Vår økonomi er basert på to inntekter. Uansett hvor mye man sparer, kan man ikke kutte ut halvparten av utgiftene på et øyeblikk. Derfor kan det bli nødvendig å selge noe før man har tilpasset økonomien til den nye inntekten.

Anonymkode: 4799c...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...