Gå til innhold

Hvordan kaste mindre søppel og bli mer miljøvennlig generelt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 9.7.2018 den 14.36, amandine skrev:

Nå spurte du i HI generelt og utgangspunktet for at du spurte var at du syntes dere kaster alt for mye søppel. Ut fra det spørsmålet har du fått mange svar.

For vår del, i min familie,  ville tursekken inneholdt tørrmat ( ikke nødvendigvis industrifremstilt, som du så kjekt kaller det). Jeg baker alt brødet selv, jeg ville tatt med for eksempel havregryn og nøtter,  cottage cheese og kanskje ferdig pannekakerøre. Og ost til ostesmørbrød,  kanskje spekemat.  Enkelt, proteinrikt og salt. Jeg har ikke brukt engangsgrill på mange mange år, men har nok med en liten primus. Jeg ville hatt vann med, og klut. Blant annet 

Pannekakerøre? Og du klager på hi’s koteletter? Jeg dauer😂

Anonymkode: b1fa0...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pannekakerøre? Og du klager på hi’s koteletter? Jeg dauer😂

Anonymkode: b1fa0...6e2

Haha, ja, for steke pannekaker på fjellet er ikke tungvint.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til å liksom være så "turvant" er du forbausende stiv og urban i tankegangen. Har aldri hatt verken plastbestikk eller våtservietter med på tur, aldri tenkt tanken engang! Vi vasker ansikt og hender i bekken, trenger ikke være rene og pene i fjellet, vel! 

Anonymkode: f7d88...419

Vi er på fjellet nå og det finnes ikke vann i bekkene...

Anonymkode: b1fa0...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, ja, for steke pannekaker på fjellet er ikke tungvint.

Anonymkode: 6a738...7de

Det er jo det mest lettvinte man kan gjøre. Primus, 1,5 liters flaske med pannekakerøre, syltetøy i flaske (evt ha med sjokolade som man smelter så man får sjokoladepannekaker). Spise med hendene.  Dette er jo klassisk turmat. Det er ikke koteletter og engangsgrill altså.

Anonymkode: ec6e4...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, ja, for steke pannekaker på fjellet er ikke tungvint.

Anonymkode: 6a738...7de

Nei, det er det ikke. Du har med en flaske med ferdig røre og steker på primus. Hvis ikke det er vann tilgjengelig.  Er det vann tilgjengelig har jeg faktisk posepannekaker. Det er enkelt og det er mange barn jeg kjenner som liker det godt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, ja, for steke pannekaker på fjellet er ikke tungvint.

Anonymkode: 6a738...7de

Å steke pannekaker er jo noe av det enkleste å lage på tur

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, gale damen skrev:

Kanskje jeg skulle starte opp en såpefabrikk. Slutte i jobb og bli såpekoker på fulltid..

Jeg bruker ikke såpe i håret.

Men hvordan er det å lage såpe? Jeg blir litt "småskremt" av å lese om verneutstyr og lut

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dere noen som strikker til dere? Her tåler to av barna ikke ull, så det må være enten fleece eller svindyr erstatning for det, slik som bambusull og lignende. Ull er jo generelt veldig dyrt i butikker hvis man ikke har besteforeldre som strikker.

Jeg ønsker gjerne å bake selv, men klarer det ikke. Har prøvd forskjellige oppskrifter i flere år, men mislykkes hver gang. Så dessverre blir det butikkbrød når vi først spiser det.

Det med trening  - jeg gjør akkurat det samme. Har investert i tredemølle, manualer, stang og strikker. Bruker derfor ikke treningssenter, men løper ute på sommeren og inne på høst/vinter. Kan du gi meg noen link til kompostering og refusjon? Har ikke hørt om noe sånt i vår kommune noen gang, ingen av naboene har det heller. Hadde vært greit med sånt. Jeg tror forresten ikke vi får noe refusjon av renovasjonsavgift her, siden både plast, papir, restavfall og våtavfall blir hentet ved husene, det vil si at de må jo kjøre like mange turer til oss uansett. Men hadde vært greit med gratis blomsterjord :)

Et annet spørsmål, bare fordi - anser dere det som miljøvennlig å ha tre biler? Eller må dere ha det på grunn av jobb og lignende?

Anonymkode: 6a738...7de

Hva med superundertøy da, er ikke det heller ok?

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan er det å lage såpe? Jeg blir litt "småskremt" av å lese om verneutstyr og lut

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Ja, du må ta det seriøst med vernebriller og god lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo det mest lettvinte man kan gjøre. Primus, 1,5 liters flaske med pannekakerøre, syltetøy i flaske (evt ha med sjokolade som man smelter så man får sjokoladepannekaker). Spise med hendene.  Dette er jo klassisk turmat. Det er ikke koteletter og engangsgrill altså.

Anonymkode: ec6e4...e4f

Pannekaker er ikke nyttig mat akkurat da. Hva er så himla feil med koteletter? Det er jo faktisk mat.

Anonymkode: b1fa0...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pannekaker er ikke nyttig mat akkurat da. Hva er så himla feil med koteletter? Det er jo faktisk mat.

Anonymkode: b1fa0...6e2

Ta med kotelettene,  da. Men dropp engangsgrill og engangsservise. 

Anonymkode: 623e3...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mamsemums skrev:

Hvordan får du med deg engangsgrillen ned fra fjellet? Siden det ikke er vann der (ingen bekker å fukte klut) hvor mye vann bærer dere med dere for å slukke engangsgrillen? Høres mye tyngre ut enn litt plastbestikk.

 

Auda! Den svei visst litt i logikken 😂😂😂

Anonymkode: f7d88...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mente ikke deg konkret, men denne tråden sammen med mange andre har "halleluja-stemning" over seg. Av nickbrukere er det de samme som er superkvinner på alle områder, noe jeg vet ikke stemmer. Jeg sier derimot ikke at det DU skriver, er usant. Er bare lei av at alle skal være så perfekte på nett hele tiden, samtidig som man enda ikke har møtt slike perfekte folk i det virkelige liv.

Anonymkode: 6a738...7de

Da er det jo din egen selvtillit som er problemet. At du selv skulle ønske du var perfekt. Ikke at andre later som de er det, eller framstår som det. DU blir da verken bedre eller dårligere av at andre syr klær.

Anonymkode: f7d88...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan du fortelle meg hvordan i all verden man får tid til alt det? Hvordan klarer man å stå i full jobb, ha unger, gjøre husarbeid og sy alle klær selv (jeg syr selv noen ganger på bestilling (bunad til slekta), og det tar LANG tid å produsere kvalitetsklær! Ungene vokser fort og bør ha flere sett med klær til enhver tid i barnehage og skole. Vet du hvilke alternativer man har til ull? For jeg har ikke funnet annet enn fleece og bambus. I tillegg rekker du å lage såpe selv, dyrke grønnsaker, baker selv og så videre? Hvordan får du døgnet til å gå opp? Her står jeg opp kl 6 for å få ungene klare og komme oss av gårde på skole/jobb/barnehage. Kommer hjem kl halv 5, så er det kjøring til treninger, lekser, husarbeid, legging av minste. Så er klokka plutselig 21-22. Så ønsker jeg jo gjerne å lese litt nyheter, bok, slappe av en liten halvtime på sofaen. Så er det leggetid. I helgene er vi mye på turer, stevner med eldste, kvalitetstid med barn man ikke ser så mange timer i døgnet i hverdagen. Hvordan i all verden kan man sy klær, lage såpe, bake brød og gjøre masse annet imellom der? Skal man kutte ut søvnen?

Anonymkode: 6a738...7de

NÅR tar du egentlig de der sekstimersturene når dere spiser koteletter på det vannløse snaufjellet, lurer nå jeg.

Anonymkode: f7d88...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

NÅR tar du egentlig de der sekstimersturene når dere spiser koteletter på det vannløse snaufjellet, lurer nå jeg.

Anonymkode: f7d88...419

Du har selvfølgelig oversett følgende jeg skrev i innlegget du siterte: "I helgene er vi mye på turer..." Slutt å være trolljeger, det kan bli slitsomt i lengden.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er som sagt veldig takknemlig for alle råd som gis i denne tråden.

Anonymkode: 6a738...7de

Hvorfor kuppet du hi sin tråd?

Anonymkode: b8445...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan er det å lage såpe? Jeg blir litt "småskremt" av å lese om verneutstyr og lut

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Du må selvsagt være forsiktig med luten. God lufting, hansker og vernebriller kommer du langt med. Jeg har ennå ikke hatt uhell 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har selvfølgelig oversett følgende jeg skrev i innlegget du siterte: "I helgene er vi mye på turer..." Slutt å være trolljeger, det kan bli slitsomt i lengden.

Anonymkode: 6a738...7de

Nei, jeg overså det ikke. Bare trodde ikke på det.

Anonymkode: f7d88...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kuppet du hi sin tråd?

Anonymkode: b8445...eb0

Hun fikk kjeft litt tidlig og ble panisk opptatt av å forsvare seg. 

Anonymkode: f7d88...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun fikk kjeft litt tidlig og ble panisk opptatt av å forsvare seg. 

Anonymkode: f7d88...419

Selvfølgelig. Men du hadde selvfølgelig sittet stille og tatt imot dritt uten å ta til motmæle. Ikke alle er dørmatter. Hvis folk angriper meg, så får de svar på tiltale.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig. Men du hadde selvfølgelig sittet stille og tatt imot dritt uten å ta til motmæle. Ikke alle er dørmatter. Hvis folk angriper meg, så får de svar på tiltale.

Anonymkode: 6a738...7de

De "angriper" deg?!?

Fordi de påpeker at du har liten turerfaring hvis du ennå ikke har skjønt at der fins alternativer som gir mindre søppel enn den måten du pakker til tur?

Jeeeeeeezes.

Anonymkode: f7d88...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig. Men du hadde selvfølgelig sittet stille og tatt imot dritt uten å ta til motmæle. Ikke alle er dørmatter. Hvis folk angriper meg, så får de svar på tiltale.

Anonymkode: 6a738...7de

Jeg spør igjen, jeg. Hvorfor får du hi sin tråd til å handle om deg? 

Og for å svare på hi sitt spørsmål så bruker vi bestikk og fat av hardplast på tur, engangsgrill bruker vi aldri (stekte koteletter på engangsgrill smaker høgg), prøver å velge varer med minst mulig emballasje, takker nei til unødvendige poser i butikken når man er på shopping (man trenger ikke en pose til hver ting man handler), kildesorterer, skrur av lys i rom som ikke er i bruk og ellers prøve å være bevisst i hverdagen. 

Engangstallerker blir brukt i barneselskap da, bare fordi det er stas 😊 men de blir kastet i pappdunken da. 

Anonymkode: b8445...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig. Men du hadde selvfølgelig sittet stille og tatt imot dritt uten å ta til motmæle. Ikke alle er dørmatter. Hvis folk angriper meg, så får de svar på tiltale.

Anonymkode: 6a738...7de

Du har ikke svart på mitt spørsmål om hvordan du får med deg engangsgrillen ned fra fjellet. Den er jo kjempevarm lenge etter grillingen er ferdig og ikke har dere vann til å slukke den med (med mindre dere bærer det med dere som i hvert fall er tungt). Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mamsemums skrev:

Du har ikke svart på mitt spørsmål om hvordan du får med deg engangsgrillen ned fra fjellet. Den er jo kjempevarm lenge etter grillingen er ferdig og ikke har dere vann til å slukke den med (med mindre dere bærer det med dere som i hvert fall er tungt). Hvordan gjør dere det?

Nasj.. det er sikkert noen andre som kan ta den med ned dagen etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De "angriper" deg?!?

Fordi de påpeker at du har liten turerfaring hvis du ennå ikke har skjønt at der fins alternativer som gir mindre søppel enn den måten du pakker til tur?

Jeeeeeeezes.

Anonymkode: f7d88...419

Man kan si en og samme ting på flere måter - man kan være saklig og man kan latterliggjøre. I denne tråden har folk kommet med flere påstander om meg som ikke stemmer i en hånlig tone. Da svarer jeg.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...