Gå til innhold

Ang å slutte med bleie og barnet holder seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på 4.5 år nekter å slutte med bleie. Han har i lang tid nå brukt truse og sitter på do men kun når vi ber han sitte på do og det kommer ingenting. Hverken tiss el bæsj. Når han får på seg bleie for å legge seg så tisser han ca med en gang, selv om han satt på do for 10 sek siden. Og bæsjer på morgenen i bleia i senga når han våkner. I dag har han så langt holdt seg i 10 timer!

Jeg gidder ikke legge ut om alt men han har mye angst, og dette med å slutte med bleie plager han. PPT og BUP er i bildet så det jobbes med angsten.

Men jeg tenker at det kan da umulig være bra for urinblæra å holde seg sånn? Og vi kan jo ikke tvinge han til å tisse. Nekter vi han bleie på natta så slår han seg vrang. Skal vi nekte han bleie på natta? Jeg er litt skeptisk pga det pga angsten men han MÅ jo slutte med bleie!

Anonymkode: bac54...959

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er 4.5 år og har angst. Han må IKKE slutte med bleie. Det er heller ikke bra for verken blæra, tarmen eller angsten hans å holde på sånn. Ville ventet med bleieslutt til han er klar, eller i det minste klarere til å jobbe med angstproblematikken rundt det.

Anonymkode: 494a1...4e6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han er 4.5 år og har angst. Han må IKKE slutte med bleie. Det er heller ikke bra for verken blæra, tarmen eller angsten hans å holde på sånn. Ville ventet med bleieslutt til han er klar, eller i det minste klarere til å jobbe med angstproblematikken rundt det.

Anonymkode: 494a1...4e6

Selvfølgelig må han slutte med bleie før han begynner på skolen om ett år. Både PPT og barnehagen mener at vi må fortsette som vi gjør, men jeg skal høre med BUP. 

Han syns det er kjempe stas å gå med truse, og han får velge truse selv, han henter de selv og kler på seg selv. Vi har brukt lang tid på å komme hit vi er nå. Men han holder seg, er det som er problemet og jeg er redd for at det kanskje kan skade blæra på noe vis. Når han ca en gang i uka faktisk tisser på do så blir han kjempe gla og stolt. 

Vi har prøvd alt mulig av belønningee og belønningsystemer. Han blir lei dag to. 

Anonymkode: bac54...959

Skrevet

Dere har sikkert prøvd det og, men hva med å ikke styre så mye med det? Ta på bleia i noen måneder framover. Så la han sitte på do alene, helt uten noe oppstyr, kommer det noe så er det bra, kommer det ikke så er det ikke noe stress. Ta bort helt prestasjonsaspektet.

Også er jeg enig med hun som sier at han ikke MÅ. Kanskje burde han vente et år med skolen? BUP sitter ikke alltid fasiten - de kan være for rigide i en skjematenkning og ikke se individets behov..

Anonymkode: f4b9a...b3c

Skrevet

Dere begynte nok med do trening altfor sent. Hadde vært alvorlig bekymra om jeg hadde et barn på 4,5 som fremdeles bæsjet og tisset i bleia. Med mindre det er diagnoser innvolvert.

Anonymkode: 96309...f56

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere begynte nok med do trening altfor sent. Hadde vært alvorlig bekymra om jeg hadde et barn på 4,5 som fremdeles bæsjet og tisset i bleia. Med mindre det er diagnoser innvolvert.

Anonymkode: 96309...f56

Det er jo diagnose! Gutten har angst.

Jeg ville likevel prøvd med litt dositting. Sett han på do med jevne mellomrom, rett fra senga om morgenen, en tur etter hvert måltid, og på kvelden før han skal legge seg. La han sitte litt, i ro og mak, skaff en krakk han kan ha beina på slik at han slipper å dingle med beina. La han gjerne sitte alene, si "Rop da, når jeg skal komme og tørke!" Om det da har kommet noe eller ei, så er det uansett helt greit, ikke nevn med et ord om verken resultat eller manglende resultat. Kanskje han kan bla i en bok, ha med en leke han liker, eller noe sånt. 

Prøv noen uker, og gjennomfør det. Han trenger ikke å sitte så mange minuttene, strekk han litt på tid, svar når han roper at "Jeg kommer om litt, må bare gjøre ferdig *det du driver med *" Selvfølgelig lar du ham ikke sitte mer enn et minutt eller så etter han har ropt, men poenget er at du ikke står klar. 

Krysser fingre, det hadde nok vært veldig greit for ham å mestre dette. 

Anonymkode: 7cb77...e0b

Skrevet

pass på å ikke press for mye eller få panikk om han har holdt seg dor lenge. Lettere sagt enn gjort. Jenta vår holdt seg ved flere anledninger over 10 timer og to ganger over 24 timer!! Vi ble kjemperedd og dro til legen, men legen og helsesøster sa at vi skulle beholde roen og bare jobbe med å trygge dosituasjonen. Pass på at barnet sitter stødig, med støtte under bena og doring feks. Spør om barnet vil at du skal gå ut og så kan han rope når han er ferdig. Kanskje han kan få en bok å se i.

selv sa spurte jeg bare «kom det noe?» i et likegyldig tonefall og hvis svaret var ja så sa jeg «så fint» og hvis ikke så sa jeg «nei,nei, men da blir det neste gang». Ikke noe nummer ut av det. 

jeg undersøkte også hvordan do-situasjonen i bhg var, og det viste seg å være total mangel på privatliv på do der. Døren var åpen og barn kom inn osv... jeg sa fra at hun måtte få være i fred på do.

nå har det ordnet seg greit. Hun er tørr og sier fra når hun må på do, men fortsatt kan det gå valdig mange timer mellom dobesøk. Noen har jo bare bedre blærekapasitet enn andre også.. 

ville bare fortelle historien, kanskje du fikk noe tips? 

Håper det ordner seg snart! 💗 lett å bli frustrert, men jobb dor å skjule det overfor barnet slik at det ikke blir en vond sirkel 😊

Anonymkode: f885c...90c

Skrevet

Hvorfor sitter han på voksen do? Sett han på en potte. Min datter klarte ikke do før lenge etter. På potte har de mer kontroll, og de kan sitte med en bok eller lignende. Gjør det til en lek, og du sier du har prøvd alle belønningssystemer. Da ville jeg prøvd igjen med klistremerkeordning, og at du selv er litt mer entusiastisk over hele prosessen. Mine har alle vært pottetrent inne de var 2 år både på natt og dag, og det er god tilrettelegging tidlig, og masse morro. Vi bruker god tid ved potta og vi leser bøker. Dette fjerner også mye angst om din sønn har visse spenninger som også vil gjøre det vanskelig å få noe ut. Ikke snakk om potte bare følg han dit. Sett han ned og les og tull. Snakk og Tull. Spør om han prompa. Tull litt rundt det. For da lærer du han samtidig å få kontakt, og så etter masse tålmodighet så løsner det. Når man er ferdig er det jubel og gjerne et klistremerke også kanskje litt skryt til andre i nærheten 🌷Da blir han ekstra stolt og føler seg som en stor gutt. Vi har også en pottebok som vi leser ofte. For å minne på at det er flere store gutter/jenter som også slutte med potte 👍

Anonymkode: 87db3...7ba

Skrevet

ikke vits i og stresse da kommer det i alle fall ikke.

Anonymkode: e2576...135

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...