Gå til innhold

Noen som har vert i Roma?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen dere vil abefalle?

alt av opplevelser til mat :)

skal med ei vennine i 4 dager :)

Anonymkode: 0c9b9...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og samboer var i Roma for en måned siden og ble helt betatt av byen! Masse å se på, men mye gåing. Anbefaler dere å ta guidede turer der det det går, f.eks Vatikanet og Colosseum. Da slipper dere å stå i kø og det er det verdt. Det koster litt mer, men er å anbefale. 

Maten er god, men ikke akkurat billig. Anbefaler dere å prøve drinken aperol spritz, det er Italia for meg! 

Kos dere masse!! 

Anonymkode: 736a2...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal du dit? Når det er som varmest stenger veldig store deler av byen, de lokale rømmer rett og slett enten opp i høyden eller ned til havet, det blir så sinnsykt varmt... Men forhåpentligvis skal dere dit til høsten når det blir litt kaldere igjen :)

Jeg har vært der et par ganger og det eneste man blir litt skuffet over er hvor møkkete det er, hvor bråkete det er (veldig mye biler og støy) og hvor lite shopping det er for oss som ikke er str 36 og vil inn i merkebutikkene. Ellers er det en fantastisk by. Arkitekturen, bygningene, torvene, det er helt hærlig. 

Når det gjelder mat bør dere følge de lokale fremfor turistene, de små trange gågatene f.eks fra Piazza Navona er en labyrint, men full av små fortausrestauranter.

Anonymkode: 5028c...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. vi drar om 1 uke, håper det ikke er for varmt da så alt er stengt,men er vel så varmt over hele europa nå så, er jo varmt her hjemme å

Anonymkode: 0c9b9...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar. vi drar om 1 uke, håper det ikke er for varmt da så alt er stengt,men er vel så varmt over hele europa nå så, er jo varmt her hjemme å

Anonymkode: 0c9b9...403

Kom hjem fra Italia i går, det er fra 29 til 34 grader hver dag. Kvelende.

Anonymkode: 8b676...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bestilte billetter inn i Vatikanet og Colosseum/forum romanum på romareiser.no (eller noe sånt) før vi reiste. Veldig greit å ha billettene klare å gå rett forbi en milelang kø i varmen ☺️

Anonymkode: 49b54...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen vert i Roma, men jeg har vært Roma. 

Bare gå rundt og se er mitt tips. Ta dere god tid, lei dere en guide til Colosseum og de kan også tipse om spisesteder feks. Roma er det stedet jeg kunne tenke meg å dra tilbake til, kos dere!

Anonymkode: 7a0a8...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig bare en ting jeg vil anbefale i Roma, spesielt i den varme årstiden, men også ellers:

Stå grytidlig opp, gå hjem for å hvile / sove litt midt på dagen når det er varmest og gå ut igjen på kvelden når det begynner å kjøle ned litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Elsker Roma!! 

Sett dere og nyt mylderet i Spansketrappen, gå derfra til Fontana de Trevi. Herfra videre til imponerende Pantheon, trange, sjarmerende gater og butikker på veien dit. Helt nydelig å sitte foran Pantheon og spise lunsj og drikke Prossecco! 

Få også med dere Colosseum, og rusle i Forum Romanum. Her gikk jeg uten guide, og bare nøt historiske omgivelser. Kjøp billetter samtidig til begge = rabatt. Start i parken og gå inn en av sideinngangene (ikke start ved Colosseum), så får du mindre kø. Eller forhåndskjøp billett på nettet. 

 

Anbefaler også en morgen joggetur til Vatikanet, eller gåtur hvis du ikke jogger. Her rekker du da å «ta inn» stedet og atmosfæren før det er sykt mye folk her. Det blir det nemlig utover dagen.. 

 

Anbefaler også en middag i Monti. Ta en taxi og be om å bli satt av ved fontenen. Nydelige restauranter og atmosfære der! 

 

Og lørdagskveld må dere ta i Trastevere! Finnes ikke koseligere sted, og garanterer dere en minnerik kveld i fantastiske omgivelser! 

 

Bra shopping i Via Del Corso, alle kjente butikker. 

 

God tur, gleder meg til vi skal tilbake til vakre Roma. 

Anonymkode: 17f7f...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelato ( is ) må du få med deg i massevis 😊 Ellers når det gjelder restauranter, så ikke fall for fristelsen til å gå inn på dem som er mest iøyefallende eller der hvor det gjerne står en kelner utenfor og inviterer deg inn. Finn heller dem som er litt bortgjemt inni en trang gate osv. Ofte der de har lagt sin sjel i maten. Tirmamisu eller panna cotta. Limoncello. Buon viaggio a bella Roma 😊

Anonymkode: e7c0c...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...