Gå til innhold

Hvordan kaste mindre søppel og bli mer miljøvennlig generelt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har vi litt forskjellig hverdag. På grunn av mannens jobb er det jeg som må stå for kjøring til skole og barnehage, treninger, venner, bursdager. Minste nekter også å legge seg med pappa, vi har virkelig prøvd i nesten ett år nå. Jeg har også en tenåring som i hvert fall ikke legger seg kl 21, og ønsker kvalitetstid med mor. Han trener for øvrig flere dager i uka, men er for ung for mopedlappen, så han må kjøres. Jeg er heller ikke flink til å sy hverdagsklær - vet ikke hvor man kan lære det. Alt blir skjevt og forferdelig. Men veving og bunadssøm går greit. Har forresten ikke venner, så dessverre er sosiale medier mitt alt :)

Anonymkode: 6a738...7de

Nei, det skal jo passes inn i den hverdagen man har også.

Hvis du klarer bunadssøm, så ser jeg ikke hvordan hverdagsklær kan bli så galt. Bunadssøm er ubegripelig tidkrevende og man må ha kunnskap. En T-skjorte er gjort på en times tid, og da er det gjort ordentlig.
Hva er problemet som oppstår i hverdagsklærne når du prøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, gale damen skrev:

Nei, det skal jo passes inn i den hverdagen man har også.

Hvis du klarer bunadssøm, så ser jeg ikke hvordan hverdagsklær kan bli så galt. Bunadssøm er ubegripelig tidkrevende og man må ha kunnskap. En T-skjorte er gjort på en times tid, og da er det gjort ordentlig.
Hva er problemet som oppstår i hverdagsklærne når du prøver?

Ermer til bunaden er jo lettere å lage enn ermer til små skjorter og gensere til en toåring. Jeg treffer heller aldri på størrelse til barn, så det blir enten hengende eller for stramt. Hvor har du lært deg å sy?

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har dere noen som strikker til dere? Her tåler to av barna ikke ull, så det må være enten fleece eller svindyr erstatning for det, slik som bambusull og lignende. Ull er jo generelt veldig dyrt i butikker hvis man ikke har besteforeldre som strikker.

Jeg ønsker gjerne å bake selv, men klarer det ikke. Har prøvd forskjellige oppskrifter i flere år, men mislykkes hver gang. Så dessverre blir det butikkbrød når vi først spiser det.

Det med trening  - jeg gjør akkurat det samme. Har investert i tredemølle, manualer, stang og strikker. Bruker derfor ikke treningssenter, men løper ute på sommeren og inne på høst/vinter. Kan du gi meg noen link til kompostering og refusjon? Har ikke hørt om noe sånt i vår kommune noen gang, ingen av naboene har det heller. Hadde vært greit med sånt. Jeg tror forresten ikke vi får noe refusjon av renovasjonsavgift her, siden både plast, papir, restavfall og våtavfall blir hentet ved husene, det vil si at de må jo kjøre like mange turer til oss uansett. Men hadde vært greit med gratis blomsterjord :)

Et annet spørsmål, bare fordi - anser dere det som miljøvennlig å ha tre biler? Eller må dere ha det på grunn av jobb og lignende?

Anonymkode: 6a738...7de

Strikketøy enten arvet eller strikket av svigermor. 

Sjekk www.bokashi.no for kompostering.  Vi sparer både pga refusjon ved innkjøp her vi bor( Oslo stoppet med det 1.april, dessverre, men før det var det refusjon i Oslo, veldig mange andre steder får di også. Se på siden der😁) og fordi vi leverer mindre.

De tre bilene.... Overhodet ikke miljøvennlig sånn sett. Mannen kjører mye i jobb, reiser med bil. Jeg har en liten elbil til hverdagsen og en større bensin til det andre, altså lengre turer med full bil.  Har ungdommer som spiller fotball og kjører ofte et stykke til kamper etc, pluss til hytta. Da funker ikke lille elbil😂

Anonymkode: 623e3...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget såpe er gull, både til kropp og hår. (Jeg lager ikke selv, men har en ivrig bekjent som forsyner meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, så for meg at du hadde den storprodusjonen :)

Bruker du hjemmelaget såpe i håret og?

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Kanskje jeg skulle starte opp en såpefabrikk. Slutte i jobb og bli såpekoker på fulltid..

Jeg bruker ikke såpe i håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Hjemmelaget såpe er gull, både til kropp og hår. (Jeg lager ikke selv, men har en ivrig bekjent som forsyner meg.)

Blir ikke håret tørt og elektrisk av mangel på balsam? Her må både jentungen og jeg bruke balsam. Hun trener en god del og dusjer ofte, og vi begge har fint hår. Bruker vi ikke balsam, blir det floker, håret blir elektrisk og så videre. Noen råd?

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, gale damen skrev:

Kanskje jeg skulle starte opp en såpefabrikk. Slutte i jobb og bli såpekoker på fulltid..

Jeg bruker ikke såpe i håret.

Hva bruker du i håret da hvis du ikke bruker Shampo eller såpe?

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva bruker du i håret da hvis du ikke bruker Shampo eller såpe?

Anonymkode: 6a738...7de

Vann. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Blir ikke håret tørt og elektrisk av mangel på balsam? Her må både jentungen og jeg bruke balsam. Hun trener en god del og dusjer ofte, og vi begge har fint hår. Bruker vi ikke balsam, blir det floker, håret blir elektrisk og så videre. Noen råd?

Anonymkode: 6a738...7de

Jeg bruker balsam siden jeg liker balsam. Datteren bruker olje i stedet. Noen bruker håndkrem, eller eggeplommer, eller naturell yoghurt eller majones. Majones vet jeg de bruker FØR såpe, ellers kjenner jeg ikke framgangsmåten. Sikkert andre ting som kan brukes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Jeg bruker balsam siden jeg liker balsam. Datteren bruker olje i stedet. Noen bruker håndkrem, eller eggeplommer, eller naturell yoghurt eller majones. Majones vet jeg de bruker FØR såpe, ellers kjenner jeg ikke framgangsmåten. Sikkert andre ting som kan brukes også.

Se her ja! http://www.gurl.com/2016/11/25/things-you-can-use-to-replace-your-conditioner/#4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gale damen skrev:

Vann. 

 

Vann blir man ikke ren av. Med mindre man sitter stille, ikke svetter og har håret i hårnett hele tiden. Beklager at jeg er krass, det er greit å være miljøvennlig, men det går en grense for alt.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk for linken. Blir det ikke lukt av majonesen og sånt? Vil liksom ikke gå rundt og lukte kebabsjappe :)

Anonymkode: 6a738...7de

Hehe, det lurer jeg også på. Men majonesen går jo inn foran såpa, ikke etter slik en balsam gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ermer til bunaden er jo lettere å lage enn ermer til små skjorter og gensere til en toåring. Jeg treffer heller aldri på størrelse til barn, så det blir enten hengende eller for stramt. Hvor har du lært deg å sy?

Anonymkode: 6a738...7de

Nei. Det du driver med er kompliserte saker.

Jeg har lært meg selv, ved prøving og feiling.

Det er ikke så komplisert. En T-skjorte består av fem deler. Foran, bak, to ermer og en strimmel til halskant. Den siste kan sløyfes når man lærer. 
Bruk jersey - da slipper du at stoffet fliser og rakner. Ballpointnål i maskina. Mål ungen rundt magen og juster mønster ut eller inn, bruk mønsterstørrelse som er korrekt på lengde.
Klipp med en cm sømrom. Sy sammen skuldersømmer, sett i armene. Legg opp ermekantene. Sy sammen siden og ermet i en operasjon. Sett på halskant, ev. brett ned og sy. Legg opp nederst. Voilà - T-skjorte.

Bruk elastiske sømmer.

Det går ikke med så mange litt rare trøyer før du er sikrere på deg selv og begynner å eksperimentere. Ottobre har fine begynnermønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vann blir man ikke ren av. Med mindre man sitter stille, ikke svetter og har håret i hårnett hele tiden. Beklager at jeg er krass, det er greit å være miljøvennlig, men det går en grense for alt.

Anonymkode: 6a738...7de

Manglende bruk av sjampo har ikke noe med miljø å gjøre for min del. Jeg har aldri funnet en sjampo som er enig med meg, håret og hodebunnen. Det var et uhell at jeg sluttet ( det høres fantastisk idiotisk ut, men det var altså det) og jeg opplevde at håret ble mye bedre å holde styr på, så da fortsatte jeg med å ikke bruke sjampo.
Jeg bruker sjampo til jul, for det lukter jo godt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, sug lut skrev:

Hjemmelaget såpe er gull, både til kropp og hår. (Jeg lager ikke selv, men har en ivrig bekjent som forsyner meg.)

Så heldig du er :)

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gale damen skrev:

Manglende bruk av sjampo har ikke noe med miljø å gjøre for min del. Jeg har aldri funnet en sjampo som er enig med meg, håret og hodebunnen. Det var et uhell at jeg sluttet ( det høres fantastisk idiotisk ut, men det var altså det) og jeg opplevde at håret ble mye bedre å holde styr på, så da fortsatte jeg med å ikke bruke sjampo.
Jeg bruker sjampo til jul, for det lukter jo godt 🙂

Hvordan fjerner du vond lukt når du ikke vasker deg i håret? Etter trening, etter man har svettet osv? Hvordan fjerner du fett fra håret etter at du har laget mat på grillen og slik? Jeg har møtt flere som ikke vasker håret, og de lukter gammelt hodebunn. Mange av dem får også fett hår etter at de har grillet, laget noe i frityr og lignende.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan fjerner du vond lukt når du ikke vasker deg i håret? Etter trening, etter man har svettet osv? Hvordan fjerner du fett fra håret etter at du har laget mat på grillen og slik? Jeg har møtt flere som ikke vasker håret, og de lukter gammelt hodebunn. Mange av dem får også fett hår etter at de har grillet, laget noe i frityr og lignende.

Anonymkode: 6a738...7de

Etter at jeg har svettet så vasker jeg håret med vann. 
Jeg spiser ikke frityrmat, og det er mannen som står for grillingen. Jeg gidder ikke fordi jeg ikke er spesielt glad i grillmat.
Dersom håret lukter, og noen ganger så har jeg jo selvsagt vært borti noe som gjør at det setter seg lukt, så vasker jeg med sjampo. Det blir en gang eller to i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gale damen skrev:

Etter at jeg har svettet så vasker jeg håret med vann. 
Jeg spiser ikke frityrmat, og det er mannen som står for grillingen. Jeg gidder ikke fordi jeg ikke er spesielt glad i grillmat.
Dersom håret lukter, og noen ganger så har jeg jo selvsagt vært borti noe som gjør at det setter seg lukt, så vasker jeg med sjampo. Det blir en gang eller to i året

Svetter du aldri? Heldiggris. For jeg svetter etter trening, i sommervarmen og sånt. Og da lukter det selvfølgelig svette av håret også.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svetter du aldri? Heldiggris. For jeg svetter etter trening, i sommervarmen og sånt. Og da lukter det selvfølgelig svette av håret også.

Anonymkode: 6a738...7de

Selvsagt svetter jeg.

Jeg vasker svetten bort.

Akkurat som jeg gjør med den svetten som kommer bak knærne, på ryggen, under puppene etc. 

Og så er jeg ubegripelig lei av alle dere som skal påpeke at jeg garantert lukter, fordi jeg gjør det på en annen måte enn deg. Som hevder kategorisk, uten å ha truffet meg, at hår rett og slett STINKER dersom det ikke vaskes etter din oppskrift og ditt mål.

Sånn før koret setter i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gale damen skrev:

Selvsagt svetter jeg.

Jeg vasker svetten bort.

Akkurat som jeg gjør med den svetten som kommer bak knærne, på ryggen, under puppene etc. 

Og så er jeg ubegripelig lei av alle dere som skal påpeke at jeg garantert lukter, fordi jeg gjør det på en annen måte enn deg. Som hevder kategorisk, uten å ha truffet meg, at hår rett og slett STINKER dersom det ikke vaskes etter din oppskrift og ditt mål.

Sånn før koret setter i gang.

Jeg sier ikke at du stinker. Men man får ikke bort svettelukt med bare vann. Du sier at du vasker på samme måte som du vasker bak knærne, på ryggen og så videre, men der bruker du jo såpe? Og da får du vekk død hud, lukt og fett. Hvem er "dere"? Har flere sagt at du lukter? Det er ikke ment som angrep på deg, men det er ikke alltid de nærmeste forteller en om en lukter eller har fett hår. Man er vanligvis mye mindre oppmerksom på egen kroppslukt enn på andres. Kjenner for eksempel ei som kun vasker seg med såpe når hun har mens. Hun lukter skikkelig blod den uka, alle merker det bortsett fra henne selv. Jeg har også opplevd at folk som bruker "no poo"-behandling, altså kun vasker håret med vann, har en vammel lukt fra hodebunnen. Noe de selv ikke merker.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ikke at du stinker. Men man får ikke bort svettelukt med bare vann. Du sier at du vasker på samme måte som du vasker bak knærne, på ryggen og så videre, men der bruker du jo såpe? Og da får du vekk død hud, lukt og fett. Hvem er "dere"? Har flere sagt at du lukter? Det er ikke ment som angrep på deg, men det er ikke alltid de nærmeste forteller en om en lukter eller har fett hår. Man er vanligvis mye mindre oppmerksom på egen kroppslukt enn på andres. Kjenner for eksempel ei som kun vasker seg med såpe når hun har mens. Hun lukter skikkelig blod den uka, alle merker det bortsett fra henne selv. Jeg har også opplevd at folk som bruker "no poo"-behandling, altså kun vasker håret med vann, har en vammel lukt fra hodebunnen. Noe de selv ikke merker.

Anonymkode: 6a738...7de

Diskusjonen pleier å ende med et hylekor av dibbere, ikke nødvendigvis deg.

Ja, man er mindre oppmerksom på egen kroppslukt.
Nei, jeg bruker ikke såpe på kroppen, men unntak av under armene, der svetten faktisk lukter.

Jeg forstår ikke hvorfor kollegaen din skal lukte av blod dersom hun bruker såpe ved vask når hun har mens.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, gale damen skrev:

Diskusjonen pleier å ende med et hylekor av dibbere, ikke nødvendigvis deg.

Ja, man er mindre oppmerksom på egen kroppslukt.
Nei, jeg bruker ikke såpe på kroppen, men unntak av under armene, der svetten faktisk lukter.

Jeg forstår ikke hvorfor kollegaen din skal lukte av blod dersom hun bruker såpe ved vask når hun har mens.

 

Hun bruker ikke såpe ved vask, jeg skulle skrive at hun bare bruker vann. Og når man ikke bruker vann på kroppen, så blir man ikke kvitt døde hudceller, og ja, man lukter.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun bruker ikke såpe ved vask, jeg skulle skrive at hun bare bruker vann. Og når man ikke bruker vann på kroppen, så blir man ikke kvitt døde hudceller, og ja, man lukter.

Anonymkode: 6a738...7de

Jeg hadde egentlig tenkt å bare si at jeg er ferdig med denne diskusjonen, men den hudcellepåstanden din er for dum.
Jeg har noe fint som heter vaskeklut.

Dersom man stryker den over huden, så drar den med seg de døde hudcellene, som jeg for øvrig ikke forstår helt hvorfor du er så opptatt av. Vann + vaskeklut = fjerning av døde hudceller. Som for øvrig faller av i hopetall fra huden din hele tiden.

Sånn. Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, gale damen skrev:

Jeg hadde egentlig tenkt å bare si at jeg er ferdig med denne diskusjonen, men den hudcellepåstanden din er for dum.
Jeg har noe fint som heter vaskeklut.

Dersom man stryker den over huden, så drar den med seg de døde hudcellene, som jeg for øvrig ikke forstår helt hvorfor du er så opptatt av. Vann + vaskeklut = fjerning av døde hudceller. Som for øvrig faller av i hopetall fra huden din hele tiden.

Sånn. Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen.

Jeg gjør det akkurat som deg. Det går helt fint. Vann løser opp det meste.

Anonymkode: d898f...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...