Gå til innhold

Bleieslutt - hva er vanlig (alder)?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 3 år og 3 måneder som enda ikke har sluttet med bleia. Han viser interesse for do og tisser på do nesten hver gang jeg setter ham der, han har også begynt å be om å få tisse. Halvparten av morgenene er han helt tørr i bleia når han står opp. Likevel så går det rett i buksa hvis jeg lar ham gå uten bleie. Er han litt sen med bleieslutt? Og hva kan jeg eventuelt gjøre for å oppmuntre ham til å slutte med bleie?

Anonymkode: c22c3...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

barn er forskjellig, mine var det stor forskjell på har 4. elsde var 20mnd, nest elsde var 2 år og 3 mnd,  nest yngste var nesten 4 og yngste var nesten 5. ikke stress for det hjelper ingenting, det har jeg erfart veldig. vi stresset nok veldig mye med yngste og derfor tok det så lang tid. ingen hadde uhell etter de sluttet helt

Anonymkode: bf0e8...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag syns jeg mange ikke er bleiefri før 3-4 års alderen. Alt for sent spør du meg, men i dag skal det ventes til barnet er «klar». Har aldri skjønt hva det innebærer jeg, for det virker som de skal klare å gå på dp selv før de slutter med bleie. 

Anonymkode: 9306c...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår sluttet med bleie på dagtid da hun var 2 år og 3 mnd . Natta sluttet hun med bleie da hun var 2 år og 7 mnd, men når jeg ser i ettertid har hun klar for bleieslutt på natt lenge før

Anonymkode: 11445...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 jenter. 

Eldste sluttet helt ved fylte 3 ,dag og natt. 

Mellomste var nesten 2 da hun sluttet,dag og natt. 

Minste er nå 2,5 PG vi holder på med bleieslutt nå i sommer. 

Det går veldig greit foreløpig, sier i fra fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 eldste sluttet mer eller mindre på dagen når de var 2 år og 5 måneder.

Minste er nå mer eller mindre tørr på dagen nå og han er 3 år og 3 måneder.
Her gikk også ting rett i buksen dersom vi tok på bukse uten bleie.
Når vi satte frem potte og lot han gå i bar stump, gikk ting i potten, han glemte seg rett og slett når han kjente han hadde noe på seg. Når han ble vant med at hjemme har han ikke på seg bleie begynte vi å introdusere truse igjen (NB: Den bør være et nummer for stor slik at barnet lett klarer å trekke den ned selv), hadde et par uhell det første dagene så har det gått bra

Anonymkode: 164e1...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår eldste sluttet rett før 4 år. Hadde da tisset på do lenge men slet veldig med forstoppelse så avføring ble et kjempeproblem. Når vi endelig etter over ett år fikk medisin som funka gikk det også som en drøm og han bestemte at nå var han ferdig med bleie (har ennå på natta, litt over 4 nå). Vi øvde med alarm på etter et visst tidsintervall (startet vel med 30 min, og økte når vi så det gikk bra) noen uker før han ble helt bevisst selv. Hatt ett uhell på 4 mnd nå. 

Vår minste er knappe to år og viser allerede tegn på å være klar. Barn er forskjellige. Med forstoppelsesproblemene til eldste hadde det ikke vært mulig å slutte helt før vi gjorde, men veldig glad det løste seg før han ble fire 😊

Anonymkode: 540b3...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han viser mange tegn på at han er klar. La han gå uren bleie. Dropp truse og ha på ha en en løs og ledig bukse i starten, da er det lettere å huske at han ikke har bleien. Så blir det en del uhell de første dagene, men så går det bedre!

Anonymkode: 4513a...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sluttt rett før han var 3, da var han tørr fra dag én på natt og dag. 

Min mellomste har vært treig. Vi har øvd på å gå på do innimellom i flere måneder, men gjorde en avtale med han at han skulle slutte når vi kom på ferie. Jeg vil si at jeg pressa gjennom bleieslutt nå i sommer, for når vi kom på ferie ville han ikke. Han er 3,5. Var ikke veldig motivert selv, men det hjalp litt at kompisene i bhg hadde slutta og at han skal over på stor avdeling. Sa bare at man kan ikke bruke bleie på stor avdeling, der må man bruke truse. Han var enig i det da. Har latt han løpe rundt i truse og bare skifta når han har tissa på seg. I starten ville han heller ikke ville ha på truse, men motiverte med godteri for å få han til å bruke det 🙈. Og så fikk han godteri etter hver gang han bæsja på do. Nå klarer han ikke å bæsje i bleia mer, og vil på do selv. Han prøver seg med å spørre etter godteri men da sier jeg bare at vi kan ikke spise godteri hver dag. Da får du karius og baktus i tanna og må til tannlegen å borre og få sprøyte i munnen. Så da var det greit å ikke få belønning mer. Men effektivt hjelpemiddel i starten til de blir vant til å bare bruke doen 😉

Jeg orker ikke de ekle bleiene et år til, så jobba hardt med denne bleieslutten og er glad for det nå! 

Anonymkode: 96d3e...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring tilsier at gjennomsnittlig alder er litt over 3år. (Jobb som pedagogisk leder gjennom 10) Men mange av disse barna hadde nok fint klart å slutte før dersom foreldre og barnehage hadde bestemt seg for p samarbeide om bleieslutt før. Istede venter mange på at ungene på mer eller mindre magisk vis skal slutte selv, og mange barn vegrer seg i tillegg for å slutte når de bikker 3år, da bleien er blitt en del av livet og er trygg og god.

mine har sluttet: nr 1-gutt 2,5år, nr 2 - gutt 2,2 år, nr 3 - jente 2,2år. Vi har rett og slett øvd fra litt over 1år og bare tatt av bleien for godt da vi har tengt at de er modne nok til å forstå konseptet. Det har vært mellom en og tre uker med mer uhell enn hell, før de plutselig har forstått hvordan ting fungerer og vært helt tørr. minstemann fikk nonstopp som ytre motivasjon hver gang hun traff potten og ikke gulvet.

Det høres ut som din gutt er veldig klar. Hadde fjernet bleien og blitt enig med barnet om premie for tissing og bæsjing. Ingen kjeft! Men ros og oppmuntring!

Anonymkode: 7a6e4...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...