Gå til innhold

Selvsagt. Hvor vanlig er det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg straffer meg selv hver dag- hele tiden. Min indre stemme sier hele tiden: du er ikke god nok, du burde klart det bedre, du er ikke like god som de andre, du er tykk,  du er stygg, du er rar. Hvor vanlig er det? Jeg er 37 år og har drevet med dette så lenge jeg kan huske...

Anonymkode: 624b0...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har jeg aldri tenkt. 

Tenker av og til «obs... det var kanskje ikke så lurt» ol men aldri sånne stygge tanker som du har. 

Anonymkode: d6d68...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tenker jeg aldri. Jeg er motsatt. Sier stadig til meg selv ting som: det der klarte jeg bra, den kjolen kledde jeg godt, jeg er jammen dyktig/flink osv. 

Jeg er ikke høy på meg selv altså! Jeg er minst like positiv til mine medmennesker!

Anonymkode: fa34d...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme. Det verste er at jeg egentlig vet at jeg er flink (har doktorgrad på området mitt), og også pen, men jeg klarer ikke å føle meg trygg på det. Tviler mye på meg selv og egen kompetanse. 

Anonymkode: 7db87...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør det. Hele tiden! 

Har kommet frem til at det nok er pga mamma rakket ned på meg hele oppveksten min, jeg var aldri god nok. (Hun gjør det enda faktisk) . Vennene mine var ikke gode nok, klærne mine var ikke bra nok, jeg gjorde det ikke godt nok i idretten jeg holdt på med, skolen, jeg var ikke like pen som de andre osv osv Uansett hva, så fant hun noe negativt å si om det. I motsetning til broren min - han gjorde alt rett. Alt han tok i ville hun nok forgylt i gull om hun kunne. For ikke å snakke om de fantastiske vennene da! (Både bror og venner endte opp som narkomane,  men det nekter hun fortsatt å innse. I hennes verden er de gulle go ) 

Så, jeg har nok bare videreført hennes nedrakking.  Har prøvd å snu det flere ganger, men klarer det ikke.

Anonymkode: 7753f...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tenker jeg aldri. Heller motsatt. 

Jeg er slank, pen og smart. Er ikke perfekt, men ikke langt unna😅 Er dyktig i jobben min og godt likt av folk sånn generelt. Til tross for at jeg av og til må ta noen upopulære avgjørelser på jobb. Utstråler selvtillit, har jeg fått høre. Opplever relativt ofte interesse fra menn, også de som vet at jeg er i et forhold. 

Jeg er generelt positivt innstilt til meg selv, og andre. 

Anonymkode: b384f...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør det. Hele tiden! 

Har kommet frem til at det nok er pga mamma rakket ned på meg hele oppveksten min, jeg var aldri god nok. (Hun gjør det enda faktisk) . Vennene mine var ikke gode nok, klærne mine var ikke bra nok, jeg gjorde det ikke godt nok i idretten jeg holdt på med, skolen, jeg var ikke like pen som de andre osv osv Uansett hva, så fant hun noe negativt å si om det. I motsetning til broren min - han gjorde alt rett. Alt han tok i ville hun nok forgylt i gull om hun kunne. For ikke å snakke om de fantastiske vennene da! (Både bror og venner endte opp som narkomane,  men det nekter hun fortsatt å innse. I hennes verden er de gulle go ) 

Så, jeg har nok bare videreført hennes nedrakking.  Har prøvd å snu det flere ganger, men klarer det ikke.

Anonymkode: 7753f...0cc

Kjenner meg sååå godt igjen ❤😑 Fint at du prøver å snu det. Jeg har endelig klart det. Men gamle og dumme  tanker dukker stadig opp. 

Du kan jo begynne med å si høyt/ skrive ned 3 ting som du syns er bra med deg, hver dag?

Når du ser deg i speilet, kan du øve deg på å si :" hey, i dag ser jeg faktisk bra ut!" 

Når du venner deg til å si pene ting om deg selv, så blir du tryggere og gladere. 

Jeg har en gammel grandtante, hun har skrevet på speilet sitt:" Du er pen!"

Anonymkode: c48b7...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette må man jo jobbe med!
Negativt tankemønster kan endres, men det krever sin kvinne og sin innsats.

Tenk pene tanker om deg selv, let etter det som er bra. Legg inn ti minutter om morgenen der du aktivt leter etter ting som du gjør bra, har gjort bra tidligere, tenker at du skal få til skikkelig bra, pene ting ved eget ytre, ting du er flink til etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gale damen skrev:

Men dette må man jo jobbe med!
Negativt tankemønster kan endres, men det krever sin kvinne og sin innsats.

Tenk pene tanker om deg selv, let etter det som er bra. Legg inn ti minutter om morgenen der du aktivt leter etter ting som du gjør bra, har gjort bra tidligere, tenker at du skal få til skikkelig bra, pene ting ved eget ytre, ting du er flink til etc.

 

For enkelte av oss er det nesten umulig. Vi som er blitt rakket ned på hele livet - av foreldre, skolekamerater, lærere, ektefeller, bekjente. Det er vanskelig å fortelle seg selv at man er god nok, når absolutt alle andre sier det motsatte.

Anonymkode: 5e78a...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For enkelte av oss er det nesten umulig. Vi som er blitt rakket ned på hele livet - av foreldre, skolekamerater, lærere, ektefeller, bekjente. Det er vanskelig å fortelle seg selv at man er god nok, når absolutt alle andre sier det motsatte.

Anonymkode: 5e78a...bc6

Ja, jeg forstår det. Men det er likevel der man må begynne. 

Ingen kommer til å begynne å si oppmuntrende og pene ting til deg på daglig basis, så det må man gjøre selv. 
Begynn i det små. "Denne blåfargen er skikkelig fin til meg", "håret mitt har fin farge", "damen i butikken smilte til meg", "brødet jeg bakte ble skikkelig godt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker sånne tanker selv...  Enda mine foreldre alltid har vært støttende, gitt skryt og vist kjærlighet. Har aldri blitt mobbet, men dette er nok fordi jeg alltid var først ute med å mobbe meg selv med selvironi...

De rundt meg har alltid synes godt om meg, men klarer ikke forholde meg til det. Jeg føler meg som verdens største bedrager. Får jeg skryt på jobb, føler jeg nærmest at jeg har stjålet rosen fra noen andre... At det ikke er jeg som fortjener det.

Alltid vært slik... Jeg er min egen verste fiende.. Så vet at det kun er meg som kan snu den tankegangen :)

Jeg øver meg for eksempel på å ta i mot ros,tenke positive tanker om meg selv.

Anonymkode: 3c979...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...